Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Mindenki lelkesen hajtogatja, hogy Amerika autópiacának mennyi tanulnivalója van Európától. Az ottani trendek tényleg nem hazudnak, viszont a nagy változások közepette a hazai küszöbökre beállított a tengerentúli „fényűzés”. Anyukák óvodába menet 4,6 méteres egyterűeket vagy hasonló méretű SUV-ket terelgetnek, miközben a középkategória lassan ötméteresre nő, és a luxuskategóriában már az sem kirívó, ha ezt még vagy két tyúklépésnyivel tetőzzük. Az új Chevrolet Orlando pedig még közelebb hozza Amerikát: messze a legolcsóbb beszállót biztosítja a közepesnél nagyobb egyterűek világába.

A hétszemélyes kialakítás alapáron jár - galériaTérbeli dőzsölés ide vagy oda, maga az újdonság eközben ízig-vérig európaias (vagy inkább koreaias?) marad: az egészen pontosan 4652 mm-es hosszon ugyanis kissé takarékoskodóan hét személynek osztottak helyet. De nem csak ettől érezzük magunkat otthon benne, hanem a műszerfal egyes részeitől is, melyek tagadni sem próbálják, hogy a modellt a hamarosan érkező új Opel Zafirához rokoni szálak fűzik. Pedig ezt a "Chevy" a külső tekintetében bátran letagadhatná, ugyanis a hagyományos Chevrolet maszkot viselő újdonság arányaiban helyenként még crossovereket is idéz.

A titkos rekesz az Opelekből ismert navi talpánál - galériaA lényeg azonban mint minden családi autónál, belül van. Itt pedig már a rövid menetpróbán is egyértelműen megállapítható, hogy erős az Orlando: az elöl bőséges helykínálatot jó minőségű kapcsolókkal és anyagokkal, valamint az Opelekből ismerős extrákkal tetézi. Sőt, még rá is tesz egy lapáttal a rádióegység mögött megbúvó titkos rekesszel, ahova mondjuk pénztárcánk mellett iPodunkat is rejthetjük – sőt némi felár ellenében az autóhoz is hangolhatjuk azt. Praktikus rekeszek is jutottak mindenhova és kellemes ülés úgyszintén – ami joggal elvárható az Opeles bábáskodásból kiindulva. A második sorban helyet foglalók már nem járnak ilyen jól: bár a színházi lelátóhoz hasonlóan magasabban ülnek, a nagy első ülések miatt azonban kilátni így sem fognak és az üléspad kialakítása sem tökéletesen kényelmes, miközben a helykínálat a kategóriához mérten csak átlagos. Ehhez képest a többi gyártó harmadik sorához mérten meglepően elviselhető az élet leghátul – rövid vagy esetleg közepes távon még 180 centiméteres magassággal is elviselhető az itt lévő két ülés.

Ledöntött hátsó ülésekkel marad csomagtartó is.Ekkor viszont már csak 89 literes csomagtartóval gazdálkodhatunk, úgyhogy az ötödik gyermek "megalkotását" itt sem árt komolyan fontolóra venni a kategória modelljei között választó pároknak, anyukáknak, apukáknak. Viszont ha ledöntjük az üléseket, az ablakvonalig már 454 liternyit pakolhatunk, míg kétüléses üzemmódban másfél köbméternyi teret nyerünk hátul. Az üléseket eltávolítani nem lehet, de ekkora tér már elegendő kell, hogy legyen, és legalább szükség esetére mindig akad ülőhely.

A menetpróba remek lehetőség arra, hogy különösen kiélesítsük érzékeinket és néhány kilométer alatt megtapasztaljuk mindazt, amit máskor akár egy hétnyi együttélés során teszünk. Ezúttal sokáig nem kellett begyűjtenem az információkat, hogy A futómű hangolása koránt sem tökéletes - galériamegtaláljam az Orlando két nagyobb hibáját. Az egyik a kissé gumis, nem túl kommunikatív kormányzás, amit talán nem is érdemes felróni az egyterű kategóriában szereplő autónak (bár mások azért akkor is jobbak e téren), a futómű nem tökéletes hangolása viszont már komolyabb kritikának ad terepet. Az olcsó, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros konstrukcióból amúgy is szinte lehetetlen kompromisszummentes viselkedést kihozni (legalábbis az Opel Astra Watt-rúdjai nélkül), de a szegmens többi tagja is bizonyítja, hogy egy jobb hangolással ennél jóval többre képes lehet ez a rendszer. Az árnyalatnyit feszesnek nevezhető csillapítás és a felütések mellé ugyanis jelentős oldaldőlés is társul, amelyhez terhelésváltásokkor nem kívánatos farkitörési szándék szegődik; még szerencse, hogy a szériában járó ESP csirájában elfolytja a hátul játszó gyermekek nagyobb ívben történő megmozgatását.

Száguldani nem érdemes vele.

