Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Utazna a család, de nem férnek el az S-osztályban? A leányvállalatok elnökei megbeszélésre érkeznek? A Mercedes-Benz nem hagy cserben minket ezekben a szituációkban sem: a vadonatúj V-osztály a gyáriak elmondása szerint tökéletesen illik a márka filozófiájába, hiszen ugyanazt a luxust és kényelmet nyújtja, amit kisebb társai, viszont akár 7 utas számára. Nos, mi épp erről próbáltunk bizonyosságot szerezni, amikor lehetőségünk nyílt kipróbálni a prémium nagyterűt egy rövid próbaút alkalmával.

Hátul is kihozták a maximumot - galériaA nevét először Vitóról Vianóra, majd Vianoról V-osztályra változtató személyszállító kisbusz – amelynek hamarosan érkező áruszállító változata továbbra is Vito névre hallgat majd – immáron harmadik generációjába lépett. A Mercedesnek mindig is az volt a célja, hogy büszkesége kategóriájának élére törjön, amit eddig nagyjából sikerült megvalósítaniuk a stuttgartiaknak, bár kétségtelen, hogy a Volkswagen Multivannal nem volt könnyű dolguk. Éppen ezért a csillagosok nemrégiben ismét gondoltak egy nagyot és bemutatták a V-osztályt, amelyről már a Genfi Autószalonon álló helyzetben is meg tudtuk állapítani, bizony nem lőttek mellé ez alkalommal sem.

Az 5,14 méter hosszú, 1928 milliméter széles és 188 centiméter magas jármű külső jegyeit tekintve egyértelműen a márka legfrissebb vonalaiból építkezik. A lágyan megrajzolt első lökhárítók és lámpatestek mind formájukat, mind elrendezésüket tekintve ismerősek lehetnek a Mercedes személyautó-kínálatából. A LED-es technológiával is elérhető fényszóró grafikája szintén árulkodhat az óriás hovatartozásáról – már ha az óriási csillag az autó orrán nem lenne elég ennek megállapításához.

Mercedes, ehhez nem fér kétség - galériaProfilból vizslatva az autót természetesen nem várhatunk csodát. Ebben a kategóriában bizony még egy Mercedes-Benz esetében is meg kell barátkoznunk a szögletes formákkal, de a stuttgarti formatervezők azért megpróbálták feldobni az összképet két fénytörő vonallal a V-osztály oldalán. Hátul ugyancsak hasonló a helyzet: az előddel ellentétben ezúttal a kisebb lámpákra voksoltak a szakemberek, melyeknek formája ugyan nem hoz újítást, ám a LED-es fényforrások grafikája így is látványosra sikerült. A hatalmas csomagtérajtóra is jutott az ötletekből: a nyitható hátsó szélvédő alsó sarkait levágták a tervezők, a rendszám környékére elhelyeztek pár jól eltalált árnyéktörő hullámot, és mindezt egy ízléses krómcsíkkal fűszerezték - persze utóbbi csak a jobban felszerelt példányok sajátja. Kétségtelen tehát, hogy a V-osztály a legelegánsabb kisbusz a piacon, amit az eltalált színpaletta is tovább erősít.

Személyautós beltér - galériaBár a külső is fontos, ebben a kategóriában mégis az utastér az, ami a legnagyobb jelentőséggel bír, és ezt pontosan tudták a stuttgarti mérnökök. A hatalmas ajtókat kinyitva, illetve kicsúsztatva betekintést nyerhetünk a szellős bendőbe, melynek láttán igencsak könnyen megkívánja az ember az utazást. Nincs ez másként a beszállás után sem: a vezetőülésben helyet foglalva azt vesszük észre, hogy minden rögtön kézre áll. A feláras bőrülések könnyedén személyre szabhatóak és kényelmesek, és a személyautós kormányt megmarkolva, s szembenézve a kisebb testvérektől származó, középen szép grafikájú kijelzővel ellátott műszerfallal úgy érzi az ember, hogy a világ végéig is képes lenne megállás nélkül elmenni. Ehhez persze nagyban hozzájárul a 7G-TRONIC PLUS nevű hétsebességes automataváltó is, amely a legerősebb V250 kivételével pluszköltséget jelent – ám a kényelmes megoldás mind a dinamika, mind a kényelem, mind pedig a fogyasztás szempontjából megéri az áldozatot.

Akár ekkora helyünk is lehet - galériaA középkonzol még tovább erősíti bennünk az érzést, hogy egy ízig-vérig csillagos járműben foglalunk helyet. Az S- és C-osztálytól örökölt formák már önmagukban is eleganciát és luxust sugároznak, amit még az olcsóbbik – ám szép mintával és jó tapintással megáldott – műanyag díszbetét sem tud csorbítani, s képzeljék el, milyen elegáns lenne ez a beltér egy fantáziadúsabb bőrszínnel, valamint a szép mintázatú fabetétekkel párosítva. Az összeszerelési és az anyagminőségre nem lehet panasz, nincsenek kilátszó lemezek, vagy egyszerű megoldások. A hátul ülők egyaránt úgy érezhetik, hogy az első osztályon utaznak. Az ülések rendkívül széles tartományban mozgathatóak, és akár szembe is fordíthatóak egymással, így a variációs lehetőségekre nem lehet panaszunk – és akkor a különböző változatokról még nem is beszéltünk. A hét ülés mögött is közel egy köbméteres csomagtér az Avantgarde szinten egy masszív elválasztóval is rendelkezik, mely két dobozt rejt magában, valamint nagyban megkönnyíti a szélvédő felől történő pakolást.

