Az Opel Insigniára sokan voksolnak napjainkban, legyen szó egyéni vagy flottás ügyfelekről. A választásba nem lehet belekötni, a németek nemrégiben frissített középkategóriása már pusztán stílusával képes eladni önmagát, s akkor további jó tulajdonságairól nem is szóltunk. Mégis melyik a legjobb verizó mind közül? Egy szedánt, egy kombit és egy Country Tourer-t tesztelve ezúttal ennek jártunk utána.
Vágyak tárgya az Insignia - galériaA középkategória mára igencsak népessé vált és a sok-sok korrekt vétel között nehéz mellényúlni. A szürke sarokban töretlen lendülettel áll a Volkswagen Passat, amely a végsőkig fokozott eleganciát és a mértékletességet tartja pajzsként maga elé, míg a Mazda6 épp ellenkező irányba indulva a stílusosság nagykövetévé lépett elő, s akkor az öregedő Ford Mondeóról vagy a mezőnybe beleszürkülő Hyundai i40-ről még nem is ejtettünk szót.
Az Opel Insignia mindeközben talán azzal tudja fenntartani népszerűségét, hogy kaméleonként képes alkalmazkodni. Lehengerlő formáit egy sötétebb színnel elrejtve, egy egyszerűbb felnivel bizony tud ő visszafogott is lenni, miközben egy harsányabb árnyalat és négy látványos kerék az utcakép középpontjává varázsolja az Opel középkategóriását.
Az Insignia számtalanszor járt már szerkesztőségünk garázsában, s a megannyi különféle verzió vallatását követően a teljes kínálatot átölelő összefoglalóval jelentkezünk.
Az igényesebbek közé tartozik - galériaÉpp ezért az autó jóformán összes pozitív és negatív tulajdonságát ismerjük: az utastér szűkös, ellenben az anyagok minősége igazán jó és az összeszerelés korrekt. Maga az utastér persze sokat változott a ráncfelvarrással, például teljesen új a műszerfal – a régi számtalan kritikát kapott az egyébként logikusan kialakított gombtengere miatt.
Újdonság az érintőpad használata is, amely a betűk felismerésén túl az érintőképernyős, átlagos sebességgel operáló, szép grafikájú rendszer működését is vezérli. Ilyenkor az adott ikonokra irányítva a kurzort az érintőfelület rövid, intenzív rezzenéses visszacsatolást biztosít.
Öröm, hogy az átlagos képességekkel bíró, de prémiumnak hirdetett Infinity hifit búcsúztatta az Opel, helyette pedig már komolyabban megszólaló Bose audiorendszer kerül a ráncfelvarráson túlesett Insigniába - aki értékeli a jó hangzást, annak immár megéri 180 ezer forintot előteremtenie a jobb rendszerre.
Az egyik legszebb kombi - galériaUgyancsak pirospontos a félig vetített óracsoport (Cosmo felszereltségtől), amely gyors és szép, ráadásul számtalan információ megjelenítésére hivatott. A legszerényebb felszereltséghez persze a korábbi verzió klasszikus óracsoportja jár, míg közepes szinten már színes kijelzővel rendelkező műszeregységet kapunk. A műszaki extrák sora hiánytalan, távtartó tempomat, holttérfigyelő és minden finomság szerepel a repertoárban, míg a kényelmet kétféle minőségű, finom bőrkárpit és elektromos mozgatású, hűthető-fűthető ülések szolgálják, van a hátsó sorhoz légbefúvó és 230 Voltos csatlakozó, ráaádsul végre az Opel is ad kulcsnélküli rendszert.
Sajnos a helykínálaton a modellfrissítés nem tudott segíteni, az Insignia továbbra is leginkább egy kompakt modellel tud vetekedni, sőt, a kombi esetén a méretes panoráma üvegtetővel, a szedán és az ötajtós esetében a tetőablakkal olyannyira lecsökken a fejtér, hogy 185-190 cm felett már nem maradéktalanul kényelmes az autó.
Karosszéria
A vásárlói oldal egyik legfontosabb kérdése, hogy melyik karosszériával érdemes megváltani a jegyet az Opel szépséges középkategóriásába. E téren háromféle lehetőség áll rendelkezésre: szedán, ötajtós és kombi, vagyis Sports Tourer formával választható az Insignia. Mindhárom 2737 mm-es tengelytávval bír, egyedül hossz és magasság szempontjából tapasztalhatunk eltérést. Míg a szedán és az ötajtós 4842 mm hosszan nyúlik el és 1498 mm magasra nőtt, addig a kombi 4913 mm-ig (Country Tourer 4920 mm) nyújtózkodik, s 1513 mm (Country Tourer 1522 mm) magasságú.
