Bár a tavalyi modellfrissítés óta az aktuális, negyedik generációs Renault Mégane-ból is elérhető egy zöld rendszám viselésére jogosult konnektoros hibrid verzió, amit néhány hónapja alaposan le is teszteltünk, a tisztán elektromos Mégane-ra egészen szeptemberig kellett várni. Akkor azonban lehullt a lepel a villanyos Mégane E-Tech modellről, amely egyben előrevetíti a következő Mégane formavilágát, hangulatát, technikai újdonságait. Hazánkban jövő februártól lesz rendelhető az újdonság, de az árait már most elárulta a hazai importőr.
Fontos megjegyezni, hogy a képeken látható Mégane E-Tech nem tanulmányautó, hanem immár a végleges, sorozatgyártásra váró kivitel, ami a korábbi várakozásoknak megfelelően nagyon szoros rokonságban áll a tavaly októberben leleplezett Mégane eVision koncepcióval. Elmondhatjuk, hogy a formavilágot (akárcsak a technikai tartalmat) lényegében változatlanul emelték át a franciák a tanulmányautóból. Ez örvendetes húzás részükről, aminek következményeképp a Mégane E-Tech egyszerre futurisztikus, egyedi, menő, de kicsit megosztó is.
Az újdonság a Luca de Meo által irányított vállalat új, „Renaulution“ nevet viselő stratégiájának az egyik alappillére, amelynek lényege röviden összefoglalva 2025-ig 24 új modell bemutatása, amiből 10 tisztán elektromos autó lesz. Ebből az egyik legfontosabb a Mégane E-Tech, amely típus elsőként nyugszik a vállalatcsoport vadonatúj, CMF-EV nevű padlólemezén. A kiemelkedő helykihasználást ígérő padlólemezt a jövőben jó néhány egyéb Renault, továbbá Nissan és Mitsubishi fogja használni.
Az ötajtós, hátul rejtett kilincsekkel büszkélkedő elektromos Mégane mindössze 421 cm hosszú, azonban a 2,7 méteres tengelytávolság tágas belső teret biztosít: a hátsó lábtér például a franciák szerint 2 centivel nagyobb a jelenlegi generációénál, 15 centivel rövidebb karosszéria mellett. A szélesség 1,72 méter, a magasság 1,5 méter. Utóbbi érték valahol félúton helyezkedik el a hagyományos ötajtósok és a crossoverek között, vagyis fél emelettel ‘feljebb költözik’ a Mégane. A csomagtartó elismerésre méltó a kompakt hossz ismeretében: már alapból 440 literes, vagyis kb. 40 literrel öblösebb a jelenleginél. További jó hír, hogy az autó alig több mint 1,6 tonnás üres tömege kifejezetten kedvező érték az elektromos autók táborában.
És most jöjjön végre az elektromos hajtáslánc. A Renault első ízben két opciót jelentett be. A mindössze 11 cm magas és közel 4 mázsát nyomó Nikkel-Mangán-Kobalt akkupakkokat az LG szállítja. A kapacitás 40 vagy 60 kWh lehet, amely értékek az aktuális Nissan Leaf-ből lehetnek ismerősek számunkra, nyilván nem véletlenül. A maximális töltési teljesítmény egyenáram (AC) esetén 130 kW. Váltakozó áram (AC) esetén a ritkaságszámba menő 22 kW-os (3 fázison 7,4 kW) gyors töltés opcionális, szériában csak egy fázison, legfeljebb 7,4 kW-tal lehet tölteni a modellt. A 130 kW-os egyenáramú villámtöltéssel a gyáriak ígéretei szerint csupán fél óra alatt kb. 200 (megengedett sebességű) autópályás kilométert nyerhetünk.
