A müncheni Frankfurti Autószalon, azaz szerencsésebb nevén az IAA végre felkavarta az autóipar állóvizét és több autógyártó is komoly újdonságokkal jelentkezett. Igaz, ezek legtöbbje tanulmány, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne érdekes. Mint például a BMW i Vision Circular, amely azt mutatja meg, hogy 2040-ben milyen lehet a beszálló a bajor márka világába.
A négyüléses, teljes egészében elektromos meghajtással szerelt jármű bőséges utasteret kínál, mintegy négy méter hosszú alapterületen – mintha csak a BMW i3 receptjét olvasnánk, csak éppen előrerepültünk negyed évszázadot.
Az i Vision Circular névre hallgató, jövőbe mutató tanulmányautót a mérnökök a BMW Group minden részletre kiterjedő gazdasági körforgásának alapelvei szerint tervezték meg, méltóképpen szimbolizálva a müncheni központú vállalatcsoport azon ambiciózus terveit, amely mentén a prémium minőségű személyes mobilitás terén a világ leginkább fenntartható autógyártó vállalatává kíván válni – mint nagyjából mindenki a szektorban.
A tanulmányautó egyike azon öt különböző járműkoncepciónak, amelyekkel a BMW Group a Müncheni Nemzetközi Autószalon reflektorfényébe gurítja a nagyvárosok és agglomerációik személyes mobilitásával kapcsolatos jövőbeni elképzeléseit. Az öt iránymutató koncepció az elektromos mobilitás, a digitalizáció és a fenntarthatóság témaköreinek együttese alatt hozza létre a két- és négykerekű mobilitás azon sokoldalú, fenntartható gondolkodásmód szerint megtervezett egységét, amely a közlekedési igények rendkívül széles tartományának maradéktalan kielégítésére hivatott.
A lábnyoma nem változott - ökológiai értelemben pedig csökkent
A klímasemlegességre való törekvése részeként a BMW Group elsődleges célja, hogy az egy új autójára vetített károsanyag-kibocsátás mértékét a jármű teljes életciklusát tekintve jelentős mértékben csökkentse. Az elektromos mobilitásra összpontosító modellpaletta-fejlesztési intézkedései és a megújuló erőforrásokat előtérbe helyező sorozatgyártási folyamatai mellett a vállalatcsoport különösen nagy hangsúlyt fektet a gazdasági körforgás alapelveire és a másodlagos anyagok széleskörű alkalmazására. Ezek az anyagok – így például a másodlagos alumínium és a másodlagos acél is – a hulladékanyagok újrahasznosításával nyerhetők ki és tehetők újrafelhasználhatóvá. A másodlagos anyagok előállításának folyamata sokkal kevésbé káros a környezetre és sokkal kevesebb emisszióval jár, mint az elsődleges anyagok kitermelése és előállítása. Ez jelentős javulást hozhat az egy új autóra vetített ökológiai lábnyom meghatározó csökkentésében, különös tekintettel a beszállítói hálózat működtetésére. Jelenleg a BMW Group új autói átlagosan mintegy 30 százalékban készülnek újrahasznosított és a gazdasági körforgásba visszaforgatott anyagok felhasználásával. A vállalatcsoport "Secondary First" megközelítésének célja, hogy ezt az arányt fokozatosan 50 százalékra emelje.
A BMW i Vision Circular tanulmányautó megtervezésének elsődleges célja egy olyan jármű megalkotása volt, amelynek anyagkörforgása teljesen zárt és 100 százalékban újrahasznosított anyagokból épül fel, illetve 100 százalékban újrahasznosítható. Ugyanez vonatkozik az energiatároló egységre is: a BMW i Vision Circular tanulmányautó szilárdtest akkumulátora 100 százalékban újrahasznosítható és szinte teljes egészében az újrahasznosítási körforgásba visszaforgatott anyagok újrafelhasználásával készült.
Vajon 20 év múlva tényleg ez lesz a jelen?
A BMW i Vision Circular tanulmányautó letisztult frontrésze egyértelműen a kör alakú formatervezés stílusjegyeit sugallja. A vese alakú hűtőrácsot a krómozott lamellák helyett digitális felületként értelmezték újra. A vesefelületek a frontrész teljes szélességében kiterjednek, az első fényszórókat és a hűtőrácsot hamisítatlan BMW-stílusjegyként, összetéveszthetetlen „duplaikonként” egyesítve. A vesefelületek ugyanakkor grafikus felületként kaptak szerepet. A digitális formatervezés a jövőben feleslegessé teheti a fényszórók és a lökhárítók geometriai variációit, ami nagymértékben hozzájárulhat a felhasznált anyagok és szerszámok mennyiségének csökkentéséhez.
A szélvédő alatti felületek másodlagos alumíniumból készültek. A két veseelem közötti kiegészítő szenzorcsoportban a technológiai funkciók érzékelői kaptak helyet, egyetlen kivehető elemen belül téve lehetővé az alkatrész egyszerű szétszerelését. Az első lökhárító alsó fele újrahasznosított műanyagból készült, kifinomult, üveghatású felülettel.
