Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Mercedes-Benz meghívása már azzal kiérdemelte a piros betűs státuszt, hogy a magyar gyártású CLA kupé kormányát ragadhattuk meg. De ha már a Start Experience névre hallgató programon részt vettünk, tövig nyomtuk a gázpedált a legfrissebb AMG-modellekben és megvizsgáltuk a frissített E-osztály új asszisztens rendszereit is.

A magyar szépség

Mintha csak az A-ban ülnénk - galériaRengeteg szív megdobbant, amikor lehullt a lepel a kizárólag Kecskeméten készülő négyajtós Mercedes-Benz kupéról. A CLA nem csak izgalmas formavilágával és hazai státuszával, de több világrekordja révén is dagaszthatja a magyarok szívét. A típusról korábban már részletesen beszámoltunk (a cikk ide kattintva elérhető), így most a vele szerzett első tapasztalatokra koncentrálunk.

A hungarikum kormányát a magyarosítva Mercedes-Benz Csillagkaland – Vad szépségek névre hallgató rendezvényen vehettük kézbe, ahol a hét folyamán a zsámbéki vezetéstechnikai pályán a márka potenciális vásárlói is megismerkedhetnek vele. Csillagkaland űrhajó nélkül - galériaNagy meglepetésre nem számítottunk, ugyanis annak ellenére, hogy a CLA karosszériája jelentősen eltér az A-osztályétól, a műszaki alapok közösek. A tesztpályán és a közúton is végrehajtott gyors próba azonban így is érdekes konklúzióval szolgált.

A világ legjobb légellenállási együtthatójával büszkélkedő modell (kiviteltől függően 0,22-0,24-es cw-érték) szépen ívelt karosszériája a C-osztály méretéhez felér, ám belül azért tőle elmarad. Kompromisszumot a szűkebb nyíláson át rakodható csomagtartóval és a hátsó sorban erősen mérsékelt fejtérrel kell hozni, de az A-osztályhoz viszonyítva látványosabb külsőért valószínűleg sokan meghozzák majd ezt az áldozatot.

Közúti menetpróbánk megmutatta, hogy a megegyező műszaki alapokat nem tagadhatja le az újdonság. A turbós benzinesként próbált CLA ugyanúgy viselkedett, mint a nagy összehasonlítónkban szerepelő kompakt, vagyis elsősorban a kényelmet helyezi középpontba, úgy, hogy közben a dinamikáról sem kell lemondanunk.

Parancsra jól reagál, de nem a leggyorsabbUtóbbit az AMG kivitel érkezéséig csúcsmodellként aposztrofálható 250-es volánja mögött tapasztalhattuk meg. A vezetéstechnikai tanpálya látványos nagykörén illusztris társaságba keveredtünk vele, így többek között egy CLS 500 4Matic, egy SLK 55 AMG és egy C 63 AMG között kellett helyt állnia. Az elsőkerékhajtású kupénak ehhez „mindössze” egy 211 lóerős, kétliteres, közvetlen befecskendezéses, benzines turbómotorja volt, amelyhez hétfokozatú duplakuplungos automata társult. Ahogy azt a dízel tesztjénél gyanítottuk, ezúttal sikerült megbizonyosodnunk is arról, hogy a benzines erőforrással jobban dolgozik együtt a váltó. A hangolás továbbra is a kényelmet részesíti előnyben, így bizony előfordul, hogy visszaváltásnál a fordulat a helyére kerül, de a kuplungot csak később teszi rá a rendszer. Emiatt az Audi egységével összehasonlítva lassabb reakciókat és váltásokat kapunk, amelyekre azonban a benzinesnél nem lehet panasz, s cserébe kényelmesebb reakciókra számíthatunk.

Nem csak a hangulata sportos - galériaA pályacsíkon azonban mindenre jutott lehetőség, de kényelmes haladásra nem. A CLA azonban így is bizonyított. A futómű hangolása meglepően kompetensnek bizonyult, így a viszonylag pontos kormányzással egészen meglepő sebességgel lehetett ívre terelni az elsőkerékhajtás miatt orrnehéz koncepciót. Persze a könnyű tömeg is segített, de a turbós V8-assal szerelt CLS hozzá képest olyannak tűnt, mint egy elefánt a porcelánboltban. Így ezúttal is egyértelművé vált, hogy nem kell a szomszédba mennünk, ha némi sportosságra vágyunk.

