Azt hiszem nyugodtan mondhatjuk, hogy az Opel Insigniával hagyományosan közeli kapcsolatot ápol szerkesztőségünk, hiszen már a középkategóriás előző – és ezen a néven egyben első – generációjából is szinte minden verziót kipróbálhattunk, és ez a szép hagyomány a legfrissebb kivitel esetében is folytatódik. Ezen felbuzdulva úgy gondoltuk, hogy a vásárlási tanácsadónkból is jöhet az újabb felvonás, ezúttal természetesen a legújabb Insigniát, és annak szinte minden verzióját górcső alá véve. Ugyanis hiába tépázták meg az új emissziós előírások a motorpalettát: a bőség zavarában eligazodni nem is olyan könnyű.
Háromrészes sorozatunk első epizódjában a külcsínről és a belbecsről lesz szó, és szóba kerülnek az olyan egyedibb kivitelek, mint a GSi és a Country Tourer. A következő részben az opciós listát vizsgáljuk meg közelebbről, hogy aztán a végül a legnagyobb falattal birkózzunk meg, méghozzá a hajtásláncok és az árak képében. A legjobbat hagytuk a végére? Valóban, méghozzá tudatosan: egy dízeles alapváltozat jelenleg is szerkesztőségünk garázsában tartózkodik, és még hátra van az 1,5 literes turbómotor és az automata váltó kettősének próbája. Vágjunk is neki! Induljunk az elejéről, és kezdjük el kívülről megközelíteni az Opel középkategóriását!
Nem aprózzuk el: összesen nyolc változatot vetettünk alapos teszt alá, a menetpróbákkal együtt így abszolút kimaxoltuk a lehetőségeket
Nem kell túlságosan közel mennünk ahhoz, hogy rögtön szembetűnő legyen az Insignia hatalmas mérete. Már az ötajtós verzió is 3 mm híján 4,9 méteres, amire a kombi közel 9 centit tesz rá – hogy pontosak legyünk, 89 millimétert. A méretek mellett a nyúlánk, elegáns, de egyben dinamikus vonások is rögtön feltűnnek, hogy aztán közelebb érve már a részletekre tudjunk koncentrálni. A letisztult összkép ellenére több érdekes elemet is felfedezhetünk az Insignia orrészén: élesre húzott, kettős LED-es nappali menetfénnyel felvértezett lámpatestek, szárnyakat mintázó, króm díszcsíkok a hűtőrácson, a motorháztető közepén lévő látványos domborítás és lapos orr biztosítja a mutatós összképet.
Méretes a szedán, de jóval nagyobb a kombi
A Grand Sport névre hallgató ötajtós változat esetén a hátsó traktus talán kevésbé izgalmas, de a sportosan lefelé ívelő tetővonal, a hátsó fényszórók grafikája és a csomagtérajtó törésvonala jelent merészséget. A kombi hátul még látványosabbra sikerült, mint a szedán, hiszen az oldalablakok felső élén végigfutó króm csík az autó hátán ügyesen játszik össze a hátsó lámpákkal, ezzel eszünkbe juttatva a Monza tanulmány hasonló megoldását. A majd’ 1,9 méteres szélesség és a 2,83 méteres tengelytáv közös a két verzióban, míg a pontban 1,5 méter magas Sports Tourer 4,5 centivel nyúlik feljebb. A Sports Tourer felára egyébként minden esetben 300 ezer forint.
A Country Tourer igazán mutatós - galéria
Mielőtt rátérnénk az utastérre, érdemes kitérni a kétegyedi változatra is: a sportos vonalat a GSi, a szabadidős vonulatot pedig az általunk csak telekjáróként emlegetett Country Tourer verzió képviseli. Míg előbbi ötajtósként és kombiként egyaránt elérhető, utóbbi értelemszerűen csak puttonyos felépítéssel létezik, ám hajtásláncok terén fordul a kocka, ugyanis a Country Tourerhez a 200 lovas, automata váltóval szerelt benzines mellett a 170 és a 210 lóerős dízel is elérhető, ám a GSi – a sors fintorának és a szigorú WLTP normáknak köszönhetően, amelyek partvonalra szorították a 260 lóerős benzinest – már csak a 210 lovas dízellel lehet a miénk.
Nem csak kívül, de a lemezek alatt is sportosabb a GSi - galéria
A külső ismertetőjegyek maguktól értetődők a GSi és a Country Tourer esetén: előbbihez sportosabb lökhárítók, hangsúlyosabb légbeömlők, látványos keréktárcsák, nagyobb hátsó légbeömlők és nagyobb kipufogók járnak, míg utóbbit a jól ismert műanyag elemekkel tették terepjárósabbá a gyáriak – de természetesen egyedi lökhárítók is járnak hozzá. A maga nemében mindkét verzió nagyon mutatós, ráadásul nem csak a külcsínre adnak, hiszen a GSi-hez sportosabbra hangolt hajtáslánci elemek, a Country Tourerhez pedig 2,5 centivel megemelt futóművet kapunk, így a nekik szánt funkciókat is ügyesebben töltik be. Árban egyébként egyikük sem annyira ijesztő: a GSi azonos felszereltség mellett 700 – az OPC külső csomagot is számítva azonban csak 300 –, a Country Tourer pedig nagyjából 500 ezer forinttal drágább, mint a normál változatok.
