Sok-sok henger és mély gurgulázás, legendás történelem és modern technika találkozása – ezt tudja az új generációs Ford Mustang, amely ezúttal modellváltással élesedett. Az új generáció életre kelésével látványosabb lett a formaterv, kiélezettebb a technika és modernebb az utastér. Talán az utolsó, vérbeli nyolchengeres Mustangot köszönthetjük 1964 óta a 2024-es modellévű verzió személyében.

A Ford büszkeségét a North American International Auto Show alkalmával mutatta be a kékoválos gyártó Detroitban: az alkotók szerint az 1964-1970 között gyártott előd hihetetlenül sok inspirációt adott, miközben a motorpalettán maradt a 2.3 EcoBoost és az ötliteres „vényolc”. Noha a pletykák hibrid, meg összkerekes változatokról is szóltak, egyelőre semmi ilyesmiről nincs szó a hetedik generációjába lépő Mustang palettáján.

A kabrió is maradt a kínálatban

Habár a 2024-es modellévű Mustang számos fontos technikai és stílusbeli újítást hozott el a típus életébe, összességében akár egy komplettebb ráncfelvarrásnak is tekinthető a bemutatott csomag. A Fordnál nagyon remélik, hogy ezúttal sikerül lenyomni az Amerikában legerősebb konkurensként szépen szereplő Dodge Challengert még utoljára a benzinmotorok történetében. „Nagy dolog ennyi erőforrást beletenni egy következő Mustang generációba, miközben a többiek már a belsőégésű korszakból való kilépésen dolgoznak” – mondta Jim Farley Ford-vezér.

Az S650 kódnevet viselő újdonság dizájn tekintetében vérbeli Mustang lett, remekül folytatja a leköszönő generáció által felvonultatott, modern, mégis múltidéző jelleget. A hármas LED-fények elöl és hátul is megmaradtak, azonban még hangsúlyosabbá váltak, ahogy a jobban dudorodó kerékjárati ívek is az izmosságot hivatottak jelképezni. A kupé, azaz a fastback karosszéria mellett a kabrió is marad a kínálatban.

A fastback továbbra is az egyik legklasszikusabb izomautó

A fastback ezúttal hosszabbra rajzolt tetővonalat kapott, ami nem céltalan, hiszen a gyártó szerint így sisakban könnyebb beszállni az autóba. Akár pályáanapozna az autóval a tulaj, akár nem, ez jó hír, hiszen ezek szerint a komoly pályahasználatnak figyelmet szentelve vélhetően még jobb munkát végzett a gyártó. Ezek után még könnyebb lesz a négy- és nyolchengeres variánsokat megkülönböztetni, hiszen előbbi kettő, utóbbi négy kipufogóvégződést kapott, ráadásul a V8 GT hűtőmaszkja markáns hármas osztásával, valamint a motorháztetőn tátongó három részre osztott légzőnyílással markánsabb látványt nyújt.

Mindkét motorhoz elérhető rögtön a Bronze Design Series csomag, amely többek között Sinister Bronze árnyalatú könnyűfém felniket is tartalmaz, míg opcionálisan Performance Pack is választható toronymerevítővel, Torsen diffivel, 390 mm és 355 mm-es Brembo fékekkel, valamint szélesebb hátsó kerekekkel. Az élvezet tovább fokozható a szintén választható MagneRide adaptív lengéscsillapításnak, valamint a Recaro üléseknek és az állítható kipufogórendszernek köszönhetően.

V8... még utoljára

A GT-hez társatva a Performace csomagot további ínyencségeket kapunk: fékhűtő csatornák, olajhűtő és elektronikus drift fék funkció is gazdagítja az autó szolgáltatásainak körét. Utóbbi hagyományos szerkezetnek néz ki, azonban villanymotorokkal operál, így a Ford mérnökei szerint könnyedén fokozható a vezető driftelési tudása, akár komolyabb szinten is.
Alapesetben 17-es kerekeken gördül az új „Stang”, míg a GT modell 19-es, opcionálisan akár 20-as felniket is kaphat. A személyre szabásban három féle féknyereg szín, 11 különböző fényezés és új csík matricák gondoskodnak.

A legnagyobb változást talán a beltér, azaz műszerfal jelenti, hiszen a Mustang pultja immáron minden más autóhoz hasonlóan két érintőpanelből álló íves elemből áll. A 12,4 hüvelyk átlójú vetített óracsoport mellett 13,2 colos érintős megjelenítőn fut a Ford legfrissebb, SYNC 4 rendszere, Amazon Alexával a fedélzeten.

Modern idők szele - a kijelzők alkalmazása elkerülhetetlen volt

A megjelenítők képe minden bizonnyal remek lesz, hiszen a kékoválosok a videójátékokból ismerős Unreal Engine 3D-t alkalmazták. Persze a csupakijlezős megoldás annyira nem illik a retró miliőbe, ám tény, hogy ez is kell a felzárkózáshoz és az igényelt felhasználói élményhez. Sajnos hagyományos gombból kevés maradt, szinte mindent a paneleken tapicskolva kell majd megoldani.

A motorháztető alól jó és rossz hír egyaránt érkezett: rossz, hogy lényegi fejlődést nem tapasztalhattunk, jó viszont, hogy a négyhengeres mellett megmaradt az ötliteres szívó V8 kézi váltóval, ami egyre nagyobb ritkaságnak számít. Noha a gyártó nem közölt teljesítmény adatokat, vélhetően legalább a korábbi verziók erejét megkapjuk. Annyit tudunk, hogy a nyolchengeres új, kettős szívódobozt, valamint új szívósort kapott. Így a 2.3 EcoBoost esetében legalább 315 lóerőre, a V8 tekintetében minimum 460 paripára számíthatunk.

Minden bizonnyal az utolsó nyolchengeres Mustang generáció szerepel a képen

Mindkét motorhoz kérhető lesz szokás szerint a tízgangos automata váltó, ám az élvezetek hódolói bizonyára a hatfokozatú kézi szerkezetet preferálják majd. Utóbbihoz elérhető marad a jelenlegi generációban is szereplő automatikus gázfröccs funkció (rev-matching).

Ha ez nem volna elég, egy kizárólag amerikai forgalmazású, pályás használatra fókuszált verzió is érkezik: a Dark Horse hatgangos Tremec kézi váltót kap, váltóolaj-hűtővel, persze a kényelmesebb vevőknek megmarad az automata választási lehetősége. Komoly fékhűtés, hátsó diffihűtés és egyedi vízhűtők is szerepelnek a repertoárban. érthetően az intenzívebb igénybevétel miatt, de széria lesz a MagnaRide is.

A "fekete ló" volánja mögött az intenzív pályázás sem akadály

Az elöl 9,5, hátul 10 col széles felnikre Pirelli P Zero abroncsok kerültek, de plusz merevítőket és hatdugattyús Brembo fékeket is tartalmaz a csomag. És akkor a Handling Package által nyújtott impozáns hátsó légterelőről, Pirelli Trofeo gumikról és erősebb stabilizátorokról, valamint a könnyű karbon felnikről nem is ejtettünk szót. Természetesen komplett aerodinamikai csomagot is kapott a Dark Horse, amely tehát nem csak küllemében, de kvalitásaiban is igazi fókuszált pályagép lett.