A kör alakú formatervezés oldalnézetből is letisztultságot eredményez. A BMW i Vision Circular tanulmányautót a dizájnerek kevés, ugyanakkor nagyméretű alkatrészekből rajzolták meg, a felhasznált anyagok sokfélesége pedig minimálisra csökkent. A formanyelv egyértelmű és azonnal felismerhető, miközben a karosszériaarányok új irányba kalauzolják a márkát. A koncepció az első tengelytől a hátsó tengelyig egyetlen felületet alkot, minimális alapterületen kínálva bőséges utasteret. Az emelkedő tetőív és a jóval előrébb tolt motorháztető egysége még álló helyzetben is a kompakt jármű-sziluett dinamikus karakterét hirdeti. A tervezők a kerekeket szinte a modell sarkaiba tolták, ahol a magabiztosan terpesztő kerékjárati ívekkel végtelenül sportos kiállást sugallnak. Hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiája mellett a tanulmányautó minimális alapterületen kínál luxus színvonalú utasteret.
Jövőbe mutató "kristálygömb" belül
A nagy felületekkel megrajzolt, süllyesztett üvegezésű utastér egyszerre modern és könnyed benyomást kelt. A krómozott díszlécekkel rajzolt oldalsó ablakkereteket egy karcsú digitális felület helyettesíti, amely szalagszerűen öleli körbe a legendás Hofmeister kink stílusjegyet. Ez a megoldás nem csupán egy innovatív stíluselem, de kijelző és kezelőfelület is egyben, amely a jármű állapotára vonatkozó információk megjelenítésére, az autóhoz közelítve pedig a kilincsekhez vezető üdvözlőfény kivetítésére egyaránt alkalmas. A kilincs megérintésére a két ajtó ellentétes irányban kinyílik, megkönnyítve a beszállást a vezető és az utasok számára, feltárva előttük az utastér bőséges helykínálatát.
A BMW i Vision Circular tanulmányautó tervezői tudatosan kerülték a festékek használatát, ehelyett másodlagos alumíniumból készült, világos aranyszínűre eloxált karosszériát álmodtak a modellre. Az eloxált Mystic Bronze árnyalat halvány hangulata tökéletes kontrasztot alkot a hátsó kialakítás hőkezelt acélból készült, „elevenebb” és élénkebb felületeivel. A hőkezelési eljárás végeredménye a Temper Blue Steel szín lett, amelynek kékeslila összjátéka bármelyik négykerekűnek rendkívül egyedi megjelenést kölcsönözne. Az egyes felületeken alkalmazott finomítási eljárások kimagasló vizuális hatást garantálnak, miközben az optimális újrafelhasználhatóság érdekében megőrzik mindkét fém nyersanyagjellegét. Mindez kiválóan igazolja, hogy a jövőben miként lehet a felületeket festékek használata nélkül, innovatív eljárásokkal tovább finomítani.
Odabent a BMW i Vision Circular tanulmányautó luxuskörnyezetet teremt, olyan anyagokat és gyártási folyamatokat alkalmazva, amelyek a környezettudatosságot és a felelős erőforrás-felhasználást éltetik. A BMW i Vision Circular tanulmányautó utastere büszkén helyezi előtérbe, hogy a gazdasági körforgás és a céltudatos anyagválasztás jegyében mi minden válik lehetségessé a jövőben – és mindezek eredményeként milyen érdekes formai megoldások születnek. Ez nem csupán a megfelelően egységes alapanyagok széleskörű, intelligens felhasználását jelenti, hanem olyan új, jövőbe mutató, ragasztást mellőző illesztési technikákat is, amelyek a későbbi szétszerelést, elbontást és újrahasznosítást lehetővé téve teszik nélkülözhetővé a ragasztást. Annak érdekében, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a hulladék és a vágási hulladék mennyiségét, a BMW Group tervezőmérnökei a BMW i Vision Circular tanulmányautó minden alkatrészét és anyagát pontosan illesztve, például háromdimenziós nyomtatással gyártották le. A felesleges anyagok módszeresen visszavezethetők az anyagkörforgásba.
A múltidéző ülések anyaga is a fenntarthatóságot szolgálja
Szélesre tárulva a koncepció két ajtaja egy világos, tágas utastérbe enged belépést. Az utastér alapszíne a szürkéslilás, halványtürkiz árnyalat, amely szürke elemekkel, a padlón és az oldalsó dekorbetéteken pedig világos mentazöld árnyalattal egyesül. Ez tökéletesen harmonizál az első és hátsó ülések szürkéslilás, halványtürkiz kivitelével, egyszerre modern és otthonos hangulatot teremtve. A karosszérián is használt eloxált Mystic Bronze árnyalat az arany-bronz dekorbetétekkel még melegebb, kifinomult kontrasztot ad.
