Mindig kiemelt figyelem övezi a BMW M3 és M4 modellek felvezetését. Eddig tartott a titkolózással vegyített tájékoztatás, immár birtokunkban van szinte az összes részlet.

Kezdjük a motorokkal: azoknak lett igazuk, akik két teljesítményszintet vártak. A soros hathengeres már gyengébb verziójában is 480 lóerőre (6130 és 7000 közötti percenkénti fordulatszámon) és 550 Nm-re (2650 és 6130 közötti fordulaton) képes, Competition kivitelben 510 lóerőig (5600-tól 7200-ig) és 650 Nm-ig (2750 és 5500 1/min között) jutottak a mérnökök. Szép kövér platók, ami nagyon is fontos, hiszen egy fokozatban a motort padlógázon kihúzatva nem egy ponton, hanem jóformán az egész fokozatban csúcsteljesítményt kapunk. Csak összehasonlító példaként: a négyliteres szívó V8-assal szerelt E92 padlógázra így mondjuk átlagosan 390 lóerőt adott le - itt pedig akár 510 lóerőről beszélünk. Így még hangsúlyosabbnak tűnik a különbség.

A szabvány szerinti fogyasztásról is illik megemlékeznünk: a WLTP szerint 10,8 literre képes a gyengébb, 10,2 literre az erősebb kivitel – természetesen 100 km-re vetítve. A két hagyományos turbófeltöltő közvetett töltőlevegő-hűtővel dolgozik, az üzemanyag befecskendezési nyomása pedig 350 bar.

Az autók végsebessége akár 290 km/h is lehet. A 250-ről megemelt limithez az M Driver’s Package opciót kell megrendelni. A 0-100-at 4,2 másodperc alatt teljesíti a 480 lóerős kivitel, az 510 lovas modellek ugyanezt a mutatványt mindössze 3,9 szekundum alatt letudják.

Hátulról kevésbé megosztó a forma

Szerencsére a kézi váltóval kapcsolatos értesülések is igaznak bizonyultak: a 480 lovas kivitel (legyen az akár M3, akár M4) elérhető hatfokozatú kézi váltóval, kizárólag hátsókerékhajtással is. A közvetlenebb vezetési élmény mellett bő 22 kilót is megtakarítanak az automata kényelméről lemondó vásárlók. A tömegcsökkentés mellett a jármű egyensúlyának is jót tesz a manuális egység.

A Competition modellek extra nyomatékával indokolják azt, hogy az erősebb motorhoz kizárólag nyolcfokozatú bolygóműves automata csatlakoztatható. A visszakapcsolásokat gázfröccsökkel segíti a szerkezet, kézi üzemmódban pedig a kormányról elérhető fülekkel intézhetjük a váltásokat.

Hosszú az M4 egyetlen oldalsó ajtaja

Szintén a Competitiont érintő újdonság az összkerékhajtás 2021 nyarától történő bevezetése. Az M xDrive nevű rendszer egy alapvetően hátsókerekes viselkedésre hangolt, Active M-es önzáró hátsó differenciálműve révén minden bizonnyal kiváló tulajdonságokkal rendelkező négykerékhajtást jelent. Három üzemmód elérhető az összkerékhajtáshoz, a normál használatra alkalmas 4WD mellett az elsősorban versenypályán használható 4WD Sport, illetve az első hajtást (és a menetstabilizátort) kiiktató 2WD lehetőség áll a sofőr rendelkezésére.

Alapfelszereltség az adaptív M futómű, illetve a többek között alumíniumot és kovácsolt csapágyat is felvonultató, az eddiginél 38 mm-rel nagyobbat terpesztő első futómű. A hátsó felfüggesztés egy ötkarú rendszer, a hangolásánál természetesen a kiemelkedően precíz kezelhetőséget tartották szem előtt a mérnökök. A karosszéria merevsége is jelentősen nőtt, a típus-specifikus motorbeágyazásnak, az első tengely alumínium merevítőlemezzel kiegészített segédkeretének, az alvázborításnak, a hátsó tengelyen pedig a karosszériához mereven kapcsolt segédkeretnek köszönhetően.

Az M3 oldalnézete egy izmos szedánt ad ki

Na és lássuk, mit főztek még az M GmbH konyháján: M Servotronic kormányzást, például, ami értelemszerűen nem a városi parkolások megkönnyítésére szolgál, hanem a járművezető és autója közötti minél érzékibb kapcsolat kibontakoztatására.

