Vásárlási tanácsadónk, azaz részletes, sokmodelles tesztünk első részében még könnyű dolgunk volt: amennyiben az Opel Insigniát szimpatikusnak találjuk, csak preferenciáink alapján el kellett döntenünk, hogy a négy verzió közül melyikre voksolunk. Most azonban a felszereltségekről lesz szó, melyekhez nem árt a részletes útmutató. Meg is mutatjuk, hogy mit érdemes beikszelni, és hogy mi követel feleslegesen nagy anyagi áldozatot.

Ha túljutottunk az első részben kitárgyalt lehetőségeken, vagyis eldöntöttük, hogy ötajtós vagy kombi karosszériával szimpatizálunk az Insigniával, hamar rájöhetünk, hogy ezzel még nagyon sok kérdést hagytunk nyitva. Persze, ha a szedánként és kombiként is rendelhető sportos GSi vagy a kizárólag kombi Country Tourer mellett tettük le a voksunkat, egyféle felszereltségi szintből indulhatunk, de a villámos csúcsmodell vásárlóinak többsége valószínűleg az Edition, Dynamic és Innovation szint triójával találkozik.

Akciósan nagyjából 6,5 milliótól ülhetünk be; a csúcsváltozat ennek többszöröse lehet

Itt már elengedhetetlen behozni az árak kérdéskörét is, még ha arról részletesebben a következő, záró részben beszélünk is a különböző hajtásláncok kapcsán. A 8,21 milliótól induló, de különböző akciókkal valójában már újonnan akár 6 év garanciával 6,5 milliótól elvihető Insignia kiindulási alapja egész jól felszerelt. A 200 lóerő alatti motorokkal kombinálható Edition szint már ráfutásra figyelmeztető, gyalogost is észlelő automatikus sebességcsökkentő rendszert is tartalmaz, de a LED-es nappali menetfény, a LED-es hátsó lámpák, a hőelnyelő ablaküvegek, a tempomat, a hátul is befújó manuális klíma és a 17 colos könnyűfém felni is benne van a csomagban.

8 millióért már egészen jól felszerelt modell kapunk

Ehhez már csak egészen jó árai miatt is érdemes hozzáválasztani pár pakkot, pl. az esőérzékelőt, aut. sötétedő belső tükröt és aut. fényszórókapcsolást tartalmazó Kilátás és világítás csomagot 60 ezerért, hangszigetelt oldalablakokat 30 ezerért, de még a holttérfigyelőért, önparkoló rendszerért, keresztirányú forgalomfigyelőért és tolatókameráért kért 250 ezer forint is megérheti – ha már csak egy kis koccanást segít elkerülni, máris bőven behozta az árát. Ha ettől el is tekintünk, az ülés- és kormányfűtést tartalmazó Téli csomag (130 e) és a már említett Kilátás csomagot, valamint parkolóradarokat, kétzónás automata klímát és sok apróságot kínáló Edition csomagot (260 e) érdemes beikszelni, így egy szép metálfényezéssel (150 ezer; apró érdekesség, hogy az alapfényezés nem fehér, hanem indigókék) együtt egy kis alkuval még mindig 7 millión belül lehet egy kellemesen felszerelt, 140 lóerős nagyszedánunk.

Azért innen még könnyű sok csábító extrával felfelé haladni. Ha sokkal többre vágyunk, akkor viszont hamar elérünk a szint határáig, a belépő Insigniához ugyanis csak viszonylag kevés opciós csomag és felszereltség választható, vagyis érdemesebb a félmillióval drágább Dynamic, vagy a 620 ezerrel borsosabb Innovation szint felé venni az irányt. Ezek némi többletfelszereltség és jobb felszerelhetőség mellett kiegészítő díszítő elemeket tartalmaznak (pl. króm tetővonalat, a Dynamic esetében matt fekete, az Innovation esetében krómozott övvonallal az ablakok alatt). Azért felszereltségekből is nagyjából 500 ezernyi értékben került a csomagokba, itt például alapból 8-colso digitális műszercsoportot és AGR-minősítésű, sokkal kényelmesebb és személyre szabható sportüléseket is kapunk.

Kedvező csomagok és olcsó, de jó felszereltségek csábítanak

Ezeket egyébként egészen kellemes összegért (a vezető esetében 190 e) megkoronázhatjuk 8-irányú elektromos állítással, masszírozással, állítható oldaltartással, memóriával és szellőzéssel – utóbbi ráadásul még mindig elég ritka lehetőség a kategóriában, bőrkárpitozás esetén pedig talán mondanunk sem kell, hogy mennyire hasznos. Ha már bőr: fekete vagy bézs kárpitozást egészen barátságos 431.500-ért kapunk, amiben már az első-hátsó ülésfűtés is van, igaz, ezért az összegért csak átlagos minőségű, a legtöbb helyen műbőr borítást kapunk. Az Exclusive csomag azonban a kategóriában kissé szokatlan módon ennél jóval többre is nyújt lehetőséget, de erről később.

