Az Opel Combo személyszállító változatának kategóriájában rejlő potenciált sokan felismerték, de legalább ennyien vannak azok is, akik ódzkodnak az áruszállítókból személyautóvá alakított típusoktól, hiszen hiába a kiváló praktikum és a viszonylag vonzó ár, alapjaikat tekintve mégiscsak haszonjárművekről beszélhetünk, amelyek ezáltal számos szempontból (például a zajkomfortot, a biztonságot, vagy a menettulajdonságokat tekintve) nem hozzák egy ‘hagyományos’ személyautó színvonalát.

Ám az új Opel Combo Life és két konszerntársa, vagyis a Peugeot Rifter és a Citroen Berlingo nem teljesen az, aminek látszik: a korábbi generációkkal és a kategóriatársakkal ellentétben a PSA konszern friss triójának érdekessége, hogy először a személyszállító verziók készültek el és ezekből fejlesztették ki a mérnökök a különféle dobozos/áruszállító kiviteleket, nem pedig fordítva.

Az új Opel Combo nem az, aminek látszik: sokkal inkább személyautó, mint haszonjármű – galéria

A mi szempontunkból – tekintettel arra, hogy az Autó Pult elsősorban személyautókkal foglalkozik – az már csak mellékes, hogy ehhez képest nem sikerült rosszul a dobozos Cargo Van verzió, tekintettel arra, hogy az új trió lett a 2019-es Év haszongépjárműve („Van of the year“), a zsűri pontozása alapján meglepő előnnyel beelőzve az idén szintén nagy durranásnak számító új Mercedes Sprintert.

A PSA triója különben a konszern EMP2 padlólemezére épül, akárcsak mondjuk az Opel Grandland X, vagyis az alapok is abszolút személyautósak, ráadásul a modern EMP2 bázisnak köszönhetően az újdonságok könnyebbek és merevebbek lettek az elődöknél.

Nehéz jobb családi autót találni – galéria

A Combóra, és azon belül is a Combo Life személyszállító változatra visszatérve, a fordított fejlesztési sorrend nem véletlen: a PSA, és vele párhuzamosan az Opel azt szeretné elérni az új Combóval, hogy a típus a többi ‘hagyományos’ modellhez hasonlóan teljes értékű tagja legyen a márka személyautó-kínálatának. Ennek megfelelően a Combo szakított a haszongépjárműveket eszünkbe juttató anyagminőséggel és kidolgozással, a szerény extrakínálattal, valamint a visszafogott zajszigeteléssel. A sajtótájékoztatón az ott elhangzottakra figyelve úgy voltunk a kollégákkal, hogy biztosan marketingduma az egész, ám a hazánkban tartott nemzetközi menetpróbán megállapítottuk, hogy igaznak tűnnek az ígéretek: a Combo kompakt kategóriájú személyautókra jellemző felszereltséggel, komfortos futással, jó menettulajdonságokkal és fejlett hajtásláncokkal rendelkezik; összességében sokkal kellemesebb volt, mint vártuk.

Nem a legszebb, de igencsak praktikus a dobozos forma – galéria

A PSA konszernen belül különben először a Citroen rukkolt alő a Berlingóval, másodjára a Combo ötödik generációja jelent meg, utolsóként pedig a Peugeot mutatta be a Riftert. A francia testvérmodellekkel összehasonlítva az Opel mérnökei nem voltak restek teljesen áttervezni az autó orrát, ami így megkapta az Opel új, jellegzetes formanyelvét, noha hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy a ‘mackós pofival’ felvértezett Combónak állnak a legjobban ezek a vonások.

Összességében más stílusú lett az Opel modellje, mint a Berlingo, még akkor is, ha profilból és hátulról változatlanok maradtak a vonások, leszámítva persze a Citroën Airbump elemeit, amit az Opelnél egy színre fújt műanyag koptató helyettesít. Szériában egy, felárért pedig két tolóajtóval érkezik a modell, ami főleg a kisgyermekes családoknak kedvez. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a korábbi Combo, illetve más, hasonló kategóriájú autókat használó vásárlókon felül az Opel tulajdonosok közül a Merivásokat és a Zafirásokat is meg szeretné szólítani az újdonság.

