Napjainkban – a költséghatékonyságot szem előtt tartva – szinte az összes autógyártó igyekszik globalizálni termékpalettáját, de ez természetesen nem jelenti azt, hogy minden modell elérhető lenne a világ minden táján. A hétüléses óriás SUV-k például jellemzően Amerika, Oroszország és a Közel-Kelet kiváltságai szoktak lenni, még ha néhány modell Európában is elérhető. Ez volt a helyzet az Infiniti QX60-nal is egészen mostanáig, de a hazai importőr mostantól elérhetővé tette Magyarországon a japán prémiummárka óriását, mi pedig már ki is próbálhattuk az autót.
Senki ne lepődjön meg azon, ha egyetlen európai Infiniti szalonban sem találkozik a QX60 jelöléssel, az öreg kontinensen ugyanis ez a modell egyáltalán nem elérhető, az importőr ügyes húzásának köszönhetően azonban máris megrendelhető a hétüléses óriás hazánkban. Tisztában kell persze lennünk azzal, hogy milyen autóval is állunk szemben: ugyan hazánkban most első ízben jelent meg a QX60, nem egy új modellről beszélünk, hiszen az autó még 2012-ben mutatkozott be JX35 néven, majd 2014-ben a gyáriak új nómenklatúrájának bevezetésével lett QX60. Azóta egy nagyobb frissítést is kapott az autó (2016-ban), aminek jelenlegi formáját köszönheti – a QX60 különben a külcsínt tekintve nem lóg ki az Infiniti újabb modelljei közül.
Nem lóg ki a kínálatból a QX60 - galéria
A QX60 a Nissan Murano megnyújtott padlólemezére épül; a 2,9 méteres tengelytáv mellé 5094 milliméteres hossz társul (amivel méretét tekintve többek között az új BMW X7 és a Mercedes-Benz GLS kategóriájába sorolható az amerikai japán), de a 196 centis szélesség és az 1743 milliméteres magasság is impozáns. A jellegzetes Infiniti stíluselemek az óriásnak is jól állnak: a kerekded formák, a krómmal tarkított hűtőrács, a morcos fényszórók és a D-oszlop ablakkeretének egyedi törése – amiről egymillió autó közül is fel lehet ismerni bármelyik Infinitit – a testvérekhez hasonlóan vonzóvá teszik a hétüléses óriást, igaz, kicsit azért érződik az autón, hogy eredetileg nem a legfrissebb formanyelv alapján rajzolták meg.
Az utastérben rögtön szembetűnő, hogy a QX60 még a márka korábbi megoldásaiból építkezik, amit azonban ne bánjunk: a minőség az Infinititől megszokott módon nagyon magas, mindenhol puha műanyagokkal, finom bőrökkel és fabetétekkel találkozhatunk; és bár léteznek modernebb utasterek, az autó otthonossága magával ragadó. Ezzel párhuzamosan a multimédiás rendszer sajnos kissé elavult, akárcsak annak tekerőgombos irányítása, de így is igazán jól tudjuk érezni magunkat az autóban. Az egyetlen nagy szívfájdalmunk az Android Auto és az Apple CarPlay telefontükrözés hiánya.
Egyelőre nincs világos kárpit - galéria
Variációs lehetőségek nincsenek (legalábbis egyelőre), így a fekete kárpit és a fabetét párosa fix, akárcsak a lehető legmagasabb felszereltség – egyedül a külső színen tudunk változtatni. Mindenesetre a helykínálat fejedelmi és a fotelszerű ülések igazán kényelmesek. A második sorban széles skálán tudjuk állítani az ülések helyzetét, legyen szó az ülőlap sínen csúsztatásáról vagy a háttámla dőlésszögéről. Légbefúvók mindenhova jutottak és külön klímazóna is van hátul, az ülésfűtésről és az első ülések háttámlájába szerelt szórakoztató rendszerről már nem is beszélve – ráadásul mindez alapáron jár.
A mérnökök ügyesen könnyítették meg a leghátsó két ülésre történő beszállást: nem csak a háttámla hajlik előre, de az ülőlap is felnyílik, hogy minél nagyobb legyen a nyílás, amin keresztül hátramászhatunk. A leghátsó 'extra' székek egy mozdulattal, könnyedén hajthatók elő a csomagtérből, és a középső sort kicsit előrébb csúsztatva egy kis kompromisszummal akár kisebb termetű felnőtteknek elegendő helyet biztosíthatnak.
