Optimális, elegendő. Két szó, amely mai fogyasztásközpontú világunkban túl ritkán jut eszünkbe. Az Infiniti legújabb típusa pedig éppen ezt juttatja eszünkbe: 4,8 méteres, különösen finom prémium szedán, 211 lóerővel, jól felszerelve alig 11 millióért. Hja, és még fékez is helyettünk. Mindig. Kellhet ennél több?
A harmadik az optimális? - galériaMár több ízben beszámoltunk az Infiniti által kínált páratlan ár-érték arányról, amely alól nem kivétel legújabb típusuk, a Q50 sem. A tesztünket már megjárt hibrid és a dízel verzió után harmadik hajtáslánccal bővül a modell kínálata: a kétliteres, benzines turbómotor és a hétfokozatú automataváltó a Mercedes-Benz-től érkezett, ám a végső hangolást a Nissan luxusmárkája végezte el, így a svájci menetpróba során némileg eltérő tapasztalatokkal gazdagodtunk, mint az E 250 esetében.
Belül nincs változásAz alapok már ismertek, így el is tekinthetünk a részletes boncolgatástól. A 4,8 méteres szedán méretben kilóg a kategóriájából, amelyet tágas csomagtere, bőségesre méretezett első és hátsó ülései és lábtere is bizonyít – egyedül a fejtér tekintetében lehetne javítani a típust. Az összeszerelés jó, az anyagok különösen finomak, a kezelhetőség pedig a két érintőképernyővel egyedi, emiatt egy kis megszokást igényel.
A típus tavalyi premierje több világújdonságot is hozott. A DAS kódnév alatt futó teljesen elektromos kormánykerék szintén szokást igényel, de az elektromos védelmi rendszerekre nem lehet panasz. Tudja, hogy hol a határA Q50 biztonsági pajzs fantázianéven futó segédrendszer csomagja 754 ezer forintba kerül, ezért az összegért viszont a piac egyik legteljesebb vezetéstámogatását nyújtja. Miközben képes kitolatásnál is megakadályozni az ütközést, a ráfutásra is figyelmeztet és kérésre a kormányzásba beavatkozva a sávban is tart, akár fékez is helyettünk. Nem is akárhogy: akár használjuk a távolságtartó tempomatot, akár nem, autópályás tempótól egészen álló helyzetig képes az előttünk haladóval szemben tartani a távolságot és szükség esetén egészen nagy elánnal megfékezni az autót.
A zsúfolt helyekkel és kevésbé ügyes közlekedőkkel zsúfolt Svájcban könnyű volt tesztelni a rendszert, amely minden szükséges esetben beavatkozott. Újabb lépés az autonóm közlekedés feléElég csak bekapcsolnunk és a fékezéssel nem is kell törődnünk, az autó készségesen átvállalja a feladatot. Persze, ha tovább szeretnénk gyorsítani, például, amikor látjuk, hogy az előttünk lassító autó lekanyarodik, mi pedig egyenesen megyünk tovább, a gázpedált tovább nyomva erre is lehetőség nyílik. Érdekes és egyben kissé ijesztő tapasztalat is volt, hogy mennyire képes már helyettünk boldogulni egy jármű a közlekedésben, ugyanakkor néhány rosszul megvezetett elterelés és néhány ok nélküli fékezés bebizonyította azt is, hogy hiába gyorsabb a gép, az ember még mindig jobban képes néhány helyzet felmérésére.
Felül is egészen lelkes a turbómotorA Mercedes-Benz-nél is újnak számító hajtáslánc az Infiniti-ben valahogy még jobb oldalát csillogtatta meg. A kétliteres turbómotor egészen izgalmas, sportos motorhangot kapott, amelyet csak akkor hallat, ha a gázpedált tövig nyomva elindítjuk a 7000-es fordulat irányába az erőforrást. Ilyenkor az addig suttogó és nyomatékból ügyesen közlekedő prémium szedánnak előbújik a sportos éne, a 211 lóerő és a 350 Nm pedig már hozza azt a dinamikát, ami a modell többi kvalitásához méltó.
