A Volkswagen ID.R a bizonyíték arra, hogy nem kell feltétlenül bolondnak látszanunk, ha elektromos koncepciókkal szeretnénk feszegetni a gyorsaság határait. A Zöld Pokolban rekorder elektromos versenyautó eszméletlen időt futott Pikes Peak-en is, de a legnagyobb kihívás Kínában várt rá, ahol a Tianmen hegyet megmászva nem akármilyen kulisszák között döntött rekordot.

10,9 kilométer betonút összesen 99 hajtűkanyarral és 1082 méteres emelkedéssel – a kínai Hunan tartományban található a világ egyik legszebb autós útvonala, amelyet a mennyország kapujaként is emlegetnek. A Tianmen hegyre vezető szerpentin átlagos emelkedése 10,14 százalék, útburkolatának minősége pedig közel sem tökéletes, de ez nem akadályozta meg a Volkswagent abban, hogy a gyönyörű sziklák és élénkzöld növényzet között eszméletlen száguldozást hajtson végre.

Hajtűkanyarokban nem volt hiány

A Romain Dumas által vezetett ID.R versenyautó elképesztő dolgokra képes. A mindössze 1,1 tonnát nyomó, közel 700 lóerős elektromos versenygép a kínai megmérettetéshez vörös-fekete ruhába öltözött (a gép eddig kék-fekete színekben pompázott). Természetesen a kifinomult aerodinamikai tervezés segíti a tekintélyes teljesítményt érvényesülni, de a hegyi felfutásoknál az a tény sem elhanyagolható, hogy a magasabban ritkább levegő hatására sem csökken a villanyos hajtásláncának teljesítménye – ellentétben egy belsőégésű motoros megoldással.

A rekord persze ezen a pályán sem volt kétséges egy percig sem, de maga a kihívás a résztvevők elmondása szerint sem volt akármilyen. A Volkswagen Motorsport elnöke például csak ennyit fűzött hozzá: „Minden mérnök szereti az új kihívásokat, ez pedig egy nagy kihívás volt. Nagy és bonyolult, ugyanis az útburkolat olyan, mintha a Monte Carlo Ralin lennénk. Ahhoz, hogy idejöjjünk egy prototípus versenyautóval, egy kis őrültséget kíván, de valahol minden mérnök őrült.”

Az útszakaszt egyébként csak helyi turistabuszok használhatják

Annak érdekében, hogy ne őrült kudarc legyen a vállalkozás, a Volkswagen mérnökei már tavaly ellátogattak ide és elvégezték a teszteket, majd visszatértek a központba a megfelelő futóművet létrehozni az úthoz. Emellett a teljes kormányzást is át kellett alakítani, ugyanis a legszűkebb kanyar (a 88-as) sugara például mindössze hat méter, ami jobb fordulókört kíván. Emellett annyit kellett forgatni a volánt, hogy a szervo teljesítményét is fokozni kellett, hogy a pilóta bírja a fokozott megpróbáltatásokat. Ez bizony nem egy gyors száguldás néhány kanyarral. Éppen ezért a leszorító erő adta lehetőségek is korlátozottak: a mechanikus tapadásra kell hagyatkozni, ami a rossz minőségű betonúton szintén hagy kívánnivalót maga után.

A látvány magáért beszél

Hogy mindez mennyire izgalmas, azt maga Romain Dumas – a pilóta – is megerősítette: „Tényleg olyan, mint egy rali. Teljesen őrült útszakasz. Nagyon koszos és némelyik bukkanó akkora, hogy az ID.R elugratott. Pikes Peak is rázós helyenként, de ehhez képest autópálya.” A lehetőségek is korlátozottak voltak, ugyanis a turisták használta útszakaszt csak néhány órára lehetett lezárni. Így Dumas szimulátoron tanulta be a pályát, amit gyakorlásra négyszer használhatott: a legjobb idő 8 perc 30 másodperc volt.

Majd egy kis áthangolás és még két próbálkozás: 8 perc 6 másodperc. Majd jött a döntő futam, aminél már szárazabb volt a pálya. „Sokat fejlődtünk időben és úgy gondoltam, hogy be tudunk menni 8 perc alá. Egy kicsit többet vállaltam be, a célt pedig úgy értem el, hogy a hátsó kerekek a levegőben voltak a bukkanón. Ez is jelezte, hogy nagyobb volt a tempó” – mondta Dumas. Hogy mennyire? 7 perc 38,535 másodperc lett a végső rekord, ami mindenkit meglepett tekintettel az útszakasz minőségére. Persze itt nem a köridőn volt a hangsúly, hanem a nem akármilyen kihíváson, amiről látványos videó is született: