Az év utolsó negyedévében érvénybe lépő környezetvédelmi előírások alaposan feladták a leckét az autógyártóknak, akik sok esetben nem voltak felkészülve a váltásra. A jelek szerint a Renault-Nissan konszern kivétel: az 1,33 és az 1,8 literes benzines turbómotor érkezéséről már hírt adtunk (sőt, a kisebbet teszteltük is), most azonban a dízel paletta teljes megújulásáé a főszerep.

A 2011-ben bemutatkozott 1.6 dCi már történelem. Az egykoron F1-es mérnökök segítségével kifejlesztett, egészen pörgős négyhengeres dízelmotor különlegessége volt, hogy az akkori Euro 6-os normáknak AdBlue adalékanyag nélkül is képes volt megfelelni. Mára azonban tovább szigorodtak az előírások (az Euro 6-on belül), így a Renault-Nissan teljesen új öngyulladós palettát épített: mindhárom újdonság kényszerűen megkapta az AdBlue adalékolást, szinte a piac teljes kínálatához hasonlóan.

Az 1.5 dCi maradt, de nem abban a formában, ahogy ismerjük. Az 1461 köbcentis, nyolcszelepes motort átdolgozták, és immár Blue dCi 115 néven tér vissza elsőként a Mégane és a Kadjar lemezei alatt (de ugyanezt találjuk például a Mercedes-Benz A-osztályban is): 116 lóerős teljesítményét az egység 3750-es fordulaton adja le, 260 Nm nyomatéka pedig 2000-es fordulattól elérhető. A két kompakt modellt ezt 11,1 és 11,7 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből 100 km/h-ra, a vegyes fogyasztások pedig a korábbi NEDC norma szerint 4,3 és 4,5 l/100 km között alakulnak.

A megújult 1.5-ös dízellel először a Mercedes-Benz A-osztályban találkoztunk

Ha már előkerült a Mégane és a Kadjar, elmondhatjuk, hogy a benzines paletta is teljesen lecserélődött az esetükben. A váltásban az 1,33 literes turbómotor játszik főszerepet, amely előbbinél 116, 140 és 159 lóerővel (220/240/260 Nm nyomatékkal) áll rajthoz – a SUV modellhez csak a két izmosabbik verzió elérhető. Mindez a Mégane esetében 10,7/9,5/9 másodperces 0-100-at tesz lehetővé, teljesítménytől függetlenül 5,4 és 5,7 l/100 km közötti vegyes fogyasztással. Az árakban egyébként 200, majd 250 ezer forintos ugrást jelent ugyanannak a motornak az izmosítása, de még a legerősebb benzines is olcsóbb marad 300 ezer forinttal, mint a Blue dCi 115, azzal ugyanis 6,55 milliótól kapható a kompakt modell – 750 ezerrel drágábban, mint a hasonló teljesítményű benzinessel.

Menjünk is tovább, ugyanis hosszú még a lista, melynek főszerepét a vadonatúj 1,75 literes dízelmotor kapja. A Blue dCi 120 és 150 néven, (ki nem találják) 120 és 150 lóerős lépcsőben elérhető négyhengeres egészben pontosan 1749 köbcentiméteres, egyturbós, kezdetben pedig a Scénic és a Talisman motorterébe bújik be. A teljesítménycsúcsot 3500-nál leadó egység 300 és 340 Nm nyomatéka 1750-től jelentkezik, amelyet mindkét esetben egyelőre hatfokozatú kézi váltóval kamatoztathatunk csak. Az erőforrás NEDC szerinti vegyes fogyasztása 4,6-4,8 l/100 km, felára pedig itt is jelentős. A 120 lóerős egység még a 140 lóerős benzines turbómotornál is drágább 950 (!) ezer forinttal, a differencia pedig a 150 lóerős dízel/160 lóerős benzines viszonylatban pedig egymilliósra rúg.

Az 1,33-as turbómotor után most a dízel paletta is megújult az 1,75-ös egységgel

A Talisman kínálatában is van újdonság, ugyanis a benzines csúcsmotor (jelenleg tulajdonképpen az egyetlen benzines erőforrás) is megváltozott: az 1,6 literes egység helyett a Mégane R.S.-ben is megtalálható 1,8 literes feltöltött erőforrás kapott főszerepet. A 225 lóerős (220 Nm) egység kizárólag hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval elérhető itt, és 7,4 másodperces 0-100-ra teszi képessé a középkategóriás szedánt, a gyári adatok szerint 7,2-7,5 l/100 km-es vegyes fogyasztás mellett. Ennek persze ára van, de nem olyan nagy: 10,8 milliótól már egészen kiváló felszereltséggel indul az új változat ára, amely félmilliós felárat (az automata felárát) jelenti a dízelhez képest.

200 helyett 225 lóerő a Talisman motorterében - ez is az új motor érdeme

Ezzel még mindig nem zárjuk a sort, ugyanis az Espace is vadonatúj motort kapott. A Blue dCi 160 és 200 egy kétliteres egységet takar - amely talán mondanunk sem kell – 160 és 200 lóerős, 360 és 400 Nm nyomaték mellett. Ez a hajtáslánc itt kizárólag hatfokozatú duplakuplungos automatával elérhető, és 10,5 illetve 9,1 másodperces 0-100-as gyorsulási adatot képes felmutatni, kerékmérettől és felszereltségtől függően 5,1-5,5 l/100 km-es vegyes fogyasztás mellett.

Az árakat is tudjuk, de ebben sem lesz sok köszönet. A 225 lóerős benzines hajtásláncnál már a 160 lóerős dízel is drágább félmillióval, a 200 lóerős változat pedig nála is borsosabb 400 ezerrel: ő már 12,2 millió forinttól indul.

A 225 lóerős benzinessel már találkoztunk az Espace-ban

Természetesen a Renault-Nissan szövetség többi tagja is kap az új erőforrásokból. Így például a Nissan Qashqai megkapja majd az 1,75 literes dízelmotort (előzetes információink szerint a 150 lóerős kivitelt), de borítékolható, hogy a japánok kínálatában is több helyen megjelenik többféle új erőforrás is.

A Dacia sem maradt ki: az új 1.5-ös dízelmotor 95 lóerős változatát (220 Nm) kapta a Logan, a Sandero és a Dokker, míg a 116 lóerős kivitellel büszkélkedhet a Lodgy és a Duster – utóbbihoz 550 ezer forintért összkerékhajtást is párosíthatunk. Fogyasztásban 4,1-4,9 l/100 km-rel számolhatunk a gyári adatok szerint, átlagosan 12 másodperc körüli 0-100-as gyorsulási értékkel.

A Dacia palettája is megváltozott, főszerepben a Blue dCi 95 és 115-tel

Felára itt sem teszi túl vonzóvá az öngyulladós alternatívát. A Logan esetében 620 ezer forintot kell fizetnünk, hogy a 90 lóerős 0,9 TCe-t kicseréljük a 95 lóerős Blue dCi-re, a Dusternél pedig a 114 lóerős 1,6-os szívómotorhoz képest 750 ezret kell letennünk az asztalra a Blue dCi 115-ért. Ez a kifutott 109 lóerős dízelnél 150 ezerrel több.