Egészen pontosan Mercedes-AMG C63 S E Performance az új csúcsmodell megnevezése: úgy tűnik, minél hosszabb a modellnév, annál kisebb a motor. Hiszen ezúttal a V8-as korszakot feledve már a C-osztály csúcsverziója is négyhengeresként jött el hozzánk, ám a kétliteres lökettérfogat ellenére 680 lóerővel borzolja a kedélyeket.

Persze nem szabad csőlátással kizárólag a belsőégésű motor hengerszámára és méretére fókuszálni, hiszen összességében egy hihetetlenül radikális sportszedánt kaptunk az AMG műhelyéből kigördülő C 63 S E Performance személyében. A csúcs C-osztály esetében a V8 egészen sokáig húzta, ám a három generáción át tartó nyolchengerezést már kénytelenek voltak feladni a németek, több lépést kihagyva, rögtön négyhengeresre váltva.

Karakteres, de visszafogott a vezetői környezet

De nem csak motor terén vannak nagy változások, hiszen összességében nagy előrelépés a hajtáslánc tekintetében, hogy konnektorról is tölthető hibrid rendszert kapunk, ráadásul a hátsókerékhajtást is összkerékhajtás váltja összkerék-kormányzással kiegészülvén. Tehát nagy evolúciós ugrásnak lehetünk tanúi, ami a motor méretcsökkenése ellenére minden téren előrelépést jelent.

Az új erőforrás az AMG M139L kódjelét viseli, és az SL 43, valamint a C 43 AMG-modellekben már bemutatkozott a nagyközönségnek, ám ezúttal még jobban megfújták Stuttgartban a négyhengerest. Míg az SL esetében 381, a C 43 viszonyában pedig 408 lóerő áll a specifikációban, ám a C 63-ban már 476 lóerőt tud a kétliteres. Hihetetlen, de a korábbi V8-assal pariban lévő motornál 238 lóerős literteljesítményről beszélünk tehát, amivel a szóban forgó turbós benzines a világ legerősebb négyhengeres motorjának címét érdemelte ki, mi több, az 545 Nm-es nyomatékcsúcs is rekorder a kategóriában.

Hihetetlen számok állnak a C 63 adatai között

A modern idők szelét pedig a hibrid rendszer hozza a gépezetbe: hiszen egy bivalyerős autónak nem kell minden pillanatban erősnek lennie, elég ha szükség esetén kap egy derék elektromos pluszt. Ez esetben a hátsó kerékre 204 lóerő érkezik kérésre kétfokozatú váltón, és persze részlegesen önzáró diffin keresztül.

Így tehát tisztán elektromosan is tud közlekedni az AMG verzió, méghozzá 125 km/h-ig és legfeljebb 13 km-en keresztül. Ennek értelmében a csúcs C-osztály nem fog itthon zöld rendszámot kapni, hogy precízek legyünk. De nem is ez volt a gyártó célja a konnektoros hibrid rendszerrel, mindinkább a hatékonyságot és a plusz teljesítmény hozzáadását szolgálja az elektromos rész.

Kombiként is elérhető a radikális csúcsmodell

A 6,1 kWh kapacitású telepből egyébként legfeljebb 10 másodpercig tud csúcsteljesítményen táplálkozni a 150 kW-os villamos gép, azt követően 95 lóerőt ad le. A második elektromos fokozatot 140 km/h-nál kapcsolja az autó, amikor is az elektromotor 13.500 1/percnél eléri a fordulatszámcsúcsot.

A kombinált teljesítmény 680 lóerő, amihez 1020 Nm csúcsnyomaték társul. Így a C 63 nem csak sokkal erősebb is a leköszönő 510 lóerős V8-asnál, de mindeközben az ugyancsak 510 lóerős BMW M3 Competitionre is alaposan rálicitál. Érdemes megemlékezni róla, hogy az egy kategóriával fentebb szereplő M5 Competition is „csupán” 625 lóerős. A Mercedes-AMG C 63 S E Performance így 3,4 szekundum alatt tudja le a 0-100-as sprintet, az elektronikus korlát pedig kéréstől függően 250 vagy 280 km/h-nál érkezik.

Masszív az oldaltartás, de kell is ilyen képességek mellé

A villanymotor tehát csak a hátsó tengelyt hajtja, ám az összkerékhajtás ellenére a beállításokban elérhető, hogy a benzines se küldjön előre nyomatékot, így az élvezetesebb hátsókerekes üzemmód is rendelkezésre áll. A 4MATIC+ összkerékhajtás kilencgangos automataváltóval dolgozik, amihez ezúttal a nyomatékváltó helyett nedves kuplungcsomag tartozik.

A hátsókerék-kormányzás ugyancsak először érhető el a C-osztály életében, mi több karbon fékeket is kapunk az alapfelszereltség részeként, ahogy alapáron jön az adaptív lengéscsillapítás is. A kormányzott hátsó tengelynél a rendszer, 2,5 fokot tud fordítani 100 km/h alatt, így persze kisebb fordulókör, és kanyarban pontosabb a kezelhetőség, 100 felett pedig 0,7 fokkal tudja segíteni az egyenes vonalú stabilitást.

Nem csorbult az elegancia sem

Elöl a nyomtáv 8 centit szélesedett, ami remekül mutatja, mennyivel lehet stabilabb az autó az alapváltozatnál. Az AMG Dynamics üzemmódváltóban egy úgynevezett Master állás biztosítja a driftelési lehetőséget. A sofőr pedig mindemellé temérdek információt kap az AMG-specifikus grafikákkal dolgozó megjelenítőkön.

Az újdonságok sora magába foglalja a kecses légkiömlőt a motorháztetőn, valamint a sárvédőkön – így különböztethető meg legjobban és legegyszerűbben a C 63 a 43-as testvérétől. Ha már a motorháztetőről beszélünk, meg kell említenünk, hogy az AMG modellek történetében először szerepel AMG logó a tradicionális csillag helyett.

Hiába csak négyhengeres, rápirít a konkurenciára

Amit eddig leírtunk, tökéletesen illik a kombi változatra, ugyanis a C-osztály csúcsváltozata praktikus karosszériával is elérhető lesz, ahogy a BMW is megemberelte magát az M3 Touring életre hívásával. A kombi gyorsulási és egyéb képességei megegyeznek a szedánéval, egyedül a tömegben van 34 kg plusz a kombinál. Alapesetben 19 colos felniket kapunk mindkét változathoz, ám opcionálisan 20 hüvelykes kerekek is választhatók.

Noha a V8-as kétliteresre cseréjétől sokan lényegi tömegcsökkenést vártak, ám nagyjából a leköszönő verzióval van pariban az újdonság a hibrid rendszer, a nagyobb karosszéria és az összkerékhajtás miatt. A 2036 kilós szedán azonban a teljesítménytöbblet miatt persze gyorsabb és a hibridségnek hála hatékonyabb is lett elődjénél, hiszen a gyártó szerint 6,9 liter benzinnel is beéri a csúcsmodell 100 km-en (persze csak a szerény elektromos hatótávot teljesen kihasználva). Az árakba egyelőre bele se merünk gondolni, de nem tartjuk kizártnak, hogy már az alapár is megközelíti, vagy át is lépi majd a 40 milliót.