A Kia már bőven túl van azon, hogy egy feltörekvő márkaként aposztrofáljuk, hiszen szinte minden szegmensben az élmezőnyben, vagy legalábbis annak közelében vannak a modelljeik, amik a legtöbb fronton megbízhatóan teljesítenek. Mindezek ellenére az elektromos autók térnyerése minden márka számára kiváló esély, hogy még feljebb kerülhessen az autóipar képzeletbeli ranglétráján, hiszen ebben a versenyben gyakorlatilag mindenki nulláról indult. A Kia pedig tudja ezt, és ennek szellemében készítette el az első dedikált villanyautóját: bemutatkozik az akár 585 lóerőt felvonultató EV6.

Az mostanra kijelenthető, hogy a nagyobb gyártók mind belekóstoltak már az elektromos autózásba, azonban mégsem túlzás azt mondani, hogy a nagy áttörések csak most, a kifejezetten villanyautókhoz készült platformok bemutatkozásával jönnek majd el. Ilyen a Hyundai-Kia konszern által fejlesztett E-GMP, mely a Hyundai Ioniq 5 után a Kia EV6 alapjait is adja, és immáron csak és kizárólag az elektromos autók számára készült, kihasználva azok minden előnyét, és a lehető legjobban elfedve hátrányaikat.

Futurisztikus formák, túlzások nélkül - galéria

Elég például az EV6 2,9 méteres tengelytávolságát említeni – ráadásul az Ioniq 5 még ezen is túltesz 10 centiméterrel. Bár a Kia hajszál híján 4,7 méteres hossza, 1,9 méteres szélessége és 1,55 méteres magassága így is a középkategóriások mezőnyébe sorolja be az újdonságot, a tengelytáv még így is kirívó, és luxusautós belső méreteket eredményez. Összehasonlításképp: a közel 4,9 méteres Skoda Superb tengelytávja is „csupán” 2,84 méter. A képekre pillantva elsőre furcsának tűnhetnek ezek a számok, hiszen a formák alapján sokkal inkább tűnik úgy, hogy a kompaktok mezőnyébe sorol be az újdonság, de a valóság nem ez.

Ha már a méreteknél tartunk, az EV6 formái is megérdemelnek néhány gondolatot. Karim Habib, a gyáriak vezető tervezője büszkén mutatta be a vadonatúj, „digitális” tigrisorrt, amely hűtőrács hiányában – ami eddig kirajzolta a nem túl látványos, ám jellegzetes formát – az igencsak mutatós grafikát felvonultató, természetesen teljesen LED-es adaptív fényszórókkal együtt adja ki a tigrisorrt. Ez azonban talán még így is a legkevésbé látványos az igencsak futurisztikus külsőt kapó EV6-ban, amelynek profilja is igen sportos, miközben olyan részletekkel tették még izgalmasabbá az összképet, mint a lebegő hatást keltő hátsó légterelő szárny aljára helyezett apró lámpácska, vagy éppen az igencsak egyedi hátsó fényszórók.

Első ránézésre kompakt is lehetne, de 4,7 méter hosszú - galéria

Összességében teljességgel jövőbemutatónak hat az EV6, miközben azért nem estek át a ló túloldalára a mérnökök – legalábbis szerintünk. Az azonban kétségtelen, hogy a Kia ezzel az autóval nyújt bepillantást a márka jövőjébe. Ezen a ponton azt is érdemes megemlíteni, hogy az EV6 három különböző verzióban lép majd piacra – már ami a külső megjelenést illeti: a normál, a GT Line és a GT természetesen a sportosság fokában térnek el ebben a sorrendben, de ahogyan a képeken is látszik radikálisan azért nem nyúltak bele a megjelenésbe a tervezők még az 585 lóerőt felvonultató GT verzió esetében sem. A képeken egyébként a szürke a GT, a piros a GT Line és a fehér a normál változat.

Az új padlólemez másik nagy előnyét a padló síkjába rejtett akkumulátorok jelentik, amelyek egyrészt jóval alacsonyabb tömegközéppontot, másrészt sokkal jobban variálható utasteret tesznek lehetővé, amit ki is használtak a koreaiak. Már a képeken is jól látható, hogy mennyire szellős az autó belül, amit olyan részletek is fokoznak, mint például a sofőr és az utas közötti, lebegő hatást keltő konzol és az alá rejtett hatalmas rekesz, de a hátsó lábtér is luxusautókat megszégyenítő lesz. A csomagtartó a maga 520 literes értékével szintén meghazudtolja a kompaktos megjelenést, de a második sori üléseket ledöntve akár 1300 liternyi űrt is elővarázsolhatunk, a töltőkábelek pedig kényelmesen elférnek az autó orrában található 52 literes rekeszben.