Igazi családi autó: hátul 3 teljes értékű ülés és minden üléshez Isofix-csatlakozó

A Combo (is) kétféle hosszban mutatkozik be: a rövidebb verzió 4,4, a nagyobb XL pedig 4,75 méter hosszú; a tengelytávok 2,78 és 2,97 méteresre nyúltak, vagyis a hosszú kivitel esetében a hátsó túlnyúlás is nagyobb 160 mm-rel. Újdonságként immár mindkét változat elérhető hétüléses kivitelben, és míg a kisebbhez alapáron 60:40 arányban dönthető hátsó ülések járnak, felárért három különálló széket is kérhetnek a megrendelők, így három azonos ülésben foglalhatnak helyet a második sor utasai, ráadásul mindegyikhez jár Isofix csatlakozó, tehát a 3 gyerekülést használó családok álomautója lehet az Opel büszkesége.

A csomagtér alapkapacitását a kalaptartó alatt mérve a rövidebb változatnál 597, a hosszabbnál pedig 850 literben adták meg – a maximum 2126, illetve 2693 liter. A hosszú verzióban akár 305 cm hosszú tárgyakat lehet szállítani, de legalább ennyire meggyőző rövid Combo 270 cm-es értéke, hisz ne feledjük, hogy egy csupán 4,4 méteres autóról van szó, aminek hossza megfelel egy átlagos kompakt modellének.

A beltér egészen személyautós – galéria

Ha már méretek: a Cargo Van áruszállító esetében a raktér hossza közel 3,1, illetve 3,45 méter is lehet, az autó hasznos teherbírása elérheti az 1 tonnát, raktere akár 4,4 köbméteres is lehet, a gyártó pedig különösen büszke arra, hogy a rövidebb kivitelben is elfér két szabványos raklap. Ha már a Cargo Van szóba került, érdemes megemlíteni a túlterhelésre figyelmeztető jezést: van egy kis lámpácska, ami körülbelül 80%-os terheltségi állapotnál zöldről narancssárgára vált, jelezve, hogy lassan elérjük a maximális terhelhetőséget.

Legalább ennyire hasznos a dobozos nagy látószögű hátsó kamerája, aminek képe a belső tükör helyén jelenik meg digitális formában, de említést érdemel az erőteljes LED-es raktérfény, a 220 V-os csatlakozó, valamint a forgatható íróasztal is.

Extrákból és tárolókból sincs hiány – Opel Combo Life galéria

Modern opcionális felszereltségekből Dunát lehetne rekeszteni: például head-up kijelző, sávtartó, fáradtságfigyelő, táblafelismerő, megállásra is képes adaptív tempomat, holttérfigyelő, kulcs nélküli rendszer, tolatókamera, vészfékrendszer, automatikus parkolósegéd és adaptív fényszórók is elérhető a modellhez. A multimédiás rendszer az Apple CarPlay és Android Auto rendszerekkel is megbirkózik, míg a komfortot olyan megoldások növelik, mint a fűthető ülések, a vezeték nélküli mobiltöltő, vagy éppen a 230 Voltos csatlakozó.

A praktikum szintúgy dicséretes: a Combo Life akár 28 tárolórekeszt rejthet, a hangulatos, de persze opcionális hosszú, osztott üvegtető középső részébe pedig mennyezetvilágítást és 36 liternyi tárolót terveztek a mérnökök, míg a középső tárolórekesz akár 1,5 literes palackokat is képes elnyelni. A dobozos felépítés hátránya, hogy a csomagtérajtó nagyon magas, így nyitásához sok helyre van szükség, viszont a hátsó ablak külön nyitható, így szűkebb helyeken nincs akadálya a be-/kipakolásnak.

