Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Praktikum. Praktikum és kényelem. Praktikum és kényelem és sportosság – működik e három tulajdonság egyszerre? Az Opel megpróbált minden lehetőt megtenni azért, hogy a Meriva a fent említett háromszöget a lehető legnagyobb mértékben használja ki, azonban mint tudjuk, kompromisszumok nélkül az ilyesmi lehetetlen volna.

Még mindig modern a formája - galériaA kompromisszumok az élet minden területén megtalálhatóak, ám jórészt inkább hátrányukat érezzük, holott az egyértelmű előnyök megszerzése érdekében kötjük őket. Az Opel Meriva a Corsa alapjaira épülve már-már predesztinált arra, hogy tisztességes képességekkel bírjon, hiszen a rüsselsheimiek kisautója számos alkalommal bizonyította már rátermettségét.

A Meriva több teret, praktikumot és kényelmet kíván nyújtani, s bizonyos szinten a sportosság húrjait is megpendítené, ami az egyterű modellek esetében nem feltétlenül jó irány, de a Ford S-Max óta tudjuk, hogy bizony családi autóból is lehet élvezeteset faragni.

Ezúttal a Merivába minden lehetséges finomságot belepréseltek, legyen szó a kategóriában erősnek számító turbómotorról, automataváltóról vagy opciós tételekről. 1,4 literes feltöltött példány járt már szerkesztőségünk garázsában a 120 lóerős, ötfokozatú kézi váltóval szerelt tesztpéldány személyében, ezúttal viszont már 140 lóerős, hat fokozatot és bőségesebb extralistát kapunk egy csomagban.

A Merivához kapható legerősebb motor - galériaA külső egyértelműen a Mervia előnyei közé sorolandó, formája, vonalai igényességet és komolyságot sugallnak, s kora ellenére is modernnek, frissnek hát, a piros szín, az OPC csomag kiegészítői és a fekete színnel is kacérkodó 18-as könnyűfém felnik pedig egy kis morcosságot, játékosságot visznek a képletbe. A modell hamarosan frissül, ám a fő attribútumok megmaradnak, így a hátrafelé nyíló hátsó ajtó és a tetszetősen megtört, valamivel nagyobb hátsó üvegfelületet eredményező övvonal sem veszik el. Arról, hogy a hátranyíló ajtók mennyire hasznosak, örök vita fog folyni, de annyi biztos, hogy a beszállás így kényelmesebb, könnyebb, s az exkluzív megoldás ad némi különleges fűszerezést az összképhez.

Hátra-középre tolt ülésekkel - galéria

A belső pedig a már megszokott opeles elemekből épül, ennek megfelelően jó fogású, ergonomikus multifunkcionális kormánnyal, a középkonzolon logikus elrendezésű gombtengerrel és krómkarikába foglal műszerekkel találkozunk. Az anyagok és a kidolgozás minősége jó, egyedüli negatívumként azt említhetjük meg, hogy úthibára hajtva a hátsó sorban tapasztalhatóan neszek a műanyagok mögül.

Az automata nélkül sokkal jobb lenne - galériaA felszereltség ezúttal hiánytalan: fűthetőek az ülések és a kormánykerék, a középkonzol tetején ott ül a navigáció, az ülések között pedig a néha-néha megzizzenő, sínen csúsztatgatható tárolóelemek foglalnak helyet, s persze a piros színű hangulatvilágítás sem maradhatott ki a repertoárból. A Mervia nagy fegyverténye leginkább a hátsó sor variálhatósága, ami bizony a kisautóknál a megszokottnál jobb képességek felmutatásához segíti hozzá tesztalanyunkat. Az ülések sínen való tologatásával a lábtér-csomagtér tengelyen variálhatunk alaposabban, de amennyiben maradéktalan kényelemre van szükség, az is megoldható. A hátsó oldalsó ülések ugyanis a középső elem ledöntését követően kissé középre is becsúsztathatóak, amivel mind válltérben, mint lábtérben bőséges hely áll rendelkezésre, míg az i-re a pontot a középre bepattintható, tárolóval rendelkező könyöklő teszi fel. Ezen felül jó áron, 200 ezer forintért juthatunk hozzá a panoráma üvegtetőhöz, ami ugyancsak nagyot dob az utazási komforton.

