Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A csillagos autómárka már közel egy éve hivatalosan bejelentette, hogy az E-osztály alapjaira épülő négyajtós, négyszemélyes CLS kupénak - amely többek között az Audi A7 ésa BMW 6-os Gran Coupé legnagyobb ellenfele – testvére születik, egészen pontosan egy puttonyos kivitel személyében. Áprilisban aztán már alig álcázva fotózták le a kémfotósok a négykerekűt, tegnap pedig a németek gyári fotók és videók kíséretében hivatalosan is leleplezték az autót.

Minden irányból gyönyörű a puttonyos CLSSzó mi szó, meglepő húzás volt a Mercedes-Benz részéről, hogy egy divatmodellből (Uram, bocsá'!) kombit dob piacra, ám a végeredményt elnézve remekül döntöttek a stuttgartiak: az újdonság tegnap hivatalossá vált fotóit elnézegetve az eredmény lehengerlő, a CLS praktikusabb, természetesen keret nélküli ablakokkal büszkélkedő változata minden szubjektivitást félretéve a piac egyik, ha nem a legszebb puttonyosa, és a kecses vonalakat elnézve bizony tökéletesen megtalálta helyét a márka kínálatában a kissé unalmasra sikeredett E-osztály kombi mellett. A kombi kifejezés persze nem méltó egy ilyen formatervezési csodáért, úgyhogy a Mercedesek meg is oldották a problémát: nem kombinak, hanem 'Shooting Brake'-nek nevezték el a CLS-paletta második tagját.

4- helyett 5-személyes, és jobb a fejtér hátulAz általunk már két ízben is tesztelt (a hátsókerekes CLS 350 CDI-ről itt, míg az összkerekesről az Audi A7-tel összehasonlítva itt olvashatnak) négyajtós CLS-hez képest az újdonság kimondottan fontos előnyöket képes felmutatni, úgyhogy mindenképp megfontolandó ajánlat lehet a leendő CLS-vásárlók számára.

Mindenekelőtt kiemelendő, hogy az eddigi négy helyett ötszemélyes kialakítással szállítja a Mercedes a típust, ami már önmagában is jelentős plusz érv, de ezen felül az egyenesebb tetővonalnak köszönhetően a hátul ülők fejtere is bőségesebb, vagyis családi autónak lényegesen jobb a Shooting Brake.

Ezen megállapításról tesz tanúbizonyságot az alaphelyzetben 590, s az üléseket előrebillentve 1550 literes, felárért akár gyönyörű ’Designo’ fapadlóval is rendelhető Fából is lehet a csomagtérpadló - galériaraktér is, ami sokkal több poggyászt képes elnyelni a 'szedán’ 520 literénél. Technikai fronton a két testvér között a legjelentősebb differencia talán az, hogy a Shooting Brake a hátsó tengelyen szériában légrugós felfüggesztést kap.

Minden egyéb gyakorlatilag teljesen megegyezik az eddigi, ám természetesen továbbra is kínálatban maradó CLS-ével. A motorpaletta a sportos AMG-verzióval együtt két gázolajos és három benzines erőforrásból áll, a hétsebességes, start/stop rendszerrel kiegészített automataváltó mindegyik verzióhoz szériában jár, a 350 CDI és az 500-as kivitel pedig a hátsókerékhajtáson kívül a 4Matic összkerékhajtással is elérhető.

A motorok pontos adatairól az alábbi táblázatban olvashatnak; amit érdemes tudni, hogy a két turbóval lélegeztetett, 204 lovas, gázolajos 250 CDI belépőmotor az egyedüli négyhengeres a kínálatban, a legérdekesebb és legkedveltebb egység pedig minden bizonnyal az általunk már tesztelt remek, kulturált, egyturbós 3-literes, 265 lovas 350 CDI dízel.

Mercedes CLS sh. br. 250 CDI 350 CDI / 4M 350 B.E. 500 / 4M 63 AMG / PP
Lökettérfogat (cm3) 2143 (S4) 2987 (V6) 3498 (V6) 4663 (V8) 5461 (V8)
Csúcsteljesítmény (le) 204 / 4200 265 / 3800 306 / 6500 408 / 5000 537 (564)/5500
Csúcsnyomaték (Nm) 500 / 1600 620 / 1600 370 / 3500 600 / 1600 800 (900)/2000
Gyorsulás (0-100 km/h) 7.8 mp 6.6 / 6.7 mp 6.7 mp 5.3 / 5.3 mp 4.4 / 4.3 mp
Végsebesség (km/h) 235 250 / 250 250 250 / 250 250 /280
Váltófokozatok/típus 7, aut. 7, aut./7, aut. 7, aut. 7, aut./7, aut. 7, DCT (DSG)
Átlagfogy. (l/100 km) 5.3 (D) 6.0 / 6.6 (D) 7.3 (B) 9.2 / 9.8 (B) 10.2 (B)
CO2-kibocsátás (g/km) 139 159 / 174 169 214 / 229 240
Hosszúság (mm) 4956 4956 4956 4956 4956
Szélesség (mm) 1881 1881 1881 1881 1881
Magasság (mm) 1413 1413 1413 1413 1413
Tengelytáv (mm) 2874 2874 2874 2874 2874
Csomagtartó térf. (l) 590 - 1550 590 - 1550 590 - 1550 590 - 1550 590 - 1550
Fordulókör (m) 11, 3 11, 3 11, 3 11, 3 11, 3

A szívómotorok kedvelői azt a takarékos, szép hangú 3,5 literes 306 lóerős V6-os benzinest választhatják, amit mi alig egy hete az új SL-ben teszteltünk, és mellesleg nagyon szerettünk. A CLS 500-ban dolgozó bivalyerős 408 tagú ménest mozgósítani képes 4,7 literes V8-as benzinest két turbó lélegezteti, ahogy az egyelőre még nem teljesen leleplezett 63 AMG sportkivitel 5,5 literes V8-asát is.

Utóbbi szériában 537 lóerőt és 800 Nm-t tud, ám ha a leendő tulajdonos megrendeli a méregdrága, többek között még komolyabb fékrendszert, 250 helyett 280 A(z egyik) legszebb puttonyos - galériakm/h-ban limitált végsebességet, önzáró hátsó differenciálművet, mi több, egy vezetéstechnikai kurzust is tartalmazó 'Performance' csomagot, akár 564 lóerővel és brutális 900 Nm-rel garázdálkodhat.

Bizonyára mondanunk sem kell, az AMG-féle V8-as már-már szuperautós menetteljesítményekkel ruházza fel a kéttonnás, puttonyos CLS-t. Az AMG kivitel további érdekessége, hogy hétsebességes automataváltója a többiekével ellentétben nem bolygóműves, hanem duplakuplungos rendszerű.

Egy finom példány listaáron legalább 25 millióAz öt méter hosszú CLS Shooting Brake-et a szeptemberi Párizsi Autószalonon már biztosan láthatjuk, és a típus valószínűleg még az idei év során megérkezik a hazai Mercedes-kereskedésekbe. Ám amennyiben beleszerettek a modellbe, érdemes elkezdeni a gyűjtögetést: számításaink szerint a legolcsóbb kivitel alapáron közel 19 millió forintba fog kerülni, míg a 63 AMG-ért minimum 36 milliót kell majd fizetni - egy igényesen összekonfigurált 350 CDI listaáron körülbelül 25-27 millió forintba fájhat - sajnos a szépnek és a jónak nagyon megkérik az árát, főleg a Mercedesnél.