Kevésbé megosztó formákkal, de látványos kialakítását megőrizve érkezett meg a Juke vadonatúj, azaz második generációja, amely az elődjénél nagyobb, tágasabb, miközben könnyebb és igényesebb kialakítású. A kezdetben egyetlen motorral elérhető modellel már hazai pályán ismerkedtünk és az árakat is tudjuk.
Erőteljes vállak, magasra húzott övvonal, ereszkedő tetővonal és emelkedő övvonal: mindez a hangsúlyos megjelenés záloga és egyben az új Juke sajátja. A kompakt crossover elődjénél még izmosabb kiállással rendelkezik, amelyből a méretbeli növekedése is kiveszi a szerepét. Emellett formailag kevésbé megosztó, jobban kidolgozott, és miközben főleg szemből nézve sajátságos, valójában egészen jól beleillik a Nissan aktuális formanyelvébe.
Ég és föld a különbség az előd és az újdonság kialakítása között
Már ez alapján is kijelenthetjük: a modell hatalmasat változott. A kilenc éve bemutatott előd sikere kezdetben még a Nissan számára is meglepetést okozott – a kis crossover jókor jött egy olyan szegmensbe, amely régóta szomjazott az újdonságra. A kezdetben megosztónak hitt formák igazi közönségkedvencek lettek, az időközben pedig Nismo csúcsverziót, sőt egy gigantikus egyedi átalakítást is megélt típusból másfél millió talált gazdára. Azóta viszont rengeteget változott a piac, amelyet kiválóan mutat az a tény, hogy a 2010-es nagyjából egyetlen vetélytárs helyett immár két tucat modellel kell szembe mennie az új generációnak.
Mivel a szakértők szerint a kis crossoverek szegmense tovább fog fejlődni (2023-ig plusz 30 százalékkal számolnak), így a Nissan is igyekezett magát igazán odatenni – a végeredmény pedig az első üléspróbánk alapján egy sokkal felnőttesebb, igényesebb, jobban használható autó lett, amely remélhetőleg megőrizte elődje könnyed, élvezetes vezethetőségét.
Kezdetben csak háromhengeres motorral
A külső és a belső méretek jól érzékelhető módon gyarapodtak. A teljes hosszúság 4,21 méter, a szélesség 1,8 méter, a magasság pedig 1,595 méter, amivel minden irányban hízott az újdonság. A legnagyobbat a tengelytáv profitálta az átalakulásból: az 105 millimétert nyúlt, de a szélesség is közel 3 centimétert gyarapodott. Ez a belső térre is hatással van, amely például a hátul utazók számára 5,8 centiméterrel nagyobb lábteret és 1,1 centiméterrel nagyobb fejteret kínál. Beülve ezt könnyű megtapasztalni: négy átlagos méretű felnőtt számára teljesen elegendő a Juke helykínálata.
Sokkal igényesebb belül - galéria
A 422 literes csomagtartó 20 százalékot növekedett az elődhöz képest, vagyis a kétszintes padló felső szintjében akkora, mint az előd teljes puttonya. Ráadásul jóval nagyobb nyíláson át pakolhatunk bele: van, ahol 13 centiméterrel szélesebb a berakodási hely. A hátsó ülések ledöntésével a kalaptartóig számolva 925, tele rakva pedig 1305 literes térrel számolhatunk.
Nem csak kívül és méreteiben, de kialakításában is felnőttesebb lett a Juke. Belül láthatóan jobb anyagok vannak, az Alcantara és/vagy a műbőr kárpitozásból került a műszerfal bizonyos részeire, sőt, még a váltó köré is. A hangulatot a váltókar körül narancssárga LED-es megvilágítás fokozza, de jópofa dolog az indítógomb szénszálashoz hasonlító műanyag „tokja”. A látványos sportüléseket alapfelszereltségként kapjuk, emellett pedig számos asszisztens is széria, pl. táblafelismerő, automatikus távolsági fényszóró, sávelhagyásra és ráfutásra figyelmeztető rendszer.
A látványos ülések (is) szériában járnak
Digitális tekintetben is szemmel látható a fejlődés: már a második felszereltségi szinttől megkapjuk a 8 colos, magasan ülő érintőképernyőt, amely természetesen az Apple CarPlay és az Android Auto csatlakozást is támogatja. A rendszer működtetése egészen gyors, ráadásul már online is összekapcsolhatjuk mobiltelefonunkkal a Juke-ot, hogy onnan adatokat kérdezzünk le vagy bizonyos funkciókat (pl. hangkürt) működtessünk. Ezzel kicsit kontrasztban áll az automata klímaberendezés erősen múltidős konzolja, de talán az az egyetlen dolog, ami igazán kivetnivaló belül – egyébként az anyagminőség tényleg rengeteget javult és még hátul is szépen kárpitozott ajtókat kapunk.