A motorházban a már jól ismert, 1,4 literes, négyhengeres, benzines turbómotor duruzsol, ám ezúttal sajnos volt olyannyira szerethető, mint korábban. A morgós orgánumú erőforrás az automataváltóval összedolgozva egyszerűen nem tudott meggyőző produkciót nyújtani, képességek terén inkább átlagosnak nevezhetjük a párost, leginkább a tétova automata miatt.

Noha a váltások finomsága nem feltétlen hagy kívánnivalót maga után, a takarékosság és a gyorsaság sem erőssége a szerkezetnek. Rugalmasságban persze kellemesnek tűnik a 140 lóerő és a 200 Nm-es nyomaték, ám a 11,1 másodperces 0-100-as sprint jól érezteti, hogy itt bizony nem a gyorsaságon van a hangsúly.

Józan extrázással nem vészes az árcédula - galériaA több ízben is tesztre fogott 1.4 Turbo jó egy-másfél literrel kért többet, mint a kézi váltós verziókban, tehát egyszerűen nem tartható indokoltnak a hatgangos automata választása, még ha a 310.000 forintos felár egyáltalán nem nevezhető borsosnak, akkor sem. Városban könnyedén nyakal 8 liter felett, autópályán épp 8 liter alatt abrakol, de még tartós országúti haladás mellett sem kívánkozik sokkal 7 liter alá az átlag - a tesztfogyasztás 7,6 literre adódott.

A futómű hangolása ellenben egyértelműen feszes, sport, így a hevesebb tempójú kanyarvételek könnyedén kivitelezhetőek a stabil Merivával, ám épp emiatt a kényelem nem lehet maradéktalan, rosszabb minőségű úton kissé keménynek hat a felfüggesztés hangolása. A kormányzás mindeközben jól aládolgozik a sportosabb miliőnek, s a fékek is megállják a helyük.

Ahogy az elhangzottakból sejthető volt, az árcédula a csúcsot képviselő hajtáslánc és a tetszetős Design Edition, illetve OPC pakk miatt nem alacsony. Noha normafelszereltséggel már akár 5,35 milliós áron megkaparintható az automataváltós, 140 lovas Meriva, a navigációval, panoráma üvegtetővel és adaptív fényszóróval, továbbá kétzónás klímával és számos aprósággal felvértezett tesztautó már a hétmilliós küszöböt nyaldossa. Mindez egy kis egyterűért cserébe meglehetősen borsos vételárnak számít, persze a makulátlan felszereltség ismeretében nem hat túlzónak a végösszeg. Az Opel erényei között továbbra is szerepel, hogy jó áron adja az extrákat, illetve a kifutó modell valószínűleg az utód érkezése miatt jelentős kedvezményekkel tudja csábítani a vásárlókat.

Hamarosan frissül - galériaA konkurenciánál aligha találunk hasonló hajtásláncot, teljesítményben semmiképp nincs vetélytárs, talán a 126 lóerős és szintén automataváltóval szerelt Hyundai ix20 mérhető a turbós Merivához, amely normaárat tekintve alig pártízezerrel kóstál kevesebbet a német tesztalanynál. Az ugyancsak különleges ajtómegoldással bíró Ford B-Max is beleszólhatna a küzdelembe, ám a kék oválosok csupán a 105 lovas dízelmotorhoz biztosítanak automata szerkezetet.

Néhány szóban

A Meriva hozta a manapság elvárt Opeles formát, azaz kívül-belül igen korrekt termékként aposztrofálhatjuk a németek kisegyterűjét. Jópofa megoldásokból számtalan található benne, és az egymással szemben nyíló ajtók is egyértelműen telitalálatnak bizonyultak. Az 1,4 literes, 140 lóerős turbómotor korrekt társ volna, ám az automataváltó jelentősen rombol a megítélésen, hiszen tétova, torkos. Bár értékarányos, de ára továbbra sem teszi a kategória legolcsóbb tagjává a Merivát.

Előnyök: Minőségi beltér; Praktikum; Gyors futómű; Egymással szemben nyíló ajtók; Nagyautós viselkedés

Hátrányok: Tétova, pazarló automataváltó; Rossz kilátás hátra; Egy-két helyen hiányos összeszerelés

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek