Talán bizonyítékok hiányában sem túl kockázatos kijelenteni, hogy a Mini a világ legismertebb, leghíresebb, és egyben legmenőbb kisautója. A brit ikon első példánya az 1906-ban született és persze szintén brit (bár felmenőit tekintve görög származású) Sir Alec Issigonis zseniális tervei alapján készült el 1959-ben, tehát a legendás kiskocsi, amely egyebek mellett megannyi film és reklám főszereplője, idén ünnepli 60. születésnapját.
A Mini története egészen az ’50-es évek elejéig nyúlik vissza, amikor is a BMC, vagyis a British Motor Corporation autógyártó vállalat elnöke kitalálta, hogy szeretne egy kis fogyasztású, ízig-vérig angol tervezésű és gyártású, olcsón fenntartható és minél több család számára elérhető, vagyis kedvező árú autót, ami kívül kicsi, utastere viszont a lehetőségekhez viszonyítva tágas.
A cél egy gazdaságos, széles réteg számára elérhető kisautó megalkotása volt; sikerült a terv...
Sir Alec Issigonis, aki akkoriban a Morris Minor és az Austin Mini fejlesztője volt, 1957-ben kapta meg a megbízást a BMC-től a kisautó megálmodására. A tervező nagy örömmel vállalta el a projektet, tekintettel arra, hogy mindig is egy brit népautó megalkotására vágyott és a kisautók szerelmese volt.
1959-ben készült el az első MINI, Sir Alec Issigonis tervei alapján – galéria
A végeredményt nem kell bemutatni, hiszen jól ismerjük: Sir Alec Issigonis véletlenül sem akart túllőni a célon a méretek tekintetében, így büszkesége végül mindössze 6 cm-rel lett hosszabb 3 méternél, szélessége 1410, magassága pedig 1350 mm – vagyis nem csak nevét tekintve volt Mini az eredeti modell. Az alig 6 mázsás autó jellegzetes formáját a karosszéria négy sarkába kitolt pöttömke, mindössze 10 col átmérőjű keréktárcsák is alapvetően meghatározták, lehetővé téve a maximális helykihasználást.
A rugózást – szintén helytakarékossági, továbbá árcsökkentési okokból – apró gumipogácsákra bízták a tervezők (emiatt híresen pattogós a modell futása rossz úton), a rövidke motorháztető alá pedig eleinte picike 4-hengeres Austin keresztmotorok kerültek.
Mindössze 306 cm hosszú a gumipogácsákon rugózó kedves brit törp – galéria
A cél összességében összejött: az első Mini ízig-vérig brit volt, fogyasztása és fenntartási költségei kedvezően alakultak, az elérhető ár révén rengetegen megvásárolhatták – és mint utólag tudjuk, meg is vásárolták –, utastere pedig négy átlagos termetű felnőtt számára éppen elegendő helyet biztosított, miközben némi puttonyt is bepakolhattak az utasok az aprócska csomagtérbe.
Az első, Birmingham városában legyártott autók 1959. augusztus 14-én gördültek le a gyártósorról. Érdekes adalék, hogy eleinte rögtön két, Austin Seven (vagy Austin Se7en) és Morris Mini Minor névvel készült a négykerekű, a ‘Mini’ modellnevet pedig csak 1969-től vezették be a gyáriak.
Négy átlagos termetű felnőtt számára elegendő helyet kínál a 'Minimál' beltér – galéria
John Cooper – aki egy híres brit autókonstruktőr és elszánt versenyző volt – már egészen korán fantáziát látott a kisautók tuningolásában, nem sokkal később pedig vállalata az anyacég gyári tuningműhelyévé vált. A Cooper tuningverziók védjegyévé vált az idők folyamán a két jellegzetes fehér csík a motorháztetőn, ami természetesen mind a mai napig elérhető a MINI Cooper-ekhez.
John Cooper különben az autó teljes egészét kezelésbe vette, így nem csak a szériaváltozatoknál jelentősen erősebb motorokat épített az autókba, de minden fontos részletet megváltoztatott a fokozott sportosság és dinamika jegyében.
Alapvetően semmi különös, mégsem lehet megunni ezt a kedves formát – galéria
A könnyű és picike autó kiváló dinamikai kvalitásait mi sem bizonyítja jobban a modell által elért versenysikereknél, amelyeket lehetetlen lenne felsorolni, hiszen a kisautó megannyi győzelmet és elismerést zsebelt be a legkülönfélébb autóversenyeken. Akkoriban – a ’60-as években – számos versenyző ugródeszkája volt a Mini: többek között Niki Lauda is egy 1300-as Cooper S-sel kezdte el versenykarrierjét 1968-ban, tehát 18 évesen néhány hegyi futammal.
