Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Szeretem az ilyen reggeleket. Hajnali 5 órakor egyedül sétálok az utcákon, az erős téli szél hideg esőcseppeket vág az arcomba, így fújva ébresztőt az érzékszerveimnek. Az időjárás az emberhez kegyetlen, de egy vérbeli családi autó tesztelésének részben kedvez. Mert mit is várunk el egy olyan négykerekűtől, amiben életünk legdrágább kincseit, szeretteinket szállítjuk? Azt, hogy minden körülmények között gyengéd anya, illetve adott esetben értünk kiálló könyörtelen oroszlán legyen a legrosszabb körülmények között is, így keltve a nyugalom és a béke szigetének illúzióját a rohanó mindennapokban. Márpedig a kis Meriva e tekintetben óriásivá nőtt, legalábbis rögtönzött római vakációnkon erről tett tanúbizonyságot.

Noha a robusztusság az Opel háza táján eddig is a termékek sajátossága volt, ezt most a TÜV a két évesnél nem idősebb autók meghibásodási statisztikájával is alátámasztja, ami alapján a típus második generációja a legmegbízhatóbbnak járó címet szerezte meg magának. Ez persze még kevés ahhoz, hogy a potenciális vásárlók érdeklődését töretlenül fenntartsa a kis egyterű, így aztán a tervezők a külcsínt is igyekeztek vonzóbbá tenni.

Gyönyörűek a hátsó lámpák, érdekes az övvonal sziluettje

Talán nem is várható el, hogy a praktikumot mindenek fölé helyező autó kompromisszumot kössön a dizájn oltárán, ám a Meriva a maga módján mégis igyekszik divatosabbá válni, s ügyesen konfigurálva nem is lehet panaszunk rá. A nagymadarak tekintetére emlékeztető első fényszórók, vagy éppen a meghazudtolhatatlanul gyönyörű hátsó lámpák önmagukban is megteszik a hatásukat, a szép ívben meghúzott övvonalat pedig szolid krómozás emeli ki. Ennél is mélyebb benyomást gyakorolhatunk azonban azzal, ha az egyedi 18 colos felnivel, vagy éppen a fekete és a sötétkék között játszó fényezéssel koronázzuk meg a művet.

Praktikumban nincs párja - galériaA lényeg azonban a külcsín mögött rejlik, az Opel újdonsága ugyanis leginkább sokoldalúságával és praktikumával kíván meggyőző lenni, ezt pedig igencsak hatékonyan teszi. Az egymással szemben 84 fokos szögben nyíló ajtókat konzervatív nézőpontból lehetne kritizálni, de megszokásuk a gyakorlatban csupán néhány alkalmas tapasztalatot igényel, innentől kezdve pedig már kizárólag a kényelemé a főszerep – valóban könnyebb a ki- és beszállás és gyermekesek számára akadálytalanabb a fotelek hozzáférhetősége. Az alapesetben 400 literes csomagtartó a hosszában is állítható hátsó ülések ledöntésével 1,5 köbméteresre bővíthető, az autó pedig a számtalan beállítási lehetőségnek köszönhetően minden szituációra felkészültté tehető, legyen szó komfortos utazásról, vagy éppen váratlanul felmerülő fuvarozási feladatokról.

Kicsiben óriás - valóban praktikus megoldás

Ilyen kis alapterületre nehéz ilyen nagy teret varázsolni, de a Meriva elől-hátul szellős, s a vezetői ergonómián is nehéz lenne fogást találni, miközben a márka ülései már hagyományosan kiválóak. A berendezés az Opel ismerői számára nem fog meglepetést okozni, hiszen az Insigniában már nyugdíjazott gombrengeteg változatlan, új azonban a kiforrottabb összeszerelés és a kategórián túlívelő általános anyagminőség.

Megszokott látványvilág, megszokható kezelhetőség

Innovációkban középszerű, de sokat fejlődöttAz innovációk terén csak a típus olvasatában találkozunk újdonságokkal, hiszen már a Mokkában is megtalálható asszisztens rendszerek nem részei a repertoárnak, ám ezért a hiányosságért a központi rendszer fejlesztései kárpótolnak. A hangvezérléses funkciók mellett a szakemberek kiemelték, hogy okostelefonos alkalmazások egész sora válik kezelhetővé az autó interfészén keresztül, ami természetesen a figyelemelterelést igyekszik megakadályozni. Mindenesetre az USB csatlakozóval is felvértezett szórakoztató berendezés hangzását prémium gyártók feláras ’dalnokai’ is megirigyelhetik, a tempomathoz, vagy éppen az automata ablaktörlőhöz és fényszórókhoz hasonló alapvető extrák sorát pedig olyan finomságok is gyarapítják, mint többek között a parkolást megkönnyítő tolatókamera, sőt, a 31 tárolórekesz egyikébe rejtett mobiltelefonunk gördülékenyen kommunikál bluetooth kapcsolaton keresztül.