A kép persze csalóka, hiszen a sokkal tágasabbnak ígérkező Sports Tourer leginkább praktikumában tud többet nyújtani. 500 literes kapacitásával a szedán csomagtere a legkisebb, melyet 530 literrel az ötajtós követ, s meglepetésre a kombi mindösszesen 10 literrel tud ennél többet, összesen 540 litert befogadni.
A kombi csomagtere átlagos - galériaElőredöntött ülésekkel érdekes módon az ötajtós viszi a pálmát (1075 liter), miközben a kombi 1030 liternek képes helyet adni, a szedán pedig 1015 literes kapacitással végez a dobogó alján. A Sports Tourer előnye a sínes, többféleképpen variálható csomagtérben és a nagyra nyíló, akár elektromos mozgatású hátsó ajtóban mutatkozik meg, illetve a kevésbé eső tetővonal miatt a hátsó utasok számára valamivel több fejteret ad.
Amennyiben küllem szempontjából vizsgáljuk a dolgot, nehéz korrekt ítéletet hozni, hiszen mindhárom karosszériával meglehetősen szép – és nem utolsósorban áramvonalas – az Insignia. A legharmonikusabb, legfiligránabb összképet talán az ötajtós adja, de a 0,28-as légellenállási tényezőjével kategóriabajnok kombi sem fest rosszul. A tesztünkben is szereplő Country Tourer a kissé növelt hasmagasság és a műanyaggal való körbebástyázás ellenére leginkább dögös, egyedi stílust ad, mégpedig 790.000 forintos felárért.
Mivel képességek terén aligha térnek el egymástól az Insignia különféle változatai, ezért egyrészt ízlés kérdése, melyiket választja a vásárló. Persze a praktikusabb csomagtérkialakítású és hátul nagyobb fejteret nyújtó Sports Tourer a családosok számára előnyösebb lehet, míg az ötajtóst a sportosabb választást keresők számára ajánljuk, a szedán pedig a hagyománytisztelők autója lehet. A négyajtóshoz képest 130 ezer forinttal kell többet letenni az asztalra az ötajtósért cserébe, míg a szedánhoz mérten a kombi 310 ezerrel kóstál többet.
Motorizáltság
Hátul bizony szűkös - galériaAz erőforrások tekintetében már jóval egyszerűbb a feladat, hiszen a sok-sok különféle motor között van néhány kiemelkedő képességű egység, amellyel kifejezetten kellemes és jó párt alkot az Insignia. Benzineseknél rögtön a kínálat alján elhelyezkedő, 140 lóerős, 1,4 literes turbómotor kínálja magát, s a méretes, 1,5 tonna feletti autóhoz első hallásra alacsonynak tűnő teljesítménye ellenére mégis jó választássá válik. Tesztünkben a páros bizonyította, hogy korrekt étvágy (normafogyasztás: 6,0 liter/100 km) mellett a leggyengébb benzines erőforrás élhető dinamikát nyújt, az Insigniák közül jóformán a legolcsóbban. Nála csupán a szintén 140 lóerős, 1,8-as szívómotor kerül kevesebbe, azonban az öreg és roppant torkos négyhengerest nem ajánljuk.
Aki erősebb benzinesről álmodik, annak a szentgotthárdi 1,6-os turbómotor jelent gyógyírt 170 lóerővel és 260 Nm-rel felvértezve – a 9,2 másodperces 0-100-as sprint és a jó rugalmasság csábító.
Tapasztalataink szerint a hazánkban gyártott motorral 6,5 literes normafogyasztás érhető el, s 7,6 literes tesztfogyasztás sem riasztó egy ekkora teljesítményű középkategóriásnál. Ez a jó váltó-áttételezésnek is köszönhető, a benzineseknél egységesen 2000 1/percet forog a motor 100 km/h-nál. A plusz 30 lóerő az Opelnél ezúttal 350.000 forintba kerül, s kissé hosszabb utakon járó, nyúlósabb kézi váltóval jár együtt. A hatfokozatú automataváltóért plusz 380.000 forintot kér az Opel – noha fő feladatát jól ellátja a szerkezet, a piac többi szereplője már hatékonyabb, gyorsabb, okosabb és takarékosabb automatával rendelkezik.
A futómű remek, garantáltan gyors - galériaA 250 lóerő leadására képes, kétliteres turbómotort, illetve az OPC-t a maga 325 lóerős 2,8 literes V6-osával tényleg csak azok számára lehet csábító ajánlat, akiknek nem okoz gondot a gyakori tankolás, ugyanis 10 liter alatti étvágyat naivság lenne elvárni a legerősebb benzinesektől.
Az OPC-nél fokozottan kell figyelembe venni a sportmodell státuszt: a kipufogó nem túl ügyes hangolása miatt az alsóbb fordulatszám-tartományokban erőteljes búgás kíséri utunkat, ami egy idő után fárasztó lehet. A igazán erős Insigniáról álmodók figyelmének középpontjába a hamarosan érkező, 200 lóerős 1,6 literes turbómotort ajánljuk, amely még nem száll el étvágyával és dinamikában sem marad majd el jelentősen a kétliterestől.
