Bemutatkozott a Škoda jövőjének legfontosabb modellje. A teljesen elektromos hajtású Enyaq nem csupán alternatív hajtást, de minden eddiginél igényesebb kivitelezést is kínál. Ugyan az első típusok valószínűleg csak jövő tavasszal érkeznek majd tulajdonosaikhoz, már nálunk is előjegyzést lehet leadni a típusra.
Az Enyaq iV a konszern MEB építőkészletére épült. Ez az a platform, amit kimondottan a konszern elektromos modelljei számára hoztak létre. Ennek több előnye is van. Egyrészről nem kell kompromisszumot kötni a tervezés során, hiszen nem kötik a mérnökök kezét a hagyományos modellekben megszokott technikai megoldások. Így sokkal tágasabb lehet az utastér amellett, hogy a nagy csomagtérről sem kell lemondanunk.
Ennek köszönhető, hogy bár külső méretei elmaradnak a Kodiaq-tól, az utastér hasonlóan tágas (a tengelytávolsága 2,765 m), míg a csomagtér nagyobb annak 7 üléses kivitelénél, 585 literes. Persze az első elektromos Škoda SUV nem lesz kicsi: 4,649 milliméteres hosszával és 1,879 milliméteres szélességével alig foglal kisebb helyet a Kodiaq-nál.
Kompakt SUV az Enyaq, amely a Kodiaq helykínálatát ígéri
Az ENYAQ iV három különböző akkumulátorkapacitással és öt teljesítményváltozattal lép piacra. Az alapmodell az Enyaq iV 50, amelynek 55 kWh-s akkumulátor kapacitása lesz, és a hátsó tengelyre szerelt 148 lóerős villanymotorjával egy töltéssel akár 340 kilométer megtételére is képes lesz. Gyorsulása százra 11,4 másodperc. A töltése DC-n (egyenárammal) 50 percig tart 5-ről 80%-ra, és max. 50 kW-os a töltési teljesítménye.
A következő lépcső az Enyaq iV 60, amely már 176 lóerős villanymotorral és 62 kWh-s akkumulátorral érkezik. Ennek a verziónak a hatótávolsága 390 kilométer. Gyorsulása százra 8,9 másodperc. A töltése DC-n (egyenárammal) 42 percig tart 5-ről 80%-ra, és max. 100 kW-os a töltési teljesítménye. 50 kW esetén 55 perc ugyanez.
Ismét van farmotoros Skoda, de akad Enyaq összkerékhajtással is
A legnagyobb távolságot, akár 510 kilométert, az Enyaq iV 80 kínálja majd, 82 kWh-s akkumulátor kapacitással és 201 lóerős elektromos motorral. Gyorsulása százra 8,7 másodperc. A töltése DC-n (egyenárammal) 38 percig tart 5-ről 80%-ra, és max. 125 kW-os a töltési teljesítménye. 50 kW esetén 70 perc ugyanez. Minden változat végsebessége 160 km/h-ban lesz maximalizálva.
Később érkezik két négykerék-meghajtású változat is, amelyek mindegyike a legnagyobb akkupakkot használja. A 80X utónevű típus 261 lóerős, az RS változat pedig 301 lóerős. A legdinamikusabb verzió a 0-100-as sprintet 6,2 másodperc alatt futja meg, végsebessége pedig 180 km/h lesz. Mindkét verzió hatótávja 460 kilométer, de ők majd csak később lesznek elérhetők.
Akár 301 lóerő is repítheti a múltból a jövőbe
Szintén újdonság az iV Univerzális töltő, amely 2 töltőkábelt kombinál 1-ben, és így lehetővé teszi az autó töltését mind háztartási (230 V) aljzatról, mind pedig ipari (400 V) aljzatról.
