A Lexus napjainkban, pontosabban fogalmazva már jó ideje az egyik legjobban csengő prémium autómárka, amely az évtizedek során a minőség és a megbízhatóság szinonimájává vált. És abból kifolyólag, hogy milyen erős márkanév a Lexus, sokan talán nem is gondolnák, hogy egy igazán fiatal gyártóról van szó: idén ünnepli 30. születésnapját.
Hogy miért is kevés 30 év? Mert a Lexus legnagyobb prémium ellenfelei több, mint százévesek: a BMW például nemrégiben ünnepelte centenáriumát, a Mercedes atyja, Carl Benz pedig 133 éve készítette el az első automobilt. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy az a 30 év az autógyártási tapasztalat, illetve háttér tekintetében sokkal több 30 évnél: mivel a Lexus a Toyota luxusmárkája, az új leányvállalat születésekor már bő 50 évnyi autóipari múlttal rendelkezett az anyacég.
Idén ünnepli a Lexus – és ezzel párhuzamosan az LS zászlóshajó – 30. születésnapját
És hogy mi volt a Lexus születésének apropója? A vállalat akkori vezetője, a 2013-ban (100 évesen!) elhunyt Eiji Toyoda Úr pénzt és energiát nem sajnálva létre akarta hozni a világ legjobb autóját. Utólag tudjuk, hogy célja megvalósult, a Lexus történelmének első négykerekűjét ugyanis a ’90-es évek elején valóban a világ egyik legjobb luxusautójaként tartották számon.
A 30 éves jubileum tehát egyben azt is jelenti, hogy a japánok zászlóshajója, az LS 400 is veteránkorba lépett, vagyis a legkorábbi LS 400-asok januártól megkaphatják hazánkban az OT rendszámot (persze csak abban az esetben, ha állapotuk méltó a muzeális minősítéshez) – az öt méter hosszú luxuslimuzin gyártása 1989 nyarán vette kezdetét. A jubileum alkalmából elevenítsük hát fel a Lexus korai történetét, valamint az LS 400 születését.
Az első Lexus az Egyesült Államokban – ez a kép biztosan 30 éve, vagyis 1989-ben készült
1983 nyarán indult a Toyota modern kori történelmének egyik legjobb lépése, az akkor még F1 kódnév alatt futó projekt gyümölcse ugyanis a későbbiekben újradefiniálta az akkoriban a költséghatékony, szürke és strapabíró jelzőkkel jellemzett márkát és becsempészte a modern, minőségi és csúcstechnika szavakat a vele kapcsolatos köztudatba. A megkülönböztető terméknév – a Lexus – ráadásul a prémium miliőhöz nem éppen tökéletes 'toyotás' beidegződések helyett tiszta lappal startolhatott, az ügyes áthallás révén mindenkivel tudatva a gyártó alapvető képességét: a luxusra való fókuszálást.
Eiji Toyoda indította hát útjára 1983 egyik forró augusztusi délutánján azt a projektet, aminek végén 5 évnyi munka és egymilliárd dollárnyi (!) fejlesztési költség árán előállt a japánok csúcsmodellje. Az F1, azaz első számú zászlóshajó kódnév alatt zajló munka kapcsán a tervezők szabad kezet kaptak: állítólag nem volt sem anyagi, sem pedig időbeli korlátozás – hozzátesszük, ilyen feltételek az autóiparban manapság már elképzelhetetlenek. Ennek megfelelően Ichiro Suzuki, az akkori vezető tervező tiszta lappal kezdhette a jármű megformálását, aminek egyértelmű célja volt: a neves versenytársak lepipálása.
A képen a legendás első generációs Lexus LS 400 látható, amely megalapozta a Lexus hírnevét – galéria
A munka úgy zajlott, ahogy arra csak a japánok képesek: az első években 3900 ember dolgozott 450 előzetes tanulmány elkészítésén; 900 motor prototípusát elemezték, miközben 2,7 millió tesztkilométert futottak. Mindössze két évvel később, 1985-ben rukkoltak elő a tervezők az első formatervvel, amin még egy sportautós arányokkal büszkélkedő négyajtóst lehetett felfedezni. Ez az akkori menedzsmentnek nem nyerte el a tetszését, pedig a végeredmény évtizedekkel előzte meg korát: a négyajtós kupék piaca még csak most kezd virágozni; az új Lexus ES is ilyen.
