A hangélmény sajnos elmarad a gyorsulás során - mindketten igen szolidak
Vezetési élmény, motor, futómű
Kanyarban egyértelműen a Scirocco viszi a prímetTesztünk egyértelműen legfontosabb részét képezik a menettulajdonságok és a vezetési élmény, hiszen e modelleknél már bizony nem elég egy korrekt futómű vagy átlagos kormányzás; sportos kupét a látszaton kívül nyilvánvalóan azért vásárol meg valaki, mert a kanyarokban is mosolyogni szeretne, méghozzá nagyokat. A Hyundai motorházában az ix35-ből már ismert, 1,6 literes szívó, közvetlen benzinbefecskendezéses benzines szív dobog, ezúttal 140 lóerőt produkálva. Itt kell megjegyeznem, hogy a képeken szereplő Scirocco orrában egy 160 lovas kompresszoros-turbós 1.4 TSI erőforrás teljesített szolgálatot hétfokozatú DSG váltóval párosítva, azonban az esélyegyenlőség érdekében kölcsönkértünk egy 122 lóerős, kézi váltós 1.4 TSI Golfot, amely papíron szinte minden paraméterében hajszálra a Sciroccót idézi.
A VW visszafogott stílusát ezúttal minőségi hiányosságok árnyalják
A Veloster 9,8 másodperces gyári gyorsulását tized másodperc pontossággal reprodukáltuk, így a négyhengeres szívó egység inkább csak első blikkre tűnhet kissé vérszegénynek, amit az ércesebben megszólaló kipufogó is próbál elűzni. Az erőforrásnak nincs ellenére a pörgetés sem, vidáman forog 6000-es fordulat felett is, ereje úgyis inkább ilyenkor jön meg. A VW 122 lovas turbómotorja már más világ, 1800-as fordulattól nyomatékból szépen húz és sokáig egyenletes teljesítményt A Veloster is ügyesen kanyarodik - galériaszolgáltat, de itt a forgatásnak sok értelme nincs, bár megjegyzem, az 1.4-es sem retten meg a piros tartományban való üzekedéstől sem.
A Volkswagen egyenletes teljesítmény-leadásának megvan az eredménye: 18 lóerős hátrányának ellenére papíron egy tizedmásodperccel jobb 0-100-as sprintet fut (mérni sajnos nem volt alkalmunk), ráadásul rugalmasságban hosszabban áttételezett váltója ellenére tetemes előnnyel mutat fityiszt hihetetlenül remek gázreakcióval kecsegtető koreai ellenfelének.
A váltási érzet tekintetében már inkább a döntetlen felé hajlunk: a Volkswagen szerkezete több erőt igényel és pontos, míg a Veloster váltója könnyed és gyors, ám szintén precíz gangolásokat tesz lehetővé. Az áttételezés mindkét modellben eltalált, a motor karakterisztikájához igazodó: a Hyundai főtengelye percenként 2500-at, az alul nyomatékosabb TSI motoré csak 2180-at forog 100 km/h-s tempónál.
Mindkét versenyző egyedi a maga nemében
A takarékosság nem a legfontosabb szempont a sportosabb gépeknél, azonban itt belépőszintről beszélünk, ennek megfelelően a fogyasztásról sem feledkezünk meg. Vegyes használatra a koreaiak 6,5 litert adnak meg, míg a VW a TSI-re 6,4-et ír, ami nagyjából meg is felel a valóságnak, viszont a rugalmasabb motornak kedvezőbb napi használat, illetve városi etapok során a Scirocco valamelyest felül kerekedhet.
A Velosteren a Hyundai uralkodó formanyelveTesztalanyainkat a célnak megfelelően feszes futóművel szállítják a gyártók, tehát mindenképp élvezetes kanyarvadászatra számítottunk, ami szerencsére nem is maradt el. Akár a Veloster, akár a Scirocco jön szóba, stabil ívmenetekről és gyors fordulókról nyilatkozhatok, ám ha a élvezeti faktort igazán komolyan boncolgatjuk, a Volkswagent kell méltatnom. A Scirocco gond nélkül csal mosolyt bárki arcára, a jól hangolt, elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés gázelvételre jól kontrollálható túlkormányzottságot eredményez, miközben a Velosternél sem marad el a hatás, azonban ott jóval mérsékeltebb formában jelentkezik, amiről leginkább az egyszerűbb, csatolt lengőkaros hátsó futómű tehet.
Emellett megjegyzendő, hogy nagyobb úthibára hajtva a Veloster első futóműve jóval törékenyebbnek hat, mint a Sciroccoé. Kormányzásban hasonlóan veszik az akadályt versenyzőink. Itt is-ott is korrekt szerkezetekkel van dolgunk, ennek ellenére azt kell mondanom, hogy a VW kormányműve több információt közvetít az útról és precízebben, pontosabban lehet vele manőverezni.
