Rideg fém, puha bőr, kellemes illat – mindez csupán előszobája az érzékek játékának, a valódi izgalmak átéléséhez a fülünkön és a mellkasunkon át vezet az út. Hátborzongatóan selymes V6 gurgulázás és markáns gyorsulás emeli ki a prémium tömegből a hibrid szívű Infinitit, amely a kategória páratlan képviselőjeként aposztrofálható.
Narancs kábelekben csörgedez a hibrid vér - galériaNoha ádáz harcok dúlnak a prémium középkategóriában, a klasszikus német trió aligha meri rászánni magát a kitörésre, a hagyományostól eltérő ösvény követésére. Persze bizonyos szempontból érthető is az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz taktikája, hiszen a nagy múlt és a masszív, drasztikus változásra minimálisan fogékony, de egyébként masszív vásárlói réteg nem tolerálná a 180 fokos fordulatot. Ezzel szemben a fiatal Infiniti könnyedén léphetett rá olyan útra, amelyen csak a merészebbek járnak - pontosan ennek eredménye lett a Q50.
A japán gyártó olyan modellt hívott életre, amely mer nagyot álmodni, s mindenféle lámpaláz nélkül áll be a tornasorba a nagyok közé, holott a megannyi kék nadrágos közül első pillantásra is kitűnik vörös sortjával. A prémiumok világa nem csupán a feltétel nélküli eleganciáról, a hagyományok tiszteletéről és kiszámítható innovációról szól, hanem az exkluzivitásnak, a különbözés iránti vágynak is szerepet kell biztosítani.
Talán épp ezért szimpatikus a Nissan luxusmárkájának portékája, hiszen magabiztosan képvisel olyan formavilágot és műszaki megoldásokat, amelyek a konvencionális irányon haladó germán trió számára már nem megengedhetőek. Elég rápillantani a Q50S vonalaira, s megérti a kedves Olvasó, hogy mire gondolok.
Részletekben is erős a formaterv - galériaA formabontó ívek, az izmos kerékjáratok és a vészjóslóan morcos orr csupán a kezdet, a részletekben elmerülve még jobban beláthatóvá válik az Infiniti expresszionizmusa. A ravasz, természetesen immáron LED-es nappali fénnyel is rendelkező szemek közé préselt méretes, króm hűtőmaszk amolyan előkelő magabiztosságot sugall, míg az alul húzódó légterelő és a méretesebb hűtőnyílások tagadhatatlanul a sportosság nagykövetei. Az izmos hatást mindemellett a szedán oldalán domborodó, markáns ívek fokozzák, a kegyelemdöfést pedig a visszafogott hátsó traktus alsó vonalából kibukkanó méretes kipufogóvégek adják meg.
Amennyiben nem a klasszikus eleganciát keressük a Q50 vonalaiban, alighanem tökéletes összképre bukkanunk. Modern szemmel nézve elegáns és sportos, élettel teli és futurista, törtető, de mégis tiszta szívből szerethető az Infiniti középkategóriásának mesteri formaterve.
Belül már kevésbé formabontó a Q50, de még így is messze üdébbnek hat a konkurensek szabványmegoldásainál, s a Mercedes C-osztálytól eltekintve talán előkelőbb is a vetélytársaknál. A hangulatot szépen varrott, tetszetős mintájú bőrkárpit és ízléses fém betét fokozza. A műszerfal kezelés szempontjából viszont szakít a tradíciókkal és az alsóbb kategóriában már felbukkant, minden rendszer kezelését egy érintőképernyőre zsúfoló ötletet valósították meg a japán szakemberek – ezúttal sokkal jobban.
A hibrid léthez külön mutató jár - galériaA két elkülönülő képernyő segítségével eleve logikusabb az egész: felül a navigáció és a fogyasztás adatai jelennek meg, alul pedig a beállítások, a klíma és a hifi kezelése került kialakításra, méghozzá gyors, intuitív rendszerrel, ergonomikusan. A felső kijelző menüjében ráadásul az automataváltó karja melletti vezérlőtárcsával is turkálhatunk, így lesz teljes az összkép. Az óracsoport már hagyományosabb kialakítású, egyedül a töltést/nyomatékkifejtést jelző mutató számít újdonságnak a hibrid rendszer miatt.
A helykínálat szempontjából ugyancsak a konkurensekre pirít a Q50, amely bizony még a fejtérből lecsippentő tetőablakkal együtt is elöl-hátul 190 centiméteres magasságig hitelesíthető komfortosnak. Igaz, hátul azért az egyenes háttal ülő, magasabb személyek örülnének néhány centi plusznak, ám ők a lábat végre tisztességesen alátámasztó, hosszú, nem túl alacsony ülőlap áldásait élvezik. A 4800 mm-es hossz persze megmagyarázza mindezt, hiszen a hivatalos besorolás ellenére a Q50 méreteivel már felfelé kacsintgat. Az anyagok puhák, a minőségbe pedig semmi szín alatt nem köthetünk bele, hiszen a tökéletes összeszerelés mellett semmiféle nyiszogás, percegés nem zavarja meg a csöndes utazásokat.
A kényelem kiváló, a fejtér lehetne nagyobbA felszereltség emellett makulátlan: bőrkárpit, napfénytető, Bose audiorendszer és biztonsági extrák sokasága gazdagítja a listát. A holttérfigyelő mellett sávtartó asszisztens, 360 fokos kamera, távolságtartó tempomat és ráfutásgátló is szerepel, a ledes első fények természetesen kanyarkövetőek. A kényelemhez elektromosan állítható kormány, elektromos, memóriás ülések és az Infiniti számos finomsága is hozzájárul.
Nehéz tehát belekötni az Infinitibe, tagadhatatlan előnyeivel ugyanis sziklaszilárd falakat húzott vára köré a japán mérnökök mesterműve, amely benzin-elektromos hibrid rendszerrel emeli még tovább az exkluzivitást. Ráadásul ezúttal igazán kifinomult csomagot köszönthettünk az Autó Pult szerkesztőségi garázsában a villanymotorral kiegészített, 3,5 literes V6 formájában. Összesen 364 lóerő és 546 Nm áll rendelkezésre, hétfokozatú automataváltóval és összkerékhajtással megspékelve.
Az 5,54 szekundumra mért 0-100-as sprint és a fent említett teljesítmény adatok mellett felesleges taglalnom, mi mindenre elég a szufla a hibrid Q50S-ben, az érzékeinkre nem a puszta G-erők és a skálán hihetetlen gyorsan végigrohanó mutató hat, hanem az, hogy mindez hogyan történik. Noha az utastérben érzésre és mérés szerint is síri csend uralkodik, a fordulatszám emelkedésével a V6-os benzinmotor hangja befurakodik, hogy manapság ritkán tapasztalható hangélménnyel gazdagítsa a sofőr és utasai napját. A színtiszta hathengeres hang jutalom, ajándék a kis köbcentis turbómotorok korában.
Jól működik az érintős egyveleg - galériaAz Euro 5-ös besorolású, 3,5 literes erőforrás azonban éhes is a maga 306 lóerejével, de ezt az étvágyat szerencsére csökkenteni tudja az elektromos segítség. Az 50 kW-os (68 LE) villanymotor sík terepen akár 100-105 km/h-s tempót is képes tartani, városban pedig sok esetben hozzásegít ahhoz, hogy páratlan csöndben gördüljünk át az utcákon. 90 km/h-s tempónál nagyjából 3-4 kilométerre elég az akkumulátor kapacitása, kisebb sebességnél persze többet is autózhatunk tisztán elektromos hajtással. Noha a selymes hajtáslánc kifinomult szerkezet hatását kelti, ezúttal nagyritkán enyhe torpanások, apró rántások sejtetik, hogy az összhangon lehetne még csiszolni a makulátlan eredmény elérésének érdekében.
A gyári katalógusadatok persze mai szemmel riasztónak hatnak, hiszen városi étvágyra 9,6 litert adnak meg a japánok. Ne legyenek illúzióink még a hibrid hajtáslánc ismeretében sem, egy majd’ kéttonnás, összkerekes, 364 lóerős, automataváltós luxusautó soha nem fog fogyasztási rekordokra törni. A helyzet azonban nem olyan vészes, országúti tempóban 6-6,2 litert kortyol a Q50S, míg városban a katalógus adat alatt, 9-9,2 liter környékén autózhatunk, autópályán pedig 7-8 liter között abrakol a japánok büszkesége, amennyiben visszafogjuk száguldozás iránti vágyunkat. Ez pedig kitűnő adat, különösen, ha hosszávesszük az egyenlet másik oldalának tartalmasságát.
