Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Ettől függetlenül az elöl MacPherson, hátul torziós rudas rendszerű futómű szintúgy korrektül teljesített, mi több, ha a menetdinamikát nézzük, az SX4 meglepően magas kanyarsebességekre képes – feltéve, ha nem zavarjuk meg egy terhelésváltási manőverrel, ami kilendíti egyensúlyából. A Suzuki orra szépen betapad az ívre, a hátulja szorgosan követi. A tesztautó közepesen ballonos, 16 colos Bridgestone Turanza abroncsai csak későn adják fel a harcot, utána jóindulatú orrtolást eredményezve.

A komfortra közepes alát adnék: a csillapítás ugyan nem vészesen feszes, ám az egyszerű, ám masszív felépítésű futómű miatt az SX4 kicsit ideges, dobálós – nem nehéz kihozni sodrából, és ha picit is rossz az út, szinte lehetetlen nyugalomban közlekedni vele.

Az éremnek a másik oldala persze a strapabíróság, ami egy összkerekes járműnél nem utolsó szempont. Mindenesetre, a háromállású 4x4 rendszer (elsőkerékhajtás, automata mód, rögzített összkerék) a célnak tökéletesen megfelel, s az emelt, 190 mm-es Masszív felépítés, ügyes összkerékhajtás - galériahasmagassággal valamint a mindössze 2,5 méteres tengelytávval karöltve a típus szépen elboldogul nyomvályús földutakon, hóban, vagy akár egyszerűbb terepen is, bár természetesen ne várjunk tőle Vitarás képességeket…

A beltérről nincs mit hosszasan beszélni, hiszen ugyan olyan, mint volt. Nagyon látszik, hogy a tervezők nem a „puccolásra” törekedtek, hanem a hétköznapi használhatóságra, a minőségen pedig érezni, hogy bizony ez alapvetően egy 3 millió forint környékére tervezett járgány: a műanyagok kemények, kopogósak, nem keltenek minőségi hatást, ám legalább az összeszerelés korrekt, aminek köszönhetően alig zörögnek az elemek. Az ízlés illetve a formák terén szintén lenne még mit tanulniuk a tervezőknek, hiszen az utastér a kellemes, modern műszercsoportot leszámítva sivár, a rádió fényes gombjai pedig kicsit gagyi hatást keltenek.

Cserébe viszont egész sok tárolóhelyet találunk, az ergonómia korrekt, a helykínálat pedig úgyszintén. Simán elfér négy 190 centi magas, akár testesebb felnőtt a kocsiban, akik a kényelemre sem panaszkodhatnak. Az alaphelyzetben 270 literes csomagtartó csak papíron tűnik szűkösnek, de a mély űr a valóságban egészen sok pakkot képes elnyelni, míg a hátsó ülések osztott előredöntésével további teret nyerhetünk. Apropó, még egy fontos SX4-előnJó helykínálat és átláthatóság, gyenge minőség y: a kitűnő átláthatóság miatt (egyedül a vaskos A-oszlop zavaró kissé) gyerekjáték az autó vezetése, terelgethetősége, biztos manőverezhetőséget biztosítva sofőrjének – ebből a szempontból bizony tanulhatna a konkurencia.

Jól látják, hogy a sorozat csúcsmodellje meggyőzött minket, és a típus számos pozitív tulajdonságával könnyen megszerettetheti magát gazdájával, aki így könnyebben szemet hunyhat az egyszerűbb (főleg belső) kialakítás miatt. Egy azonban biztos: az SX4-ek királya nem a „szomszéd” autója, így akinek fontos a szerénykedés, kitűnően álcázhatja kellemes képességekkel bíró négykerekűjét, a feltűnés legkisebb jelét sem mutatva a külvilágnak.