Infotainment tekintetében jó hírünk van: már alapból megkapjuk a szépen integrált 7 colos központi rendszert, amely ráadásul szériában képes az Apple CarPlay/Android Auto támogatásra, vagyis telefonunk tükrözésére. Vagyis a Google Maps vagy a Waze segítségével a központi kijelzőn jobban navigálhatunk, mint bármilyen gyári rendszerrel, beleértve az Opel 400 ezer forintos navigációját, amelyet a Bose hifivel együtt csomagban valamivel olcsóbban kapunk meg – de így ez a beruházás nagyjából felesleges.

Nem feltétlenül kell fizetni a naviért: a 7 colos központi rendszer széria és tudja okostelefonunkat is tükrözni

Emellett az OnStar szolgáltatásra (bármilyen hasznos is) sem érdemes befizetnünk 150 ezerért, az ugyanis 2020-tól megszűnik. Igaz, valószínűleg a Peugeot hasonló szolgáltatása veszi át a helyét, de ez még túl bizonytalan. Viszont, ha napfénytetőt (szedánnál, 293 e) vagy panorámatetőt (kombinál, 418 e) rendelünk, akkor ezt megkapjuk alapból. Hogy ezt megtesszük-e, az ízlés kérdése, de az indukciós töltőre nem sok szükségünk lesz (legtöbbször a CarPlay/Android Auto miatt úgyis vezetéken kapcsolódunk), mint ahogy a 220 ezres Bose rendszert is csak akkor rendeljük meg, ha tényleg fontos némi plusz (az alap héthangszórós rendszer is elboldogul), mivel sem kapunk annyira kiemelkedő hangélményt – inkább csak egy picit jobb színpadképet erőteljesebb mélyek mellett. Ezzel szemben ott az Új Innovation csomag (szedánhoz 341, kombihoz 416 ezerért), amin érdemes lehet elgondolkodni, ugyanis máshol még ennél is drágább lenne a kategóriában fehér holló szélvédőre színesen vetítő kijelző (HUD), itt pedig nem csak ezt a remek kis extrát, hanem rögtön kulcsnélküli rendszert (kombinál alárugós elektromos nyitással), 8 colos, színes műszercsoportot, lopásgátló riasztót, tolatókamerát, hangszigetelés csomagot és indukciós töltőt is kapunk ennyiért.

Ebben az erdőben könnyen eltévedhetünk: sok csomag és extra zárja ki vagy fedi át egymást

Itt persze eljutunk a csomagos rendszer furcsaságáig is: néhány extrát ugyanis csak csomagban kérhetünk, a csomagokban pedig átfedések vannak, így például előfordulhat az, hogy a tolatókameráért vagy más dolgokért elméletben többször fizetünk. Emellett sok csomag kizárja egymást, ha pedig megnyitjuk az Opel konfigurátorát, sokszor nem is értjük, hogy egy adott csomagot miért nem tudunk rendelni, mi a kizáró ok. Túl sok az átfedés, túl sok a kizáró ok, és ezt tetézik olykor a külön rendelhető opciók megkötései is – sokszor egészen bonyolult és szövevényes egy Insigniát összerakni. Persze tanácsadónkkal vagy egy villámos márka kereskedőivel felvértezve valahogy csak sikerült utat vágni a dzsungelben, de jobban örülnénk, ha inkább egy rendezett parkban kellene sétálgatnunk.

Ugyanakkor cserébe tényleg egészen kellemes extraárakkal szolgál az Insignia, a legtöbb opció pedig teljesen jól működik, és érdemes beruházni rá. Ilyen például a FlexRide állítható lengéscsillapítású futómű, amely egyszerre tud kényelmesebb és feszesebb, sportosabb rugózást biztosítani gombnyomásra az alapbeállításhoz mérten – ez a plusz megér 300 ezret. A nagy kereket viszont továbbra sem ajánljuk: a 235 vagy 245 mm széles 18 colos abroncsoknál érdemes megállni. Így nem csak hosszú távon spórolunk igazán sokat (hiszen a tagadhatatlanul szép 20 colos szettek 2-300 ezres felára még akár elgondolkodtató is lehet, de az újragumizás költségét is számolni kell), de kanyarban szinte ugyanúgy tapadó (hiszen a nagyobb sem szélesebb), de sokkal jobban rugózó végeredményt kapunk. További jó hír, hogy a nálunk járt tucatnyi Insignián csak újabb fejlesztésű prémium abroncsokat láttunk szériában – jó tudni, hogy ezen nem spórol az Opel.

