Folytassa az alábbi sorozatot: Skysphere, Grandsphere, …sphere. Tízezer forintos kérdés lehetne egy műveltségi vetélkedőben, a válasz pedig nem más, mint az Urbansphere. Az Audi eredetileg a Pekingi Autószalonon mutatta volna be az elektromos tanulmányt, az esemény elhalasztása miatt végül online premier keretein belül lépett színre az autó.

A Sphere (gömb) széria harmadik, egyben utolsó tagja is két formatervező stúdió együttműködésének gyümölcse: a négykarikások összeeresztették a pekingi és az ingolstadti dizájnereket. A kollaboráció üzenete egyértelmű: a modell Kínára, azon belül a tehetős nagyvárosi rétegre összpontosít.

Az persze jogos kérdés, hogy mit keres egy 5,5 méter hosszú, 2 méter széles, 340 centis tengelytávú, mellesleg majd 180 centi magas autó a metropoliszban. Az Audi Urbansphere ugyanis még az Amerikában is méretesnek számító Cadillac Escalade-nél is hosszabb vagy tíz centivel.

Singleframe az elektromos korszakban

Ha már ekkorára sikerült, legalább bánjon barátságosan a környezetében közlekedőkkel – gondolhatták a tervezők. Ezért az autó különböző színű és mintázatú fényeket tud kibocsátani az elöl és hátul elhelyezett LED-ek segítségével. A kisbuszokhoz mérten dinamikus forma legkarakteresebb eleme pedig a Singleframe hűtőrács legújabb reinkarnációja.

A belső tér kiváló reakció a Kínában általánosnak tekinthető munkaszervezésre: mivel az irodai dolgozók rengeteg időt töltenek dugóban, a reggeli megbeszéléseket gyakran úgy időzítik, hogy mindenki az autójából jelentkezhessen be. A nagyvonalú térkínálat mellett az utastér berendezése is a minél komfortosabb élettér kialakítását szolgálja.

5,5 méteres autót szánnak a kínai nagyvárosokba

A B-oszlop nélküli karosszériában mindössze négy ülés kapott helyet. A különálló fotelekben lazítani is lehet, hiszen egyrészt szinte teljesen vízszintes helyzetig dönthetők, másrészt lábtartó is jut az utasoknak. A pedálok, a kormány, de még a műszerfal is eltüntethető, amennyiben önjáró üzemmódra vált a sofőr. Bizony, a másik két Sphere-tanulmányhoz hasonlóan ezúttal is 4-es szintű önvezető képességet ígérnek a gyáriak, ami a szériagyártmányok között még ebben az évtizedben megjelenhet.

Az utasok szórakoztatásáról a műszerfali kijelzőn kívül VR-szemüvegek, üléstámlákra szerelt kivetítők, illetve futurisztikus, alaphelyzetben átlátszó OLED-kijelző gondoskodik. Az akár érintésmentesen is használható MMI mellett a fedélzeti rendszer reagál a gesztus- és hangvezérlésre is. Az arc pásztázásával, illetve a hangelemzéssel pedig még arra is javaslatot tesz az autó, hogy pontosan hogyan pihenjenek az utasok.

Kisbuszhoz mérten meglehetősen lendületes a forma

A fenntarthatóság jegyében bambuszból készült szövet, egy Econyl nevű újrahasznosított műanyag és gyertyán berakások kerülnek a beltérbe, miközben a gyártás során mellőzik a vegyszereket. A forgatható középkonzolba épített vízadagoló pedig ismét közvetlenül az emberek egészségét szolgálja. További tanulmányautós húzás az Audi Light Umbrella, vagyis a kínai hagyományok ihlette, világítós esernyő.

A technikát illetően az elektromos autók számára kifejlesztett PPE platform, a 401 lóerős rendszerteljesítményű, 690 Nm nyomatékot szavatoló kétmotoros hajtás említhető. Városi forgalomban persze nem lesz szükség ekkora erőre, így az alapvetően összkerekes hajtásból leválasztható akár az első, akár a hátsó tengely is – ezzel pedig növekedhet a hatékonyság.

Középen felnyíló ajtókkal hívogat

A 120 kWh-s kapacitású, 800 V-os feszültségen üzemelő akkumulátorcsomaggal 750 km-es WLTP-hatótávot prognosztizál az Audi. Az akár 270 kW-os gyorstöltési lehetőséggel 10 perc alatt mintegy 300 km-re elegendő energia pumpálható az autóba. Adaptív légrugózás és négykerék-kormányzás teszi teljessé a képet.

Bár az Audi Urbansphere elsősorban a gyártó formatervezési irányvonalát hivatott képviselni, mivel Kínában egészen népszerű a kisbusz kategória, akár még egy jövőbeli szériagyártmány előszele is lehet a tanulmány.