A Toyota általában nem szokott meghajolni az autóipari divatirányzatok előtt, ám vannak olyan nem csupán időleges, hanem mostanra állandó vált trendek, amelyekkel még a japánok sem szegülnek szembe. Ilyen a crossoverek és SUV modellek térhódítása, amelynek eredményeként a korábban klasszikus városi mini kategóriában induló Aygo vadonatúj generációja – amely megkapta az X utónevet is – immár apró crossoverként küzd a vásárlók kegyeiért, és hamarosan a hazai kereskedésekben is felbukkan a divatos belépőmodell

Nagy hirtelenjében megérkezett hazánkba a vadonatúj Toyota Aygo X, és vele együtt a modell hazai árlistája: a Yaris GA-B platformjára épülő újdonság mindössze egyetlen erősforrással, az 1,2 literes, háromhengeres, 72 lóerős egységgel érhető el, amihez manuális és fokozatmentes CVT automata váltó társítható. Felszereltségi szintből nincs hiány, noha jobban megnézve a listát tulajdonképpen öt alapcsomaggal találkozhatunk, amelyeket tovább lehet bővíteni különböző opciókkal – leszámítva az alapot jelentő Active szintet.

Divatos, elhúzható vászontetővel is kérhető

Az üléspróba alkalmával kiderült, hogy a külső méretek növekedése - már a korábbi modellhez képest - nagyon is látványos, szinte Yaris léptékű modellt kapunk, holott besorolásra a népszerű kisautó alá érkezett az újdonság. A kereken 3700 mm-es hosszával már csak 24 centivel marad el a nagyobb testvérnek tekinthető Yaristól, míg tengelytávban 13 centi a különbség. Külsőre élőben is roppant megnyerő és vagány az Aygo X, amely mérete ellenére nem feminin járgány, igenis léteznek a férfiak számára is dögösnek ható kombinációk. Mindez persze a jó alap formatervnek köszönhető.

A látványos külső megoldások között szerepel az elődtől megörökölt, csak üvegből álló csomagtérajtó, ami egy abszolút használható, 231 literes poggyászteret enged megpakolni. Aki ledönti a hátsó támlákat, és plafonig pakolja a japánok új miniautóját, az több mint 800 liternyi holmit vihet magával.

Belül is csak a Style szinttől kapunk színes betéteket

Az utastérben a szegmensnek, illetve az árcédulának megfelelően javarészt sprőd, kemény és fekete műanyagok fogadnak, ám a katalógusban sok-sok jó példa látható a dekorbetétekkel való (szín)játékra. A lényeg persze, hogy az egyszerű, kis LCD kijelzőt is rejtő óracsoport mellett telefontükrözésre alkalmas kijelzőt kapunk, így mindenki szabadon navigálhat és zenélhet kedvenc telefonos rendszerén.

A Toyota egyébként új szoftvert futtat az érintőpanelen, szép felbontás és kicsit döcögős működés mellett. De a formákért dicséret jár, a fiatalos, kerekded vonalak ugyanis lendületet hoznak az egyébként egyszerű műszerpultra. További játékosságot az unaloműző mintával és színnel varrott üléskárpitok jelentenek, illeszkedve a díszbetétek esetében igényelt árnyalathoz.

Egyedül felül van puhább matéria, mindenhol máshol kopogósak a plasztikok

A Yarishoz képest egyértelműen lejjebb van pozícionálva az Aygo X, ami minden porcikáján érződik - persze mindez nem meglepő, csak nem árt tisztában lenni vele, hogy a dögös lemezek alatt bizony a belépőszintnek megfelelő enteriőr fogad. A hátsó ablak például a régebbi modellekhez hasonlóan nem engedhető vagy tekerhető le, meg kell elégednünk a kipattintós megoldással.

A helykínálatot abszolút a használati céloknak áldozta be a Toyota: elöl tökéletes minden, hórihorgas sofőrök is tisztességesen elférnek, miközben hátul inkább 185, elhúzható vászontetővel 180 centi a maximum. Hozzáteszem, jó kompromisszum ez, hiszen javarészt amúgy is egy-két fős utakhoz választják általában ezt a modellt. Szükség esetén azonban, elég szűk nyíláson ugyan, de megközelíthető az egyébként abszolút vállalható hátsó sor.

