Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Egy sportkupé megvásárlása a világ legésszerűtlenebb cselekedetei közé tartozik, hiszen tipikusan olyan szituációról beszélünk, amikor több pénzért kevesebbet kapunk. A tekintélyes külső méretekhez szűkös utastér, és viszonylag nehéz vezethetőség társul. A megcsorbult praktikum mellett nagyobb tömeggel kell számolnunk, és az amúgy is magas vételárhoz tekintélyes fenntartási és üzemeltetési költségek járulnak, miközben a racionális gondolatok semmibevételéért minden nap felelhetünk a családi kupaktanács előtt.

A képen 212 lovat rejtettünk el - galériaS mégis, talán egyetlen kategória sincs az autóiparban, ami vonzóbb, vagy kívánatosabb lenne a potenciális ügyfelek és a külső szemlélődők számára. Fenti megállapítás alól, nem képezek jómagam sem kivételt, így jónéhány évvel ezelőtt átszellemült tekintettel töltöttem el néhány órát egy vidéki kiállítás egyik vendégszereplőjének társaságában. Talán még a jogosítványt sem tartottam a kezemben, amikor a Hyundai Coupé/Tiburon szirénéneke elragadott magával, s ezt a hosszú idő elteltével sem merült feledésbe. Ma már persze más értékítélettel tekintek az autókra, s ha őszinték szeretnénk lenni, a koreaiak leköszönő modelljéből – talán az amerikai 2,7 literes változattól eltekintve - hiányzott is az igazi tűz, ami a külcsínt valódi tartalommal töltötte volna meg.

Száz az egy ellen - első hallásra reménytelennek tűnik

Fentiek ismeretében nem is meglepő, hogy az Európában frissen debütált Genesis Coupé olyan érzelmi hullámvasútra ültetett fel, amibe kollégáim és ismerőseim is beleszédültek, s néhányan skizofrén hajlamaim és kicsapongásaim miatt még orvosi kezelést is javasoltak. Az őrület határán és egy hét együttélés után persze mindenki kivillantja a foga fehérjét, s ez alól tesztünk tárgya sem bújhatott ki. Mindezek eredménye gyanánt pedig száz okot is mondhatnék, ami miatt nem a Genesis Coupé a legjobb választás, de csak egyet, ami miatt mégis, ám ez az egy érv könnyedén eltöröl minden korábbi kételyt, vagy fenntartást.

'Félre az útból' - galériaA külső megjelenést illetően csak első ránézésre gondolhatjuk azt, hogy a forma megosztja a közvéleményt, a valóságban a Coupé rövid időn belül mindenkit elragad. Gyengéd érzelmeinket az autó persze nem hálálja meg, hiszen szigorú tekintetével úgy néz vissza ránk, mint egy prédájára váró ragadozó. A baljós hatást már csak tovább erősíti a fényszórók felfelé húzása és az oldalsó fénytörő vonalak nyers erőt sugalló, kidülledő izomzata. A hangsúlyozott ék-hatás miatt ugrásra készen vár vadászatra a Genesis, ami úgy tud egyedi lenni, hogy közben kerül mindenféle radikalitást, s gyakorlatilag a jól bevált fogásokat alkalmazza sikerrel.

Részletekben az erő - a Genesis Coupé több mint figyelemfelkeltő

A képek sajnos csak részben képesek érzékeltetni az autó szélessége, és lapossága által keltett sportos hatást, de kétségtelen, hogy a látványtól a szabad prédát nyújtó autósok minden külön jelzés nélkül úgy libbennek szét, mint rémült galambok a Szent Márk téren. Ha mindez nem lenne elég a feltűnéshez, tesztautónk sárga fényezése már-már kínos mértékben vonzza a mustráló tekinteteket - no meg a rovarokat, akik a hölgyekkel egyetemben ösztönszerűen repülnek rá a sportkupéra. A színválasztást helyességét egyébként csak kezdetben vontam kétségbe, az árnyalatnak ugyanis megvan az előnye, hogy akkor sem látszik rajta a por, amikor az autóról lepergő mosóvizet már feketére színezi a szennyeződés.