Ahhoz, hogy kétség se férhessen a kategória királyi címének bezsebeléséhez, a csillagosok teletömték a V-osztályt az összes elérhető vezetéstámogató és kényelmi funkciókat ellátó rendszereikkel. Pontosabban fogalmazva a vásárlók tömhetik tele az autót, persze a megfelelő ellenérték leszurkolásával. Ezen opciók között például olyanok szerepelnek, mint az oldalszél hatását csökkentő asszisztens, a ráfutásgátló vagy a táblafelismerő rendszer, de 360 fokban látó kamera, adaptív fényszóróvezérlés, sávtartó segéd, ledes fényszórók és holttérfigyelő is elérhető az autóhoz, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Természetesen a németek COMAND központi rendszere egyaránt rendelhető a V-osztályhoz, amihez akár érintőpados kezelőszerveket is kérhetünk. Utóbbit, a DISTRONIC névre hallgató távolságtartó tempomatot, valamint a kormány rezgetésével jelző sávváltásra figyelmeztető rendszert mi is kipróbálhattuk rövid próbautunk során, és nem kellett csalódnunk a fejlett rendszerek működésében.

Praktikus a nyitható szélvédő - galériaAz egyetlen erőforrással, ám rögtön három teljesítményszinttel elérhető V-osztályt mi a középső, V220 CDI névre hallgató változatban próbálhattuk ki. A 2,1 literes, két turbóval lélegeztetett négyhengeres turbódízel ebben a variánsban 163 lóerőt és 380 Nm nyomatékot bocsát a pilóta rendelkezésére. Az erősebbik V250 BlueTEC egyébként 190 lóerőt és 440 Nm-t (sőt, rövid ideig, overboost-módban 204 lóerőt és 480 Nm-t), míg a gyengébbik V200 CDI 136 tagú ménest és 330 Nm-t enged szabadjára. A 2,1 tonnás önsúly tudatában ezek a számok nem tűnnek kiemelkedőknek, mindezek ellenére már az általunk próbált középső változat is kellő dinamikát biztosított, amit mi sem bizonyít jobban, mint a személyautós, 10,8 másodperces (manuális váltóval egy másodperccel rosszabb) gyorsulás és a közel 200 km/h-s végsebesség. Mint azt már említettem, abszolút ajánlott megrendelni a hétsebességes automatát, mely kiválóan teszi a dolgát, leszámítva talán azt, hogy néha kicsit tovább hagyja pörögni a motort, mint az szükséges lenne.

Kisbusz, de elegáns - galériaA menetteljesítmények tehát rendben vannak, de a csillagos életérzéshez ennél több kell. A V-osztály szerencsére képes hozni a kisebb testvéreinek szintjét a kulturáltság terén is. Az amúgy kissé hangos négyhengeres dízel hangja nem hatol be zavaróan az utastérbe, ráadásul a futómű neszeit is jól szigetelték a mérnökök. Apropó, futómű: a Mercedes kisbusza kifejezetten jól teljesít ezen a téren is. Az úthibákat könnyen lépi át, miközben a tempósabb kanyarokban sem ijeszt rá az utasokra nagy oldaldőléssel. A kormányzásra sem lehet panasz, hiszen a kis volánnal pontosan terelgethetjük a nagy testet, aminek méretéről egyébként útközben akár meg is feledkezhetünk. Rövid, és leginkább városi szakaszokból álló próbautunk során a fogyasztási adat sem szökött az egekbe. Ugyan csak a központi rendszerre hivatkozhatunk, de a 8 liter körüli érték nem tűnik rossz eredménynek, még ha nem is tudja megközelíteni a gyár által megadott városi 6,3 literes 100 kilométeres átlagot.

A V-osztály hazai árai egyelőre nem ismertek, ám a kifutó modellként még elérhető Viano árából kiindulva 11-12 millió forint körül alakulhat az új kisbusz alapára, amiért már egy jól felszerelt példányt kapunk. A multifunkciós kormány, a központi kijelző, az USB és Bluetooth kapcsolódási lehetőség, a félautomata klíma vagy a komfortülések mind-mind járnak a legolcsóbb V-hez is. Az Avantgarde szinten pedig már LED-es fényszórókat, bőrüléseket, bőrkormányt, AGILITY CONTROL futóművet és hangulatvilágítást is kapunk, de ezeken felül is rengeteg extrát találhatunk az opciós listán, melyeket egyesével beikszelve az árhatár a csillagos ég.

Azt tehát rövid próbautunk során is megállapíthattuk, hogy még ha koronázatlanul is, de a V-osztály a nagyterűek szegmensének egyeduralkodójává lépett elő, amit mi sem bizonyít jobban, mint az elegáns külső, a személyautós, hatalmas térkínálattal rendelkező belső, a példátlan biztonsági színvonal, és a tény, hogy akár a világ végéig is kényelmesen ellennénk az autóban - akár a vezetőülésben, akár a hátsó sorok egyikében. Ezen formájában pedig az eddigi szinte egyetlen komolyabb ellenfelét, a Volkswagen Multivant is lelépte a V-osztály, és alig várjuk, hogy ezt egy hosszabb teszten is bizonyíthassa nekünk a prémium kisbusz.