Egyszerűségében rejlik az ereje, avagy a vonzereje

A legolcsóbb Aygo X 4,59 millió forintért kínálja magát, természetesen manuális váltóval és Active felszereltséggel, amelynek ugyan vannak kisebb hiányosságai – mint a mindössze két hangszóróból álló audiorendszer –, de így is olyan opciókat tartalmaz, mint a manuális klíma, az érintőképernyős, Andorid Auto és Apple CarPlay kompatibilis multimédia, lágy tapintású burkolatok az utastérben, intelligens adaptív tempomat, sávkövető asszisztens, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, ütközést megelőző biztonsági rendszer és így tovább.

A Comfort szint innen mindössze 200 ezer forintos pluszt jelent, és ezért már 4 hangszórót, bőr kormányt, tolatókamerát és néhány extra dekorelemet is kapunk. Mondhatjuk tehát, hogy megéri, és még az első ülésfűtésért elkért további 120 ezer sem vészes, ami már kevésbé jutányos, bár így már 4,91 milliónál járunk, és ezért még nem kaptuk meg az ezeken a szinteken kizárólag fekete vagy ezüstszínű, nem kéttónusú metálfényezést. A négy menő, kéttónusú külső téma (chilivörös, gyömbér bézs, boróka kék és kardamom zöld) csak a Style szinttől felfelé választható, habár ott már felár nélkül.

A kis Aygo X egyértelműen a divatosságra gyúr

Az 5,21 milliótól induló Style szinttől kezdődik tehát az igazán vagány megjelenés kívül-belül, és emellett nagyobb multimédiás képernyőt is kapunk. A Style csomaghoz két csomag van: a Tech (esőérzékelős ablaktörlő, automata klíma, még nagyobb érintőképernyő, vezeték nélküli töltő stb.) 280 ezer forintért, a Vision (LED világítás, első és hátsó parkolóradar) pedig 200 ezer forintért – de utóbbit csak a Tech csomaggal együtt lehet kérni.

Az Executive szint innen már csak 80 ezer forint, de így már 5,77 milliónál járunk, és kapunk szövet-bőr ülést, 18 colos kerekeket és egyéb finomságokat kaphatunk. A Smart csomag 200 ezerért kulcsnélküli nyitást, erre épülve a JBL csomag 350 ezerért prémium hangrendszert, a Canvas pedig 450 ezerért elhúzható vászontetőt kínál. Innen már csak a Limited kivitel létezik 6,11 millióért egyedi narancssárga díszítésekkel kívül és belül egyaránt – de a JBL és a Canvas csomagokat ehhez is külön meg kell fizetnünk.

Két főnek tökéletes beszállót jelent a Toyota újragondolt minije

Az automata váltó felára, amely csak Comfort szinttől elérhető, 600 ezer forint, így ezzel együtt a mindent bele Aygo X 7,51 millióért vihető haza, ugyanakkor már a teljesen alapverzió is vállalható, ha le tudunk mondani a vagány megjelenésről. Ha pedig mégis vágynánk utóbbira, amely teljesen érthető egy ilyen menő városi mini esetében, úgy az 5,21 milliós Style a mi választásunk – manuális váltóval. Mindenesetre aki komolyan gondolkodik, annak érdemes felmennie a Toyota magyar honlapjára, és alaposan tanulmányozni az árlistát, amelyben a kevésbé vagány változatok is láthatók.

Noha az Aygo X teszt után kiált, kedves Olvasóinkat türelemre kell intenünk, hiszen az üléspróbán bemutatót modell jelenleg az egyetlen az országban, amit egyelőre csak bemutatókhoz használ a forgalmazó. Amint sikerül megkaparintanunk a hamarosan érkező tesztautót, jelentkezünk a tőlünk megszokott, alapos próbával.