'Mennyi van beleírva?' - senki sem marad közömbös

Miután alaposan szemügyre vettük a külsőt, itt az ideje, hogy a kulccsal a zsebünkben szélesre tárjuk a vaskos és igen hosszú keret nélküli ajtókat. Ebben a pillanatban bizonyára sokaknak szélesre kerekedik a szeme a piros betétekkel tarkított kárpitozás láttán, ami igencsak éles kontrasztot alkot az autó fényezésével, de döbbenetünket gyorsan feledteti majd az ülések kényelme, és a bőséges első helykínálattal való szembesülés.

A piros kárpitozás erős kontrasztot alkot a fényezésselMeglepetésre a helyes vezetési pozíció megtalálása nem is olyan egyszerű. 180 centiméteres magasságommal igencsak vesződtem, mert a pedálokhoz és a kizárólag magasságban állítható kormányhoz ideális helyzetet találva jóformán a törzsem mellé került a sebességváltó, így a megszokottnál hátrébb húztam az ülést. Miután azonban kényelembe helyezzük magunkat, azonnal érezni lehet azt a személyre-szabottságot, és az autó kompakt jellegét, mely okokból szeretni lehet a kupékat, s ami miatt szempillantás alatt társunknak, s a jelentős külső mértek dacára is testünk meghosszabbításának érezzük a Genesist.

'Odaát' egy szavunk se lehetne

Az utastér kialakítását és az anyaghasználat minőségét nem lehet kritikával illetni, már amennyiben a tengerentúli alig ötmillió forintos vételárat vesszük figyelembe. Hazánkban persze – korábban részletezett okokból – ennek duplájába kerül a kétliteres turbómotorral szerelt modell, ennyiért viszont már joggal várnánk el némi prémiumhangulatot, ami azonban hiánycikk az autóban. A Egyetlen felszereltségi szinten rendelhetőfelszereltség persze bőséges - jóformán csak a Bluetooth-kihangosítót hiányoltuk -, de ettől eltekintve az első benyomások dacára minden inkább közepes színvonalú, semmint kiemelkedő minőségű.

A középső mátrix-kijelző például úgy, ahogy ellátja a feladatát, csak éppen a ’90-es éveket idézi, s a kellemesen vaskos fogású kormánykerék kicsivel több, mint 10.000 km-rel a háta mögött a kopottság jeleit mutatja. Nincs is ezzel semmi baj, csak éppen a nagyobb árcédulával rendelkező, sportosabb modelleket legalább az ilyen apróságok lecserélésével, illetve minőségi elrugaszkodásával lehetni egy árnyalatnyit szegmentálni a ’hagyományos’ utcai modellektől.

Ahhoz képest, hogy kupé, még praktikus is tud lenni

A csomagtartó 332 literes - elvileg bővíthetőAlaposabban körülnézve eltévedhetnénk a gombok erdejében, de ennek ellenére minden funkció könnyedén kezelhető, s az egyes berendezések kezelése gyorsan megtanulható. Mindezeknek köszönhetően az autó nem csak, hogy minden igényt képes kielégíteni, de jellegéhez képest még praktikusnak is nevezhető. A hátsó sorban a lábteret illetően önmagam mögött is helyet foglalhatok (igaz, a fejemet ilyenkor vagy lehorgasztva, vagy hátrahajtva kell tartanom), de 10-20 centiméterrel kisebb termetű személyek számára maradéktalan kényelemmel szolgál a típus – egyik utasom például még álomba is szenderült. A 332 literes csomagtér a szűk nyílástól, és a hátsó hangszóró helyigényétől eltekintve ügyesen kihasználható, s jelképesen az ülések ledöntésével bővíthető is.

Most aztán a lovak közé csapunk!

Hyundai Genesis Coupé - galériaMiután egy sportautóban ülünk, nincs is jelentősége a fenti sallangoknak. Csak az számít, hogy minden gyorsításkor tarkón vágjon minket az ülés, hogy minden kanyarban az oldalablak felé dőljön a fejünk, hogy fékezéskor az övekbe fúródjon a testünk, s hogy a hátsókerékhajtású autó kilincsei előzni igyekezzenek a motorháztetőt. Napsütötte őszi hétvégén pedig minden adott, hogy próbára tegyük a Genesist, ezért újfent oda megyünk, ahol nem számít a tetszetős külső, vagy a fellengzős marketing-maszlag. A mecseki szerpentin éles ívekkel és visszafordítókkal tarkított útjain ember és gép is megismerheti saját képességeit, így aztán nyugodt tempóban igyekszünk a megmérettetés helyszínére.

Vajon menet közben is nagymenő? A második oldalon kiderül.