A gyárilag megadott 7,2 másodperces 0-100-as sprintidő reálisnak tűnik és jelzi az autó dinamikáját (a mért értékeknek egy teszt keretében rövidesen utánajárunk), a 245-ös abroncsok néha megdolgoznak a tapadásért. Kissé nehézkes, de a mókázást nem veti megMár csak azért is, mert a tervezők nem haboztak igazán sportosan hangolt futóművet tenni a Q50 alá. Szerencsére ez nem jelent kellemetlen rugózást, sőt, a szedán egész ügyesen abszolválja a nagyobb kátyúkat is, csak a rövid hosszanti keresztbordákon válik enyhén idegessé. Ellenben a könnyebb hajtáslánc érezhetően felszabadítja az első tengelyt, amely jó tapadással köszöni meg a törődést, a gázpedál mélyebbre nyomásával pedig a hátsó kimondottan hajlamos táncba ugrani. Miközben kiegyensúlyozott tulajdonságai miatt kimondottan kellemes kanyarról kanyarra fűzni a Q50-et, a típus azért érezteti a felső-középkategóriát megközelítő méreteit: az üresen is 1,51 tonnás önsúly a kategória legsportosabb képviselőinél fél fokkal nehézkesebbé teszi a Q50-et.
7-8 literből gond nélkül eljárhatunk veleA modell varázsa abban áll, hogy nem késztet nagy kompromisszumokra és a kétliteres turbómotorral minden téren kiegyensúlyozottan teljesít. Emellett a fogyasztás is elfogadható kereteken belül marad: az autópályás dugót elkerülve városnézésre adtam a fejem és gyakorlatilag Zürich-et teljes egészében keresztülszeltem a Q50-nel. Az itt tapasztalt 9 literes étvágy teljesen elfogadható a sportos hang, a kifinomult járáskultúra és a kellemes menettulajdonságok tükrében. Autópályára kiérve már 8-assal kezdődő értékeket tapasztalhatunk, míg országúton 6 liter közeli értékeket is megtapasztalhatunk. Odafigyelve vegyes körülmények között reális cél lehet a 7 liter, miközben nagy átlagnak 8-9 literrel számolva nem tévedünk nagyot.
Bár ez komoly differencia a 6 literből gond nélkül üzemeltethető, 170 lóerős dízel variáns tükrében, de mint tudjuk, a prémium nem az utolsó fillérek megspórolásáról szól. Éppen a plusz teljesítmény, a gázolajos alternatívát évszázadokkal leköröző kifinomultság, és a sportosabb orgánum az, amely segít definiálni a prémium jelentését. Mégis a „sötét oldal” irányába csábít az árazás, amely a dízel verziót 380 ezer forinttal elérhetőbbé teszi.
Ezen segít a Q50 2.0t bevezetésével együtt meghirdetett Executive változat, amely verhetetlen ajánlatot jelent a kategóriában. Esetében 11 milliós listaáron mindent megkapunk, amely néhány éve egy ilyen kaliberű autóhoz elérhető volt: Ennyiért érdemes lehet ide dőlnia navigációtól kezdve az adaptív fényszórón át a kulcsnélküli rendszerig és a teljes elektromos állíthatóságig minden benne van az alapfelszereltségben, miközben olyan finom bőrkárpitozást kapunk, amelyet a német konkurenseknél közel milliós áron, nappabőr néven lehet csak megvásárolni. Miről kell lemondanunk? Mindössze a panorámatető, a Bose audiorendszer, az elektromos kormánymű és a biztonsági csomag nem képezi a megfontolandó ajánlat részét, amely hasonló felszereltség esetén átlagosan 4 millió forinttal kínál alá a német konkurenciának. Ha pedig eddig nem prémiumban gondolkodtunk, most újabb okot találunk a feljebb lépésre: ha például egy Škoda Superb-et próbálunk meg erre a szintre felszerelni (néhány opció hiánya miatt sikertelenül), akkor sem kapunk kedvezőbb végösszeget. Így a 11 milliós Q50 Executive a piac titkos tippjévé lépett elő, letaszítva a trónról a Lexus IS 250-et. Túl jó, hogy igaz legyen? Mindent azért nem tud: ez a verzió nem fékez helyettünk.
Néhány szóban
A kétliteres benzines turbómotorral optimális taggal bővült az Infiniti Q50 palettája. Bár a dízelek kedvelőit nehéz lesz rábeszélni, az öngyulladósnál sokkal finomabb, szebb hangú erőforrás prémium modellhez méltó, sportos teljesítményre képes, miközben ezért a benzinkúton sem áll rajtunk nagyon bosszút. A típus koronája azért továbbra is a vérmes hibrid fején marad, de tulajdonságaival és legfőképpen a kedvező Executive változat verhetetlen ár-érték arányával minden, kategóriában választó fejében ott kell, hogy motoszkáljon a típus.