Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már nagyon vártuk, s hát megérkezett: a Mercedes-Benz lerántotta a leplet a C-osztály sportmodelljeiről, az elődökkel azonos néven piacra kerülő C 63 AMG-kről. Hogy miért beszélünk többes számban? Az affalterbachi szélvészgyors négykerekűek rögtön két változatban, s két karosszériával mutatkoztak be: akinek nem elég a 476 lóerős alapverzió, a frissen debütált AMG GT S-sel azonos teljesítményű, akár 510 lóerős C 63 AMG S modellre voksolhat, a praktikumra vágyók pedig a hagyományos szedán felépítés mellett kombi kivitelben is rendelhetik az autót.

Rögtön két karosszériával startol a C 63 AMGNem csupán az izmosabb S-modellek teljesítménye, de a teljes technika tekintetében nagyon szoros a rokonság az AMG GT sportautóval, ami alig két hete mutatkozott be, s a C 63 AMG-kkel együtt jelenik meg a márka standján október elején, a Párizsi Autószalonon. Mindenekelőtt az új C AMG-k motorházteteje alatt szinte ugyanaz a 4-literes, két turbófeltöltővel lélegeztetett erőforrás duruzsol, azonban tudni érdemes, hogy míg a GT-ben száraz karteres olajozást kapott az egység, a C-ben nedves karteres megoldásról olvashatunk (hiába, annyira nem a versenypálya volt a C elsődleges fejlesztési területe), s néhány egyéb változtatás miatt M178 helyett az M177 kódjelet viseli a V8.

A 4-literes V8 biturbó 476 vagy 510 lóerőt tud - galériaA kicsit egyszerűbb technológia semmi megkötést nem jelent a teljesítmény terén, sőt! Az alapmodell 476 lóereje rögtön 14-gyel több a GT bázisverziójánál, míg amint már fentebb említettük, az S-verzió 510 lóerőt állít csatasorba – a csúcsnyomaték 650 illetve 700 Nm, mégpedig rendkívül széles tartományban. Mindez azt is jelenti, hogy az új BMW M3/M4-nek, vagyis a C legnagyobb konkurensének bizony nem lesz könnyű dolga, az egyenesekben ugyanis annak háromliteres, 431 lóerőt és 550 Nm-t mozgósítani képes motorja bizonyára nehezen fogja tartani a lépést a bivalyerős V8-akkal. Az előd C63 AMG 6,2 literes szívó V8-asa különben 457/485 lóerőt tudott (utóbbit Performance csomaggal), ráadásul nyomatékban is 50/100 Nm-rel szerényebb értékeket mutatott fel.

Egyszerre tud kényelmes és szélvészgyors lenniMindezért, valamint a sokkal alacsonyabb, alig 9 liter/100 km körüli gyári átlagfogyasztásért a hangélmény tekintetében kell majd talán kicsit áldozni, ugyanis biztosan nagyon dögös hangja lesz az új motornak, azonban az is szinte borítékolható, hogy nem fog úgy szólni, mint a nagyfordulatú ’hatkettes’. Az AMG felárért kínál megoldást: opcionálisan elérhető egy ’szelepes’ (a szelepet különben 3 fokozatban állítja a rendszer, a menet üzemmód függvényében) sportkipufogó, amit mi meleg szívvel ajánlunk.

Az utastér is más, mint az alapmodelleké - galériaAz előzetes információk opcionális összkerékhajtásról is beszéltek, azonban az elején kizárólag hátsókerékhajtással érkeznek a C 63-ak. Az erőt az AMG Speedshift MCT nevű hétsebességes sport automataváltója továbbítja a 18 illetve 19 colos (alap-/S-kivitel), 265 mm széles hátsó papucsokhoz (elöl 245 mm-esek a gumik), a fokozott tapadásról pedig alapesetben mechanikus önzáró differenciálmű gondoskodik, míg az S-nél egy akár teljesen zárható, elektronikusan vezérelt, intelligens egység igyekszik megküzdeni a 700 Nm-rel – továbbá itt szériában járnak a dinamikus motortartó bakok. A recept tehát megegyezik az AMG GT-jével. A váltónak 4 (sőt, az S-nél a Race állással együtt 5) üzemmódja van, s természetesen rendelkezésre áll manuális séma is, azonban ahogy megszokhattuk, a kézi váltóról hiába álmodozunk. Az ESP különben 3 állással rendelkezik, s az állítható futómű is ugyanennyi módban variálható.

Elölről főleg egyedi lökhárítójáról ismerhető fel az AMGA futóművet különben teljesen átdolgozták a mérnökök az alapmodellekhez képest, s az AMG-k 25 mm-rel alacsonyabban is fekszenek az aszfalt felett. Természetesen fékekből is méreteseket kapott az autó: elöl minimum 360, míg hátul 330 mm-es belső hűtésű tárcsák szorítanak a siker érdekében, az S-kivitel pedig kompozit fékeket kap szériában. A karbon-kerámia fékrendszer opcionálisan elérhető.

Az újdonságok különben átlagosan 15 kilót fogytak, ami azt jelenti, hogy az alapkivitel üresen 1640, az S pedig 1655 kilót nyom a mérlegen – a kombik természetesen kissé túlsúlyosabbak. Hiába nem beszélhetünk pehelysúlyról, a 0-100 km/h-s sprintidő 4 és 4,2 másodperc között változik (érdekes módon egy szinten van a dupla kuplungos váltóval szerelt, gyengébb, de könnyebb M3/M4-gyel), ha pedig neA sportmodellek speciális üléseket kapnakm lenne az elektronikus béklyó, akkor 250 km/h helyett bőven túlszárnyalná a 300 km/h-t a végsebesség.

Az új C 63 AMG-k megjelenésüket tekintve természetesen első blikkre megkülönböztethetőek szerényebb testvéreiktől – az autók egyértelműen világgá kürtölik felsőbbrendűségüket. Az utastérben is számos AMG-specifikus elemet találunk, a levágott alsó karimájú kormánytól kezdve a remek AMG üléseken át a speciális díszítőbetétekig, továbbá a szőnyegek, a kárpitozás s a műszerek is egyértelműen jelzik, hogy egy AMG-ben foglal helyet a szerencsés sofőr s utasai.

A jövő év elején érkeznek meg az első darabokA hírek szerint az új AMG-k már a jövő hónaptól rendelhetőek lesznek, mégpedig vélhetően hazánkban is, az első autók pedig a következő év elején érkezhetnek meg gazdáikhoz – a szedánok kiszállítása februárban, a puttonyos T-modelleké pedig áprilisban kezdődik a gyártó ígéretei szerint.

További jó hír, hogy kilátásban van egy kupé és egy kabrió változat érkezése is, de erre még várni kell, ugyanis egyelőre a szerényebb, nem AMG-s kétajtós verziók sem debütáltak. Annyi mindenesetre biztos, hogy legyen szó akármelyik változatról is, az élmény és a feltűnés garantált – a világ egyik legjobb mindeneséről beszélhetünk.

Az alapárak különben ismeretlenek, azonban annyi bizonyos, hogy már a legolcsóbb C 63 AMG is bőven 20 millió forint felett fog kóstálni – mi 23-24 milliós indulóárra tippelünk, a felső határ pedig a csillagos ég. A szériát a gyártótól megszokott módon egy Edition1 nevű, teljesen felszerelt exkluzív különkiadás indítja.