A Peugeot Rifter érdekes módon utolsóként jelent meg a trióból

A motorkínálat tekintetében mindenekelőtt fontos, hogy az összes erőforrás már indulóstól teljesíti a szigorú Euro 6d-TEMP normát – a benzinesek benzines részecskeszűrővel, a dízelek pedig SCR katalizátorral és AdBlue-befecskendezéssel. A hajtásláncképlet egyszerű: a benzines ‘vonalat’ a PSA 1,2 literes, 3-hengeres turbómotorja képviseli 110 lóerővel és 205 Nm-rel, míg dízelfronton az új 1,5 literes 4-hengeres teljesít szolgálatot 75, 102 és 130 lóerővel, illetve 230, 250 és 300 Nm-rel.

A benzineshez és a legerősebb dízelhez hatfokozatú manuális váltó jár szériában, míg a gyengébb dízelekhez ötfokozatú váltót ad az Opel. Minden Combo elsőkerékhajtású, akik pedig kicsit jobb tapadásra vágynak, opcionálisan megrendelhetik az IntelliGrip nevű intelligens kipörgésgátlót, ami öt üzemmóddal rendelkezik. A vegyes fogyasztás a benzinesnél (még a régi, NEDC ciklus szerint) 5,8 l/00 km, a dízelek pedig papíron a kivitel függvényében 4,2-4,9 l/100 km között fogyasztanak. Később várható még az ‘egykettes’ benzines erősebb, 130 lóerős változatának megjelenése, de ezt még nem erősítette meg az Opel.

A rövid változat 440, a hosszabb pedig 475 cm hosszú – galéria

A hajtásláncok tekintetében az ínyencfalatot a 130 lóerős dízelhez elérhető nyolcfokozatú, Aisin-féle bolygóműves automataváltó jelenti, ami egyedülálló a szegmensben. Gyorsan le is csaptunk egy ilyen tesztautóra, ami tökéletesen beváltotta az elvárásokat: a 130 lóerő és a 300 Nm bőven elég a Combóhoz, az új 1,5 literes dízel meglepően csendesen, kulturáltan dolgozik, a 8-fokozatú, forgótárcsával vezérelhető automata pedig tökéletesen harmonizál a motorral.

Igazi utazóautó így a Combo, amivel bármilyen hosszú utat kényelmesen lehet abszolválni, akár sok-sok csomaggal és sokadmagunkkal együtt. Az autó magassága és haszongépjárműves megjelenése ellenére teljesen személyautósan viselkedett, autópályatempónál is csendes volt, futóműve finoman csillapított, vezethetősége pedig abszolút rendben volt, ráadásul a minősége is meggyőző. Boldogok lesznek a leendő tulajdonosok, mert ilyen magas szintű kvalitásokat eddig tényleg sehol máshol nem láthattunk a kategóriában, a dobozforma előnyei pedig kivétel nélkül megmaradtak.

A Citroen Berlingo (is) a Combo ikertestvére, de az autók formaterve egészen különböző

Összességében sokkal jobb családi autó a Combo annál, mint amit sokan kinéznének belőle, racionális gondolkodás mentén nehéz okosabban választani. Bár a 75 lóerős belépő dízelmotort nem volt alkalmunk kipróbálni, minden bizonnyal kicsit kevés a nagy autóhoz, így érdemes a 102, vagy a 130 lovas gázolajosok közül válogatni (főként utóbbi meggyőző a hatfokozatú váltónak is köszönhetően, bár a 102 lóerős is jól megy), de a kis benzines sem rossz választás.

Alapvetően kijelenthető, hogy a Combo inkább egy tágas, praktikus egyterűnek érződik, mintsem egy haszonjárműnek, vagyis valóban kiváló választás lehet mindazok számára is, akik régebbi egyterűjük utódját keresik, márpedig manapság nehéz klasszikus egyterűt találni, mert szinte mindenki elindult a kevésbé praktikus, ám annál divatosabb SUV-irányba.

Meglepően jó tulajdonságokkal rendelkeznek a PSA/Opel új dobozos személyszállítói – galéria

Már csak egy jó árazás hiányzik a sikerhez; egyelőre nem ismertek az árak, de bízunk benne, hogy ügyesen dolgoznak az illetékesek. Az újdonság különben még idén megérkezik a hazai márkakereskedésekbe.