Vitán felül áll, hogy az E-osztály a Mercedes-Benz egyik legfontosabb modellje, így nem meglepő, hogy a csillagosok igyekeztek minden fronton nagyot villantani a most bemutatkozott legújabb generációval – de a legnagyobb hangsúlyt természetesen a digitalizáció és az elektrifikáció kapta, ahogyan az mostanában lenni szokott.

Kezdjük a külsővel: ami öröm, hogy a klasszikus, és nem mellesleg igen szépre sikerült négyajtós profil megmaradt, hátul pedig az S-osztályhoz hasonló kialakítást kapott az autó. Számunkra kifejezetten jó hír volt az is, hogy visszatér az álló csillag az autó orrára a klasszikus hűtőráccsal egyetemben. Ugyan szubjektív témában nem szoktunk nyilatkozni, de annak már kevésbé örültünk, hogy szemből az EQ formanyelv felé tolták az E-osztályt – igaz, mivel itt szükség van a hűtőrácsra, azért van némi eltérés. A hátsó lámpák csillagos grafikáját is kissé túlzónak érezzük, de ez ízlés kérdése. Az S-osztályhoz hasonlatos rejtett kilincsek bár látványosak, praktikusságok szintén megkérdőjelezhető.

A formák az S-osztályról ismerősek, a csillagos grafika talán kissé túlzás - galéria

Az új E-osztály – ami egyelőre csak szedánként mutatkozott be, de érkezik majd a kombi is – 4949 mm hosszú, 1880 mm széles és 1468 mm magas, tengelytávolsága pedig 2961 mm. Természetesen minden szempontból nagyobb teret kínál az autó az utastérben, noha ezen a fronton eddig sem kellett szégyenkeznie – a gyáriak elmondása szerint a második sorban a zászlóshajókhoz hasonló hely kínálkozik az utasoknak. A csomagtér egyébként 540 liter, és a képek alapján szabályos alakjának köszönhetően jól pakolhatónak tűnik.

Az utastérbe bepillantva a Superscreen névre keresztelt, szintén az EQ modellekre hajazó megoldást találhatunk. Az egyébként feláras megoldás három képernyőt vonultat fel: míg a vezető elég egy különálló táblagépszerű műszeregység került, addig a középső és az utas előtt lévő multimédiás érintőképernyők egy közös üveglap alatt foglalnak helyet.

Hozzánk közelebb áll az álló csillagos verzió - galéria

Az alapvető luxus mellett, mint a Nappa bőr ülések lehetősége, a számtalan színvariáció és betét, a fűthető, szellőztethető és masszázsfunkciós ülések, valamint a hangulatvilágítással is összejátszó 17 hangszórós Burmester audiorendszer mellett a digitális technológiák kaptak nagy hangsúlyt. A Mercedes egy új alkalmazásboltot is útjára indít, ahonnan az autó rendszerére tölthetnek majd le applikációkat a felhasználók. A népszerű Angry Birds játék, a Zoom vagy éppen a TikTok pedig már kezdettől elérhetők lesznek. Az E-osztály egy „szelfikamerát” is kínál, amelyet persze csak álló helyzetben lehet majd használni akár képek vagy videók készítésére, akár a Zoom használatára.

Az utas előtti kijelző egyébként olyan „kellemetlenségeket” tud kiküszöbölni, mint például az első utas szórakoztatása, hiszen amíg a középső kijelzőn semmiképpen nem lehet filmeket nézni vagy játszani menet közben, addig az utas előtti megjelenítőn igen. Ráadásul az autó folyamatosan figyeli a vezető szemmozgását, és amennyiben azt érzékeli, hogy az utasoldali kijelzőt nézi, úgy egy idő után olyannyira leveszi a megjelenítő fényerejét, hogy a vezető oldaláról az egyáltalán ne látszódjon, de az utas azért tovább tudja nézni – még ha rosszabbul is látja. Igaz, ez a funkció kikapcsolható, így pedig megkérdőjelezhető biztonsági szempontból az utasoldali kijelző léte.