A gyári adatok szerint a WLTP ciklus szerinti hatótáv a 40 kWh-s akku esetén 300, míg a 60 kWh-s akkuval 470 km, de tudjuk, hogy a valóság azért ettől jó eséllyel távol áll majd, nyilván negatív értelemben. Az akkumulátor optimális temperálásáról egy hűtőrendszer gondoskodik, továbbá hőszivattyúval is ellátták a gyáriak az autót. A meghajtást egy 145 kilós villanymotor biztosítja, az első kerekek felé továbbítva a nyomatékot. Az alapmodell 130 lóerős és maximális forgatónyomatéka 250 Nm, a következő lépcsőfok pedig már 218 lóerőt és 300 Nm-t biztosít a sofőr számára, igencsak dinamikus menetteljesítményeket garantálva: a 0-100 km/h-s sprintidő ez esetben csupán 7,4 másodperc, a végsebesség 160 km/h.
A merész, minden irányból kifejezetten egyedi formatervet 18-20 col átmérőjű kerekekkel koronázhatjuk meg. A színpaletta első körben hat színt fed le (fekete, fehér, kék, vörös és két szürke), illetve opcionálisan két tónusú fényezéssel is elérhető lesz a Mégane E-Tech. A beltér jóval nagyobb szabadságot kínál a színvilág tekintetében: a különféle Renault „Living Light“ hangulatok összesen 48 különböző színárnyalatot számlálnak. A belső tér érdekességei közé tartozik a jövőbe mutató formaterv mellett az innovatív anyaghasználat: rengeteg újrahasznosított anyagot találhatunk az enteriőrben.
A „Nuo“ nevű díszítő betétek is megérdemelnek néhány szót, különlegességük, hogy valódi fából készülnek, jó pénzért pedig az Alcantara és a valódi bőr is megjelenik a belső térben, prémium miliőt teremtve. Természetesen az óriási képernyők sem maradhatnak el: a műszercsoport egy 12,3 colos monitor, az autót pedig a szériában 9, opcionálisan pedig 12 col képátlójú, függőleges tájolású érintőképernyőn keresztül – avagy fejlett beszédvezérléssel – irányíthatjuk. A központi rendszert a Google szállítja, így az okostelefonokból is ismerős lehet majd sokak számára az Android alapú menürendszer. Az Android Auto funkció mellett szerencsére az Apple CarPlay is rendelkezésre áll, mégpedig akár vezeték nélkül.
A magasabb kategóriákat idéző kényelmi extrák mellett természetesen a legfejlettebb asszisztens rendszerekkel is felszerelték a franciák büszkeségüket (a sajtóanyag szerint összesen 26 vezetőt támogató asszisztens lesz elérhető az autóhoz), így a sikerhez már ‘csak’ egy korrekt árazásra lenne szükség. Mostanra pedig az is kiderült, hogy pontosan mikortól lesz rendelhető az újdonság: 2022 februárjától rohamozhatjuk meg a kereskedéseket, és már azt is tudjuk, hogy mennyi pénzt kell magunkkal vinnünk.
A Mégane E-Tech háromféle felszereltségi szinttel lesz elérhető: az Equilibre, a Techno és az Iconic képében. A gyengébbik, kisebb akkuval szerelt kivitel csak az első két változatban lesz elérhető, míg az erősebbik mind a három szinten hazavihető. A belépő verzióban is vannak már olyan finomságok, mint a LED-es fényszórók, parkolóradarok, 18 colos kerekek, sávelhagyást meggátló rendszer vagy éppen tempomat – ugyanakkor klímából csak manuális jár.

A második szinten már a képeken látható, nagyobbik multimédiás rendszert, kamerás belső visszapillantót, 20 colos keréktárcsákat és egyéb finomságokat is kapunk, míg a legmagasabb, Iconic szinten már valódi bőr, fűthető, memóriás és masszázsfunkciós első ülések, Harman Kardon hangrendszer, műbőr műszerfalborítás és parkolóasszisztens is jár – egyebek mellett.
A legolcsóbb Mégane E-Tech 13,2 millióért vihető haza alapfelszereltséggel és kisebb akkuval, valamint gyengébb teljesítménnyel. A középső szint felára pontosan egymillió forint, míg a nagyobb akku-nagyobb teljesítmény párosa egységesen 1,7 millióval drágább. A legmagasabb szint csak az erősebb kivitelhez érhető el, 16,9 milliós áron. A Mégane E-Tech tehát nem lett olcsó, de mire jövő februárban megrendelhető lesz, valószínűleg az ellenlábasok is drágulnak majd.





