A BMW palettájának egyik oszlopos és kiemelkedően fontos tagja az 5-ös sorozat, így nem csoda, hogy sokan várták már a vadonatúj generáció bemutatkozását, és a bajorok is igyekeztek nagy felhajtást csapni. A trendeknek megfelelően persze a tisztán elektromos verzió kapta a legnagyobb figyelmet a bemutató során, amely a BMW stratégiájának megfelelően i5 néven, megjelenését tekintve a kínálatba olvadva látta meg a napvilágot, de természetesen lesznek benzines, dízel és konnektoros hibrid variánsok is a G60 kódjelű újdonságból.
A németek nem vártak sokat a legnagyobb konkurens, vagyis az új Mercedes-Benz E-osztály bemutatója után, máris leleplezték a vadonatúj 5-öst, amelyet a BMW főtervezője, Domagoj Dukec elmondása szerint abban a szellemben terveztek, hogy megalkossák a valaha készült legelegánsabb BMW-t. Nos, az ítélet meghozatalát Önökre bízzuk, de az biztos, hogy a tervezők nagyon igyekeztek olyan modellt alkotni, amely egyesíti a modern megoldásokat a klasszikus részletekkel.
Ilyen a nem M csomagos kivitel - galéria
Ahogyan arra számítani lehetett, a talán a legkonzervatívabb vásárlókat megszólító 5-ös nem kapott gigászi méretű, függőleges elrendezésű hűtőrácsokat, de azért így is igen hangsúlyosak és nagyok lettek az új, középen összeforró vesék, amelyek kerete ezentúl világítani is tud majd. Ami elsőre furcsa lehet, hogy aaz akár szupermodern, adaptív LED-es, morcosra húzott fényszórók arányaikban viszonylag kicsinek tűnnek, de az is érdekes megoldás, hogy az M csomagos verzióknál számos helyen alkalmaztak fényes fekete betéteket a tervezők elöl, oldalt és hátul egyaránt – az i5 M60 esetében pedig még hangsúlyosabb ez a fekete vesékkel.
A képeken sötétszürkében látható konnektoros hibrid – azaz normál, nem tisztán elektromos – kivitel M csomag nélkül jóval visszafogottabb képet fest, és talán elegánsabbnak is mondhatjuk. Ami szintén figyelemre méltó, hogy az általában egyenes, vagy inkább némileg felfelé tartó hátsó traktus ezúttal lejt, ami egy újfajta sziluettet és kiállást eredményez. A 5-ös egyébként hatalmas lett: 5060 mm hosszú, 1,9 méter széles és 150,5 centi magas, míg a tengelytávja 5 mm híján 3 méteres.
Kissé talán sok a fényes fekete betét - galéria
Az utastérben egyértelműen a 7-esből merítettek ihletet a gyáriak, bár a látványos fénycsík a műszerfalon megtörik a hatalmas, 14,9 colos multimédiás képernyő alatt – amely a Curved Display részeként szokás szerint egy keretben kapott helyet a 12,3 colos digitális műszeregységgel. Természetesen a jellegzetes BMW elrendezés is megmaradt, és bár a klímakonzoltól már el kellett búcsúznunk, az 5-ösben a nagyobb testvérekhez hasonlóan megmaradt a multimédiás rendszer akár kristályból készülő tekerőgombos kezelőszerve a középső konzolon – a funkciógombokkal együtt. A csomagtér a normál változatokban 520, míg az i5-ben 490 liter.
A multimédiás rendszer egyébként frissült, és olyan hibákat is orvosolt, mint például az általunk is hiányolt ülésfűtés gomb főképernyőre helyezése. Az új szoftver egyébként a QuickSelect elvre épül, aminek köszönhetően a BMW azt ígéri, hogy a legfontosabb funkciók egyetlen érintéssel elérhetők lesznek. Mindezt egy olyan továbbfejlesztett menürendszer részeként, amelynek működési koncepciója napjaink legnépszerűbb okoskészülékeit idézi. Persze továbbra is van fejlett head-up kijelző és a vezető gesztusait és viselkedését elemző BMW Natural Interaction technológia is megtalálható az autóban, amely azt is lehetővé teszi, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei az autó egyes funkcióit gesztusokkal vezéreljék.
Egyedi lett a profil a lejtős csomagtérajtóval - galéria
Vezetéstámogató és biztonsági rendszerek terén természetesen minden eddig elérhető technológiát belezsúfoltak az autóba, és persze érkeztek újdonságok is. A csúcsot a kormányzó- és sávtartó asszisztenst is magába foglaló Driving Assistant Professional csomag jelenti. Németországban, Kanadában és az Egyesült Államokban a csomag része az autópálya asszisztens is, amely 130 km/h-ig képes magától, az autópályák felfestett forgalmi sávjaiban tartva kormányozni az autót anélkül, hogy folyamatosan csipogna, hogy fogjuk meg a kormányt.
Az új 5-ös BMW-ben ünnepli világpremierjét a szemmozgással is aktiválható, aktív sávváltó asszisztens. Amint a vezető a külső visszapillantóba néz, a technológia automatikusan kezdeményezi az automatizált sávváltás folyamatát. Ha a vezető jóváhagyja és a forgalmi szituáció is lehetővé teszi, a technológia felveszi a szükséges sebességet és elvégzi a szükséges kormánymozdulatokat.
