A BMW 2014 februárjában sokakat meglepett a 2-es Active Tourer bemutatásával, hiszen bár a bajorok gyakorlatilag minden szegmensre kiterjesztették jelenlétüket, az egyterű modellek jövője már akkor is igencsak kérdéses volt – mostanra pedig már biztosnak tűnik lassú eltűnésük. Noha a korábbi híresztelésekkel ellentétben egy ideje már tudni lehetett, hogy érkezik, mégis azt mondhatjuk, a kompakt családi modell második generációjának bemutatása szintén meglepő húzás lehet a gyáriaktól.

Körülbelül két évvel ezelőtt több forrás is azt állította, hogy utód nélkül szűnik majd meg a BMW egyterűje, az azóta már többször lencsevégre kapott álcázott prototípusok azonban gyorsan cáfolták ezt, most pedig elérkezett a bemutató ideje is. A bajorok nem hazudtolták meg magukat, és ragaszkodva legfrissebb irányvonalukhoz, méretes vesékkel és dinamikus formákkal tették igazán modernné az újdonságot.

Kékben az M csomagos verzió - galéria

Noha az 1-es sorozat és a 2-es Coupé esetében nem helyeztek akkora hangsúlyt a hűtőrácsok méretére, a 2-es Active Tourer esetében már uralják az összképet az óriási vesék, melyek az élesre húzott fényszórókkal együtt hozzák a BMW-től elvárt agresszív összképet – akárcsak a hátsó lámpatestek. Az egyterűs felépítés ellenére az összkép dinamikus – a képeken a fehér autó a normál, míg a kék az M csomagos verzió.

Ami a méreteket illeti, a változatlan tengelytáv (2670 mm) mellett 3,2 centivel hosszabb (4386 mm) és 2,4 centivel szélesebb (1824 mm) lett az autó elődjénél, míg a nyomtávok 2,5 centivel nőttek. A magasság 1576 mm, míg a légellenállási együttható az olyan aktív elemeknek köszönhetően, mint a zárható hűtőrács lamellák, mindössze 0,26. Az alapáras LED fényszórók mellett felárért adaptív mátrix LED-es megoldások is elérhetők, ami pedig a keréktárcsákat illeti, 16-19 colos opciók állnak rendelkezésre.

Kétféle konnektoros hibrid is lesz - galéria

Az utastérbe bepillantva a BMW legfrissebb megoldásait találhatjuk. Mindez olyannyira igaz, hogy az ívelt házba épített, a 2-es Active Tourer esetén 10,25 colos műszercsoport és 10,7 colos multimédiás képernyő párosa eddig csak a márka jövőjét jelképező elektromos iX-ben jelent meg. A legfrissebb rendszer egyben azt is jelenti, hogy eltűnt a fizikai klímakonzol – cserébe alapáron jár majd a kétzónás automata légkondi – és immár csak érintőképernyővel kezelhető. A BMW-től megszokott, művészin megformált váltó-előválasztótól is búcsút inthetünk, ugyanis az újdonságban már csak egy kis billenőkapcsolóval választhatunk az üzemmódok között – igaz, a lebegő hatású középső konzolon ez is elég jól mutat.

A Curved Display néven ismert új műszercsoport és multimédiás rendszer a gyáriak legfrissebb, 8-as számmal jelölt operációs rendszerét futtatja, amely alapáron magában foglalja a navigációt, a továbbfejlesztett Andorid Auto és Apple CarPlay integrációt is, de van személyi asszisztens és 5G kapcsolódási lehetőség is. Természetesen jobb minőségű anyagokat is ígérnek a gyáriak, és az elektromos csomagtérajtó-nyitás mellett a bőrborítású sportkormány is alapáron jár.

Az iX után a 2-es Active Tourer kapta meg először a Curved Display megoldást

A 2-es Active Tourer persze a helykínálatról és a praktikumról szól, és ebben nincs is hiány. A rengeteg tárolóhely és a többféleképpen állítható hátsó ülések szintén hozzájárulnak az újdonság könnyed funkcionalitásához. A hátsó üléstámlák rakodóhelyzetbe állításával a csomagtér kapacitása akár 90 literrel is megnövelhető. A hátsó ülések 13 centiméteres intervallumban csúsztathatók előre és hátra. Ennek, valamint a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámlának köszönhetően sokoldalú csomagteret kapunk. A csomagtér kapacitása a gyengébbik verzióknál (18i és 18d) 470-1455 liter, az erősebbeknél (20i és 23i) esetében pedig 415-1405 liter.

