Az Audi lerántotta a leplet a jövő autóit előrevetítő koncepció-triójának első tagjáról: a vezetés szerelmesei számára készült Skysphere igazán látványos megjelenéssel és különleges technológiai megoldásokkal örvendezteti meg a márka rajongóit – és mindenki mást is.

A Skysphere egyik legkülönlegesebb tulajdonsága kétségkívül a változtatható tengelytávolság, ami nyilvánvalóan az autó teljes hosszára is hatással van. A négykarikások nem vették félvállról a feladatot, hiszen 25 centivel lehet megnyújtani az egyébként nyitható tetejű roadstert, ami így 4,94 vagy 5,19 méter hosszú lehet – előbbi a sport üzemmódot, utóbbi pedig az utazóautós GT üzemmódot takarja. Természetesen az önvezető funkció szempontjából is fontos szerepet tölt be a nyújtható tengelytáv, hiszen GT módban tengernyi helye van a két utasnak, ráadásul még a kormány is elbújik.

Hátrafelé nyíló ajtók, változtatható tengelytáv - igazi jövőautó

A rövidebb verzióban is impozáns hossz mellé 2 méteres szélesség és mindössze 1,23 méteres magasság társul, amelyek már önmagukban is előrevetítik az igazán impozáns kiállást. Ebben pedig nincs is hiány: a végtelennek tűnő motorháztető és az igazán látványosan lejtő hátsó egy igazi jövőautót vetít elénk, amelyet természetesen az egyedi keréktárcsák, a különleges, teljesen LED-es lámpatestek vagy éppen a nappali menetfényeket is felhasználó, újragondolt single frame hűtőrács is megerősít. Azért hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy nem jut eszünkbe a Skysphere sziluettjéről a korábbi Vision Mercedes-Maybach 6 tanulmány, de részleteikben azért eltér a két autó, és mindkettő gyönyörű, szóval ezzel semmi baj nincs.

Az az érzés azonban nem hagy nyugodni, hogy az Audi az autózás újragondolását tűzte ki célul a „Sphere” koncepciókkal, ám néhány egyedi megoldást leszámítva azért a Skysphere nem igazán hoz többet, mint bármelyik márka hasonló koncepciója. És ugyanez igaz belül is: végtelen, az utastér teljes szélességében végighúzódó képernyőrendszer, érintőgombok mindenhol és az önvezető funkciót aktiválva elbújó kormány – nem hangzik különösebben egyedinek, ugye? Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Skysphere nem lenyűgöző, hiszen egész nap tudnánk nézni az új koncepciót, és mindig találnánk benne valami érdekeset.

Tengernyi hely, elbújó kormány - galéria

A lemezek alatt nem meglepő módon egy elektromos hajtáslánc bújik meg, ám míg sok koncepcióautónál csak ígéreteket kapunk földöntúli teljesítményre, addig az Audi egy „földhözragadtabb”, de legalább hihető hajtásláncot épített be a koncepcióba. A 632 lóerő és a 750 Nm-es nyomaték persze így is durva, de közel sem hihetetlen, ahogyan a 4 másodperces 0-100-as sprint sem különösebben kiemelkedő a mai világban – de legalább hihető. Az energiáról egy 80 kWh-s akku gondoskodik, amely körülbelül 500 kilométeres hatótávot biztosít a nagyjából 1,8 tonnás járműnek.

Az Audi még a futómű kapcsán is egészen konkrét adatokkal szolgált: kettős keresztlengőkaros felfüggesztéssel és háromkamrás légrugós futóművel találkozhatunk, ami egy centivel lejjebb tudja ereszteni a nagy testet, ha szükséges. A sportosságot és a könnyebb kezelhetőséget hátsókerék-kormányzás teszi teljessé.

Képes önvezetésre, de ennek ellenére élmény vezetni - legalábbis ezt mondják

Ahogyan már említettem, az utastérben gyakorlatilag egyetlen fizikai gombot sem találhatunk, ellenben újrahasznosított és fenntartható anyagokból annál többet. Természetesen minden érintésérzékeny, és van prémium hangrendszer is, méghozzá rejtett hangszórókkal. A műszerfalon végighúzódó kijelző egészen pontosan 1415 mm hosszú, ami valószínűleg rekordot jelent. Amikor nyúlik a tengelytáv, az egész műszerfal elmozdul előre, a pedálok és a kormány pedig elbújnak.

Igazán impozáns lett - galéria

A Skysphere sajnos nem egy konkrét modellt vetít előre, csupán egy forma- és technológiai tanulmány, amelynek stíluselemei visszaköszönhetnek a jövő Audi modelljeiben. Valószínűleg a LED-ekkel kiegészített, újragondolt single frame lehet majd az első ezek közül, de hatalmas belső kijelző is visszaköszönhet majd hamarosan sorozatgyártásban – a Mercedes a Hyperscreen képében már próbálkozik hasonlóval. Mindenesetre kíváncsian várjuk a Sphere széria két további modelljét is.