Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Optimális, elegendő. Két szó, amely mai fogyasztásközpontú világunkban túl ritkán jut eszünkbe. Az Infiniti legújabb típusa pedig éppen ezt juttatja eszünkbe: 4,8 méteres, különösen finom prémium szedán, 211 lóerővel, jól felszerelve alig 11 millióért. Hja, és még fékez is helyettünk. Mindig. Kellhet ennél több?

A harmadik az optimális? - galériaMár több ízben beszámoltunk az Infiniti által kínált páratlan ár-érték arányról, amely alól nem kivétel legújabb típusuk, a Q50 sem. A tesztünket már megjárt hibrid és a dízel verzió után harmadik hajtáslánccal bővül a modell kínálata: a kétliteres, benzines turbómotor és a hétfokozatú automataváltó a Mercedes-Benz-től érkezett, ám a végső hangolást a Nissan luxusmárkája végezte el, így a svájci menetpróba során némileg eltérő tapasztalatokkal gazdagodtunk, mint az E 250 esetében.

Belül nincs változásAz alapok már ismertek, így el is tekinthetünk a részletes boncolgatástól. A 4,8 méteres szedán méretben kilóg a kategóriájából, amelyet tágas csomagtere, bőségesre méretezett első és hátsó ülései és lábtere is bizonyít – egyedül a fejtér tekintetében lehetne javítani a típust. Az összeszerelés jó, az anyagok különösen finomak, a kezelhetőség pedig a két érintőképernyővel egyedi, emiatt egy kis megszokást igényel.

A típus tavalyi premierje több világújdonságot is hozott. A DAS kódnév alatt futó teljesen elektromos kormánykerék szintén szokást igényel, de az elektromos védelmi rendszerekre nem lehet panasz. Tudja, hogy hol a határA Q50 biztonsági pajzs fantázianéven futó segédrendszer csomagja 754 ezer forintba kerül, ezért az összegért viszont a piac egyik legteljesebb vezetéstámogatását nyújtja. Miközben képes kitolatásnál is megakadályozni az ütközést, a ráfutásra is figyelmeztet és kérésre a kormányzásba beavatkozva a sávban is tart, akár fékez is helyettünk. Nem is akárhogy: akár használjuk a távolságtartó tempomatot, akár nem, autópályás tempótól egészen álló helyzetig képes az előttünk haladóval szemben tartani a távolságot és szükség esetén egészen nagy elánnal megfékezni az autót.

A zsúfolt helyekkel és kevésbé ügyes közlekedőkkel zsúfolt Svájcban könnyű volt tesztelni a rendszert, amely minden szükséges esetben beavatkozott. Újabb lépés az autonóm közlekedés feléElég csak bekapcsolnunk és a fékezéssel nem is kell törődnünk, az autó készségesen átvállalja a feladatot. Persze, ha tovább szeretnénk gyorsítani, például, amikor látjuk, hogy az előttünk lassító autó lekanyarodik, mi pedig egyenesen megyünk tovább, a gázpedált tovább nyomva erre is lehetőség nyílik. Érdekes és egyben kissé ijesztő tapasztalat is volt, hogy mennyire képes már helyettünk boldogulni egy jármű a közlekedésben, ugyanakkor néhány rosszul megvezetett elterelés és néhány ok nélküli fékezés bebizonyította azt is, hogy hiába gyorsabb a gép, az ember még mindig jobban képes néhány helyzet felmérésére.

Felül is egészen lelkes a turbómotorA Mercedes-Benz-nél is újnak számító hajtáslánc az Infiniti-ben valahogy még jobb oldalát csillogtatta meg. A kétliteres turbómotor egészen izgalmas, sportos motorhangot kapott, amelyet csak akkor hallat, ha a gázpedált tövig nyomva elindítjuk a 7000-es fordulat irányába az erőforrást. Ilyenkor az addig suttogó és nyomatékból ügyesen közlekedő prémium szedánnak előbújik a sportos éne, a 211 lóerő és a 350 Nm pedig már hozza azt a dinamikát, ami a modell többi kvalitásához méltó.