Az utastér levegős kialakítással és bőséges térérzettel fogadja a vezetőt és utasait. A hatalmas, ívelt szélvédő azt a benyomást kelti az első üléseken ülőkben, hogy a szabad ég alatt utaznak, miközben maximalizálja a minimális alapterületen kínált utastér tágasságának érzését. A négy ülést a dizájnerek szándékosan úgy tervezték meg, hogy azok leginkább egy bútordarabra emlékeztessenek. Az első sorban két különálló, integrált fejtámlával szerelt lounge ülés teremt exkluzív hangulatot. Bársonyszerű kárpitozásuk újrahasznosított műanyagból készült, és egy világos aranyszínű alumíniumkeret szegélyezi őket. Az üléseket egy vékony kialakítású, előre-hátra állítható, egyoszlopos talapzat rögzíti, amely a középkonzol elhagyásával hatalmas lábteret eredményez a második üléssorban ülőknek. Az első ülések karcsú háttámlái újrahasznosított műanyagból készültek, terrazzó-mintázatú kivitelben. Itt található egy újabb kör alakú gyorszár, amely az ülések egyszerű szétszerelését segíti. A fém és a szövet így könnyedén szétválasztható és különválogatható, majd újrafelhasználható.
A BMW i Vision Circular tanulmányautó átfogó felhasználói élménye – akárcsak a felhasznált anyagok tulajdonságai – szándékosan egy távolabbi jövőt hoz el a jelenbe, fejlettebb járműintelligenciával és még több, felhasználóközpontú érzékelővel. Az alkatrészek számának csökkentése és a funkciók csoportosítása ugyanakkor „természetközeli” élményt teremt, a haptikus felhasználási módot helyezve előtérbe. Ez azt jelenti, hogy a végtelenül fejlett, nagymértékben integrált technológia a szem elől elrejtve – a tanulmányautó műszerfalán alkalmazott formában –, a letisztult felületek mögött dolgozik és csak abban az esetben válik láthatóvá, ha a bajor prémiummárka ügyfeleinek szüksége van rá.
Az autók klasszikus műszerfala a jövőben egy újgenerációs digitális felhasználói felületté alakul át, ahol egy lebegő, „V” alakú szobor formáját öltve az utastérbe vetül. A technológia középpontjában egy háromdimenziós nyomtatással előállított, kristályos test áll, amelyen idegpályaszerű struktúrák futnak keresztül, érzékelhető mélységgel és magával ragadó fényhatással. Itt válik láthatóvá az autó „gondolkodása”, lehetővé téve a felhasználó számára, hogy szabad szemmel is lássa a mesterséges intelligenciát. A műszerfal ugyanakkor az ember és gép közötti interakció felületeként is szolgál, a kijelzőkön és gombokon messze túlmutató élményt teremtve. A kristályos testet mindkét oldalról természetes módon kezelt fa szegélyezi, amelyet felelős ültetvényekről szereztek be és külső tanúsítvánnyal láttak el, ahogyan az minden bioalapú nyersanyag esetében is történik. A műszerfalat eloxált másodlagos alumíniumból készült arany-bronz elemek kötik össze az A-oszlopokkal. A fémből készült oldalsó részeket az egyszerű szétszerelhetőség érdekében itt is gyorszárak rögzítik.
Az információs felület, amelyet a felhasználó alapesetben a központi kijelző környékén keresne, a BMW i Vision Circular tanulmányautó esetében a műszerfal felett, a szélvédő alján kapott helyet. Ez a nagyméretű, használaton kívül láthatatlan kijelzőfelület merőben új szintre emeli a BMW által elsőként bevezetett Head-Up kijelzők fogalmát: a technológia az összes lényeges információt a szélvédő alsó területére vetíti ki, teljes szélességben. Itt olvashatók le a vezetőnek szóló, vezetéssel kapcsolatos kijelzők információi, valamint az utasoknak szánt kommunikációs és szórakoztató tartalmak is. Az egyes információk a bajor prémiummárka ügyfeleinek preferenciái szerint személyre szabhatók, közvetlenül a felhasználók látómezejébe helyezhetők vagy elrejthetők. Az intelligens technológiahasználat így a teljes szélvédőt információforrássá alakítja át, amellyel párhuzamosan feleslegessé teszi az utastérben egyébként található kijelzőket. A szélvédőre vetített tartalmak a multifunkciós kormánykeréken elhelyezett interaktív érintőpadok segítségével vezérelhetők, miközben az utasok könnyedén csatlakoztathatják okoseszközeiket a jármű fedélzeti operációs rendszeréhez, hogy a szélvédő utasoldali részén egyedi tartalmakat jelenítsenek meg, amelyekhez akár a személyes hangszórókat is aktiválhatják. Kívülről nézve egy arany-bronz mintával ellátott, átmenetes fekete árnyalatba öltöztetett felület mutatja a szélvédő kijelzőfelületét.