Dízelfronton a ráncfelvarrás számtalan új verziót hozott, s hamarosan megérkezik a kínálatba a Szentgotthárdon gyártott, 136 lóerős 1.6 CDTI. Addig is az Autó Pult szerkesztőségében nemrég vendégeskedett, 140 lóerős (350 Nm) 2.0 CDTI jelenti a gázolajos Insigniák talán legjobb választását.
Stílus és elegancia olvad egybe - galériaA frissítéssel megjelent, átdolgozott erőforrás arany középutat jelent, hiszen dinamizmusa tökéletesen elég a mindennapokra, miközben étvágya moderált: tesztfogyasztása 5,7 literre adódott, míg a normakört 4,9 literrel zártuk. Az ecoFLEX dízelmotor takarékossága a kissé lassú start-stop rendszernek, illetve a hosszú váltónak is köszönhető: 100 km/h-nál mindösszesen 1450-et forog a kissé kemény járású, de egyébként halk, kétliteres turbódízel.
Egyelőre kisebb teljesítményű dízelmotorban nem érdemes gondolkodni, noha 110 és 120, sőt, 130 lóerővel is rendelkezésre áll a kétliteres turbódízel. Hatékonysága miatt az 1,6 literes dízelre érdemes várni, még ha a váltója kevésbé jól kapcsolható is. Aki igazán combos gázolajost szeretne, nem kell megállnia a szintén 350 Nm csúcsnyomatékú, 163 lóerős verziónál, hanem a BiTurbo mellett teheti le a voksot, amely 195 lóerővel és 400 Nm-rel már igazi pluszt nyújt, miközben 6,5 literes teszt- és kerek 6 literes normafogyasztása csábító a teljesítmény és 8,9 szekundumra mért 0-100-as sprint mellett.
Az összkerékhajtás felára 550.000 forint, ami az igényes Haldex rendszer okán megfontolandó tétel lehet azok számára, akik lakhelyük vagy síelős hobbijuk miatt igénylik a 4x4 hajtást. Sajnálatos viszont, hogy a benzinesek közül csupán a 250 és a 325 lóerős verzióhoz érhető el AWD, míg dízelfronton a 163 lóerős és a 195 lovas motorhoz passzintható az összkerékhajtás, utóbbihoz csupán automatával.
Felszereltség
Világos és komor színben is kérhető - galériaAz alapot jelentő Insignia felszereltségi szint már mindent tartalmaz, ami egy középkategóriás modell esetében nélkülözhetetlen, ám az Opelnél érdemes áldozni az extrákra, hiszen általánosságban elmondható, hogy jó áron mérik az opciós tételeket.
Az Active és a Cosmo szint 890.000 Ft-os felárába sok apróság fért bele, legyen szó a prémium klíma csomagról vagy az esőérzékelőről és az automata fényszóró szabályozóról, míg a hasonló áron mért Sport szintben az egyébként 259 ezret kóstáló FlexRide állítható futómű is benn foglaltatik. Számos extra csomagban a legolcsóbb, minek eredményeképpen a xenon fényszórókat, tolatóradart és számos műszaki opciót tömörítve tehetünk jó lóra. Példának okáért 300.000 forintért adaptív tempomatot és a teljes biztonsági arzenált, ledes fényeket, míg 400 ezerért érintőképernyős navigációval és Bose prémium hifivel növelhetjük az autó értékét.
Józan felszereltséggel az 1.4 Turbót már 7,5 millióért el lehet hozni, amit változattól és kereskedéstől függően vaskos kedvezménnyel apaszthatunk tovább. A felső határt pedig nem is érdemes számolni, hiszen az elektromos csomagtényitással, finom bőrrel és klímás ülésekkel továbbá minden jóval felszerelt csúcsváltozatok már a 16 milliós küszöböt ostromolják - igaz, a kedvezményeket is bő kézzel mérik a szalonokban.
Melyik a legjobb Insignia?
Noha számos motorral és felszereltségi szinttel kínálja az Opel az Insigniát, két verió emelkedik ki a sűrűjéből: a 170 lóerős szentgotthárdi turbómotorral és a 140 lóerős CDTI-vel tud a legjobban érvényesülni az Opel szépséges középkategóriása. Az említett két motorral tisztességes dinamika és jó fogyasztás érhető el, s míg a turbós benzines sportos hangjával, addig a kétliteres dízelmotor étvágyával ér el további jó pontokat. Épp ezért az 1.6 Turbóhoz az ötajtós karosszéria, míg a dízelmotorhoz a családiasan praktikus kombi forma passzol jobban.