De az Orlando a fenti hiányosságok ellenére nagyszerű vétel. A bámulatosan alacsony, 5,19 milliós beszálló árért a hétszemélyes kialakítás mellé kapunk egy alapmotornak tökéletes 1,8 literes, 141 lóerős benzinest. A régi vágású egységet forgatni kell, hogy megérkezzen a dinamika, viszont hangja legalább ilyenkor is visszafogott marad. Így ha a fogyasztásra nem lenne szintén negatív hatással egy hosszabb hatodik hiánya, annyira nem is lenne zavaró a váltó csupán ötfokozatú mivolta, amelynél a dízel hatfokozatú manuális egysége könnyebben és precízebben kapcsolható. Így viszont csak azoknak ajánlható a benzines, akik tényleg csak keveset közlekednének Orlandójukkal – a 7,3 l/100 km-es gyári fogyasztási adat egyébként szinte hihetőnek tűnt a bemutatón nyújtott teljesítmény során.

De ha már mindenképp meg kell spórolniuk a 600 ezer forintot a jóval dinamikusabb, jól teljesítő 163 lóerős, kétliteres dízeltől (vagy valamennyit az egyelőre ismeretlen, de nála szerényebb árú 130 lovas kistestvértől), akkor ígérjék meg, hogy abból 290 ezret a rögtön kettővel jobb LTZ felszereltségi szintre költenek. A befizetés leírhatatlan hosszúságú extralistát hoz maga után: a színre fújt elemeket tartalmazó hangulatosabb külső és a nagyobb könnyűfém felnik mellé belülre többek között könyöktámaszt, tempomatot, esőérzékelőt, automata légkondicionálót, USB csatlakozót, tolatóradart, automatikusan sötétedő belső tükröket és még rengeteg kisebb, de annál fontosabb apróságot kapunk.

Sokan megbámulják - galériaHa kifizetjük a különbséget és az LTZ szintet, akkor a kínálat, sőt a szegmens legjobb ár/érték arányú tagjával találjuk szembe magunkat. A 163 lóerős dízel teljesítményénél és korán ébredező, egyébként 360 Nm-es csúcsnyomatékánál fogva akkor sem jön zavarba, ha néhány társunkkal és csomaggal két tonna fölé hizlaljuk az Orlando súlyát és a nyári hónapok hőségét klímahasználattal enyhítjük. A plusz befektetést a gyári adatok szerint hatliteres vegyes átlagfogyasztással, jobb értéktartással és magasabb szervizköltségekkel díjazó dízel hangja sem zavaró; bár morgós orgánuma mindig jelen van, az esetek többségében a korrekt hangszigetelés elnyeli azt.

A legjobb mindebben pedig, hogy még mindig csak hatmillió forint környékén tartunk, jó felszereltség mellett – metálfényezés hozzáadásával a listaár szerint 6.200 darab tízezrest kicsalva a családi kasszából. És ez az a pont, ahol még az árak terén hagyományosan remeklő Renault Grand Scénic-je is lemarad 150.000-rel. A Peugeot 5008 gázolajat kortyoló kiadása ezt már körülbelül egymillióval tetézi, csak úgy, mint a C4 Picasso hosszított verziója, míg a Volkswagen Touran hasonlóan felszerelt kivitelének árát már csak erős idegzetűeknek árulom el (8,65 millió forint). Ha már crossoveres felépítés, alternatívaként a hétszemélyes Nissan Qashqai+2 is szóba jöhet, de ennek ára sem csúszik be ilyen jól felszerelve hétmillió forint alá.

Néhány szóban

Már első látásra kiderült, hogy nem hibátlan autó a Chevrolet Orlando, viszont rengeteg pozitív tulajdonsága van. Közülük talán a legnagyobb fegyver a verhetetlen ár. Ennyiért hétszemélyes családi autót máshol nem kapunk, így már előre borítékolható az új modell sikeressége. Hogy a kiváló árral szemben mennyi értéket kínál az újdonság, azt azért egy teszt keretében hamarosan részletesebben is kivesézzük.

Chevrolet Orlando 1.8 man 2.0 D man 2.0 D man 2.0 D aut
Lökettérfogat (cm3) 1796 1998 1998 1998
Csúcsteljesítmény (le) 141/ 6200 130 / 3800 163 / 3800 163 / 3800
Csúcsnyomaték (Nm) 176 / 3800 315 / 2000 360 / 2000 360 / 2000
Gyorsulás (0-100 km/h) 11.6 mp 10.3 mp 10.0 mp 11.0 mp
Végsebesség (km/h) 185 180 195 195
Váltófokozatok/típus 5, man 6, man 6, man 6, aut
Átl.fogyasztás (l/100 km) 7,3 (B) 6.0 (D) 6.0 (D) 7.0 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 172 159 159 186
Üres tömeg (kg) 1528 1655 1655 1659
Hosszúság (mm) 4652 4652 4652 4652
Szélesség (mm) 1836 1836 1836 1836
Magasság (mm) 1633 1633 1633 1633
Tengelytáv (mm) 2760 2760 2760 2760
Csomagtartó térfogata (l) 454 454 454 454
Alapár (Ft; eltérő Felsz.) 5.190.000 n.a. 5.990.000 6.830.000