Jó eséllyel a BMW is rátért az egyetlen olyan útra, amely a jövőbe vezet: a jelenlegi várakozások szerint a hagyományos autókat fokozatosan kiszorítják az elektromosok, így a bajor gyár is villanyautókat összeszerelő birodalommá alakul át. Így hát megérkezett a teljesen elektromos iX, melynek alapjául egy egyedi fejlesztésű, elektromos autókat kiszolgáló platform szolgál. A minden eddiginél fejlettebb szolgáltatásokat nyújtó modell már rögtön két verzióban is rendelhető, mondjuk az árakat.

Láttunk már példát kizárólag elektromos modellekhez szánt padlólemezre, de a müncheniek máshogy gondolkodtak. Az új építőkészlet kompatibilis belsőégésű motorokkal és konnektoros hibrid hajtásláncokkal egyaránt. A következő években cserélik le a nagyobb BMW-k (a 3-as szériától felfele) alapjait az új, akár farmotoros elrendezésre is lehetőséget adó bázisra. A kisebb BMW-k számára egy elsőkerék-hajtáshoz alkalmas padlólemez is rendelkezésre áll majd.

Az X5-ös hossza és szélessége az X6-os magasságával és az X7-es kerékméreteivel: ez az iX

A BMW iX fontos lépés a bajor elektromos almárka történelmében, amely több fronton is erősít - éppen a héten számolhattunk be az új i4-ről. Az iX méretben az X5-höz áll közel, ami azt is jelenti, hogy személyében az árammal hajtott i-széria zászlóshajóját köszönthetjük. Érdekességei pedig szép számmal akadnak: például a későbbiekben elérhetővé váló hármas szintű önvezetési képességével akár 130 km/h-val is képes lesz haladni autópályán úgy, hogy a kormánykerék mögött ülő ember valójában utasnak minősül (a felelősséget leszámítva).

28 millió a beszálló modell - a felszereltségi listára még várni kell

Az eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja meglehetősen hatékonynak ígérkezik. A beszállót xDrive40 utónévvel 27,99 millió forint ellenében kapjuk meg, de már itt is körülbelül 300 lóerőt teljesít az összkerékhajtást megteremtő két villanymotor, ami 6 másodperces 0-100-as sprintet szavatol. A sokat sokért elvet követve az xDrive50 jelenti a következő lépcsőt 33,99 millióért, ám itt már 500 lóerőről és 5 másodperc alatti 0-100-ról beszélhetünk.

Az elektromos hajtás tágas belsőt eredményez

Jelenleg még az előrendelési fázisban tartunk, így végleges műszaki adatok sincsenek, de a nagyobb akkus (100 kWh) 50-es modell kb. 600, a kisebb 40-es pedig 400 kilométeres elektromos hatótávot ígér a WLTP mérései alapján - kellemes tavaszi időben városban vagy országúton közlekedve a valóságban is ezzel számolhatunk. A másik oldalt a fagypont közeli autópályás utazás jelképezi, amelynél nagyjából ennek felére készülhetünk fel.

Belső megoldások terén is új korszak nyílik a BMW-nél

A jármű 200 kW-os villámtöltés fogadására lesz képes, vagyis 10 perc alatt mintegy 60-120 km-re elegendő áramot vételezhet majd a tulajdonos. Nem csupán nagy és gyorsan tölthető az akkumulátor, a fenntarthatóság terén is jól áll: a kivételen magas újrahasznosítási arányú alkatrész gyártásához kizárólag megújuló erőforrásból származó energiát használnak fel.

A hatékonyságot a könnyűszerkezetes építési mód is fokozza: a Carbon Cage alumínium vázszerkezet egyszerre merev és könnyű, miközben az autó agilitását és az utasok biztonságát is fokozza. Az optimalizált aerodinamikai tulajdonságok (végeredmény: 0,25-ös légellenállási együttható) elsősorban a településeken kívüli haladáskor bizonyulnak hasznosnak.

Keret nélküli ablakokkal fokozzák a látványt

Az utastérben a kardánalagút hiánya mellett a minimalista formaterv tűnhet fel. A hatszögletű kormány, a szinte elbújtatott HUD és az ívelt központi kijelző azért jelzi: nem csak ötletelhettek a fejlesztők, pénzt is kaptak a különleges megoldások megvalósítására.

A formaterv – nem először a márka történetében – több-kevésbé megosztóra sikerült, az viszont tényszerű, hogy a hagyománytisztelet jegyében megtartott első vesék technikai szerepet is kapnak: a szinte teljesen zárt hűtőrács (az úgynevezett ’intelligencia panel’) rejti a különböző szenzorokat, radarokat és kamerákat.

Lehet, hogy megosztó, de kétségtelenül látványos és modern a formaterv - galéria

Az első autókat a bajor prémiummárka ügyfelei várhatóan 2021. legvégén vehetik át.