A Hyundai erőforrása elmarad a német konkurensétől
Akkor hogy is állunk? Tesztpéldányaink jól vették a legkritikusabb akadályt. Külön-külön pozitív véleményezést érdemelnének, viszont az összehasonlításban mind a motor, mind a futómű tekintetében a Hyundai marad alul, hiszen a rugalmasabb erőforrás és a játékosabb felfüggesztés is a Scirocco malmára hajtja a vizet.
Ár, költségek
Mindketten kitettek magukért - galériaAz árcédula azonban sok mindent megváltoztathat - nem egyszer fordult már elő, hogy a kifejezetten jó képességeket a vételár tette semmissé. Itt most nincs szó ilyen huszárvágásról, viszont az összegek áttekintése meglehetősen árnyalja a képet. A Hyundai az elmúlt években megbízhatósága mellett főként kiemelkedő ár/érték arányáról vált ismertté, s bár az importőr a friss modellek esetében a szokásosnál agresszívabb árpolitikát folytat, azért portékái még mindig jóval kedvezőbb összeg fejében kelletik magukat a wolfsburgiak termékeinél.
A metálfényezés kivételével makulátlanul felszerelt panorámatetős, navigációval és prémium hifivel, illetve 'bőrrel' érkező Veloster tesztautó 7,7 millió forintot kóstál. Egy hasonló 122 lovas 1.4 TSI Scirocco ellenértéke viszont már éppen túllépi a 9 milliós küszöböt, azaz jelentős különbség tátong kettejük között. A Scirocco szempontjából viszont kellemetlen tény, hogy még józanul, normaszintünkre szerelve sem kúszik 7,5 millió alá az összeg (alapára 7,1 millió), míg egy hasonló Velostert megúszhatunk 6,5 millió körül, legolcsóbban pedig kerek 6 millióért vihetjük haza az újdonságot.
Persze autót általában nem rövid időre vásárol az ember, emiatt a költségek terén a szervizelés árainak is utánajártunk, hogy még precízebb ítéletet alkothassunk. Ez esetben 5 évre, mégpedig évi 20 ezer km-es futással, vagyis összesen 100 ezer km-re vizsgálódtunk. Az időszakos karbantartásokkal számolva a VW jelenlegi árakon mintegy 214.000 Forintnyi kötelező szervizdíjat igényel, míg ugyanekkora futásteljesítményre a Hyundai esetében épp 78.000 Forinttal számolhatunk. A kopó alkatrésznél jelentős különbség nincs, a féktárcsák, betétek, szilentek nagyjából hasonló költséggel járnak.
Ellenben maradványérték számításában ismét a wolfsburgi versenyző diadalmaskodik, ugyanis ha minden igaz, a lízingcégek számítását a piaci érték korrekciójával módosítva 5 év múlva Sciroccónkat 3 millió Forint körül tudjuk majd továbbadni, míg a Veloster értéke állítólag csupán 2,1 millió körül alakul, tehát a megvételkor jelentkező milliós differencia eladáskor szépen visszasétálhat a zsebünkbe. Mindent egybevetve azonos fogyasztás mellett számításaink szerint 5 év/100 ezer km-re vetítve a Sciroccózás havonta alig 3 ezer forinttal kerül többe a Velosterezésnél, ami valljuk be, nem egy jelentős differencia. Egyébként a Volkswagenre 4 év vagy 200 ezer km garancia van, míg a Hyundai 5 év kilométer-korlátozás nélküli garanciát kínál - vagyis a Veloster szerez egy plusz pontot.
Néhány szóban
A végső értékelés jelen esetben nem egyszerű feladat. A Volkswagen Scirocco szigorúan objektíven szemlélve több szempontból – így a hajtáslánc és a vezethetőség tekintetében – jobbnak bizonyult ellenfelénél, míg a Hyundai Veloster általánosan jó képességeivel és jelentős árelőnyével szerez jó pontokat, bár utóbbit az értékvesztés során várhatóan elbukja. A beltereket vizsgálva a Hyundai megcsillogtatta a manapságA háborúban mindkét fél nyert csatákat - galéria több modelljében is érződő magas minőséget és jó összeszerelést, miközben helykínálatukat tekintve hasonló eredménnyel zárnak a párbajhősök - persze a Veloster előnyére válik a bejutást megkönnyítő és a különcséget növelő harmadik ajtó.
Menet közben tehát a VW modellje tűnt jobbnak; virgoncabb és masszívabb futóműve, illetve jobb kormányzása élmény tekintetében lepipálja koreai vetélytársat. Mivel ebben a kategóriában bizony a vezetési élmény sokat számít, így ezt a részt nagyobb súllyal pontozhatjuk a végelszámolásnál. A verdikthez persze az árakról sem feledkezhetünk meg. Azonos szintre felszerelve szinte állandó 1 milliós differencia jelentkezik a két sportos négykerekű között, ami ebben az árkategóriában meglehetősen combosnak nevezhető, ráadásul a magasabb szervizköltségek is a Scirocco ellen szólnak - a jobb értéktartás viszont mellette. Egy szó, mint száz, a Scirocco megvédte a németek becsületét és megnyerte az összehasonlítást, de a különc Veloster jobban megizzasztotta, mint azt talán előre bárki is gondolta volna.