Szinte még nem is regenerálódtunk teljes mértékben a szilveszteri bulik után, máris izgalmas és egyben roppant fontos újdonsággal indul a 2022-es esztendő, méghozzá a Mercedes-Benz jóvoltából. A németek ezúttal keményen rámentek a hatékonyságra és a villanyautók között egyedülálló, 1000 km-es hatótávolságot is tudó tanulmányautót mutattak be.

A Mercedes-Benz Vision EQXX tehát már optimistább elektromos autós jövőt vetít előre, hiszen mindeddig a vásárlók talán kicsit indokolatlan módon a hatótávon fanyalogtak a legjobban, noha a többségnek a mai villanyautók átlagos, 300 km-es hatótávja is vélhetően 1-2 hétre elegendő. Sebaj, Stuttgartban nagyon sok munkával és innovációval elérték, hogy az új elektromos koncepció képes legyen átlépni az 1000 km-es álomhatárt.

A hatékonyság legmagasabb fokát képviseli az EQXX

Az EQXX a lehengerlő hatékonyságával tudta elérni az 1000 km-t, természetesen egyetlen feltöltéssel – a márka hangsúlyozza, hogy mindez már elégséges egy Berlin-Párizs út megtételére, anélkül, hogy töltőre kellene csatlakoztatni út közben az autót. Ráadásul a gyártó adatai szerint egy átlagos amerikai felhasználó számára ez a hatótávolság mintegy 2 hétre biztosan elegendő, azaz havonta legfeljebb két alkalommal kell energiát tölteni a telepekbe. Európai viszonylatban pedig talán még jobb a helyzet.

A Mercedes-Benz azonban nem köti az orrunkra a pontos akkumulátor kapacitást, de azért annyit elhintettek a németek, hogy a csillagos tanulmányautó telepének összkapacitása 100 kWh alatt van, tehát a fogyasztása ideális esetben nem éri el a 10 kWh/100 km-t. Amennyiben hihetünk a számoknak, úgy valóban ultrahatékony autót építettek Stuttgartban, hiszen manapság egy elektromos autó átlagos étvágya legalább 12 kWh/100km (városi használat mellett, ideális hőmérsékleti viszonyok közepette).

Az innováció az utastérben is tetten érhető

Az új akkumulátorról azt is tudni lehet, hogy a nemrégiben bemutatott EQS energiatárolójához viszonyítva 50%-kal kisebb a térfogata és 30%-kal könnyebb is nála. A telep 900 V-os maximum feszültségen működik és a tartókerettel együtt mindössze 495 kilót nyom. Ezúttal a villanyautóknál oly feleslegesnek mondható teljesítményhajhászás nem cél, épp ezért a Mercedes 204 lóerős, azaz 150 kW-os villanymotort épített az autóba, ráadásul a gyártó elmondása szerint a teljes hajtáslánc hatásfoka 95%-ra adódik.

A töltést nem csupán kábelen veszi fel az EQXX, hiszen egy 117 cellás szolárpanelt is tartalmaz a tető – persze ez a plusz eszköz a hatótávot nem dobja meg, ellenben a segédrendszerek kiszolgálásában fontos szerepet vállal és így mintegy 25 km-re elégséges energiát tud megtakarítani. A klíma, a fények és az infotainment rendszer is innen kaphatja az áramot.

Hihetetlen, de végre itt az 1000 km-es villanyautó

Noha a képeken elég méretesnek tűnik a Mercedes-Benz Vision EQXX, összességében mégis inkább kompakt a csillagosok újdonsága: 4,63 méter hosszú, a tengelytáv pedig 2,8 méter – mindez azt jelenti, hogy 12 centivel kisebb, mint a C-osztály. A méretes akkucsomag ellenére az EQXX 1750 kg-ot nyom, ami ugyancsak egy C 300-as szedán modellel összevetve csupán 75 kg plusz tömeget jelent.

A kivételes hatékonyságot az új, könnyű és kisméretű akkumulátor mellett a kiemelkedő, 0,17-es légellenállási tényező is jelentősen segíti. A kocsitest az aerodinamikai szempontból optimális könnycsepp alakot öltötte magára emiatt, hosszú farokrésszel, de emellett az áramlatokat elosztó első lökhárító és a burkolt keréktárcsák is fontos szerepet kaptak. Az első lökhárítóban a hűtéshez kapcsolódóan aktív redőnyös technológia is rejtőzik, hátul pedig nagy sebességnél diffúzor alakítja az áramlatokat.

8K felbontású panel ma még a nappalikban is elég ritka

Amennyiben ez nem lenne elég, ultra alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok is szerepelnek a repertoárban, amelyeket a Bridgestone fejlesztett. A gumik fejlesztése során igyekeztek az oldalfal formáját keréktárcsákra illesztett burkolathoz optimalizálni. Persze nem csupán a hajtáslánc és az aerodinamika képvisel csúcstechnikát, az utastér is magas műszaki színvonalat tükröz. A műszerfalat egy 47,5 hüvelyk képátlójú panel uralja, amely teljesen kitölti a teret a két A-oszlop között. A kijelző 8K felbontást tud, ráadásul olyan 3D navigáció fut rajta, amely a műholdképtől egészen a 10 méteres közelségig képes prezentálni a térképet és az útvonalat.

Mindemellett az EQXX tervezése során figyeltek a fenntartható anyaghasználatra, ami manapság már megkerülhetetlen: a listában Biosteel anyag, gombából készült vegán bőr, porított kaktusz rostokból gyártott állatmentes bőr és bambuszalapú anyagok is szerepelnek.

Remélhetően mihamarabb láthatjuk a lenyűgöző megoldásokat szériában is

Impresszív végeredmény, minden porcikája csúcstechnológiát képvisel, ráadásul a Mercedes-Benz tanulmánya végre mentes az új villanyautókra jellemző megalomániától. A gyártó azonban nem közölt további információt arról, hogy mikor tervezi az EQXX tanulmányban bemutatott tudást és képességeket egyéb sorozatgyártású modelljeibe átültetni, azonban várható, hogy ezeket a megoldásokat hamarosan látni fogjuk a csillagosok kínálatában.