Szép bőrből, díszöltéssel varrott bakancsforma, amely igazából egy elegáns surranó. De mi lesz velem, ha pocsolyába lépek és sáros lesz az új cipőm? A Mercedes-Benz GLC új generációja a komolyabb kihívásoktól sem retten meg, ahogyan arról a hazai menetpróbán meggyőződhettünk.

Az új Mercedes GLC egy közepes méretű család számára kényelmes és elegáns utazóautó, amely alapértelmezett négykerékhajtásával nem jön zavarba, ha kiránduláskor elfogy a család alól az út. Vadászni nem ezzel fogunk elindulni „dzsungelfalvára”, de azért síeléskor szuperül felvisz a felvonókig a jeges úton, még két kerékkel is. Akkor is, ha csempén megyünk! Igen, csempén. Kipróbáltuk!

Az átlagos felhasználásánál jóval extrémebb körülmények között is kipróbáltuk

Abszolút vevőközpontú autó a GLC, ahogy korábbi tesztjeinkben az elődmodell kapcsán több cikkünkben is leírtuk, mindenben megfelel a tehetősebb vásárlóközönség mai elvárásainak: SUV, amely szinte mindenre jó és szép is. Ezért is lehet a Mercedes-Benz magyarországi kínálatának élvonalában. Egészen pontosan minden hatodik eladott csillagos modell egy GLC. Az autó külső és belső jegyeiben finomodott, sok mindenben hasonlít rokona, az új C-osztály formanyelvére.

A Zala Zone tanpályán megrendezett sajtóbemutatón meggyőződhettünk a kivétel nélkül összkerékhajtású és valamennyire mindenképpen hibrid GLC modellek képességeiről. Az alapmodellek enyhe hibrid rendszerűek, ezeknél egy 23 lóerős integrált indítógenerátor segít be a hajtásba teljesen észrevétlenül, inkább a start-stop rendszer kvalitásait kiterjesztve, mint teljes hibridként működve.

Korszakváltás: nincs már kedvező beszálló, cserébe minden változat sokat nyújt

Mindegyik változathoz a Mercedes 9G-TRONIC bolygóműves automata váltó társul.  Alapmotorként a kétliteres, négyhengeres, turbós benzines szolgál kétféle teljesítményszinten: 204 (320 Nm) és 258 lóerős (400 Nm) változatban érhető el GLC 200 illetve 300 4MATIC néven (hathengeres már nem szerepel a kínálatban). Dízelfronton a 197 (440 Nm) és 269 lóerős (550Nm) egységek 220d illetve 300d 4MATIC névre hallgatnak.

Izgalmas alternatívának ígérkeznek a konnektoros hibrid változatok. Akár 120 km-es WLTP szerint mért elektromos hatótávra lehet képes a GLC300e modell a relatíve nagy 31,2 KWh-s akku kapacitásának köszönhetően, amelyhez cserébe erős túlsúly is társul.  Ugyanakkor a modell a belsőégésű motoron túl további állandó 440 Nm nyomatékot leadni képes 136 lóerős villanymotorral hasíthatunk a tájban. Ha belegondolunk, kezdetben a teljesen elektromos autók mentek ennyit egy feltöltéssel, szóval ez már azért komolyabban vehető zöld hajtás, mint a 40-50 km-t megtevő konnektoros társak – ha a megfelelő felhasználás társul hozzá. A GLC 300e összesen 313 lóerővel száll harcba a vásárlókért, ami 6,7 másodperces 0-100-as sprintre elegendő.

Kizárólag négyhengeres motorokkal elérhető - meg elektromos segítséggel

A GLC 400e viszont még erre is rátesz egy lapáttal: 381 lóerővel 5,6 mp alatt küldi fel 100-ra a 2355 kg súlyú mackót! Ha pedig kevésbé mackósra vágyunk, 2023-ban érkezik a GLC Coupe és az AMG változat, a kifutó modell formavilágát addig is itt lehet megcsodálni.

