Európában egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az 1,6 literes dízelmotorok, és a magyarországi piac is tökéletesen tükrözi a trendeket. A közepes méretű egyterűek között például az elmúlt négy év alatt igazán komoly változások történtek: a hazai számok alapján a dízelmodellek részaránya például 42-ről 58 százalékra emelkedett (az európai átlag 75%), és miközben a két liternél nagyobb hengerűrtartalmú erőforrások részesedése 9 százalékról 1 százalékra esett vissza, az 1,5 liter körüli dízeleké 45-ről 68 százalékra ugrott.
A Toyotának már nagyon kellett egy 1,6 literes dízelA fenti számok, vagyis a piaci igény tükrében nem meglepő, hogy egyre többen rukkolnak elő ilyen méretű 'downsizingolt' dízelekkel – már alig van olyan autómárka, amely nem rendelkezik ilyen motorra. A Toyota viszont bármennyire is meglepő, éppen ide tartozik, pontosabban már csak tartozott. A japánok hiába próbálnak az árral szembemenni és a fokozottan környezet- és egészségkárosító dízelmotorok helyett inkább hibrid technikájukat előnyben részesíteni, a kereslet iránti ellenállás óriási bevételkieséseket okozna. Nem volt hát mese, kellett egy 1,6 literes dízelmotor a márkának.
Az új fejlesztések óriási költségekkel járnak, ami nem biztos, hogy megtérülne, így az európai központ inkább a vásárlás mellett döntött. Számos megoldás kielemzését követően a BMW legkisebb négyhengeres dízel erőforrására fájt leginkább a Toyotások foga, amit végül meg is kaptak, és immár 2011 végétől folyik a motor adaptációja, fejlesztése a belgiumi Toyota központban. A dolog pikantériája, hogy jó néhány éve még a bajorok fordultak épp a Toyotához az első dízel MINI 1,4 literes szíve kapcsán, miközben most épp a fordítottja történt, s egy MINI-ben debütált motor került a Toyotába.
A BMW logó nem véletlen: a motor a bajoroktól jönKorábbi tesztünk során a kis MINI-t egyenesen repítette a BMW rendkívül népszerű kétlitereséből visszafejlesztett ’egyhatos’, ám a Toyota rögtön mélyvízbe dobta a kis négyhengerest: elsőként az akár hétszemélyes Verso üresen is több mint másfél tonnás karosszériája alatt kell bizonyítania.
Nézzük csak a számokat: a 112 lóerős csúcsteljesítmény és az 1750-2250/perc között jelentkező 270 Nm-es maximális forgatónyomaték az 1,6 literes dízelek átlagának felel meg – a kategória jelenleg egészen 136 lóerőig és 320 Nm-ig terjed. A BMW erőforrást a részecskeszűrővel és a vezérlő elektronikával együtt szinte változatlanul emelték át a Toyota mérnökei, viszont a nagyobb terhelés miatt áttervezték a kettős tömegű lendkereket, ami nagyobb és nehezebb lett. Továbbá saját váltót társítottak az 1.6 D-4D nevet viselő egységhez, s a start/stop rendszerrel ellátott manuális egység a differenciálművel együtt a kétliteres, 124 lovas (310 Nm) dízelverzióból érkezik. Apró érdekesség: a mérnökök elmondták, hogy az adaptáció során a legnagyobb kihívást a BMW motorvezérlőjének összehangolása jelentette a Toyota elektronikai rendszereivel.
A remek váltó a Toyotáé - a 2.0 D-4D-ből jöttAz áttételezés is megmaradt, a projekt vezetőmérnökével folytatott beszélgetés során pedig megtudtuk, hogy érdekes szempontok szerepeltek a tervezés során: például alapkövetelménynek számított, hogy a 120 km/h-s sebességet még harmadikban elérje a Verso (ilyenkor a fordulatszám 4200 körül van) annak érdekében, hogy az autópályákra történő felhajtások dinamikusan, váltások nélkül abszolválhatóak lehessenek. A kisebb erőforrás rugalmassága természetesen elmarad a kétliteres testvérétől (80-120 km/h között ötödikben úgy 10 százalék az időhátránya), ám igencsak meglepő, hogy a gyáriak szerint a második és a harmadik fokozatot gyorsabban leforgatja az újdonság – és ne feledjük, hogy azonos az áttételezés, vagyis teljesen igazságos az összehasonlítás. Ennek oka nem más, minthogy „gyorsabb” az új motor, kisebbek a forgó tömegek (összesen mintegy 20 kilóval könnyebb) és a belső súrlódások, valamint érdemes hozzátenni, hogy konstrukció tekintetében is egy igazán jó kvalitásokkal büszkélkedő jószágról beszélhetünk.