Az Enyaq iV letisztult és tágas belső tére egy teljesen új tervezési koncepcióra építve öt életmód-ihletésű, kiegyensúlyozott és részleteiben harmonikus belső tér változatot kínál a hagyományos felszereltségi szintek helyett. Ezek az úgynevezett „Design Selection” csomagok, úgymint Loft, Studio, Lodge, Lounge, ecoSuite és Suite. Minden „Design Selection” csomag befolyásolja az utastér különböző részeinek anyag-, és színösszeállítását: például a kárpitozásét, a műszerfalét, a középső konzolét, a szőnyegekét, a hangulatvilágításét, az ajtóbetétekét. Az utastér nem csak ebben mutat újat.
Látványos, láthatóan igényes beltér
A vezető előtt közvetlenül egy kisebb, 5,3 colos digitális műszercsoport van, míg a központi kijelző 10 vagy 13 colos méretű lehet. Ez utóbbi az Octavia esetén megismert csúszkával és gombsorral is rendelkezik. A fűtés és hűtés háromzónás is lehet, természetesen hőszívattyúval, plusz zajcsillapítást is lehet rendelni, a CarPlay vezeték nélküli, a vezetőülés pedig masszázs funkciót is kaphat. A leglátványosabb mégis a kiterjesztett valóságot használó Head-up Display, amely egy teljesen új korszakot jelent nem csupán az adatok megjelenítésében, de a tájékozódásban is.
Természetesen az Enyaq is támogatja a ŠKODA Connect rendszert, melynek segítségével állandó kapcsolatban lehetünk autónkkal, akár Alexa segítségével is. Így ellenőrizhetjük többek között az ajtók, zárak, ablakok, vagy az akkumulátor állapotát, de a töltést és a hűtés/fűtés funkcióit is vezérelhetjük az applikációból. Ahogy az Octava esetében, úgy itt is távolról tudja frissíteni a gyár az ENYAQ iV szoftverét. A vezetői segédrendszerek is a teljesség igényével készültek, ismerős helyekre pedig megtanulhat magától parkolni a típus. Sőt, a kiállás alkalmazás segítséggel, távirányítással is történhet 2021 végétől.
Korunk minden csúcstechnológiája rendelhető hozzá
Az alap 18 colos kerekek mellett, az Enyaq iV a márka történetében először rendelhető lesz akár 21 colos kerekekkel is. A színeket tekintve 2 alap és 7 metálfény közül választhatunk majd.
Az új ENYAQ iV már sötétben is messziről felismerhető, hiszen a teljes LED Matrix fényszóró mellett opció a megvilágított hűtőmaszk is, az úgynevezett Crystal Face is. De ha hátulról látjuk a legújabb ŠKODA modellt, akkor is könnyen elrabolja tekintetünket az új üdvözlő fényjáték a LED technológiát használó hátsó lámpákkal.
Világítós hűtőmaszk is lesz, á la BMW
Hamarosan, szeptember második felében elindul az előértékesítés, egy teljesen újszerű felületen, ahol szeptember közepétől lehet előfoglalást végezni. Ez arra jogosít, hogy az elsők között rendelhessük majd meg a típust. Az első széria a „Founders Edition” nevet kapta, és összesen 1895 darab készül belőle, utalva a márka alapításának évére.
Hozzánk a jövő tavasszal ér el, állami kedvezményre nem jogosító árcédulával
Az első autók gyártása februárban kezdődik, addigra már biztosan lesz részletes árlista, de addig is nagyjából 14-20 millió forintos árcédulára számíthatunk felszereltség és motorizáltság tükrében, ami nem teszi jogosulttá a típust az állami támogatásra. Ettől persze még érdekes és látványos típus az Enyaq, ráadásul a gyártó és a hazai forgalmazó minden esélyt megad azoknak az ügyfeleknek, akik minél hamarabb lecsapnának rá. A típus oldalának (itt) aljára pörgetve 100 ezer forint ellenében igazolhatjuk elővételi szándékunkat, amely biztosítja, hogy az első 100 hazai Enyaq valamelyike a miénk lehessen - pontosabban így biztosítja a Škoda, hogy 2021-ben mindenképpen hozzájuthassunk az autóhoz. További információk a gyári oldal alján találhatók ezzel kapcsolatban.