A leghíresebb győzelmek azonban kétségtelenül a legendás Rallye Monte Carlo sikerek voltak: a Mini 1964 és 1967 között sorozatban négyszer nyert a Monte Carlo ralin.
Sorozatban négyszer győzött a Mini a legendás Monte Carlo ralin! - galéria
A híres ősmodell egészen 2000-ig maradt gyártásban, persze közben folyamatosan újabb és újabb technikai fejlesztésék kísérték útját: az utolsó példány, ami az 1996 végétől készített hetedik szériához tartozott, 2000. október 4-én gördült le a gyártósorról.
Ez a széria már egyebek mellett vezető oldali légzsákkal, többpontos benzinbefecskendezéssel ellátott 63 lóerős, 1275 köbcentis motorral, övfeszítőkkel és az ajtókban oldalvédelemmel is rendelkezett, bár a kor színvonalához képest sok szempontból is nagyon elavult volt már a bő 40 éves gyökerekkel büszkélkedő modell, amely előremutató koncepciójával megjelenésekor igazi mérföldkőnek számított az autóiparban.
Íme, a legendás, középen trónoló sebességmérő – galéria
Érdekes adalék, hogy több országban is gyártották egy-egy megállapodás keretében az autót (többek között Olaszországban az Innocenti, Spanyolországban az Authi vagy Portugáliában az IMA), de az idők folyamán a brit piacon is számos megnevezéssel készült Sir Alec Issigonis büszkesége: az eredeti Austin Mini/Seven és Morris Mini mellett Leyland Mini-ként, Riley Elf-ként, Rover Mini-ként és Wolseley 1000/Hornetként is gyártották a legendás kiskocsit – összesen közel 5,4 millió példányban.
Az ősmodell legkésőbbi, VII-es szériájának utolsó példány 2000 októberében gördült le a gyártósorról – galéria
Azt, hogy mi következett az eredeti MINI gyártásának 2000-ben történő leállítását követően, mindenki pontosan tudja: a BMW felvásárolta a vállalatot és a Mini-t csupa nagy betűvel, tehát MINI névvel támasztotta fel 2001-ben. Akkoriban különben a bajorok a MINI-vel együtt ‘csomagban’ vásárolták meg a Rover, MG és Land Rover brit márkákat és már azt is tudjuk, hogy a Rover és az MG időközben kínai kézbe került (és kivonult Európából), a Land Rovert pedig átvette a Tata – a MINI-t viszont semmi pénzért nem adná oda senkinek a BMW, hiszen a név nagyon sokat hoz a konyhára és a MINI egyre nagyobb sikereket könyvel el.
2001-ben született meg az első 'újkori' MINI, immár a BMW égisze alatt – galéria
Persze fejlesztésből nincs hiány, a MINI-k pedig közben – a klasszikus 2/3 ajtós zárt és kabrió modelleket leszámítva – inkább Maxik lettek méreteiket tekintve, a stílusuk azonban mind a mai napig igyekszik a legközelebb kerülni az ősi Minihez.
Amint azt ilyenkor illik, a MINI a napokban bemutatott egy limitált jubileumi szériát a márka 60. születésnapjának tiszteletére: a márciustól (hazánkban is) elérhető ‘MINI 60 Years Edition kiadást’ három- és ötajtós változatban is megrendelhetik a MINI ügyfelei, a motorháztető alatt négyféle erőforrással. A modelleket különféle apró egyedi részletek és kiegészítők mellett persze kívül-belül számos ’60 Years’ plakett díszíti.
Nézzék csak, hogy az új MINI mennyivel nagyobb a réginél – a fotón a 60 éves jubileumi széria
Nemrégiben különben a BMW Magyarország jóvoltából lehetőségünk nyílt kipróbálni egy eredeti, 1965-ös Morris Mini-t (egészen pontosan egy, az alapmodellnél 25 cm-rel hosszabb Traveller változatot), ami maradandó élmény volt számunkra. Kenéz Tibor kollégám írását ide kattintva olvashatják, ide kattintva pedig a Mini Monte Carlo ralikon elért sikereiről olvashatnak egy igazán érdekes cikket számos idézettel, illetve nyilatkozattal a legendás pilótáktól.
Vidám adalék, hogy a MINI 6 éve, a Porsche 911 50. születésnapjára egy kedves gesztussal gratulált a sportautó-ikonnak (ide kattintva olvashatják a részleteket), úgyhogy kíváncsiak várjuk, hogy a Porsche viszonozza-e idén a gratulációt – és ha igen, akkor miként.
Boldog 60. születésnapot kívánunk; éljen soká a MINI!
Az Autó Pult teljes szerkesztősége nagyon boldog 60. születésnapot kíván a világ legcukibb kisautójának; éljen sokáig a Mini!