Végsebesség döntetlent hirdethetünk, hiszen mindkét változat 185 km/h-ig képes húzni a közel 4,5 méter hosszú ’dobozt’, ám a 0-100 km/h-s sprintben azért a 2.0 D-4D 1,4 másodperccel gyorsabb az 1.6 D-4D gyárilag 12,7 szekundumban megadott értékénél – elvileg. Persze a lényeg a fogyasztáson van: a Verso a vegyes ciklus szerint gyárilag 4,5 l/100 km-es értékkel büszkélkedik, közel 10 százalékkal alulmúlva testvérét. Ennyit az elméletről, de nézzük inkább, hogy mit tapasztaltunk a Franciaországi menetpróbán.
Papíron átlagos, a gyakorlatban kifogástalan az 1.6 D-4DRöviden összefoglalva a friss párosítás harmonikusabb volt, mint gondoltuk. Igaz, hogy az autóban csak másodmagammal foglaltam helyet és hat-hét személlyel teljesen más menetteljesítményekkel számolhatunk, ám alulmotorizáltságról szó nincs. A Nizza környékére szervezett menetpróba során a teljes tesztszakaszon dimbes-dombos utakhoz volt szerencsénk, ahol valóban próbára tettük a hajtásláncot. Az első öröm rögtön indulás után ért minket, a BMW-től származó egység ugyanis egyáltalán nem fulladékony. További jó pont, hogy a nyomaték már a 'picében' megérkezik, így nem kell feleslegesen forgani az egységet. Már 1100-1200-as fordulattól terhelhető az erőforrás, és szinte hihetetlen, hogy innen harmadik-negyedik fokozatból még emelkedőn is képes volt remegés nélkül, kulturáltan ’kihúzni’ az autót – érdekesség, hogy erre a kétliteres Toyota dízel nem képes, ugyanis a ’nehéz’ motor lent könnyebben elveszti a lendületét, és elengedhetetlen a visszaváltás.
100 km-en 4,3 literre tudtuk kihozni a fogyasztástAz erő szépen, lineárisan épül fel, a turbó késése elhanyagolható, 1800 körül megérkezik a teljes nyomaték, a motor kedve pedig csak bőven 4000 felett kezd lankadni. Összességében kimondottan kellemes volt autózni vele, és barátságos a széles használható fordulatszám-tartomány. A Verso nagy tehetetlenségét ellensúlyozva az első két váltófokozat kimondottan rövid, ami jó döntés volt a tervezők részéről, ám az ötödik-hatodik már takarékosan hosszú, így 130 km/h-nál csupán 2200/perc körül forog a négyhengeres. Ki merem jelenteni, hogy egy átlagos Verso tulajdonosnak – aki mondjuk jellemzően nem vontat sokat – bőven elegendőek az új szív képességei, és őszintén szólva az elenyészően izmosabb kétliteres változat hiába marad továbbra is a kínálatban, objektíven nézve elvesztette létjogosultságát.
Még a dimbes-dombos tesztúton is jól húzottA habot a tortán a kistestvér fogyasztása jelentette: az erőforrás képességeit próbálgatva, de azért értelmesen vezetve 5,5 literes fogyasztást regisztráltunk, míg egy kimondottan takarékoskodó 100 km-es etap átlagaként 4,3 litert rögzített a fedélzeti számítógép, ráadásul úgy, hogy nagy forgalom nehezítette dolgunkat, az állandó emelkedőkről/lejtőkről nem is beszélve. Mindezek alapján a gyári értékek nem is tűnnek irreálisnak, persze a valódi konklúziót csak tavasszal, egyhetes hazai tesztünk után fogjuk tudni levonni. A hajtásláncban egyedül a kissé lassan dolgozó start/stop rendszerrel nem voltunk teljesen megelégedve, az új motor viszont egyéb tekintetben is jobb a kétliteresnél: valamelyest csendesebb és kulturáltabb nála, amit nem csak mi vettünk észre, de a sajtótájékoztatón szintén elhangzott.
Az új motor flottáknak és családoknak is ideálisKöltségfronton nem csupán a fogyasztás tekintetében vizsgázik kiválóan az 1.6 D-4D, de a többi erőforrással ellentétben például nem a Toyota 15 ezer km-es, hanem a BMW 20 ezer km-es olajcsere-ciklusa vonatkozik rá. Az átírási illeték, az adó, valamint a biztosítás szintén olcsóbb valamelyest, továbbá ne feledkezzünk meg arról a céges flottáknál fontos tényezőről sem, hogy a cégautó-adó az új kis dízelre havi 11 ezer forint helyett 8.800 forint, vagyis egy kicsit itt is kedvezőbb fenntartási költségekkel számolhatunk. Számos piaci illetve vásárlói szokást/tényezőt kielemezve az illetékesek szerint óriási lehetőség van az újdonságban: hazai szakértőnk például elmondta, hogy számításaik alapján a Verso piaci potenciálja 45-ről hirtelen 95 százalékra ugrott, vagyis az eddigi modelleknél kétszer nagyobb valószínűséggel eshet rá a vásárlók választása.