Létezik egy opcionális csomag, az extralistán M Drive Professionalként keressük, amely főleg versenypályás használatkor jön jól többek között a driftelemző vagy az időmérő funkciónak köszönhetően. A teljesen új M Traction Control funkcióval a sofőr saját ízlése szerint állíthatja be, hogy mekkora csúszás esetén avatkozzon be a kitörésgátló. Összesen tíz fokozat közül választhatja ki az aktuális körülményeknek leginkább megfelelő beállítást.

Hangolható a kipörgésgátló beavatkozási szintje

A megállásról természetesen a motorerőhöz passzoló fékrendszer gondoskodik. Elöl 380 mm-es tárcsákat ölelnek a hatdugattyús féknyergek, hátra pedig 370 mm-es tárcsák jutottak. Karbon-kerámia tárcsák is elérhetők, ilyenkor a nagy hőterhelést jobban bíró anyag 400/380 mm-es méretben kerül a 18/19 (Competition változatban 19/20) hüvelykes, kovácsolt könnyűfém keréktárcsák alá. Érdekesség, hogy a rendszer kétféle pedálbeállítási lehetőséggel rendelkezik.

A külső egy kissé megosztóra sikerült. A megosztó látványú hatalmas vesepár és méhsejtmintás hűtőrács került az autó orrára, ezúttal nem csak a 4-es sorozat, de a 3-as esetén is. Ígéretesen domborodó motorháztető és a sárvédő szellőzőnyílásai sugallják a szemnek, hogy erős autót lát. Küszöbtoldatok, optimális légáramlást biztosító tükörházak és négy kipufogócsövet rejtő, diffúzoros kiképzésű hátsó lökhárító jár az M-es modellekhez.

Jól áll neki egy merészebb szín is

A LED-es fényszórók manapság már nem számítanak különösebb bravúrnak, ellenben nem mindennapos a szénszálas kompozitból készült tető – ami pont a legfontosabb helyen spórolja meg a kilókat. Az M Carbon csomag további szénszálas anyagból készült alkatrészeket adhat az autóhoz, ha pedig ez is kevés, ott lesznek az M Performance utólagos kiegészítői.

A belsőt érintő változásokat nem fogjuk kisregénybe foglalni. Sportos kormánykerék, pirosra színezett startgomb, a Competition változatok esetében még egy speciális előválasztó kar – a vezetőülésből nagyjából ennyi eltérés tűnhet fel. Az ülések végre szellőztethetők. Választható extra az M Carbon kagylóülés – 9,5 kg-os tömegcsökkentés és világító jelvény a jutalma annak, aki megrendeli őket. Ezt egyébként az M Race Track csomag különösen könnyű felnikkel és karbon-kerámia fékekkel kombinálja, így fogyókúráztatva a modellt 25 kilogrammot. Ha már itt tartunk: a szedán/kupé üres tömege kézi váltóval 1705/1700 kg, az automata pedig ezt a már említett 25 kilóval fejeli meg.

A karbonvázas kagylóüléseket külön lehet megrendelni

A 12,3 colos műszerfal és a 10,25 hüvelykes központi kijelző a szokásos funkciókon felül néhány M-specifikus tulajdonsággal is bír. A legérdekesebbnek az M Drift Analyzer és az M Laptimer ígérkezik, főleg az adatok szerelmesei számára.

Az M3 limuzin méretei milliméterben: 4794 x 1903 x 1433. Tengelytávolsága 2857 mm, csomagtartója 480 literes. Az M4 kupé kicsit keskenyebb és alacsonyabb a négyajtósnál. A szintén 4794 mm-es hosszúsághoz 1887 mm-es szélesség és 1393 mm-es magasság társul. A tengelytávja is megegyezik az M3-ével, míg a csomagtér esetében 440 literes.

Természetesen elegánsabb konfigurációban is elérhető - galéria

Az árlista minden valószínűség szerint jócskán 20 millió forint felett kezdődik majd, olyannyira, hogy jó felszereltséggel nem árt inkább 3-assal kezdődő számről beszélni, de erről még korai nyilatkozni. Az új M3/M4 páros piaci bevezetése ugyanis 2021 márciusában kezdődik.