Az elektromos autózásra kész SUV-vásárlókat célozza meg a Volkswagen, vagyis tényleg bemutatták az ID.4-et. Képességeit meglehetősen szerénytelenül foglalják össze: „úgy megy, mint egy GTI; akkora a belseje, mint a Tiguannak, és azt a pályát kívánja befutni, mint tette azt a Bogár” – fogalmazott Scott Keogh, a Volkswagen amerikai vezére.
Az (ős) Bogárral való párhuzamig elég az ID.4 hátuljáig ballagnunk: az új VW-SUV ugyanis farmotoros. Újabb bizonyíték az MEB padlólemez rugalmasságára. A 12 modulba foglalt összesen 288 akkucella (matematika feladvány iskoláskorú gyermekek számára: hány cella van egy modulban?) természetesen ideális helyre, vagyis a padlóba került. Alacsony súlypont és kedvező súlyelosztás pipa. Ráadásul a pakk az autó merevségéhez is hozzájárul, ugyanis a vázhoz rögzített alumínium tartószerkezetbe építik be.
A forgalmazás a 82 kWh (bruttó) kapacitású akkumulátorral, 204 lóerővel és hátsókerékhajtással kezdődik, a forgatónyomaték értéke 310 Nm. Előzetes kalkulációk alapján akár 400 / 520 km-es (EPA / WLTP szerinti) hatótávolságra is képes lehet az SUV. Az erősebb, immár összkerékhajtású ID.4 2021-ben, mintegy 306 lóerővel érkezhet. Eleinte 8,5 másodperces sprintidőre és 160 km/h-ra korlátozott végsebességre számíthatunk az ID.4-től. Előbbi értéken faraghat, utóbbin emelhet a később megjelenő erősebb változat.
Kompakt, nem túl magasra nőtt SUV az ID.4
A töltési lehetőségeket az autóba óránként bő 50 km-es hatótávolságot pumpálni képes 11 kW-os töltő és a 125 kW-os villámtöltési lehetőség képviseli. Ez utóbbi esetében 38 perc telik el a teljesen lemerült akku töltőre csatlakoztatása és a 80%-os töltöttségi szint elérése között. A falitöltőről adagolt elektronok esetében mintegy hét és fél órás kábelen töltött idővel számolhatunk.
Az ID.4 egyik érdekessége, hogy a hátsó kerekekhez dobfék került. Nem a múltidézés miatt, hanem (a kommunikáció szerint legalábbis) műszaki okokból választották a megoldást. Jellemzően regeneratív fékezéssel lassulnak az elektromos autók, emiatt ritkábban használják az üzemi féket. Ez vezet ahhoz, hogy alkalmi használat mellett a dobfék jelenti a kedvezőbb (és olcsóbb, egyszerűbb, tartósabb) megoldást.
A Bogár szerepét szánják a típusnak
A jármű külalakja úgy mutat a jövőbe, hogy nem feledkezik meg a múltról sem. Nincs hűtőrács az ID.4-en (éppúgy, mint a Bogárnál), a különleges fényekről pedig tegnapi cikkünkben számoltunk be részletesen. A széles C-oszloppal rendelkező karosszéria alaktényezője 0,28, méretei pedig: 4,58 méteres hosszúság, 1,85 méteres szélesség és 1,64 méteres magasság; míg a tengelytáv 277 centiméter. A fordulási kör átmérője 10,2 méter, vagyis méretéhez képest meglehetősen fordulékony a többlengőkaros hátsó felfüggesztéssel szerelt modell.
Tágas utasteret és 543 literes (lehajtott ülésekkel 1575 literes) csomagtartót kapunk a pénzünkért, a jármű funkcióinak többségét hangunkkal, érintéssel, esetleg kézmozdulatokkal vezérelhetjük. Az ID.Cockpit eljövetele azt is jelenti, hogy az ID.4-ben nincs helye hagyományos műszerfalnak, teljesen digitális megjelenítővel nézhet farkasszemet a sofőr.
Néhány belső hangulat sikeresen idézi meg az ősét
A 10 vagy 12 colos méretben elérhető központi kijelző enyhén a vezető felé fordul, gesztusvezérlésre is képes. A megjelenítő alatt lakó rendszer hangfelismerésre és – bizonyos kereteken belül – az elhangzottak értelmezésére is képes. A ’Hello ID’ vezérszó után kimondott ’fázom’ szóra például emel az utastérben beállított hőfokon.
Az újdonság a napjainkban elvárható szinten felszerelhető, így kormányfűtés, masszázsfunkciós és elektromosan állítható ülések, kulcsnélküli rendszer, elektromosan nyitható csomagtérajtó, vezeték nélküli mobiltöltés, valamint akár négy eszköz csatlakoztatására képes hotspot is kerülhet az autóba.
Fejlett vezetéssegédei közül a gyalogosfigyelős vészfékezőrendszer, a távolságtartós sebességszabályozó, a sávtartó vagy éppen az automata távfényvezérlés érdemel említést.
Tágas és világos; főleg a magasabb szinteken elérhető napfénytetővel
Figyelmet érdemel a zwickaui gyáregység is: a Volkswagen vállalta, hogy 2050-ig karbonsemleges céggé válik. Ennek jegyben az ID.4-esek szülőhelye már most hozza a nettó széndioxid-kibocsátási szintet. A villamos energiát megújuló forrásból nyerik, magas hatékonyságú hő- és energiaerőművet építettek a telephelyre, az akkumulátor beszállítójának pedig megújuló erőforrások használatát írták elő.
Az ID.4-et globális járműnek szánja a gyár, vagyis a Föld több kontinensén is forgalmazni fogják. A törekvés jegyében a Volkswagen amerikai (chattanoogai) gyárát is felkészítik a termelésre, a tervek szerint 2022-től készülhetnek ott az ID.4-ek. Kínában is gyártanak majd ID.4-eket, amint azt a körülmények indokolják.
Bő 500 literes űr várja a csomagokat
Nagy kérdés az európai (azon belül is a magyar) ár. Az Egyesült Államokban (nettó) 40 ezer dollártól elérhető az autó, Németországban viszont már 50 ezer eurótól indul a történet. A képet árnyalják az elektromos autókra adott támogatások (az ID.4 szülőföldjén közel 10 ezer eurós a szubvenció), illetve ne feledkezzünk meg a később megjelenő egyszerűbb változatokról sem. Addig viszont nem túlzás a jól felszerelt verziók esetén a 20 milliós listaár sem.
Adja magát az összehasonlítás a Škoda Enyaq iV-vel. A cseh elektromos modell alapjait és hajtásláncát tekintve megegyezik az ID.4-gyel, viszont nála egy picit hosszabb és szélesebb a tengelytáv egyezése mellett. Ennek megfelelően egy picit nagyobb a csomagtartó és előfordulhat, hogy valamivel tágasabb a belső tér, ráadásul ott egy picivel látványosabb műszerpultot kapunk, de ez persze szubjektív tényező.