Az elegáns bronz szín új a kínálatban - galériaA Törökországban, Sakarya városában gyártott Verso esetében különben nem csupán a BMW-szív hozott újdonságot, de a kínálat többi tagját is elérte a frissülés enyhe szele. Kívülről elsősorban egy új szín, a képeken látható elegáns bronzmetál jelenthet változást, továbbá átdolgozott 16-17 colos könnyűfém felnik választhatóak az autóhoz. Az utastérben egy új világos illetve egy sötét belső jelent meg – nekünk a menetpróbán előbbihez volt szerencsénk, és igazán hangulatos volt, viszont családi használat során nem biztos, hogy túlságosan praktikus a könnyebben koszolódó beltér. Technikai oldalon megjelent egy guminyomás-figyelő, de ennél is fontosabb az új Toyota Touch 2 multimédiás rendszer megjelenése, ami sokat fejlődött elődjéhez képest.
A 6,1 colos színes érintőképernyős központi egység már a közepes felszereltségi szinttől szériában jár a Versóhoz, és magában foglalja többek között a Bluetooth-os telefon-kihangosítást és médialejátszást, valamint az USB-csatlakozót és a digitális rádiót (DAB) is. A rendszer érezhetően gyorsabb lett elődjénél, és a telefonkönyv illetve a híváslista már nem akadozik IPhone készülékkel összecsatlakoztatva sem. A 400x240-ről 800x480 pixelre növelt felbontású kijelző immár kimondottan szép megjelenítésre képes, a vezérlés néhány plusz funkcióra bővült ki (pl. klíma), és támogatja a modern ’MirrorLink’-et, ami kibővített okostelefon-kapcsolódást tesz lehetővé, és átvihető például a telefon navigációja az autó központi kijelzőjére. Kár, hogy egyelőre csak nagyon kevés telefon tudja a ’MirrorLink’-et, viszont biztosan gyorsan fog bővülni az ilyen készülékek arzenálja.
A multimédiás rendszerek sokat fejlődtek - jók lettekVárhatóan 170/200 ezer forint ellenében a Toyota Touch 2 kiegészíthető lesz a „Go / Go Plus” gyári navigációs rendszerekkel, amelyek számos modern funkcióra képesek, például a 3D-s épület-megjelenítéstől kezdve a Toyota Online rendszeren és Wi-Fi támogatáson keresztül a hangvezérlésig, a Google utcanézet funkciójáig vagy a POI-k esetében a Google Panoramio képmegjelenítésig. A rendszer a tesztút alatt jól vizsgázott, viszont a navigációs utasítások néha egy kicsit megkéstek, így néhány alkalommal hirtelen cselekvésre kényszerített minket az autó, például kereszteződéseknél vagy körforgalmak kijáratainál. Viszont kimondottan örömteli, hogy a Toyota multimédiás rendszerei tudnak magyarul, ami a hazai felhasználók számára jó hír. A nemrégiben frissített Verso minden más szempontból maradt a régi.
A világos belső szín új - egyébként változatlan az autóA Verso magyarországi forgalmazása az új BMW-dízelmotorral (ami valójában Ausztriában, a Steyr üzemében készül) áprilisban kezdődik, és egyelőre csak annyit árultak el a Toyota hazai illetékesei, hogy az 1.6 D-4D a 2.0 D-4D-nél valamelyest kedvezőbb áron kelleti majd magát. Az európai tendencia azt mutatja, hogy az árelőnye ’plusz két ülésnyi’ lesz, így várakozásaink szerint 2-300 ezer forinttal számíthatunk alacsonyabb árra, ami azt jelenti, hogy előzetes, és nem hivatalos számításaink alapján valamivel 6 millió forint feletti indulóárat várunk öt üléssel, a hétszemélyes modell pedig 6,3 millió forint környékén startolhat, míg egy kellemesen felszerelt 7-üléses szerintünk listaáron körülbelül 7 millióba fog kerülni. Mindezekután már csak egy kérdésünk maradt: vajon ki fogja megvenni a kétliteres D-4D-t?
Az új, könnyebb motorral kevésbé orrnehéz a VersoTovábbi örömhír, hogy a BMW-Toyota együttműködés közel sem merül ki ennyiben. A két márka az elektromos és hibrid autók tekintetében, valamint az akkumulátorok terén, és esetlegesen egy közös sportautó kifejlesztésében nemrégiben aláírt egy szerződést, ám mint megtudtuk, a dízelmotorokkal történő kooperáció az új megállapodástól független, és jóval korábbra nyúlik vissza. Második lépésként a Verso 1,6 literes dízelmotorja bizonyára megjelenik a Toyota többi modelljében (Auris/Auris Wagon stb.), később pedig kilátásban lehet az izmosabb kétliteres BMW-dízelek átvétele is - ezt egyelőre nem erősíthették meg a nemzetközi bemutatón a szakértők, viszont utaltak rá.
Egy dolog mindenesetre már most kijelenthető: a Toyota a Versónál jól járt a bajorok erőforrásával, és biztosak lehetünk benne, hogy ha további motorok érkeznek (illetve ugyanez egyéb modellekbe), csak még erősebbé válhat a Toyota európai helyzete, és ha így halad a japán óriás, az idei évben már tényleg átlépheti a tízmilliós értékesítési álomhatárt...