Minden idők egyik legkívánatosabb és leghosszabb típusnevű BMW modelljeként debütált tegnap a BMW M4 Competition Cabrio M xDrive. Aki jártas márka aktuális nómenklatúrájában és termékeiben, rögtön kitalálja, hogy ki bújik meg a hosszú jelölés mögött.

Az új M4-es BMW vászontetős kabrió változatáról van szó, amelynek (a Competition plecsni okán) két turbófelöltő által lélegeztetett soros hathengeres motorja 510 lóerőt és 650 Nm-t tud, az erőátvitelről pedig 8-fokozatú automata váltó gondoskodik. Az M xDrive természetesen az új M3/M4 frissen bevezetett összkerékhajtását fémjelzi, amelynek különlegessége, hogy gombnyomásra hátsókerékhajtásúvá varázsolja a bivalyerős kabriót.

Kisebb tömeg, nagyobb csomagtartó (főleg nyitott tető esetén), alacsonyabb súlypont – nagyjából így foglalhatjuk össze a vászontető előnyeit a kemény tetővel szemben. A mai modern megoldások révén hangszigetelésben felzárkózhat, a biztonság és a tartósság tekintetében viszont még mindig a kemény tető győz az összevetésben, így az új M4 Cabrio pálfordulásának nem feltétlenül fog mindenki örülni.

Persze nem ez az egyetlen megosztó részlet, de sokszor jobb, ha valami különlegeset alkotunk ahelyett, hogy mindenki kedvére akarnánk tenni.Az új vászontető többrétegű kialakítással igyekszik tökéletes hangszigetelést biztosítani és komoly előnye, hogy akár 50 km/h-s sebességig, csupán 18 másodperc alatt nyitható vagy zárható. Ha utóbbi történik, 255 literes csomagtér marad, ami 34 literes növekedés a korábbi generációhoz képest.

„Az alaphelyzetben nyolcfokozatú bolygóműves automata váltóval rendelkező, 510 lóerős Competiton modellekhez lesz rendelhető a típus-specifikus M xDrive összkerékhajtási rendszer júliustól", olvashatták az Autó Pult hasábjain még áprilisban, amikor az új M xDrive négykerékhajtás debütálásáról referáltunk a vadonatúj M3/M4 modellpáros kapcsán.

És ami a fix tetős verzióknál opcionális, az a nyitható tetejű M4 kabriónál (legalábbis egyelőre) szériában jár: a BMW induláskor sem manuális váltóval, sem pedig ‘szimpla’ hátsókerékhajtással nem tette elérhetővé az új M4 kabriót, így első körben minden új M4 Cabrio összkerékhajtású és automata váltós lesz.

Az új M xDrive összkerékhajtás lelke az aktív M differenciálmű, amely a vezetési szituáció függvényében 0-100 százalék közötti arányban képes elosztani a forgatónyomatékot a két hátsó kerék között, ezzel garantálja, hogy a motorerő még határon autózva és laza tapadási viszonyok közepette is veszteségek nélkül jusson át az úttestre.

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás osztóműve egy elektronikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolóval dolgozik, amely 0-100 százalék közötti arányban legyen képes elosztani a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között.

Az első és a hátsó tengely közötti erőelosztásról egy kardántengely gondoskodik, amelyet kifejezetten az M-es modellekhez készítettek a mérnökök, akárcsak a két tengelyen dolgozó féltengelyeket is. Alapesetben ez a rendszer hátul hajt, csak szükség esetén érkezik előre a hajtás. A hab a tortán, hogy ha akarjuk, választhatunk egy kizárólag hátul hajtó 2WD üzemmódot is.

Az összkerékhajtású modellek futóművében a mérnökök újratervezték a kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugós taggal kialakított első kerékfelfüggesztést, valamint típus-specifikus első tengely-geometriát és kormánymű-áttételezést állítottak be, továbbá a motorolaj-ellátást is a négy hajtott kerék következtében fellépő menetdinamikai adottságokhoz optimalizálták.

És akkor jöjjenek a lényeges technikai adatok. Az M4 Competition Cabrio M xDrive 4,8 méter (!) hosszú, 189 cm széles és 1395 mm magas, tengelytávolsága 2857 mm, a polgári 4-es kabriókhoz képest kiszélesített nyomtávja elöl 1617, hátul 1605 mm. A hasmagasság 12 cm, a fordulókör átmérője a két végállás között mindössze kettőt forduló direkt kormánymű okán nem éppen kedvező, 12,6 méter.

Az autó saját tömege nem hangzik túl jól: a rengeteg technikai megoldás és a magas felszereltség okán üresen 1920, míg az EU norma szerint 1995 kilót (!) nyom a mérlegen a nehézbombázó, de a 275 mm széles 19 colos első és a 285 mm széles 20 colos hátsó sportabroncsok igyekeznek a 2 tonnás tömeg ellenére is odatapasztani az úthoz a gyors kétajtóst.

A 3-literes, két turbófeltöltő által lélegeztetett sorhatos, S58 kódjelű benzinmotor 510 lóerejét 6250/percnél adja le és egészen 7200-ig forgatható; maximális forgatónyomatéka brutális 650 Nm, ami ráadásul a 2750-5500/perc közötti tartományban végig rendelkezésre áll. Mindezek, valamint az okos összkerékhajtás ismeretében nem meglepő, hogy a nagy tömeg ellenére a 0-100 km/h-s gyorsulási idő mindössze 3,7 másodperc, a végsebesség pedig alapból 250, az opcionális M Driver’s Package csomag megrendelése esetén pedig 280 km/h.

A vegyes fogyasztás papíron 10,2 l/100 km a WLTP norma szerint, ami jól hangzik és az M3-mal, valamint az M4 kupéval szerzett tapasztalataink alapján óvatos gázpedálkezeléssel valóban elérhető, de a gyakorlati értékek messze felül fogják ezt múlni – ha véletlenül mégsem, akkor nem feltétlenül az M4 verziót kellett volna választania a kedves ügyfélnek. Az 59 literes benzintank papíron közel 600, a valóságban viszont inkább 400 km körüli hatótávra elég.

A hivatalos magyarországi árat egyelőre nem ismerjük, de abból kiindulhatunk, hogy az új M4 Cabrio fix tetős testvérmodellje, tehát az M xDrive hajtáslánccal ellátott BMW M4 Competition kupé bruttó 31,9 millió forinttól indul.

A kabrió kivitel várhatóan szűk 2 millió forinttal lesz majd drágább a kétajtós testvérnél, így mi 33,5-34 millió forint közé tesszük az újdonság alapárát – természetesen opcionális extrák nélkül, de öröm az ürömben, hogy az M4 alapfelszereltsége rendkívül bőséges. Rengetegnek hangzik, de az autóban rejlő technika ismeretében nem érezzük túlzottnak az árat a mai piaci viszonylatban – különben pedig nyilván nem kell mindenkinek M4 kabrióval járnia.

Minden más tekintetben – gondolok itt a műszaki csemegékre – megegyezik az M4 Cabrio által felvonultatott portfólió az új M3/M4 kupé pároséval, amely modellpárostól rengetegszer írtunk már itt az Autó Pulton.

A részletes bemutató cikket ide kattintva olvashatják, a múlt heti menetpróbát pedig ide kattintva érhetik el – érdemes elolvasni a menetpróbán szerzett tapasztalatokat, ugyanis rengeteg érdekességet és újdonságot hozott az aktuális M3/M4 generáció.