Aki nem akar ilyen gyorsan odébbállni, viszont többet pakolna, az jól jár a hagyományosabb verziókkal, ezek ugyanis 620 liternyi csomagot nyelnek el, de azért papíron 470 liter marad az akkupakkos változatoknál is. A töltést 11 kW-os töltővel lehet megoldani alapból, amely kb. 2,5 óra alatt tölti fel az akkumulátort, de a fék rekuperációját is megnövelték, amely 100 kW-os visszatáplálásra is képes. Felárért a 60 kW-os DC töltővel 20 perc alatt 10-ről 80%-ra húzható fel a pakk, amit otthon egy konnektorról nagyjából egy éjszaka alatt tudunk megtenni.

A hagyományos változatok csomagtere egészen tágas

Újdonság, hogy némi felárért a hátsó tengely 4,5 fokos elfordulásra is képes, amely egyrészt a menetstabilitást növeli, másrészt segítségével a 4,7 méteres SUV 10,9 méteres fordulókörrel büszkélkedhet. A menetstabilitást látványos szituációs gyakorlattal is bizonyítottan javítja az összkerék-kormányzás: a képeken is igyekeztem megörökíteni, a dinamikus felvételen a fehér autónak füstöl a gumija – gyakorlatilag állóra fékezett első kerékkel óvja meg utasait attól, hogy 70 km/h-s sebességnél egy gyors irányváltás a bóján túli veszélyes világban folytatódjon, amely adott esetben lehetne egy kamion aktuális útvonala is. Jól látszik, hogy szintén állandó 70km/h-s irányváltáskor a fekete autó kereke nem füstöl, ebben a négykerékkormányzás lazán megoldja ezt a feladatot, nem is füstöl a gumi.

A másik ilyen jópofa újdonság az Off-Road technikai csomag, amely terepes üzemmódot is hoz magával. Ilyenkor a légrugós futómű 20 millimétert emelhető, a központi kijelzőn pedig a terepszögtől kezdve minden hasznos információ megjelenik, kivetül a head up display-re is és aktiválható az „átlátszó motortér” funkció, amely a frontkamera által megjegyzett képet úgy vetíti ki, mintha röntgenszemünkkel átlátnánk a motoron és folyamatosan észleljük mi van az autó alatt. Ezzel a szuperképességünkkel például segíthetünk a kerekek közé tévedt kiscsigán, hogy ne menjünk rá egyik kerékkel sem. Szabad utat minden kerék közé tévedő tárgynak, élőlénynek. A viccet félretéve: tudjuk, hogy a tulajdonosok nagyon kis hányada téved akár csak egyszer is terepre a GLC-vel.

Megdolgoztak a tanpályán - galéria

A 4MATIC hajtást kipróbálhattuk a tanpályán is úgy, hogy a két oldalsó kerék csúszós (jegesnek megfelelő) kerámia csempe felületen állt, a másik kettő pedig betonon. A Mercedes kéttonnás teste simán indult a 25%-os emelkedőn felfele, majd szépen megállt és újra elindult: biztosan elvisz a sípályáig. Azért mindenesetre Somogybabodra nem ezzel indulnék a sárban dagonyázni, de meg kell hagyni földúton is egész jól elboldogul – erről személyesen is meggyőződhettünk.

Kétségkívül modern, összhatásában igényes, szolgáltatásaiban pedig gazdag

A Mercedes nagyon tudja, hogy mi ad luxus atmoszférát. Nem véletlen a márka stratégiája is ez, amelyet egy ideje már az árazás nyilvánvalóvá tesz: luxus irányba elmozdulni a prémium kategóriából. Elképesztő csend van az autóban, erőforrástól függetlenül. Hibátlan a modell úttartása, minden anyag tapintása a helyén van, minden, amit csak érintünk, minőségi: „ebben még mindig van anyag” érzetű. Igaz, az előző generációhoz mérten csökkent a puha felületek mennyisége, de leginkább azért, mert a helyüket vagy képernyő vagy valamilyen betét foglalja el. Sajnos a középkonzol esetében meg kell barátkoznunk a zongoralakk vagy a fémhatású műanyag valamelyikével, ami bizony a tartósság tekintetében nem mindig jó döntés. Emellett a kormány érintőgombjai is kívánnak megszokást, illetve a klímaberendezés működtetése sem olyan flott képernyőről, mint a korábbi gombos panelről.