Ideje azonban rátérni az utastérre, hiszen belül is nagyon jól teljesít az Opel zászlóshajója. A tervezők mintha csak a külsőből indultak volna ki: letisztult, de elegáns formák várnak minket bent is, logikus felépítéssel és jó ergonómiával. A multimédiás rendszer képernyője jól leolvasható és kényelmesen kezelhető, a digitális műszerfal pedig rengeteg hasznos információval szolgál. Az anyaghasználatra és a minőségérzetre nem lehet rossz szavunk, és már a kezdeti összeszerelési hibákat is orvosolták a gyártásban. Az amúgy kiváló és nagyon hasznos, szélvédőre vetítő head-up kijelzőt takaró plexi az egyik korai tesztautóban bizony folyamatosan nyöszörgött, akárcsak a kombi hatalmas tetőablaka. Emellett korábban a műszerfal álvarrása is félresikerült: hol összejött a cérna alábújtatása, hol pedig egybefüggő cérnasort találtunk, megtépázva kissé a jó anyagok által sugallt minőségérzetet. Úgy tűnik, hogy ez már a múlté: az újabb tesztautók esetében minden hibát orvosoltak a gyártás során, így azok (volt közöttük közel 30 ezer kilométert futott példány is) sokkal jobban egyben voltak.
A brownstone finom bőrkárpittal egy kis luxuskategóriás csavart is adhatunk a modellnek - méregdrágán
A lábtér mindenhol bőséges, ahogyan széltében is van elég hely, a szélső ülésekhez járó feláras fűtésről nem is beszélve, de a kupés tetőív miatt a magasabb családoknak azért érdemes lehet a kombit választani – 185 centinél ugyanis már kevés a fejtér, ilyenkor csak lejjebb csúszva férünk el kényelmesen, de legalább erre már van bőven tér. Az ötajtós verzió csomagtere ugyan valamivel kisebb lett az elődhöz képest, de a rendelkezésre álló 490-1450 literes tér azért így is elegendő, sőt, a valóságban nagyobbnak is érződik, ráadásul az ötajtós kialakítás okán hatalmas nyíláson keresztül pakolhatunk.
A kombi helykínálata fejedelmi hátul - a szedánban a fejtér az igazán magasaknak szűkös lehet
A kombi esetében természetesen a fejtér problémája is megoldódik, és tulajdonképpen egy táncparketten érezhetjük magunkat a második sorban. A csomagtér a maga 560 literes alapértékével jó pár ellenlábassal szemben alulmarad, de azért így is bőven van hely a csomagoknak – a hátsó ülések támláját ledöntve pedig 1665 literre növelhetjük a teret. Okos megoldásokból sincs hiány: térelválasztó háló. sínen csúsztatható rögzítőpontok és gombnyomásra ledönthető hátsó üléstámlák is vannak, de 12 Voltos csatlakozót és akasztókat is találunk hátul. Praktikum terén egyik változattal sincs gond: minden apróságunknak bőven megtaláljuk a helyét, az ajtózsebekben pedig akár 1,5 literes palackok is elférnek. A Country Tourer verzió az utastérben nem hoz látható újdonságot, ám a GSi sportkormányával és sportüléseivel hoz némi különbséget, habár a kagylókért kért 1,15 milliós felár elég ijesztő (igaz, elektromos mozgatással, szellőztetéssel, finom bőrkárpitozással), még ha valóban elképesztően jól is teljesítenek az AGR minősítésű székek.
Egyelőre nehéz lenne, és talán felesleges is konklúziót megállapítani, hiszen a külső nagyon szubjektív terület, minden más esetben pedig az egyéni igények dönthetnek: akinek nagyobb térre van szüksége, vagy magasabb családtagjai vannak, annak érdemes lehet a kombit választani, a sportosságot kedvelők nyugodtan gondolkodhatnak a GSi változaton – habár jelenleg csak a csúcsdízellel elérhető ez a verzió, ami kissé ironikus –, akik pedig néha földútra tévednek, azok nyugodt szívvel válasszák a Country Tourert. Valószínűleg azonban nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, hogy a helykínálaton kívül minden esetben inkább a szubjektív vélemény és a megjelenés fog dönteni, nem pedig a kicsivel fokozott dinamizmus vagy éppen az emelt hasmagasság. A következő részben az elérhető opciókra, és azok optimális összeválogatására helyezzük majd a hangsúlyt.
A következő részben a felszereltségeket és képességeket vesszük szemügyre: ajánlunk költséghatékony kivitelt, ésszerű mindenest és felesleges sallangoktól megszabadított csúcsmodellt is