Előbb kapunk 8 colos központi rendszert, mint hátsó tárcsaféket
A növekedés és a merevség javulásának ellenére a gyári adatok szerint 23 kilogrammal könnyebb az új modell – ez annak is köszönhető, hogy négy helyett egyelőre csak háromhengeres kis turbómotorral lesz elérhető. Az egyliteres egység a konszern szinten ismert és kivételesen jó 1,33 literes, négyhengeres turbómotor öcsikéje: egy hengerrel kevesebb adja ki a kisebb űrtartalmat. A 117 lóerős csúcsteljesítmény 5250-es fordulaton jelentkezik, a 200 Nm-es nyomaték pedig 1750-től közel 4000-es fordulatig jelen van.
Alaphelyzetben hatfokozatú kézi váltót kapunk, amivel az alapfelszereltséggel 1260 kilogrammos új Juke 10,4 másodperc alatt gyorsulhat fel álló helyzetből 100 km/h-ra. A 180 km/h-s végsebességen ez a hajtáslánc osztozik a hétfokozatú duplakuplungos automatával, amely szintén akár a Renault vagy Mercedes-Benz modellekből is ismerős, egészen ügyes, bár olykor kissé hektikusan startoló egység. Esetében 11,1 másodperces 0-100-at ad meg a gyártó.
Egy hengerrel kevesebb: az egyliteres az 1,33-as négyhengeres kistesója
Ami a fogyasztást illeti, a két verzió szinte fej-fej mellett van. Az újabb WLTP szabvány szerint vegyesben felszereltségtől függően 5,9-6,1 l/100 km-es értékkel számolhatunk, városban pedig 7,3-7,6 l/100 km a reális, visszafogott érték (természetesen üzemmeleg motorral és nem dugóban ülve).
Az új Juke egészen jó árral hívogat minket: az 5,79 milliós induló ár mindenféle kedvezményt nélkülöz, így egy jó alkuval egészen látványos végeredményt hozhatunk ki. Ráadásul a fent említetteken felül már ezen a szinten is széria a LED-es fényszóró, a kihangosító, a DAB-os rádió, a tempomat, az immár négy irányban állítható kormánykerék, és még sok apróság, de igazán jól a 400 ezerrel drágább Acenta szinttel járhatunk, amelynek felára már a 8-colos központi rendszert, a tolatókamerát és a 17 colos könnyűfém kerekeket is tartalmazza. Ehhez már csak a 200 ezres automata klímát, ülésfűtést, esőérzékelőt és elektromosan behajtható külső tükröket kell behúznunk és jól meg is lennénk. Azonban érthetetlen módon ezen a szinten hátul még dobfék jár a Juke-hoz, ami 2020-ban már elég ciki megoldás még akkor is, ha egy-egy nagyobb fékezés erejéig ez is teljesen ellátja feladatát.
A hétfokozatú duplakuplungos automata felára félmillió forint
Szerencsére a hátul tárcsafékes N-Connecta felszereltség innen nincs messze, ráadásul összességében csak 500 ezerrel drágább, de részben tartalmazza a 200 ezres csomagot, és még rengeteg mást is, igényesebb belső térrel, bőrborítású kormánykerékkel és megannyi apró finomsággal, amitől valóban igényes autóban érezzük magunknak. Igaz, metálfényezéssel már 6,9 millió környékén járunk, de egy jó alkuval még szintén visszamehetünk az 5-ös számjegyű zónába, jobb árakra pedig a legtöbb konkurensnél sem számíthatunk – már sokszor szóltunk előre, hogy az autók drágulni fognak.
Fejtámlába épített hangszórókat is kaphatunk
Felfelé egyébként két irányba mehetünk el: a Tekna inkább a csúcstechnikára, az N-Design pedig a látványra helyezi a hangsúlyt, de természetesen utóbbi is rendelhető csúcsfelszereltséggel. A plafon nagyjából 9,4 millió forint, de akkor ebbe már belevettük a félmilliós automata váltót is.
Az első találkozás többnyire pozitív benyomást hagyott - jöhetnek a tesztautók
Összességében tehát egy igencsak felnőttes, minden tekintetben hatalmasat fejlődött crossoverrel találkozhattunk az új Juke képében, amely kisebb családok esetén elsődleges modellként is vígan helytállhat. Bővebbet az első tesztautók érkezésével mondhatunk, mellette pedig várjuk a paletta bővülését; az 1,33 literes négyhengeres turbómotorral (akár 163 lóerővel) biztosan igazán harmonikus párt alkotna a típus. Sajnos arra hiába is számítunk, hogy az előd sokszínűségéhez mérhető palettát kapunk, azok az idők már megváltoztak.