Modern, de néhány kalsszikus megoldást is megőriztek - galéria

A képeket nézegetve belül is megállapítható, hogy a futurisztikus megjelenés volt előtérbe helyezve, ugyanakkor a Kiánál a klasszikus értékeket is igyekeztek szem előtt tartani. A hatalmas, 12 colos ívelt képernyőkből álló műszeregységet és multimédiás kijelzőt magába foglaló konzol alatt néhány gombot is találunk, amelyek ráadásul többfunkciósak. Egy gombnyomás segítségével dönthetjük el, hogy egy teljes értékű klímakonzolt, vagy a multimédiás rendszer fizikai kezelőszerveit szeretnénk látni, a piktogramok pedig ehhez igazodnak. Legyen szó akár a szövet, akár a (mű)bőrborítású ülésekről, a Kia szem előtt tartotta a környezetvédelmet is: a szövet ülések például egyesével 111 félliteres PET palack újrahasznosításából születtek meg.

Ami a technológiát illeti, természetesen a legmodernebb vezetéstámogató rendszereket vonultatja fel az EV6, és autópályán az adaptív tempomattal és a sávtartóval operáló félig önvezető rendszer akár önálló sávváltásra is képes – csupán az indexszel kell jeleznünk, hogy melyik irányba tartunk. Van távirányítós parkolási funkció is, és természetesen minden egyéb fontos asszisztens is elérhető. A két hatalmas megjelenítő mellett egy méretes head-up kijelzőt is kapott az újdonság, amely a legfontosabb információkat mind a sofőr elé varázsolja. A kényelmet és a komfortot akár 14 hangszórós Meridian hangrendszer emelheti, míg a móka kedvéért a Kia mérnökei egy hanggenerátort is beépítettek, amelyet aktiválva a sebességhez igazodó akusztikus visszajelzést kaphatunk – aminek a milyenségét többféle lehetőségből választhatjuk ki.

A GT ülései azért árulkodók - galéria

Amikor a hajtásláncra terelődik a szó egy elektromos autó esetében akkor a legfontosabb mérőszámokat mindig a hatótávolság és a teljesítmény jelentik. Korábbi bemutatónkban nem tévedtünk nagyot, amikor azt írtuk, hogy a már leleplezett Ioniq 5 adatai köszönhetnek majd vissza a Kia EV6-nál is, ami nem is csoda, hiszen igen közeli testvérekről van szó. Az újdonság kétféle akkumulátorral lesz elérhető hátsó- és összkerékhajtással, azaz egy vagy két elektromotorral egyaránt. A kisebbik, 58,8 kWh-s csomag esetén a hátsókerekes 170 lóerőt és 350 Nm-t, míg az összkerekes 235 lóerőt és 605 Nm-es nyomatékot kínál. A nagyobb, 77,4 kWh-s akkuval ugyanezek az adatok 229 LE/350 Nm-re és 325 LE/605 Nm-re adódnak.

Aztán persze ott a már emlegetett GT verzió, aminek részletes adatait valószínűleg azóta keresik szemükkel kedves olvasóink, amióta a címben meglátták az elképesztő számot. Bizony, a Kia bevállalt egy egészen brutális verziót az EV6-ból, amely tulajdonképpen némileg szembe is megy a márkától korábban megszokott filozófiával, amely a GT változatok esetében a teljesítmény és a hétköznapiság harmóniáját, és ezzel együtt bár kellemesen nagy, de nem kiemelkedő erőt jelentett. Az EV6 esetében ezt sutba dobták, hiszen a nagyobb akkuval szerelt, kétmotoros GT a legtöbb prémium elektromos autót is megszégyenítő, 585 lóerős teljesítményt, 740 Nm-es csúcsnyomatékot és 3,5 másodperces 0-100-as sprintet vonultat fel, a végsebessége pedig 240 km/h-ban van korlátozva. Igaz, ezek még csak előzetes adatok, de nagy változásra nem kell számítanunk a sorozatgyártásig.

