Legfrissebb Citroën C4 tesztautónk igazából semmiféle meglepetést nem tartogat: a franciák immár konzervatív irányvonalat képviselő alsó-középkategóriás típusát a hazai bemutatóról, valamint korábbi 1,6 literes benzinmotorral hajtott tesztautónk kapcsán jól ismerjük, a PSA viszonylag friss fejlesztésű 1,6-os HDI erőforrása a mikro-hibrid e-HDI rendszerhez hasonlóan szintén régi ismerős, a márka minden rémálmunkban szereplő MCP6 névre keresztelt robotváltója pedig sajnos továbbra is boldogan tartja a frontot a kínálatban. Akkor miért is teszteltük?
Az új C4 kellemes társ a mindennapokban - galériaA meglepetések elmaradása ellenére egészen ígéretesnek tűnik a modell, hiszen tisztességes külső és belső méretek mellett úgy ígér különösen alacsony fogyasztási adatokat, hogy közben egy kellemes menetteljesítményeket biztosító hajtáslánc dolgozik az autó orrában, amely elvileg a váltások és a kuplungozások terhét is leveszi a sofőr válláról. A C4 e-HDI tesztautó augusztus derekán egy erdélyi túrán is útitársunkká szegődött, az együtt töltött 1200 km során pedig igazán volt alkalmunk megbizonyosodni előnyeiről, de sajnos kevésbé pozitív tulajdonságairól is.
Magát a típust ezúttal csak érintőlegesen vesézném ki, ugyanis kollégáim már megtették a C4 részletes kielemzését az említett bemutató, illetve tesztbeszámoló során. Annyi bizonyos, hogy a külső ízlés kérdése, ám a Citroën tervezői ezúttal elrugaszkodtak a márka termékeire jellemző avantgárd, megosztó vonásoktól és egy olyan formát alkottak, amely szinte mindenkinek tetszik – talán senki nem rajong érte, de abszolút kellemesre sikeredett és nem találkoztam olyan emberrel, aki csúnyának titulálta volna. Én személy szerint kimondottan vonzónak találtam, főleg a tesztautó elegáns összeállításában.
Minden elismerésünk az utastér tervezőié - galériaAmi viszont abszolút objektíven kijelenthető, az a zseniális belső – tényleg minden elismerésünk a tervezőké, akik véleményem szerint minden kétséget kizárólag a kategória legjobban élhető utasterét alakították ki. Kezdjük ott, hogy akárhova nézünk, a formák mindenhol kellemesek, sehol sem unalmasak, és bárhova nyúlunk, szinte mindenütt olyan finom, igényes anyagokat találunk kiemelkedő összeszereléssel párosítva, amelyek a kategóriára egyáltalán nem jellemzőek. Szó mi szó, a prémiumérzetet sugárzó belsőkhöz a PSA konszern az utóbbi időkben nagyon ért.
De ami oly kiemelkedővé teszi a koncepciót, az a hibátlan ergonómia, praktikum és kényelem. Először is, a tág határok között állítható, eltalált méretű és fogású kormánynak, a komfort-fejtámlákkal ellátott, s az Exclusive csúcskivitelben deréktámasz-masszírozással is ellátott kényelmes üléseknek, illetve a négy irányban (fel-le, előre-hátra) állítható középső kartámasznak köszönhetően olyan ergonomikus vezetési pozíciót állíthat be bárki szinte magasságtól függetlenül, hogy ilyet alig látni. Aztán itt vannak a praktikus részletek: a hangulatról szép, sok színben állítható megvilágítású műszerek és elegáns fények gondoskodnak, míg a praktikumot számtalan tároló szolgálja.
A C4 e-HDI dúslakodik a praktikus részletekbenA kesztyűtartó nagy, a könyöktámasz alá is rejthetünk cuccokat, a helytakarékos MCP6 váltókarnak köszönhetően (ez a szerkezet egyedüli előnye) pedig olyan nagy rekeszt alakíthattak ki a középkonzol első felében a mérnökök, amely pár félliteres palack mellett simán képes elnyelni néhány szendvicset, egy-két csomag „rágcsát” és egyéb úti kellékeket. Az USB-csatlakozó alatt a kihajtható fiókban a pénztárcákat is mindig szem előtt tárolhatjuk, míg a váltó mellett egy kis kacat-/telefontartó található. Az Exclusive csúcsváltozatban ezeken felül a könyöklő alatt egy 220 Voltos csatlakozót is találunk, ami a mindennapok során szintúgy hasznos szolgálatot tehet. Az utolsó említésre méltó hasznos ötlet a puttonyban pihen: a csomagtér-világítás gyakorlatilag egy kivehető, akkumulátoros elemlámpa.
Szerencsére a csomagtartónak nem az elemlámpa az egyedüli erőssége. Térfogata a kategóriatársakkal összehasonlítva szokatlanul nagy (alapból több mint 400 literes), formája szabályos, bővelkedik kampókban, hálókban és rögzítő gumiszalagokban, míg bővíthetőségét egy síalagút fokozza a szokásos 1/3-2/3 arányban előredönthető hátsó üléstámlákon felül. A helykínálat az utastérben is rendben van; az első két fotel utasai minden irányban bővelkedhetnek a térben, míg a lábtérben és széltében kegyes hátsó traktusban egyedül a korlátozott fejtér miatt ráncolhatjuk homlokunkat, amit a hangulatos, 130 ezer forintba kerülő óriási panoráma üvegtető tovább korlátoz.
Az új 1.6 HDI-ben ezúttal sem csalódtunkA hajtáslánc pont olyan, amire számítottunk. A PSA remek 1,6 literes gázolajos motorjának legfrissebb, immár 16 helyett nyolcszelepes változata a C4 e-HDI motorházában 112 lóerő leadására képes, 270 Nm-es csúcsnyomatéka pedig néhány másodpercig egészen 285 Nm-ig felugrik. A fenti számok láttán nem meglepő, hogy a C4-est olyan menetteljesítményekkel ruházza fel az egység, amelyek az átlagigényeket bőven kielégítik, és ez a modell az 1,6 literes 120 lóerős benzines kivitellel ellentétben bizony már nem jön zavarba a klímaberendezés-nagyobb terhelés párosától sem. Az egészen csendes és kulturált négyhengeres ráadásul már egészen a pincéből, úgy 1250-1300 1/perces fordulatszámtól megindul, vagyis még pörgetni sem szükséges a kis dízelt a forgalom ritmusának könnyed tartásához.
(Ezúttal teljesen tiszta lappal indult nálam az MCP6 robotváltó; lapozzanak és kiderül, hogy miként viselkedett.)