A digitalizációt helyezi előtérbe - galéria

Ennek megfelelően streamingszolgáltatók alkalmazásai is elérhetők lesznek majd. Az E-osztály mesterséges intelligenciát is használ majd, aminek köszönhetően például olyan parancsokat is adhatunk majd neki, hogy ha „ez” van, akkor „ezt” csinálja, ha pedig „az” van, akkor „azt” csinálja – például külső hőmérséklethez lehet kötni az ülésfűtés automatikus bekapcsolódását. A látványos hangulatvilágítás sem öncélú, hiszen amellett, hogy a már említett Burmester hifivel is összedolgozik – a ritmusnak és a dallamoknak megfelelően tud világítani –, a biztonsági rendszerek, mint például a parkolóradarok jelzéseinél is szerepet játszik.

Ami a vezetéstámogató rendszereket illeti, természetesen mindent megkapott az új E-osztály, habár a nagy áttörésre, a valódi önvezetésre még mindig várnunk kell. Mindenesetre az autó már tulajdonképpen képes lenne erre, legalábbis autópályán biztosan, köszönhetően a kormányasszisztensnek, az automatikus sávváltásnak és az adaptív tempomatnak – ami városi dugóban már hosszabb megállás után is teljesen önállóan képes újra útjára indítani az autót – de a jogi szabályozás még nem engedi azt, hogy a sofőr csak hátradőlve figyelje az eseményeket. A fejlett LED világítás alapfelszereltség, de felárért természetesen van vetítésre is képes megoldás is.

Számunkra kedvesebb lenne néhány finom betét mint a sok képernyő - galéria

Elöl és hátul is többlengőkaros felfüggesztést alkalmaztak a gyáriak, és felárért akár légrugós futómű, illetve négykerékkormányzás is elérhető – a teljesen adaptív rendszerről már nem is beszélve. Kezdetben mindössze egyféle dízel és egyféle benzines lesz elérhető, nem számítva persze a két konnektoros hibrid verziót, amelyek szintén benzinmotorral dolgoznak. Az E 200 jelű verzió kétliteres, négyhengeres egysége 204 lóerőt és 320 Nm-es nyomatékot kínál, míg az E 220 d szintén kétliteres dízele 197 tagú ménest és 440 lóerőt bocsát rendelkezésre.

A dízelhez és a benzineshez is jár a 48 Voltos hibrid rendszer is, amely 23 lóerővel tudja időlegesen megtámogatni a hajtást, az erőt pedig minden esetben a gyáriak kilencfokozatú automatája továbbítja – alapból a hátsó kerekekhez, de a dízel elérhető 4MATIC összkerékhajtással is. A 0-100-as sprintet 7,5-7,8 másodperc alatt tudják le, a fogyasztás pedig 7,3-4,9 liter között alakul – míg a gyorsulás szempontjából a benzines hozza a legjobb eredményt, fogyasztás terén természetesen az veszi magához a legtöbb üzemanyagot.

Még nagyobb luxust és kényelmet ígér hátul - galéria

Van két konnektoros hibrid is az E 300 e, illetve az E 400 e képében. Ezek ugyanazt az elektromos rendszert foglalják magukban egy 25,4 kWh-s akkumulátor és egy 129 lóerőt és 440 Nm-t felvonultató elektromotor képében. A 300 e esetén a kétliteres benzines 204 lóerőt és 320 Nm-t, a 400 e-nél pedig 252 lóerőt és 400 Nm-t nyújt. Az összteljesítmény és a teljes rendszernyomaték így 313 és 381 lóerő, illetve 550 és 650 Nm. A váltásokat itt is a kilences automata intézi, és míg a 300 e elérhető csak hátsókerékhajtással is, addig a 400 e minden esetben összkerekes. A gyorsulás a gyengébbiknél 6,4-6,5 másodperc, míg az erősebbiknél 5,3 másodperc. A tisztán elektromos hatótáv 95-115 km, ami már több mint használható, ha rendszeresen tudjuk tölteni az autót.

Az újdonság tehát minden szempontból a maximumot nyújtja, így bár a konzervatívabb vásárlók valószínűleg nem kedvelik az új, digitalizációra fókuszáló megoldásokat és a finom anyagok háttérbe szorítását az érintőképernyőkkel és üvegfelületekkel szemben, a kényelem és a helykínálat terén ők sem fognak csalódni, ebben biztosak lehetünk.