1986-ban elkészült a hagyományosabb szedán forma, ami akkoriban a piac legjobb légellenállási együtthatójával (cw: 0,29) rendelkezett. A belső térbe – ami korának legcsendesebbje volt – a gyáriak 24 féle fa közül választották ki az amerikai és japán közízlésnek leginkább megfelelőt, majd pedig közel 1 évnyi finomhangolás után elkészült a végeredmény, amely a Lexus LS 400 nevet kapta.
A Lexus LS evolúciója – az aktuális, 5. generáció hiányzik a képről, de cikk utolsó két fotóján megcsodálható
1989 januárjában a Detroiti Autószalon adott helyet a premiernek, hatalmas fejfájást okozva a konkurenciának, az XF10-es modellkóddal ellátott LS ugyanis új minőségi standardokat állított fel a kategóriában. A Mercedes-Benz vezetősége például elrendelte a Lexus LS 400 miatt késleltetve bemutatott W140-es ("bálna" becenevű) S-osztályának teljes újragondolását és állítólag sorban hullottak a fejek a tervezői részlegen.
A Cadillac szakemberei darabokra szedték a japánok büszkeségét és hivatalos közleményben terjesztették elő a vezetőségnek, hogy aktuális gyártási technológiájukkal képtelenek hasonló minőségben autót készíteni. Mind a gyártás, mind pedig az innovációk terén akkora előrelépést jelentett az autóiparban az LS 400, hogy az akkori piacvezető Automobile Magazine beválasztotta a 20. század 24 legnagyobb jelentőséggel bíró autója közé.
Mai szemmel nézve puritán és ingerszegény, cserébe viszont kiváló minőségű, letisztult és nagyon kényelmes az első LS 400 beltere
A kitalált japán koncepció hosszú ideig megalapozta az LS alapjait: elöl-hátul kettős keresztlengőkaros, opcióként légrugós futómű, végtelenül csendes V8-as benzinmotor (amely akkor még négyliteres és 250 lóerős volt), bolygóműves automata váltó és korának minden elérhető technológiai vívmánya, rengeteg új megoldással körítve.
A végeredmény több szempontból is fityiszt mutatott mindenkinek, olyan egyértelműen mérhető fejezetekben maga mögött hagyva a konkurenseket, mint a menettulajdonságok, a zajszint, az össztömeg, továbbá a vételár, miközben a modell 300 új technológiai innovációval segítette az autóipar továbbfejlődését.
Az 1994-ben bemutatott második generációs Lexus LS 400 nem tudta megismételni elődjének sikerét – galéria
Mindehhez társult a márka akkoriban legendásan nagyvonalú ügyfélközpontúsága. A forgalmazást követő első évben két ügyfélpanasz érkezett egy elektromos probléma miatt túlmelegedő féklámpára, amelynek következtében a Lexus az addig legyártott összes modellt visszahívta és 20 napon belül kijavította a hibát.
Már a megjelenést követő évben, tehát 1990-ben az LS az amerikai piacon maga mögött hagyta a Mercedest, a BMW-t és a Jaguárt az eladások terén, miközben a vevőelégedettségi felmérések örökös éllovasává vált. Olyan autóvá, amit csak egy másik LS-re lennének hajlandóak lecserélni a tulajdonosok. Az új zászlóshajó kitörő sikere miatt az 1992-es frissítéssel már bátran emelhetett árain a Lexus, de a keresletet így sem lehetett kielégíteni.
Így fest egy frissített, 290 lóerős, második generációs Lexus LS 400 beltere – az első LS-hez képest jelentős a fejlődés
1994-ben lépett piacra a(z Amerikában) piacvezető luxusautó második generációja, az XF20, ami nem tudta megismételni elődjének sikerét. Ennek két oka volt: az ellenfelek egyrészt mindent elkövettek, hogy árban alá tudjanak menni az újdonsült konkurensnek, de ennél jóval komolyabb nehezítő tényező volt az, hogy az USA különadót vezetett be saját autógyártásának védelme érdekében a japán luxusautókra, amit aztán csak hosszadalmas tárgyalások után lehetett valamennyire mérsékelni.