Megszokott elrendezés, 7-esből ismerős megoldásokkal - galéria
A BMW nagy hangsúlyt feketetett az elektromos verziókra, így kezdjük ezekkel: az i5 első körben kétféle verzióban lesz elérhető. Az alapot jelentő, csak a hátsó kerekeket hajtó eDrive40 akár 340 lóerővel és 430 Nm-rel kínál 6 másodperces 0-100-as sprintet és 193 km/h-ban limitált végsebességet. Az M60 xDrive ezzel szemben akár 601 tagú ménest és 820 Nm-es nyomatékot is a vezető rendelkezésére bocsáthat, amivel egészen lenyűgöző 3,8 másodperces 0-100-as sprintet tud felvonultatni és esetében 230-ig engedélyezett a száguldás.
A nettó 81,2 kWh kapacitású akkumulátort a mérnökök a modell padlólemezébe építették be. A WLTP norma szerint így a BMW i5 M60 xDrive egyetlen feltöltéssel 455 – 516 kilométer, a BMW i5 eDrive40 pedig 477 – 582 kilométer megtételére képes. Az új MAX RANGE funkció alkalmazásával ráadásul mindez akár további 25 százalékkal is megnövelhető: a funkció külön-külön szabályozza a maximális leadott teljesítményt és az elérhető végsebességet (90 km/h-ban...), miközben csökkenti a kényelmi funkciók használatát (pl. kikapcsolja a klímát és minden fűtő-hűtő kényelmi extrát).
Az M-es kivitelek persze sportosabbak - galéria
A BMW i5 fedélzeti töltője alapfelszereltségként 11 kW, az opcionális extra felszereltség részeként pedig akár 22 kW töltési kapacitású AC töltést kínál. A modell nagyfeszültségű akkumulátora akár 205 kW-os DC gyorstöltéssel is feltölthető, így az energiatároló egység töltöttségi szintje körülbelül 30 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra növelhető.
A belsőégésű erőforrással szerelt, új BMW 5-ös limuzinok motorterében az EfficientDynamics motorcsalád átdolgozott, moduláris generációjának benzines és dízel erőforrásai sorakoznak, piac-specifikus kínálat szerint. Mindegyik motor 48 V-os indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával és már alapfelszereltségként új, nyolcfokozatú Steptronic Sport ZF automata váltóval gurul le a gyártósorról. Alapesetben a szokásos módon a hátsó kerekek hajtottak, az xDrive verziók pedig összkerekesek.
Hatalmas helyet ígérnek, és ezt el is hisszük - galéria
Európában az új 5-ös BMW első körben a 208 (190+18) lóerős, 330 Nm csúcsnyomatékú benzines 520i, valamint a 197 lóerőt és 400 Nm-t leadni képes dízel 520d és 520d xDrive verziókban lép piacra. Mindegyikben rendkívül tiszta üzemű kétliteres, négyhengeres turbómotorok kaptak helyet, a fentebb említett 48 V-os mild hibrid rendszerrel kiegészítve. Ezen kivitelek 0-100 km/h-s sprintideje 7,3 és 7,5 másodperc, míg végsebességük 228 és 233 km/h között mozog.
Az 5-ös BMW portfóliója rövidesen két plug-in hibrid hajtáslánccal bővül. Az egyik az 530e modell lesz egy villanymotorral kiegészített 20i benzinmotorral és 299 lóerős (450 Nm) rendszerteljesítménnyel, 6,4 másodperces gyorsulást, 230 km/h-s végsebességet és akár 100 km-es tisztán elektromos hatótávot biztosítva a kisebbik konnektoros hibrid 5-ösnek. A nagyobb (vélhetően 545e) plug-in hibrid 5-ös adatait egyelőre nem ismerjük, de azt bizton állíthatjuk, hogy a primer meghajtásról egy izmos sorhatos turbós benzines fog gondoskodni, a villanymotor támogatásával sportos menetteljesítményeket szavatolva. 2024-ben az ígéretek szerint egy soros 6-hengeres dízel is bemutatkozik a palettán (530d), érkezik a 4-hengeres 530i, továbbá a jövő év folyamán a BMW i5 kínálat is egy újabb változattal bővül.
Az új 5-ös ismét igyekszik magasabbra tenni maximális sportosság és a kényelem egyedülálló harmóniájának mércéjét. Ehhez a felső-középkategória leghosszabb tengelytávolsága, a megnövelt nyomtávok, a tengelyek közötti szinte tökéletes, 50:50 arányú terhelés-elosztás, az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei, valamint a karosszériaváz és a futómű-rögzítési pontok megnövelt feszessége egytől egyig hozzájárul.
A fekete veséket még szoknunk kell - galéria
Többek között a közvetlen vezérlésű kipörgésgátló technológia, az integrált fékrendszer és a változó áttételű sport kormánymű is az új BMW 5-ös limuzin alapfelszereltségének része. Az opcionális extra felszereltségeket egyesítő palettán az M sport futómű, az M sport fékrendszer, az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, Professional adaptív futómű (a BMW i5 M60 xDrive esetében az alapfelszereltség része) és az aktív hátsókerék-kormányzás is megtalálható.
Az árakról egyelőre nem esett szó, de ne legyenek kétségeink afelől, hogy a jelenleg 25 millió forinttól startoló BMW i4 eDrive40 modellt jó néhány millióval felülmúlja majd a BMW i5 eDrive40 (legalább 28 milliós alapárat tippelünk), míg az alapot jelentő 520i esetében is közel 23 milliós belépőre számítunk – de ezek csak a mi előzetes becsléseink, amint megjönnek a hivatalos árak, újra jelentkezünk.