A mátrix LED-es adaptív fényszórókért kért 350 ezer forint sem túlzó

Van azonban egy felszereltség, pontosabban egy kiegészítő személyre szabási lehetőség, amely nem a spórolásról szól. Ez az időközben csomaggá avanzsált Exclusive, amelynek 635 ezres ára (navival, sportkormánnyal, megvilágított küszöbökkel, Exclusive felirattal) csak kiindulásként szolgál. A 775 ezres Exclusive külső színek lehetősége mellett 1,2 millióért bármilyen általunk kitalált/választott színre lefényezik az Insigniát, amelyhez aztán különlegesebb borítású külső tükröket vagy műszerfali betéteket is válogathatunk további kisebb felár ellenében. Még érdekesebb a sötétkék vagy a világosbarna bőrkárpitozás lehetősége, ám ez nem jobb minőségű, mint a 431 ezres bőrcsomag fekete vagy bézs megoldása, viszont 851 ezer forintos felárral rendelkezik. Igaz, ebben benne van az ergonomikus (azaz masszírozós, szellőztethető, stb.) sportülés csomag 340 ezer forint értékben, de így is látszik, hogy ez nem egy akciós ajánlat, hanem a tehetősebbek területe.

Ennek ellenére nagyon is jó dolog, hogy van az Exclusive csomag, méghozzá a még drágább sötétbarna bőrkárpitozás miatt, amivel igazi prémium, egészen luxusautót atmoszférát teremthetünk a belső térben. Az 1,25 milliós Brownstone valódi bőrkárpitozás ugyanis felettébb puha, nagyon kellemesen illatozó bőrt jelent az üléseken, amelyeken így ülni is teljesen más, emelkedettebb, simogatóbb érzés – ez pedig a világosbarna kárpithoz viszonyítva 400 ezer forint pluszt jelent, ami egy jó alkuval akár 320-ig lemehet. Ennyit pedig szerintünk feltétlenül megér, ha már az Exclusive igényesebb/költségesebb útján indulunk el. Ha abszolút mindent akarunk, akkor nem lehetetlen a 17 milliós ár megközelítése sem a legdrágább hajtáslánccal (210 lóerős, dízel, automatás Country Tourer), de ne feledjük, hogy az Opel alkukészsége miatt 15 milliónál drágább Insignia kínálati árat valószínűleg sosem kapunk.

Méregdrága, de teljesen más atmoszférát teremt a finom, illatos csokoládébarna bőrkárpitozás

Ha pedig boros extrák, akkor nem feledkezhetünk meg az OPC Line külső (250 e) és belső (150 e) csomagról sem. Utóbbi a szedánnál egy hátsó légterelőből, valamint minden változatnál egy kis első-hátsó, illetve küszöbtoldatból áll, amely bár egy picit sportosabbá teszi az összképet, önmagában nehezebben észrevehető, mint a sárvédőívre kapott OPC Line felirat. A belső csomag pedig fekete tetőkárpitból, könnyűfém pedálokból és mellesleg jobb minőségű, puhábban párnázott bőrrel ellátott sportkormányból áll; nem véletlen, hogy utóbbi az Exclusive kivitelnél széria.

Ha pedig ezt az alkut is beleszámítjuk, akkor azért még 170-200 lóerővel gazdálkodva, kimondottan jó felszereltség mellett is megmaradhatunk a 10 milliós határvonal innenső oldalán, amiért egy olyan tágas, igényes nagyautót kapunk, ami futómű és kormányzás tekintetében kategóriája egyik legjobbja, és más tulajdonságai kapcsán sincs lemaradásban, opciók tekintetében pedig a kategória legjobban felszerelhető modellje. Átláthatóbb felszereltségi csomagpolitika (kevesebb átfedéssel és kizárással) kimondottan jót tenne a modellnek, de ha valahogy sikerül átvágni magunkat a lehetőségek dzsungelén (ami higgyék el, még az Opel szalon kereskedői segítségével sem feltétlenül egyszerű művelet), akkor ár-érték arányban erős ajánlatot kaphatunk.

Az opciók tengere zavarbaejtő, de a legnehezebb kérdésekre a hajtásláncok kapcsán kell választ adnunk

Már csak egy jó hajtáslánc kell a sikerhez, abból pedig korábbi tesztjeink alapján nem titok, hogy akad, igaz, még mindig fáj, hogy a szeptember 1-től szigorodott normák miatt nem átalakították, hanem száműzték az egészen jó áron kínált 260 lóerős benzines variánst. Helyette azonban 110-től 210-ig számos erőforrás közül válogathatunk – hogy melyik mellett érdemes letenni a voksot, azt pedig tanácsadónk következő részében árakkal is szemléltetve eláruljuk.