A gyárilag megadott 7,2 másodperces 0-100-as sprintidő reálisnak tűnik és jelzi az autó dinamikáját (a mért értékeknek egy teszt keretében rövidesen utánajárunk), a 245-ös abroncsok néha megdolgoznak a tapadásért. Kissé nehézkes, de a mókázást nem veti megMár csak azért is, mert a tervezők nem haboztak igazán sportosan hangolt futóművet tenni a Q50 alá. Szerencsére ez nem jelent kellemetlen rugózást, sőt, a szedán egész ügyesen abszolválja a nagyobb kátyúkat is, csak a rövid hosszanti keresztbordákon válik enyhén idegessé. Ellenben a könnyebb hajtáslánc érezhetően felszabadítja az első tengelyt, amely jó tapadással köszöni meg a törődést, a gázpedál mélyebbre nyomásával pedig a hátsó kimondottan hajlamos táncba ugrani. Miközben kiegyensúlyozott tulajdonságai miatt kimondottan kellemes kanyarról kanyarra fűzni a Q50-et, a típus azért érezteti a felső-középkategóriát megközelítő méreteit: az üresen is 1,51 tonnás önsúly a kategória legsportosabb képviselőinél fél fokkal nehézkesebbé teszi a Q50-et.

7-8 literből gond nélkül eljárhatunk veleA modell varázsa abban áll, hogy nem késztet nagy kompromisszumokra és a kétliteres turbómotorral minden téren kiegyensúlyozottan teljesít. Emellett a fogyasztás is elfogadható kereteken belül marad: az autópályás dugót elkerülve városnézésre adtam a fejem és gyakorlatilag Zürich-et teljes egészében keresztülszeltem a Q50-nel. Az itt tapasztalt 9 literes étvágy teljesen elfogadható a sportos hang, a kifinomult járáskultúra és a kellemes menettulajdonságok tükrében. Autópályára kiérve már 8-assal kezdődő értékeket tapasztalhatunk, míg országúton 6 liter közeli értékeket is megtapasztalhatunk. Odafigyelve vegyes körülmények között reális cél lehet a 7 liter, miközben nagy átlagnak 8-9 literrel számolva nem tévedünk nagyot.

Bár ez komoly differencia a 6 literből gond nélkül üzemeltethető, 170 lóerős dízel variáns tükrében, de mint tudjuk, a prémium nem az utolsó fillérek megspórolásáról szól. Éppen a plusz teljesítmény, a gázolajos alternatívát évszázadokkal leköröző kifinomultság, és a sportosabb orgánum az, amely segít definiálni a prémium jelentését. Mégis a „sötét oldal” irányába csábít az árazás, amely a dízel verziót 380 ezer forinttal elérhetőbbé teszi.

Ezen segít a Q50 2.0t bevezetésével együtt meghirdetett Executive változat, amely verhetetlen ajánlatot jelent a kategóriában. Esetében 11 milliós listaáron mindent megkapunk, amely néhány éve egy ilyen kaliberű autóhoz elérhető volt: Ennyiért érdemes lehet ide dőlnia navigációtól kezdve az adaptív fényszórón át a kulcsnélküli rendszerig és a teljes elektromos állíthatóságig minden benne van az alapfelszereltségben, miközben olyan finom bőrkárpitozást kapunk, amelyet a német konkurenseknél közel milliós áron, nappabőr néven lehet csak megvásárolni. Miről kell lemondanunk? Mindössze a panorámatető, a Bose audiorendszer, az elektromos kormánymű és a biztonsági csomag nem képezi a megfontolandó ajánlat részét, amely hasonló felszereltség esetén átlagosan 4 millió forinttal kínál alá a német konkurenciának. Ha pedig eddig nem prémiumban gondolkodtunk, most újabb okot találunk a feljebb lépésre: ha például egy Škoda Superb-et próbálunk meg erre a szintre felszerelni (néhány opció hiánya miatt sikertelenül), akkor sem kapunk kedvezőbb végösszeget. Így a 11 milliós Q50 Executive a piac titkos tippjévé lépett elő, letaszítva a trónról a Lexus IS 250-et. Túl jó, hogy igaz legyen? Mindent azért nem tud: ez a verzió nem fékez helyettünk.

Néhány szóban

A kétliteres benzines turbómotorral optimális taggal bővült az Infiniti Q50 palettája. Bár a dízelek kedvelőit nehéz lesz rábeszélni, az öngyulladósnál sokkal finomabb, szebb hangú erőforrás prémium modellhez méltó, sportos teljesítményre képes, miközben ezért a benzinkúton sem áll rajtunk nagyon bosszút. A típus koronája azért továbbra is a vérmes hibrid fején marad, de tulajdonságaival és legfőképpen a kedvező Executive változat verhetetlen ár-érték arányával minden, kategóriában választó fejében ott kell, hogy motoszkáljon a típus.