A gazdaságosság terén különben egyfelől jól áll az autó, hiszen keveset fogyaszt - vegyesben el lehet járni vele 6-6,5 literből, országúton 4,5-5 literből kijöhetünk, autópályán nem kér többet 6,5-7-nél, városban pedig szintén megáll 7-7,5-ben -, olcsó a fenntarthatósága, ráadásul a szervizköltsRitka látvány a digitális klímás Suzuki SX4 - galériaégek is alacsonyak. Ám most jön a feketeleves: a 135 lóerős gázolajossal a legmagasabb felszereltségű, összkerekes kivitel 5,8 millió forintot kóstál (erre már csak metálfényezést lehet kérni 95 ezerért), ami még a teljes felszereltség fejében is soknak hangzik. Amúgy itt szériában jár a kulcsnélküli indítástól vagy az ESP-től kezdve a gyatrán szóló, USB-csatlakozó nélküli mp3-as rádión keresztül az ESP-ig, ülésfűtésig, tempomatig, alufelnikig vagy digitális klímáig szinte minden fontos tétel.

Objektíven nézve így sem kell eltemetni a „nagy” dízellel szerelt verziót: hiába vásárolhatunk 4x4-es, viszonylag jól felszerelt, divatos Dacia Dustert egymillióval olcsóbban, ha a Dacia jóval gyengébb (110 lóerős 1.5 dCi), sokkal lassabb, kivitelezése gyatrább, menet közben hangosabb, felszereltsége pedig azért jóval hiányosabb – a kisebb utas- és csomagtér ellenére indokolt tehát a Suzuki felára.

6,5 literből dinamikusan el lehet járni veleA jobb minőségű, nagyobb presztízsű, komolyabb autós irányt már csak a 140 lóerős Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 illetve a terepes kiegészítőkkel telitűzdelt 150 lovas boxer dízellel szerelt Subaru Impreza XV változata jelenti.

Ám hasonló felszereltséggel, hasonló menetteljesítmények mellett mindkét autó 7,5-8 millió forint között kelleti magát, vagyis plusz 30-40 százalékról beszélünk, ami rengeteg – nem azt mondom, hogy nem érik meg felárukat, de ezt mindenkinek saját pénztárcája dönti el.

Az 1,6-os benzinessel 3,85 millióért remek ajánlatAkinek reális áron kínált, mindenképp összkerékhajtású, kompakt méretkategóriába tartozó autóra van szüksége, számára a remek Dacia Duster mellett a Suzuki SX4 20 éves jubileumi akciós 1,6 literes 120 lovas benzinmotorral szerelt 4x4-es változata lehet a befutó, amely korrekt felszereltséggel 3,85 millió forintért kelleti magát. Korábbi tesztünkben hiába nem brillírozott a gyártó friss fejlesztésű 1,6-osa, ennyiért remek ajánlat; ha ilyen autóra van szükségük, vegyék nyugodtan, tutira jól járnak vele.

Néhány szóban

Már korábbi tesztünkben is kiderült, hogy a frissített SX4 egyáltalán nem rossz autó, sőt. Kívül-belül egyszerű ugyan és nem kelt minőségi hatást, ám legalább ennyire strapabírónak érződik, fenntartási költségei illetve korrekt árazása pedig jó választássá teszik. Utóbbi sajnos a csúcsmodellre nem vonatkozik, amely 5,8 millió forintos árával ijesztően drágának tűnik, bár a valóságban értékarányosnak is nevezhetjük. A kétliteres, 135 lovas (320 Nm) dízelmotor különben remek darab, és nagyon meggyőző menetteljesítményekhez segíti az összkerekes típust, szerény fogyasztás mellett. Hiába gyengébb, a 3,85 millióért kínált akciós 1,6-os benzines 4x4 kivitelt érdemes hazavinni.

Előnyök: Bivalyerős, takarékos erőforrás; Jó váltó; Strapabíró, meglepően gyors futómű; Korrekt helykínálat; Magas felszereltség; Jó átláthatóság

Hátrányok: Rázós, ideges futómű; Szélérzékeny; Gyenge minőségű anyagokból építkező, kissé sivár utastér; Hangos motor; Rossz hifi; Drága

 

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek