Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már hónapok óta izgatottan vártuk az új Opel Astra kombi (uram bocsá’: Sports Tourer) hazánkba érkezését. Hogyisne vártuk volna, hiszen egyrészt bizton állítható, hogy a villámos márka praktikus kombija a hazai autópiac egyik legmeghatározottabb típusa lesz, másrészt pedig már látatlanban nagyon ígéretes volt a modell.

Íme, egy Passat-méretű Astra - galériaÍgéretes volt, hiszen köztudott, hogy az Astra legfrissebb generációja a méltán népszerű kompakt kategória egyik legjobb képviselője, egy ilyen tisztességes családi autó pedig csak profitálni tud a kombi karosszériaváltozatból, hiszen a puttonyosítás során rosszabb nem igazán lehet a modell, praktikusabb és használhatóbb viszont annál inkább. Főleg akkor, ha a gyártó az amúgy sem kis növésű alsó-közepest 200 ezer foritnért cserébe 28 centiméterrel megtoldja, megalkotva a szegmens legterebélyesebb kombiját, amely 4,7 méteres hosszával (és egyéb dimenzióival szintén) még egy osztállyal feljebb is megállná a helyét.

Mi kicsit több mint egy hónapja már előrebocsátottuk az Astra ST-nek bizalmunkat: az Autó és Stílusos kollégákkal együtt megszavaztuk a villámosok talán legfontosabb büszkeségét az év családi autójának az 5,5 millió forint alatti árkategóriában, a menetpróbán "túlesve" – amelynek során igen változatos útviszonyok között nagyjából 200 km-t tölthettem el a volán mögött – pedig immár tapasztalatból nyilatkozhatok: januárban elöljáróban is tökéletes döntést hoztunk.

Nagyon megéri 200 ezer forintos felárát a kombi

A félnapos rendezvény során árgus szemekkel figyeltem az újdonságot annak legmélyebb bugyrait is részletesen átkutatva, ám mindössze egy-két hiányosságot véltem felfedezni a többórás nyúzópróba során. Jöjjön tehát először a fekete (inkább csak feketébb) leves. Az Astra ST legnagyobb hiányossága a második sor viszonylagos szűkössége. Helyszűkével azért nem kell számolnunk, ám a kategóriában jó néhány nagyobb hátsó lábteret kínáló típus akad (hirtelen a Volkswagen Golf, a KIA Cee’d, a Hyundai i30, a Peugeot 308 és a Renault Mégane Grandtour ugrik be).

Egyszerűen nem értem, hogy a közel 2,7 méteres tengelytávhoz és a 4,7 méteres karosszériahosszhoz hogy-hogy nem lehetett egy némileg méretesebb hátsó traktust rendelni – sebaj, cserébe itt is kényelmesek és elég nagyok az ülések, illetve bőven elegendő a fejtér.

A második apróság szintén ide vonatkozik: igazi családi autóról lévén szó én igenis hiányoltam a hátsó légbefúvókat, amelyek az itt utazók komfortérzetét (és levegőellátását) jócskán emelni tudják, főleg a forró, fülledt nyári napokon.

Nehéz belekötni, de hátul lehetne tágasabbDe a fenti tételekkel nagyjából a hiányosságlista végére is értünk, az Astra többi része pedig kivétel nélkül átgondolt, igényes és több mint versenyképes. Hosszasan nem szeretnék regélni a típus viselkedéséről, hiszen egyrészt az ST-t gyakorlatilag ugyan olyan vezetni, mint a csapott hátú kivitelt, a csomagtartót kivéve minden téren azonosan teljesít, ráadásul rövidesen érkezik a tesztautó az Autó Pult garázsába, amelyet részletesebben ki fogunk vesézni.

Egyelőre legyen elég annyi, hogy a futómű továbbra is a kategória egyik legjobbja (főleg annak állítható, 250 ezer forintot kóstáló FlexRide verziója), a kormányzás kellemes, a váltó úgyszintén, az utastér pedig magasabb tempónál is csendes. Az anyagok és az összeszerelés korrekt, a forma pedig szubjektív, de véleményem szerint a tervezők kívül-belül harmonikus megjelenést kölcsönöztek az Astra kombinak (is). Különben amennyiben részletesebben olvasni szeretnének a középső Opelről, három korábbi tesztünkben (az 1,7-es 125 lóerős dízelről itt, az 1,4-es 140 lovas turbós benzinesről itt, a 180 lóerős 1,6-os turbóról pedig itt) sok-sok információt megtalálhatnak.

A csomagtartónál azért megállnék néhány szóra. A mérnökök a tetszetős megjelenés ellenére becsületes méretű puttonyt varázsoltak az autó hátuljára, amely alaphelyzetben, a kalaptartóig pakolva fél köbméteAz átgondolt csomagtartóról csak jókat mondhatunkrnyi „cuccot” képes elnyelni, de ha a síkba dönthető hátsó üléstámlák előnyét is kihasználjuk, óriási űrt kapunk, amelybe a tetőig akár 1550 liternyi limlom fér. De nem csak a méret a lényeg: a csomagtér telis-tele van ötletes részletekkel, mindenhol látszik, hogy az autót gondolkodó emberek tervezték. A sínen „felfutni” képes kalaptartó jelentősen megkönnyíti a pakolást, az osztott üléstámlákat egy-egy gomb megnyomásával tudjuk előrebillenteni, a tér minden irányból síkokkal határolt, az oldalfalakban praktikus rekeszeket, akasztókat, 12V-os csatlakozót és kampókat találunk, a padló alatt pedig akad egy méretes tároló csomagtér-hálóval, de felárért például sízsákot és egyéb hasznos opciókat is rendelhetünk. Emellett a rakodóperem kellemesen alacsony, a kialakítás nagyon igényes; nincs mit taglalni, ezt így kell csinálni.

A bemutatón két erőforrással volt szerencsém kipróbálni az újdonságot: az ötajtósban korábban már tesztelt és a kínálat tuti tippjének titulált 1,4-es 140 lóerős (200 Nm) turbós benzinessel és a kétliteres, 160 lovas (350 Nm) csúcs dízellel, mindkét esetben hatfokozatú manuális váltóval. Utóbbi nBelül kényelmes és hangulatos az Astra - jó itt ülniagyon jól passzol az autó nyugodt karakteréhez; a fordulatszámskála legalján kissé kulturálatlan, ám sehol sem túl hangos motor 1500-as fordulattól közel 4500-ig lelkesen cibálja a súlyos kombit. 130-as tempónál a főtengely percenként mindössze 2100-at forog (100-nál alig 1600-at), igazi autópályázóvá varázsolva az Astrát, ráadásul az erőforrás fogyasztása is igencsak baráti, átlagban 6 liter alatt el lehet vele járni. De a jóságnak megkérik az árát: az Opel komoly akciózása ellenére több mint hatmillió forintot kell fizetni egy korrektül felszerelt kétliteres dízelverzióért, amely a kvalitások és a konkurencia tükrében értékarányos ár ugyan, de sokan ennyit nem tudnak költeni.

Az Astra ST szuper választás, de a motorra figyeljünkA kulturált, fent érces hangú 140 lóerős benzines hazánkban már jobb lapokkal indul, hiszen azonos felszereltség mellett közel egymilliós árelőnnyel büszkélkedhet a dízellel összehasonlítva. A fogyasztás terén ugyan érdemes vagy másfél litert testvére étvágyához hozzáadni, viszont a dinamika terén az 1,4-es turbómotornak sincs oka a szégyenkezésre. A nagyon hosszú váltó-áttételezés miatt (hatodikban 130-nál 2500-at forog) „lent” ugyan csodákra nem kell számítani (bár 2000 alatt is használható), de 2500-tól szépen megjön az ereje és közel leszabályozásig szinte töretlen lelkesedéssel húz – kellemes darab.

Rajta kívül még a kissé szomjas, ám alig 130 ezer forinttal drágább 1,6-os 180 lovas turbó lehet még érdekes választás a teljesítmény kedvelőinek, de a többi motort jobb elfelejteni. Az 1,4-es és 1,6-os szívó benzinesek nagyon nyomatéktalanok a nehéz karosszériához, az 1,3-as 95 lovas dízel gyenge (és nem olcsó), a régi vágású, öreg 1,7-esnél pedig csak 365 ezer forinttal drágább a kétliteres dízel, amely sokkal-sokkal jobb nála.

Néhány szóban

Azt kaptuk a puttonyos Astrától, amit vártunk tőle: ahogy az ötajtós, úgy a Sports Tourer változat is a kategória egyik legjobb választása. A mérnökök okosan oldották meg a kombivá alakítás feladatát, a pttonyos kivitel 200 ezer forintos felára pedig minden fillérét megéri, már csak az igényes, nagy és praktikus csomagtartó miatt is. Igazi családi négykerekűt keresőknek (és cégeknek) a típus tökéletes választás lehet, komoly alternatívát képezve a középkategóriás kombik ellenében is, de a motorválasztásra érdemes nagyon odafigyelni: az árérzékenyebbeknek és a kevesebbet autózóknak mi a 140 lóerős 1,4-es turbós benzinmotort, a (tehetősebb) sokat utazóknak pedig a nagy dízelt ajánljuk.

Opel Astra Sports Tourer 1.4i 1.6i 1.4 Turbo 1.6 Turbo
Lökettérfogat (cm3) 1398 1598 1364 1598
Csúcsteljesítmény (le) 100 / 6000 115 / 6000 120/140 (4900) 180 / 5500
Csúcsnyomaték (Nm) 130 / 4000 155 / 4000 200 / 1850 230 / 2200
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,5 s 12,1 s 10,5 / 11,2 s 8,8 s
Végsebesség (km/h) 175 185 190 / 200 220
Váltófokozatok/típus 5, man 5, man 6, man 6, man
Átlagfogyasztás (l/100 km) 5,9 (B) 6,7 (B) 6,1 (B) 6,8 (B)
CO2-kibocsátás (g/km) 139 155 144 159
Üres tömeg (kg) 1293 1313 1337 1403
Hosszúság (mm) 4698 4698 4698 4698
Szélesség (mm) 1814 1814 1814 1814
Magasság (mm) 1535 1535 1535 1535
Tengelytáv (mm) 2685 2685 2685 2685
Csomagtartó térfogata (l) 500-1550 500-1550 500-1550 500-1550
Fordulókör (m) 11, 5 11, 5 11, 5 11, 5
Akciós alapár (forint) 4.299.000 4.539.000 4711/4749 e 5.034.000
         
Opel Astra Sports Tourer 1.3 CDTI S/S 1.7 CDTI 110 1.7 CDTI 125 2.0 CDTI
Lökettérfogat (cm3) 1248 1686 1686 1956
Csúcsteljesítmény (le) 95 / 4000 110 / 3800 125 / 4000 160 / 4000
Csúcsnyomaték (Nm) 190 / 1750 260 / 1700 280 / 2000 350 / 1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,9 s 13,0 s 11,7 s 9,5 s
Végsebesség (km/h) 172 180 192 212
Váltófokozatok/típus 6, man 6, man 6, man 6, man
Átlagfogyasztás (l/100 km) 4,1 (D) 4,5 (D) 4,5 (D) 5,1 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 109 119 119 134
Üres tömeg (kg) 1353 1418 1418 1450
Hosszúság (mm) 4698 4698 4698 4698
Szélesség (mm) 1814 1814 1814 1814
Magasság (mm) 1535 1535 1535 1535
Tengelytáv (mm) 2685 2685 2685 2685
Csomagtartó térfogata (l) 500-1550 500-1550 500-1550 500-1550
Fordulókör (m) 11, 5 11, 5 11, 5 11, 5
Akciós alapár (forint) 5.227.000 5.234.000 5.384.000 5.749.000