Akik követték a BMW közösségi médiás oldalait, azok már találkozhattak a Dee névvel: a bajorok először úgy tálalták Dee-t, mintha egy hacker lenne, aki átvette a hatalmat a gyártó oldalai felett, majd később egyértelművé vált, hogy egy saját projektről van szó, és az is körvonalazódott, hogy egyfajta átfogó szoftveres megoldást takar az újdonság. Most a Las Vegasban tartandó CES eseményen pedig bemutatkozott az i Vision Dee tanulmány, ami – legalábbis részben – alátámasztotta mindezt.
A Dee név a Digital Emotional Experience kifejezést takarja, ami magyarra fordítva annyit jelent, hogy digitális érzéki élmény. Mindez azonban a szoftveres megoldásokon túl hardveres funkciókat is takar, és a „kevesebb több” filozófiát tette magáévá. Mindez jól látszik a tanulmányon is, hiszen valóban végletekig letisztult, és a korábbi i Vision Circular formai megoldásait eleveníti fel, amelyek visszaköszönnek majd a BMW első dedikált elektromos platformjára, a Neue Klasséra épülő első modellen is – ez pedig a 3-as elektromos alternatívája lesz.
A legfőbb elemek természetesen maradtak, de szinte mindent újragondoltak a tervezők: a hatalmas, függőleges veséket az új formanyelvben szintén méretes, de jóval stilizáltabb és vízszintes megoldások váltották, amelyek a fényszórókkal szoros kapcsolatban vannak. A Hofmeister kink névre hallgató vonal is visszaköszön a C-oszlopon, és a jövő BMW modelljein minden bizonnyal ott lesz a motorháztető jellegzetes bemélyedése is, amelynek a végén ott csücsül a BMW embléma. Az összkép egyébként kifejezetten retro, bár hátulról kicsit több fantáziát is el tudnánk képzelni.
Színváltós a fényezés - galéria
A bajorok olyannyira leegyszerűsítették a formákat, hogy a motorháztetőt leszámítva szinte sehol nem törik meg őket – még kilincsek és visszapillantók sincsenek. Visszatérve a veséket és fényszórókat tömörítő elemekre, a BMW csak „phygital icon”-ként utal rájuk, ami a physical, mint fizikai és digital, mint digitális összeolvadásából jön – magyarul lehetne mondjuk figitális, de inkább ne erőltessük a fordítást. Az E Ink technológia segítségével – ahogyan az a képeken is megfigyelhető – tudja változtatni a színét ez a különleges elem, elöl és hátul egyaránt. Ha mindez még nem lenne elég, ez az új E Ink technológia 32 színt is meg tud jeleníteni, amivel a képeken is látható módon teljesen személyre szabható a tanulmány külső megjelenésre – a BMW egyébként már működés közben is bemutatott egy hasonló technológiát, de az csak fekete és fehér árnyalatokat tudott megjeleníteni.
Végletekig letisztult, még képernyők sincsenek - galéria
Az i Vision Dee persze szoftveresen is különleges, egyfajta mesterséges intelligenciát és virtuális valóságot is magában foglal, és ki tudja fejezni „érzelmeit”, valamint beszélni is tud az emberekhez. Beszállás előtt például képes kivetíteni a vezető avatarját az oldalsó ablakokra. A vetítésnek nagy jelentősége van belül is, hiszen az első szélvédő teljes szélességében végighúzódik a head-up kijelző – az persze más kérdés, hogy a betekintési szögre igencsak érzékeny megoldást – a jelenlegi head-up kijelzők képét csak a vezető szemszögéből, szemből lehet látni – hogyan érzékelik majd a különböző helyeken ülő utasok.
Mindenesetre természetesen teljes mértékben személyre szabható lesz majd minden, legalábbis szoftveresen, hiszen a kezelőszerveket tekintve az utastérben is minimumra szorítkoztak a gyáriak. Ráadásul olyan komolyan vették a feladatot, hogy gyakorlatilag egyetlen fizikai gombot vélhetünk felfedezni az irányváltó képében – bizony, még kilincsek sincsenek –, és az érintőgombok sem kaptak látható felületet, hanem az egyedi szövetszerű borítás alól sejlenek fel a fények, ezzel jelezve, hogy hová kellene nyúlni. A középen látható, öt pontból álló „kapcsoló” egyébként a Mixed Reality Slider, ami a head-up kijelzőn megjelenő információkra van hatással.
Hogy minden funkció működik-e, nem tudjuk, de gurulni tud a tanulmány, az biztos - galéria
Ez persze csupán koncepciós elem, és arra kívánja helyezni a hangsúlyt, hogy a BMW valóban egyfajta „élő” rendszert kíván létrehozni, amellyel szavakkal vagy egyszerű kézmozdulatokkal is tud majd kommunikálni a vezetője. Ennek ellenére azért sorozatgyártásban is számíthatunk rá, hogy a BMW igyekszik majd a lehető legletisztultabb megoldásokat létrehozni. Az oldalsó ablakok egyébként kijelzőként is szolgálnak, és gombonyomásra elhomályosíthatók, így kizárva a külvilágot.
A bajorok több részletet egyelőre nem árultak el a tanulmányról, de később még számíthatunk részletesebb adatokra. Azt azonban a Neue Klasse platformról elárulták, hogy egy újfajta, kerek cellákból álló akkumulátort is kifejlesztettek hozzá, aminek nagyobb az energiasűrűsége, ezzel 30 százalékkal növelve a hatótávolságot – ugyanakkora helyigény mellett –, és ugyancsak 30 százalékkal gyorsabb töltést biztosítva.
A retro formák mutatósak, és a jövő digitális megoldásaival vannak megspékelve - galéria
Ugyanakkor a Neue Klasse már az elektromos autózást megreformáló nagy ígéretnek számító szilárdtest akkumulátorok befogadására is alkalmas lesz – és természetesen hatalmas teljesítményt tud majd felvonultatni. Elsőként egyébként a 3-as és az X3-as tisztán elektromos alternatívái kaphatják majd meg ezt a platformot az évtized közepén.