Ami a technológiai oldalt illeti: alapfelszereltség a fékező funkcióval dolgozó tempomat és a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer, amely mostantól balra kanyarodáskor a szembejövő forgalomra, jobbra kanyarodáskor pedig a gyalogosokra és a kerékpárosokra is figyel. A tolatókamerával és tolatási segédlettel dolgozó parkolóasszisztens ugyancsak alapáron jár. Az opcionális extrafelszereltségek között a kormányzó- és sávtartó asszisztens, a stop&go funkcióval dolgozó aktív tempomat, az aktív navigáció, a kiszállás-figyelmeztető funkció, a head-up kijelző – amely sajnos továbbra is egy külön kis plexire vetít – és a 360 fokos kamerarendszer is.

Eltűnt a tekerőkapcsoló és a rendes váltó-előválasztó is - galéria

Utóbbi kameráit egyébként a forgalmi szituációk rögzítésére is használja az autó, és akár álló helyzetben is fel tudja venni, ha valaki rosszalkodik a 2-es Active Tourer körül. Mindezt még távoli frissítési lehetőséggel toldotta meg a BMW, ráadásul egyes funkciókat akár utólag is aktiválhatnak majd a tulajdonosok.

Ami a hajtásláncokat illeti, a bajorok kezdetben egy dízel és három benzines egységet tesznek elérhetővé az autóhoz. A 18d jelölésű verzióban a gyáriak kétliteres, négyhengeres turbódízele dolgozik 150 lóerővel és 360 Nm-es csúcsnyomatékkal. Ez 8,8 másodperces 0-100-as sprintet és 220 km/h-s végsebességet szavatol. A leggyengébb, 18i jelzésű hajtáslánc az 1,5 literes, háromhengeres benzinest használja 136 lóerővel és 230 Nm-es csúcsnyomatékkal. Mindez 9 másodperces 0-100-as sprintet és 214 km/h-s végsebességet biztosít.

Megkapta a méretes veséket - sokak bánatára, de talán sokak örömére is

Benzines fronton a 20i és a BMW kínálatában egy ideje már nem használt 23i jelzéssel kínálnak izmosabb egységeket a gyáriak. Mindkét verzióban egy kétliteres, négyhengeres turbómotor dolgozik, amelyet egy 48 Voltos lágy hibrid rendszer támogat egy a váltóba integrált, 19 lóerőt kínáló elektromotorral. A 20i a 156 lovas benzinessel és a villanymotorral így 170 lóerős összteljesítményt kínál, míg a 23i a 204 lóerős belső égésű egységgel és az elektromotorral 218 lóerőt kínál. A 20i 8,1 másodperces, a 23i pedig 7 másodperces 0-100-as sprintet kínál, a végsebességük pedig 221, illetve 241 km/h.

Minden változathoz alapáron jár a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó. A dízelmotor 4,8-5,3 literes vegyes átlagfogyasztást ígér, míg a benzinesek étvágya 5,9-6,8 liter között alakul 100 kilométerenként. Hamarosan pedig tovább bővül majd a kínálat két konnektoros hibriddel. A 225e xDrive 245 lóerős összteljesítményt kínál majd, míg a 230e xDrive 326 tagú ménest bocsát majd a vezető rendelkezésére, míg a nettó 14,9 kWh-s akkumulátor akár 80 kilométeres tisztán elektromos hatótávot tehet lehetővé.

Modern, letisztult, de meglátjuk jobb lesz-e használni is

A vadonatúj 2-es Active Tourer tehát a BMW legfrissebb megoldásait sűríti bele egy kompakt egyterű testébe, ez pedig bizonyára az árcéduláján is meglátszik majd. Ugyanakkor nagy öröm, hogy a bajorok még nem adták fel ezt a kategóriát sem, noha a hírek szerint a hétüléses Gran Tourer már valóban nem fog elkészülni – a magyar vásárlók nagy bánatára, hiszen a 2,5 milliós nagycsaládos autóvásárlási támogatás szempontjából a plusz két ülés elengedhetetlen.