A program folytatódott tovább, így gyorsan elbúcsúztunk Kecskemét szépétől. Szerencsére nem sokáig – még a hónapban tesztre fogjuk az újdonságot.

A biztonság angyalai

A Mercedes-Benz ismerői jól tudják, hogy a márka mindig is a biztonság egyik úttörője volt. Bár nem mindegyik újításuk sült el elsőre pozitívan, az úttörő fejlesztések kétségtelenül megváltoztatták az autóipart. Azóta sokan felzárkóztak, de a csillagosok sem hagyják magukat.

Olvas bennünk és kávéra hív - galériaEzt elsősorban egy CLS Shooting Brake volánja mögött tapasztalhattuk meg (teszt hamarosan), pedig az igazán nagy durranást a szintén kipróbált frissített E-osztály jelenti. Az újdonság egyik különlegessége a fáradtság-érzékelő, amely a például a CLA-hoz is szériában járó rendszer továbbfejlesztett verziója. A vezető éberségét több mint 70 aspektus szerint érzékelő algoritmus ezúttal már nem csak a kávészünet esedékességére hívja fel a figyelmünket, de képes százalékosan is kijelezni „töltöttségünket”, ezáltal is segítve a hosszú utakon történő tervezést.

A CLS 30 km/h-ig, az E már 50-ig képes vészmegállni

A modell továbbfejlesztett távolságtartó tempomatja szintén elismerő dolgokra képes. Azt már eddig is megszokhattuk, hogy dugóban is kiválóan használható a rendszer, ám a vészfék funkciót is továbbfejlesztették. Mivel radarok helyett kamerával érzékel, a friss E-osztály feláras extrája már 50 km/h-ig képes az utolsó pillanatban megállítani az autót egy akadály előtt, ha a sofőr akkor éppen nem figyelne. Nagyobb tempónál is jó kezekben lehetünk, ugyanis a navigációs rendszerbe integrált táblafelismerő segít a tempó betartásában, baj esetén pedig a vészfékasszisztens a legkisebb ilyen jellegű reakcióra segít a maximális fékerő kifejtésében, ha akadályt észlel. Ezt ráadásul úgy teszi, hogy ha például a potenciális veszély messzebb van a jármű maximális fékteljesítményénél, akkor csökkenti azt, ezzel megelőzve, hogy az esetlegesen mögöttünk közlekedő autósoknak már ne sikerüljön a megállás. Azt pedig mondani sem kell, hogy ha már egyszer segít a rendszer, akkor is felbecsülhetetlen értékűvé válik.

Mennydörgés lágyan és keményen

A Mercedes-Benz szerencsére gondoskodott arról is, hogy a megzabolázás tudománya mellett az élmények területén is elmélyedhessünk. Ehhez pedig az AMG sportrészleg aktuális modelljei asszisztáltak: a CLS Shooting Brake 63 AMG, az SL 63 AMG, a C 63 AMG és az SLK 55 AMG tette tiszteletét a rendezvényen.

Amikor kiszalad a lábunk alól a talaj

Előbbi modellek igazi nehézbombázók. Talán ennek is köszönhető, hogy a gyáriak őket a nyers száguldozás helyett inkább más feladatokra adták a kezünkbe, így például megtapasztalhattuk, hogyan viselkedik a tesztünkön már megfordult SL a rántópadon. Talán mondani sem kell, hogy a menetdinamikailag egyik legjobb Mercedesszel a műjégen is gyerekjáték volt a keresztbeálló autó egyensúlyának visszanyerése, a hátsó egyenesben pedig lopva azért egy-egy kövér gázzal szabadon engedtük a lóerőket. Ezekből szám szerint 537-et találunk, de elsőként nem is ez, hanem az 5,5 literes, biturbó V8-as 800 Nm-es nyomatéka vesz le minket a lábunkról. A szinte alapjárattól jelentkező irdatlan erő játszi könnyedséggel forgatja meg a 285 mm széles hátsó kerekeket, miközben a motor mennydörgésszerű dübörgése a fordulatszám emelkedésével egyre magasabb tartományokra vált. Érdekes, hogy 3500-4000 tájékán érezhetően még jobban rákapcsol a motor, hogy hirtelen vészes közelségbe kerüljön a horizont – de utána azonnal vége is a játéknak, jön a biztonsági gyakorlat.