Négy felnőtt számára is bőséges a helykínálat

Menetpróbánkon két különböző hajtáslánccal szerelt példányt is volt alkalmunk próbára tenni, miközben a bemutató alatt a szentgotthárdi 1,6 literes gázolajos került a reflektorfénybe – tévesen. A Zafirában már tesztelt erőforrás a Meriva lemezei alatt 110 lóerős kivitelben és 3,8 liter/100 km-es gyári átlagfogyasztással is debütál majd, ám a vele kapcsolatos hírverés nem is elsősorban az Euro 6-os besorolást hangsúlyozza, mint inkább kiemelkedő kulturáltságát. Sajnos mérőeszközeink ezt az ugrásszerű fejlődést nem tudták megerősíteni, s ha hosszabb amplitúdón is, de a gázolajosokra jellemző rezonancia továbbra is jelen van.

Kulturáltságban jobb, de a karakterisztikája nemSzó se róla, a lassan nyugdíjba küldendő 1,3 és 1,7 literes blokkokat minden tekintetben lepipálja az újdonság, de karakterisztikája a gyakorlatban valamelyest előnytelen és élhetetlen. Nagyságendileg 1500-as fordulatig gyengélkedik az erőforrás, majd 1800-nál kezd megélénkülni, hogy később magára találjon, ám a vérbő rugalmasság és gyorsítási képesség ugyanolyan hirtelenséggel veszik feledésbe, ahogy érkezett. Nem is csoda, hiszen az igen szűk intervallumban tetőző nyomatékgörbe és a skála végén kiteljesedő teljesítmény ismeretében alig létezik ideális munkapont, a hatfokozatú váltóval pedig igencsak fürge kézzel kell ügyeskedni, ha nem akarunk minden alkalommal tetszhalott tartományba esni.

Kész szerencse, hogy az Opel 50 millió eurót költött a sebességváltók fejlesztésére, amik ennek köszönhetően nem csupán kisebb belső súrlódásúak lettek, de pontosabbak és puhábban kapcsolhatóak is. A hatfokozatú manuális szerkezet karja ennek köszönhetően vajpuhán szalad kulisszájában, s bár a kezünk továbbra is kissé hosszú úton dolgozik, de a második fokozat a korábbi tapasztalatokkal ellentétben immár minden kombinációból akadálytalanul szúrható.

Funkcionalitásra tervezve

A 136 lóerős teljesítmény és a 320 Nm-es nyomaték papíron 9,9 szekundumos gyorsulást ígér, miközben a gyáriak 4,4 literes vegyes üzemre vonatkozó fogyasztási jóslata a Zafira tesztje és a Meriva menetpróbája alapján a részletesebb vallatást megelőzően is némi optimizmust sejtet.

Az új automataváltó illik a benzineshezEzek után a gázolajos verzióból az 1,4 literes benzines turbómotorral szerelt kivitelbe átülni olyan, mint fuldoklónak az első vágyott lélegzetvétel, vagy éppen az évtizedekig sötétben raboskodó elítéltnek az első napsugarak felé fordított tekintet. Az egyenletesen kiteljesedő karakterisztikát ugyanis szívdobogtató hang kíséri, a gázreakció fogalma pedig újra értelmét nyeri. A 120 és 140 lóerős teljesítménnyel, valamint egységesen 200 Nm-es nyomatékkal szolgáló erőforrás régi ismerősünk, újdonság azonban a hatfokozatú automataváltó (+310.000 Ft), ami robotizált létére meglepően simán és gördülékenyen kapcsol, s csupán hektikus stílusváltásokra reagál kissé lustán, miközben forszírozott igénybevétel mellett sem okozója számottevő megtorpanásoknak - azaz korábbi elrettentő példabeszédeinkkel ellentétben könnyűszívvel javasolható. Egy szó mint száz, a papírforma ellenére a benzines turbómotor a gyakorlatban 1-1,5 literes fogyasztástöbblete ellenére is szerethetőbb választás lehet.

Dicséret illeti még a hölgyek számára is kellően könnyű, mégis jól súlyozott kormányzást, valamint a futómű ügyesen eltalált beállítását. A feszes(kés) felfüggesztés ugyan rövid úthibákon különösen hátul hajlamos a felütésekre, de összességében magabiztosságot ad a sofőr számára, ügyes középutat találva a komfortosság és a stabilitás érzetei között.

A futómű beállítása ügyesen eltalált

Összességében az új Meriva pozitív meglepetést okozott, ugyanis kis egyterű létére vezetési élményben és használati értékben is középkategóriás modelleket idéz, ezzel pedig fiatal családosok és idősek számára is ideális választássá válhat. A 100 lóerős, 1,4 literes szívó benzinmotorral szerelt belépő verzió 3,73 millió forinttól kelleti magát, miközben a hasonló hengerűrtartalmú, 120 tagú ménessel gazdálkodó turbó 4,76 millió forinttól kapható, de 5,4-5,7 millióért a 136 lovas gázolajos bőséges felszereltség mellett is megvásárolható. Utóbbi verziót a hazai tesztautó megérkezésekor részletesen is vallatóra fogjuk – egy esélyt mindenképp megérdemel, kicsiben ugyanis nagyot robbant az új Meriva.