Sportosabb a GT, de csak amolyan visszafogottan - galéria

A GT amellett, hogy sportosabb, de egyáltalán nem túlzó lökhárítókat kapott, belül is igyekszik megmutatni különlegességét, aminek legfőbb jelei a – valószínűleg opciós tételeként megvásárolható – kagylóülések, a sportkormány és a fekete-neonzöld színek, melyek valóban sportos hangulatot varázsolnak. Ezek talán nem is mutatják megfelelően a jármű képességeit, pedig a gyáriak esküdöznek, hogy a vezetési élményt is komolyan szem előtt tartották, amit jól mutat az a kizárólag GT-ben helyet kapó rendszer, mely elektronikusan helyettesíti a klasszikus differenciálzárat. Persze ennek a változatnak biztosan borsosan megkéri majd az árát a Kia, de önmagában a tény, hogy egy ilyen autót kínálnak a koreaiak, megmutatja azt az elkötelezett törekvést, amivel igyekeznek a csúcsra juttatni a márkát – a Hyundai-jal közösen.

Egyébként a gyengébb verzióknak sem kell szégyenkezniük, hiszen például 325 lóerős, összkerekes kivitel is 5,2 másodperc alatt képes 0-ról 100 km/h-ra katapultálni. Ami a hatótávot illeti, a maximumot 510 km-es WLTP adat jelenti a nagyobb akkus, hátsókerekes verzió képében, amely összkerékhajtással és kisebb akkuval nyilván csökken, de abban biztosak lehetünk, hogy  legrosszabb esetben is legalább 350 km-es adatokkal találkozhatunk majd. A Kia ráadásul az e-Niróval már bizonyította, hogy elektromos autózás terén a leghatékonyabbak közé tartoznak, így bízunk benne, hogy az EV6 képes lesz a valóságban is megközelíteni ezeket a számokat. A téli hidegre például egy különleges hőszivattyús rendszerrel készültek a gyáriak, amely a rendszer által termelt hőt hasznosítva tartja melegen az akkut, ezzel akár -7 Celsius fokban is biztosítva legalább az ígért teljes hatótáv 80%-át – ez pedig bizony jónak számít a hőmérsékletre igen érzékeny villanyautók világában.

Még feketében is igen vonzó a környezet - galéria

Ami még a menettulajdonságokat illeti: a visszatáplálást 6 fokozatban állíthatjuk, melyek közül az „erősebb” három fokozat már az i-PEDAL nevet viseli, amely a Kia meghatározása az úgynevezett egypedálos funkcióra – ez annyit jelent, mint a legtöbb villanyautónál, hogy a gázpedált felengedve olyan erősségű a „motorfék”, hogy tulajdonképpen a vészfékezést leszámítva nem kell a fékpedálhoz nyúlnunk, hanem csak a gázpedállal játszva is könnyen irányíthatjuk az autót.

Ami a töltést illeti: az Ioniq 5-ben már bemutatták a koreaiak, hogy képesek arra, amire a Porsche, hiszen 800V-os töltési lehetőséget kínálnak. Ezzel 10-ről 80%-ra 18 perc alatt képes felpumpálni a rendszer a nagyobb akkut. Mindez annyit tesz, hogy 4,5 perc alatt 100 kilométernyi hatótávot nyerhetünk – a hátsókerekes, nagyobb akkus EV6 esetében. Ha már elektromos autóról és energiatárolóról van szó, az EV6 képes más elektromos berendezéseket is üzemeltetni maximum 3,6 kW-os teljesítménnyel, és ebbe akár az is beletartozhat, hogy egy bajba jutott elektromos autós társunkon segítsünk egy kis töltéssel. A villanyautóknál ritkán hangoztatják, de az EV6 – 35%-os töltöttségi szinte felett – képes akár 1600 kilogrammos utánfutót is magával húzni.

A GT Line csak kívülről dinamikusabb az alapverziónál - galéria

A Kia tehát – akárcsak a testvérmárka Hyundai az Ioniq 5-tel – kijelölte saját maga számára az utat a jövőbe, és erre bizony érdemes odafigyelnie a konkurenseknek is, hiszen a már eddig is villámtempóban fejlődő koreai márka a villanyos világ beköszöntével még magasabb fokozatba kapcsolhat, és meg sem állnának a csúcsig, amely ilyen négykerekűek megalkotásával bizony igenis reális célnak tűnik számukra. Bár az árcédula a piac szempontjából igenis fontos – és valószínűleg igen vastagon foghat majd a ceruza, amely azonban az EV6 képességeit tekintve egyáltalán nem lesz meglepő –, ám ezúttal talán még fontosabb volt a koreaiak szempontjából, hogy megmutassák, nem csak érdemes figyelni rájuk, de okkal tarthatnak is tőlük a legnagyobb múltú gyártók is.