Az 1997-es frissítés után már 290 lóerőt teljesített a modell (a legendás négyliteres, V8-as 1UZ-FE motort VVT-i változó szelepvezérléssel látták el mérnökök), és négy- helyett ötfokozatú automatát kapott.
2000-ben, egy új 4,3 literes V8-as motorral (kódja: 3UZ-FE) debütált a harmadik generációs, rendkívül áramvonalas Lexus LS
Az új évezred hajnalán érkezett meg az XF30 kódnéven futó harmadik generáció: a minden tekintetben megújult modell egy 4,3 literes, 3UZ-FE kódjelű V8-as szívómotort kapott, ami Európában 282 lóerőt és 417 Nm-t állított csatasorba. A plusz 300 köbcenti révén innentől kezdve már nem LS 400, hanem LS 430 néven folytatta pályafutását a 2003-ban frissített, 2006-ig gyártott luxusautó.
Közös képen a harmadik (LS 430) és a negyedik (LS 600h) generáció – a barna, frissített, 15 éves 430-as új korától szolgál hűségesen szerkesztőségünk családjaiban...
Számunkra különösen kedves az LS 430: Szabó Péter kollégám családjában új korától kezdve egészen 2018 szeptemberéig, közel 350 ezer kilométeren át szolgált (hozzáteszem, rendkívül stabilan és hűségesen) egy 2004-es, tehát frissített, csúcsfelszereltségű Lexus LS 430, ami tavaly óta már a mi családunkban folytatja pályafutását, jelenleg a 360 ezer kilométerhez közelítve. Mondanom sem kell, mi is imádjuk a ritka luxusautót, ami finomságban és minőségérzetben a mai luxuscirkálókkal is könnyedén felveszi a versenyt.
A negyedik generációs Lexus LS, vagyis az XF40 sok szempontból szakított a korábbi koncepcióval – divatosabb lett, de igazi luxusautó maradt
Az ‘LS-sztori’ 2006-ban, a negyedik generációs LS 460-nal (XF40) folytatódott, amely az addigi filozófiától kissé eltérve – a praktikumot és a finomságot minden más tulajdonság elé helyező elődökkel ellentétben – a divat és a sportosság irányába mozdult, az európai ízlésnek jobban megfelelve.
A formaterv kívül-belül remekül sikerült, az XF40 jóval modernebb és dögösebb (cserébe viszont kicsit kevésbé strapabíró és megbízható) a konzervatív XF30-nál. Apropó, a negyedik generáció volt az első, hibrid hajtáslánccal is rendelhető (LS 600h) Lexus LS, mi több, a hosszított karosszéria opciója is itt jelent meg.
Elsőként a negyedik generációs LS-ben debütált az azóta is rendkívül népszerű hibridhajtás
Végül 2017-ben az XF40 helyét a jelenleg is kapható, benzines LS 500 és hibrid LS 500h kivitelben kapható XF50 széria vette át, amiről bővebben tavalyi LS 500h tesztünkből, ide kattintva olvashatnak.
Az XF50 érdekessége, hogy a Lexus az aktuális generációnál szakított a 'normál' hosszúságú karosszériával, így az XF50 minden változata 524 cm hosszú, továbbá a downsizing jegyében a kivétel nélkül V8-as szívómotorokkal ellátott elődökkel ellentétben immár kizárólag V6-os erőforrások dolgoznak motorházteteje alatt.
Az ötödik generációs, ma is kapható Lexus LS (XF50) 2017-ben mutatkozott be – galéria
Végezetül jöjjön még egy érdekesség a Lexus LS kapcsán, amit a modell, illetve a márka rajongói minden bizonnyal jól tudnak, de abban is biztos vagyok, hogy rengetegen nem hallottak róla: a Lexus az LS első három generációját hazai piacán, vagyis Japánban Toyota Celsior néven forgalmazta és csak 2006-tól, vagyis az LS 460 piacra lépésétől kezdve árulják Japánban is Lexus LS-ként a Lexus LS-t.
Boldog 30 éves születésnapot és további sok sikert kívánunk úgy az LS-nek, mint a Lexus márkának és titkon bízunk benne, hogy a japánok készítenek idén egy különleges négykerekűt (vagy legalább egy 30 éves, egyedi LS sorozatot) a jubileum alkalmából...
Boldog 30. születésnapot és további sok sikert kívánunk a Lexusnak, valamint az LS-nek!