Minden a helyén - galériaA futómű azonban feszessége ellenére inkább a komfortos irányvonalon mozog, ami nem is feltétlenül baj. Egy prémium szedán inkább legyen kényelmes, mint sportosan kemény. Szerencsére ennek ellenére kanyarban sem kell félteni a Q50-et, szépen belefekszik az ívekbe és még az összkerékhajtás ellenére is könnyed fartolással veszi tempósan a fordulókat. Élmény vele minden pillanat, ez kétségtelen: a az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink rendszerű futómű és az elektromos lóerőkkel megtámogatott, csodás hangú V6 összjátéka érzékeinkre hat, s könnyedén meggyőzi a hitetleneket.
Egyedül a kormánymű miatt ráncolhatjuk a szemöldökünket valamelyest, ugyanis a teljesen elektromos, azaz a steer-by-wire elvet világelsőként megvalósító szerkezeten minden pillanatban érződik, hogy mű, azonban a potenciális vásárlók valószínűleg így is inkább nagyra értékelik majd a megoldás előnyei miatt. Rossz úton például elfelejthetjük a volánba való erőteljes kapaszkodást - mivel nincs műszaki összeköttetés, a volán sem ugrál a kezünk közöt. Az üzemmód kapcsolóval pedig nem csupán a hibrid rendszer miatt valamelyest megszokást igénylő gázpedál és a motorok karakterisztikája, de a kormányzás áttétele és az ellenállás mértéke is változik. Ha utóbbi kettőt sportosra állítjuk, akkor végállások között 2,1-et forduló, talán kissé idegesnek is mondható volánt kapunk. Utóbbit a holtjáték minimális mivolta, valamint a lineáris áttétel miatt kapjuk, igaz, csak kis sebességnél és leginkább csak az első néhány fordulóig ugrik meg szokatlanul az autó az input hatására.
Az Infiniti Q50S összességében egy borzasztóan jó autó, amely kicsit más úton halad, mint a vetélytársak. Pont ettől lesz különleges és igazán kívánatos, ráadásul a V6-so benzinmotorral megvalósított hibrid hajtás nem mindennapi élményt nyújt, legyen szó a fület kényeztető hangról vagy a mellbevágó gyorsulásról.
Jelenleg az egyik legjobb ajánlat - galériaAzonban ami igazán letaglózó – leginkább talán a konkurensek számára –, az a Q50 csúcsverziójának árszabása: a bőséges alapfelszereltségű Q50S Hybrid AWD már 15 millió alatt is elhozható, míg a mindennel megtömött tesztautó ára sem emelkedik 18 millió forint fölé, a normafelszereltségnek megfelelő verzióért pedig 16,66 millió forintot kell letenni az asztalra.
Noha az Infiniti esetében a 700.000 Ft felárú összkerekes modellt vallathattuk, ellenfeleket hiába keresünk, a konkurensek között csak hátsókerekes modellt találunk. Tehát a normaár szerinti, igaz annak kritériumainál a csomagos felszereltségi politika miatt jóval többet kínáló, 16 milliós Q50S Hybriddel szemben ugyanúgy felszerelve az 5,5 milliós (!) felárú, BMW ActiveHybrid 3 áll kevesebbet fogyasztó 340 lóerővel, a Lexus IS300h 220 lóerős összteljesítménye pedig már nem szolgáltat elég alapot az összehasonlításhoz.
A Lexus háza táján ellenben a Q50-nél mindössze 50 mm-rel hosszabb GS450h szállhat csatába tesztalanyunkkal, azonban annak csomagos felszereltsége 1,9 millióval többért kínál jóval kevesebbet vagy 5,2 milliós ráadással nyújt még gazdagabb extrázottságot.
Néhány szóban
Az Infiniti a Q50 csúcsverziójával olyan modellt mutatott be, amire méltán lehet büszke. A Q50S Hybrid AWD ugyanis mindent tud, ráadásul olyan hangulattal karöltve, amit másutt aligha kapunk. Mer különbözni, mer kicsit merészebb lenni a többieknél, és pont ez volna az a kis plusz, amit egy vérbeli prémium autótól elvárunk. Noha a fogyasztás csöppet magas és a teljesen elektromos kormányzás mű, a futómű és a brilliáns motorhang kárpótol, legalább annyira mint a kényelmes és jó minőségű, kifinomult utastér. Ráadásul az árával is csábít.
Előnyök: Magabiztos, formabontó megjelenés; Kényelem; Hangulatos, erőteljes V6; Komfortos, mégis gyors futómű; Remek anyag- és összeszerelési minőség; Kiváló ár-érték arány
Hátrányok: Hátul lehetne még nagyobb a fejtér; Néhányak számára túlságosan mű elektromos kormányzás; Ezúttal nagyritkán rángató hibrid rendszer
