A fény az új króm – ezzel a felütéssel kezdődik a Volkswagen sajtóközleménye. Az ID.4 elektromos SUV-t hozzák fel példának a témában. Hiszen amíg régen krómozást kaptak a hangsúlyozni kívánt ívek, napjainkban egyre többen döntenek úgy, hogy fényekkel teszik karakteresebbé az autók vonásait. A sorozatgyártású villanyautó első fotója ezt kiválóan szemlélteti.

A fény és az elektromosság kéz a kézben jár, a világosság képviseli az energiát és az áramot. Valamint a meleget és a biztonságot is – teszi hozzá Klaus Zyciora, a Volkswagen-csoport formatervezési vezetője.

Mivel fontos szerep jut az autó által kibocsátott fényeknek, az ID.4 megalkotásakor is ügyeltek a külső világítás megtervezésére. Ezért uralják nagyméretű fényszórók a jármű elülső részét, amelyek feladata egyébként a barátságos ábrázat hangsúlyozása – és még véletlenül sem az agresszív tekintet biztosítása.

Ezek még csak a vázlatrajzok...

A fényszórók már az alapkivitel esetében is jórészt LED-es technológiát használnak, a hátsó lámpatesteknél pedig kizárólag diódákat alkalmaztak. A két hátsó lámpatestet egyébként egy piros fénysáv köti össze. A tükörházakba kivetítők kerültek: ezek az ID. modellekre jellemző gyémánt alakú mintát festik a földre az ajtók kinyitásakor.

A magyarul továbbra is mókásan hangzó IQ.Light technológia többet tud az adaptív fényszóróknál. Bár már ez a tudás sem kevés: a fénymodulok 11 különálló LED-ből állnak. Ezek a szegmensek külön-külön szabályozhatók, vagyis egyesével tompíthatók és szükség szerint ki is kapcsolhatók. Ezért nem vakítja el az intelligensen irányított állandó távolsági fény az útjába kerülőket.

A modulok ráadásul hasonlítanak az emberi szemre. A világító gyűrűket ellapított alsó rész határolja. Az IQ-Lighttal felszerelt ID.4-esek esetében egy fénycsík jelenik meg a két fényszóró között azok felkapcsolt állapotában.

... de valamit már sejthetünk a jármű fényeiről

Újszerű megoldásként az autó fényeivel is kommunikál a vezetőjével. Amikor a sofőr (pontosabban a jármű kulcsa) közeledik az autóhoz, a lámpák alulról felfelé mozgó világítással köszöntik. A Keyless Advanced beléptető rendszer komplex protokollt követ. A tulajdonos érkezésekor ’felnyitja’ szemeit az autó, majd oldalra ’fordul’ a tekintete – ezzel a szemkontaktus keresését utánozza le a Volkswagen.

Hátulra is jutott a jóból. A wolfsburgiak történetében először 3D-s hátsó lámpatesteket találunk az ID.4-en. Kilenc száloptikai kábel bocsátja ki a szokatlanul élénk vörös színt. A vékony lemezek fekete háttér előtt lebegnek, mellesleg fékezéskor x-alakú mintában fénylenek.

Szapora, a logóból induló animációval üdvözlik a gazdikat, vagy éppen búcsúznak el tőlük. Az irányjelző pedig dinamikus funkciót kapott, vagyis belülről kifelé haladva villannak fel a LED-ek.

Mára ígérték az ID.4 világpremierjét, amelynek képében újabb fontos elektromos modell érkezik a németek palettájára. A  Zwickauban készülő legújabb e-VW-k első darabjait még idén szeretnék kiszállítani.