A 220d menetteljesítménye rendben van, fogyasztást a rövid tesztút alkalmával inkább nem mértem – ugyanakkor nagyon jól tudjuk, hogy nem csak fokozottan kulturált, de nagyon takarékos is az 1,95 literes egység. Gázadásra vehemensen meglódul, a dinamika kielégítő, de azért lehet ennél többet kívánni – és kapni is. A futómű kényelmes hangolású, viszont emellett kellően stabil. Érződik, hogy ennél nagyobb teljesítményt is könnyen kezel. A zalai falvakon keresztülhaladva kicsit azért elszigeteltnek éreztem magam benne a nem csak a környezettől, néha a valóságtól is. Talán a vidám színű beltér is javította a hangulatomat, de lehet, hogy a 710 W teljesítményű 15 hangszóróból szóló Burmester hifi is hozzájárult önfeledségemhez, de nagyon adta a kívánatos, nem túljátszott luxus érzést: „értéket kaptam a pénzemért”. Még a sávtartó sem idegesített benne úgy, mint más modellben. Finoman, igényesen rezegteti a kormányt, mintha egy domborúra festett útjelzésen mennék keresztül. Sok ilyen finom megoldás teszi a GLC-ben eltöltött időt nagyon kellemessé.

A szigeteltség kiváló, a kezelhetőség volt már jobb is

A luxusnak persze ára van. A benzines motorral, enyhe hibrid hajtással szerelt GLC 200 4MATIC alapára 21.541.000 Ft-tól indul. A dízel alapverzió 23.447.000 Ft-tól startol, de mindkét variáns jól felszerelt – pontosabban az alapfelszereltsége jóval gazdagabb, mint az elődé.

Ugyanakkor légrugózással, négykerék-kormányzással, off-road és AMG csomaggal, műbőr helyett valódi bőr ülésekkel simán 30 millió körüli összegeket láthatunk a konfigurátorban. Aki például szintszabályozós futóművet szeretne, annak eleve megfontolandó a 300e konnektoros változat, mivel annak 28 millió forintos ára már tartalmazza az olcsóbb modellekhez extraként választható futóművet is.

Egy új, digitális világ terméke - galéria

Érdemes tehát a konfigurátorban elmerülni, ugyanakkor tény, hogy a Mercedes-Benz 5-10 százalékkal drágább a konkurenseknél – igaz, négyéves szervizcsomag és ingyenes vezetéstechnikai tréning is igyekszik ezért kárpótolni. Az árak persze fenntartással kezelendők, mert egyrészt napról-napra változhatnak, másrészt órákat lehet elmélyedni a megfelelő extra kiválasztásánál. Arról a trendről nem is beszélve, hogy néhány extra már itt is havidíjas alapon is kérhető. Tehát, ha például terepszögre, vagy kiterjesztett valósággal az utcaképre vetített nyilakkal navigáló rendszerre csak egyszer van szükségem az évben, akkor nem kell kifizetnem az extra költséget, párezer forintért elérhetővé teszi a Mercedes, ha előfizetünk rá, majd kikapcsolja a funkciót, ha már nem.

Magasra tör - hogy megugorja-e végül a lécet, annak tesztünkben járunk utána

Összefoglalva, aki nem fél az új cipőjét néhanapján besározni, de ugyanakkor szeret elegánsan és a világtól kicsit elzárt luxus burokban autókázni, az nem fog csalódni az új GLC-ben. Naprakész, ötletes megoldásokkal és tettrekész összkerékhajtással jó alternatíva a piacon. A többit majd a tesztben…