Amit nem engedtek az SL-lel és a hasonló motorizáltságú, ám alapból 525 lóerős CLS-sel, azt alaposan bepótolhattuk a szívó AMG-kel. Elsőként az idősödő korba lépő C 63 volánja mögé ülhettem, amely – meglett kor ide vagy oda – változatlanul komoly élményekről gondoskodik. A visszafogott belső titkolja az élményeketMár a 6,2 literes, szívó V8-as hangaláfestése is szavatolja a lúdbőrt: elég csak a hétsebességes bolygóműves automatát visszakapcsolásra bírni és azonnal szívmelengető visszadurrogás színesíti a mélytől a magas tartományig terjedő intenzív bugyborékolást. Már ennyi is elég lett volna örömünkhöz, de a C kiváló viselkedésével is, kivételes egyensúlyával is meggyőzött. Természetesen az nem kérdés, hogy a 457 lóerős teljesítmény erőteljes túlmotorizáltságot jelent, ám ha a tapadás elvesztésén túl is remek egyensúlyban marad a modell, a precíz kormányzással pedig meglehetősen élvezetesen terelgethető. Olyannyira, hogy a vele történő biztonságos élvezetbe belefeledkezve az egyik balos emelkedőn még az első kerekek el is ugrattak.

Töredéke áron nyújtja nagytestvérei élményét...sőt, van, hogy többet is

Pedig a száguldás a C 63 AMG egyik oldala csupán. A tempót visszafogva kellemes hangulatban közlekedhetünk vele, szedánként ráadásul négyen gond nélkül részesülhetnek az élményben, 20 millió forintos induló árával pedig még elérhetőnek is nevezhető a típus. Legalábbis ha azt nézzük, hogy a CLS-ek krémje alsó hangon 35 millióért vihető el, az SL 50 milliós árcéduláját pedig jobb, ha nem is emlegetjük…

Erőt sugároz, erőt biztosít - galériaÁm van még egy modell a palettán kedvezőbb árcédulával és még nagyobb élménnyel. A hátsókerékhajtást a szívó V8-as egyenletes, jobban kezelhető erejével az SLK 55 AMG is egyesíti, ráadásul – igaz, csak két fő számára – a nyitott autózás ígéretét is magában hordozza; abszolút kompromisszummentesen, kemény tetővel. Ráadásul a típus 5,5 literes szívómotorja hengerlekapcsolással is rendelkezik, így ha sikerül visszafognunk magunkat, a gyáriak szerint akár 8,2 literrel is eljárhatunk 100 kilométert. Mindezt úgy, hogy 422 lóerő van a talonban, amelyhez 4800-as fordulaton 540 Nm nyomaték is társul. Az erőt továbbra is a hétfokozatú bolygóműves automata közvetíti a hátsó kerekekhez, amely felállás 4,6 másodperces 0-100-as sprintet szavatol az üresen 1610 kilogrammos kupé-kabrió számára.

Papíron tehát minden adott a terjedelmes mosolyhoz, a valóságban a C 63-ból átülve azonban így is darabjaira forgácsolódhat az előtte magunkban felépített kép. Motorikusan az SLK is imádnivaló, s alapvetően a dinamikára sem lehet panasz, a rövidebb tengelytáv okozta idegesebb viselkedésével, a pontatlanabb kormányzásával és a kevésbé jó bekormányzási hajlamával azonban kissé esetlennek tűnt a versenypályás körülmények között. Félreértés ne essék: az SLK ettől még imádnivaló autó, de ha zászlóshajónk a menetdinamika, akkor az életünket szívmelengető dübörgéssel színező roadster helyett a fókuszáltabb Porsche Boxster S jobb választás.

A lemenő nap fényében letörlöm a szemem sarkában összegyűlt finom gumiport, majd egy utolsó, búcsúzó pillantást vetek a C 63 AMG-re. A Mercedes-Benz kínálatának egyik legöregebb modellje a legélvezetesebb is egyben. Az összkerékhajtás és a turbófeltöltés népszerűségének növekedésével egyre takarékosabb, gyorsabb, kompetensebb autók épülnek, amelyek – ahogy az ezúttal is bebizonyosodott – biztonsági szempontból egyre inkább feddhetetlenek. És itt van ez a régi vágású autó, amely ellenállhatatlan vonzalmat vált ki bárkiből, aki szeret igazán sportosan vezetni. Ez pedig így van jól: mindenki megtalálja a maga választását. Az SL-lel pedig bebizonyították a német mérnökök, hogy képesek sikeresen örökíteni és továbbfejleszteni ezeket a géneket. Bár voltak idők, amikor megtépázták, a Mercedes-Benz csillaga most újra fényesen világítani látszik.