Még a leghátsó sor is használható, ami ritkaság - galéria
Mondanunk sem kell, a csomagtér óriási: ugyan a magyar importőr erről még nem közölt hivatalos adatokat, de már a képek is árulkodnak; az amerikai szabvány szerint több, mint 1100 liter áll rendelkezésre öt üléssel (vélhetően tetőig pakolva), míg a második sort is síkba döntve közel 2,2 köbméterről beszélünk. Ennél az európai számok alacsonyabbak lennének, de ilyen nagyságrendnél ez nem számít annyira. Különben még a plusz két ülést felhajtva is marad némi hely.
A frissítés alkalmával azért kerültek ám modern extrák a QX60-ba, így például van 360 fokos kamerarendszer, sőt, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszer is. A komfortot a már említett hátsó ülésfűtés és multimédiás rendszer, a nem csak fűthető, de szellőztethető első ülések és az elektromos csomagtérajtó fokozza, ezek ráadásul mind alapáron járnak.
Jól mutat az autó, és az ár/érték aránya sem rossz - galéria
A QX60 nyilván a lemezek alatt sem Európának készült, de pont ezt szeretjük benne: a 3,5 literes, V6-os szívó benzinmotor 262 lóerőt és 350 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít a vezetőnek egy fokozatmentes CVT automata váltón és összkerékhajtáson keresztül. Ne gondoljuk, hogy a japán óriás rakétaként indul meg, de ez a teljesítmény minden épeszű igényt kielégít, a V6-os gurgulázó hangja pedig éppen annyira hatol be az utastérbe, amennyire örülünk is neki, hogy hallhatjuk. Különben akad a fedélzeten egy sport mód is, amit aktiválva kicsivel virgoncabbá válik az autó.
A hétüléses persze sokkal inkább a vonulás mestere, a nyugalmat pedig az autó sziklaszilárd összeszerelése, csendes utastere és kellemesen hangolt futóműve teszi teljessé. A kellő feszesség azért megvan ahhoz, hogy ne legyen zavaró a ringatózás, de az úthibákat finoman simítja ki. A kormányzás tekintetében egy ilyen autónál nem elvárt a közvetlenség, de ettől függetlenül pontosan és jól irányítható a QX60.
Nem feltétlenül gond, hogy még a korábbi megoldásokat hozza belül
Tekintettel arra, hogy csak egy rövid próbakörre volt lehetőségünk, ennél részletesebben egyelőre nem tudunk nyilatkozni az autóról (sem pedig fogyasztásáról), de azért van kiindulási alapunk, hiszen a QX60 alapjait adó Muranóba gyakorlatilag ez a 3,5 literes V6-os van beépítve kicsit szerényebb teljesítménnyel – szintén CVT váltóval, összkerékhajtással – és a Nissan 10 liter alatt letudta normakörünket. Mivel a QX60 jóval nagyobb és nehezebb, így óvatos közlekedésnél is (bőven) 10 liter fölötti értékkel érdemes számolni, ahogy a Murano 8 másodperces 0-100-as sprintjére is érdemes legalább 1-2 másodpercet rátenni.
A QX60 pontos ára egyelőre nem ismert, de nagyjából 19 millió forintra számíthatunk, ami bár nem kevés pénz, a konkurenciához viszonyítva bizony egyáltalán nem ijesztő. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a QX60 műszaki megoldásai nem a legfrissebbek, de mutatós megjelenésével és kiforrott, finom megoldásaival így is csábító ajánlat a japán luxus SUV, ráadásul nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a szépen gurgulázó V6-os szívómotor manapság igazi kuriózumnak számít, továbbá bizonyára sokaknak lehet vonzó a várható megbízhatóság – tulajdonképpen a szegmensben sehol máshol nem találunk már jól bevált szívó benzinest (a hibrid Lexus RX 450h-t leszámítva), hiszen az elmúlt években a turbós erőforrások kerültek előtérbe.
Először elérhető itthon a QX60 - érdemes fontolóra venni
Az Infiniti hétüléses modellje tehát igazi egyéniségként száll ringbe a magyar piacon és hiába nem tartozik a legmodernebb típusok közé, így is bőven van mivel hódítania: a V6-os szívómotor, a hatalmas méretek, a jó ár/érték arány, a kiváló minőség és a finom megoldások mellette szólnak, aki tehát egy ilyen kaliberű/méretű SUV-n gondolkodik, a végső döntés meghozatala előtt véleményünk szerint mindenképp látogasson el az Infinitihez is...