Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A mindennapok során gyakran találkozhatunk olyan emberekkel, akik képességeikhez mérten érthetetlenül szerények, amit legtöbbször annak tudhatunk be, hogy talán maguk sincsenek tisztában saját erényeikkel. Nincs ez másként az autóiparban sem, ahol egy-egy gyártó valahogy nem találja saját identitását, miközben látszólag maga sem bízik termékeinek sikerességében.

Talán mondanom sem kell, hogy némileg igazságtalan módon a célközönség figyelme sohasem az objektíven mérhető jellemzőkre koncentrálódik, hiszen napjainkban a hathatós reklámoktól és üres frázisoktól szemellenzőssé váló vásárlók sokkal inkább emocionális alapon választanak a sokszínű palettáról, melynek perifériáján olyan árnyalatok húzódnak meg, amik bizony boldogabbá tehetnék a mindennapokat.

Nem is túlságosan feltűnő, mégis igazi egyéniség

A mérnöki pontossággal gondosan kidolgozott részletek, a moduláris építési elv, a költséghatékonysági, gyártástechnológiai követelmények érvényesülése, és minden egyéb jellemző egységes térnyerése ugyanis olyan egysíkúságot szül, melyből minden kiemelkedni hivatott, ami kicsit is különbözni mer a tömegektől, vagy hajlandó arra az áldozatra, hogy egyetlen szempont mellett kötelezi el magát. Ettől lesz ugyanis egy terméknek valós A kanyarkövető xenon az éjszakából is nappalt varázsolegyénisége, amire pedig ügyes és őszinte marketingstratégiával olyan erős bástyákat lehetne emelni, amit sem német, sem japán, sem semmilyen nemzet erői nem ingathatnának meg.

Ezek fényében pedig itt áll előttünk a Citroën középkategóriás modellje, ami ugyan évek óta összhatásában is változatlan formában járja útjainkat, de amit a ráncfelvarrás után bizony érdemes lesz újra felfedezni. Ami a külcsínt illeti, panaszra egy pillanatra sem lehet okunk, hiszen a front rész az előírásoknak megfelelően LED-es nappali menetfényekkel gazdagodott, amivel még fiatalosabb, modernebb tekintettel néz a jövőbe a C5-ös, mely kombi, vagy éppen szedán karosszériával egyaránt sportos eleganciát sugall.

Egy szó, mint száz: hatalmas és tágasabb egy sofőrös limuzinnál is

Utóbbi magállapítás különösen igaz tesztalanyunk feketébe hajló barna fényezésével, s krómmal bőséggel díszített kiegészítőivel, melyek már a makulátlan felszereltség velejárói is egyben. Hangsúlyozásra sem szorul, hogy az autó külső méretei önmagukban is tekintélyt parancsolnak, s ennek az utastérben is megvannak a maga előnyei. Először is az 505 literesről akár 1,46 köbméteresre is bővíthető csomagtartóval, melynek rakodása a hivatalos álláspont szerint a gombnyomásra süllyeszthető hátsó futómű segítségével még egyszerűbb lehet.

Másfél köbméteresre bővíthető - alul mankókerék rejtőzikA gyakorlatban ez egy feleslegesnek bizonyuló funkció, ami azonban kedves kis üveggyöngyként pattinthatja fel a szerelem első szikráját, mely az ülésekbe ülve forró láng módjára izzik majd fel. Ebben a konfigurációban az utastér ugyanis egyszerűen gyönyörű, s az együtt töltött egy hét alatt nem volt utasunk, aki ne adott volna hangot elragadtatottságának. A világos kárpitozás persze majd az ápolás, s tisztítás során szedi meg a maga vámját, de az üvegtető mellett (+210.000 Ft) még tágasabbnak ható enteriőr szalonhangulata mindenképp megér ennyi áldozatot. A szövet és a bőr saját hőháztartásunk szempontjából is előnyösebb kombinációja a komfortosság tekintetében egyébként akkor is a legjobb választás, ha a teljes bőr opciója „Exclusive” szinten már felár nélkül rendelhető meg.

A kép talán nem adja vissza, de ettől a legkifinomultabb kritikusok szája is tátva marad

Kollégánk két méteres, egyúttal az AP mértékegységeA C5 Tourer már a statikus szemle alapján is kiváló utazóautónak bizonyul, hiszen a második sor olyan szellős, hogy egy Audi A8-asból átülve a négykarikások - olykor sofőrös - luxuslimuzinjánál is tágasabbnak bizonyult, igaz, ezen a ponton már elő-elő kerülnek azok az ergonómiai hiányosságok, amik szép számmal árnyalják a kedvező képet. A hátsó ülések fejtámlái például csak egyetlen fokozatban emelhetőek, s így hiába nagyvonalú a láb- és a fejtér egyaránt, a biztonság és a kényelem ettől az apró bakitól csak nagyságrendileg 175-180 centiméteres magasságig makulátlan.

Nem így a vezető helyén, ahol az ülés sokoldalú állíthatósága szinte páratlan a kategóriában, hiszen még a háttámla dőlésszöge is két részletben változtatható, s akkor még a deréktámasz masszázsfunkciójáról nem is szóltunk. Ez ugyan kimondva többet sugall annál, mint amennyi hasznot a gyakorlatban jelent, de mégis kellemesen fokozza azt a világutazós életérzést, melyben az autó éllovas.

Elektromos, memóriás, fűthető masszázsülésSzemráncolásra csupán az egyes funkciók hektikus kezelhetősége adhat okot, hiszen a gombok erdejében való eligazodás annak ellenére is nehézséget okozott, hogy talán már a két kezemen sem tudnám megszámolni, hány hasonlóan felszerelt Citroënnel, vagy éppen PSA termékkel volt már dolgom. Mindez persze lehetne a saját szegénységi bizonyítványom is, de tény, hogy vannak rendszerek, melyek azonnal ösztönösen kiismerhetőek, így bár néhány nap alatt a C5 is kitanulható, a konkurensek túlnyomó többsége a feladatot logikusabb elvek mentén is képes abszolválni.

A kormány felső küllője sajnos túl magasan van, s a gombokon, kapcsolókon nehéz kiigazodni

Ezen a ponton persze a C5-ös az egyedi, s már-már művészi megoldások igazi bőségszaruja is egyben, hiszen az ajtók könyöklőjének, kapaszkodójának félkörös vonala, a műszerfalon a Paradicsom csábító kígyójaként végigvonuló díszítőelem, vagy éppen a fix agyú kormány mind-mind a valódi egyéniség szószólói, s bár többek között a négyküllős volán fogási pozíciója sem kifogástalan, a hátságokat a makulátlan úri környezet egyetlen szempillantás alatt feledteti.

Ezek után már szót kérhet magának a motorháztető alatt rejtőző 2,2 literes dízelmotor, mely 3500-as fordulaton ébredő 204 lóerős teljesítménye mellett kétezres tartománytól tekintélyes, 450 Nm-es nyomatékkal szolgál. A számadatok ismeretlensége mellet a külvilágnak a méretes (ál)kipufogóvégek üzenhetnek hadat, melyek távolodását méréseink szerint 8,4 másodperces 100-as sprintidő mellett figyelhetik közlekedő társaink. Látható hát, hogy a nyers erő ezúttal is megteszi a magáét, s bár a Citroën korántsem nevezhető lassúnak, sportosságra azért nem számíthatunk tőle.

Vajon lehet olyan hátránya a C5-ösnek, ami elveheti tőle a kedvünket? Lapozva kiderül..