Körülbelül fél évvel ezelőtt egy négy vadonatúj modellt is bemutató kisautó összehasonlító tesztet olvashattak hasábjainkon, ám azóta újabb kihívók szálltak be a versenybe. Ilyenek például az új generációs Honda Jazz és a frissített Peugeot 208, melyek a szegmens két ellentétes végpontja felé húznak – már ami méreteiket és stílusukat illeti. Legújabb összevetésünkben erről a két autóról olvashatnak, melyek benzines hajtásláncokkal érkeztek meg garázsunkba.
Az érzelmeket szólítja meg - galériaA Honda esetében ez nem okoz meglepetést, hiszen a vadonatúj japán kisautó kizárólag egyféle erőforrással és kétféle váltószerkezettel érhető el. A franciák friss aprósága azonban többféle hajtásláncot kínál a vásárlóknak, ám ezúttal az ellenfeléhez méltó, 1,2 literes háromhengeres turbó 110 lóerős változatával érkezett meg hozzánk. Noha a tesztünkben szereplő Jazz fokozatmentes automatával van szerelve – ellenben a 208 ötsebességes manuális szerkezetével –, volt már szerencsék azt is megtapasztalni, hogy mire képes kézi váltóval az autó, az összehasonlításnál tehát ezt vettük alapul.
A Honda a praktikumra összpontosít - galériaMielőtt azonban rátérnénk a két tesztalany menetképességeire, érdemes néhány szót ejtenünk a külső megjelenésről is. Ezen a téren bár nehéz objektív véleményt megfogalmazni, annyit talán kijelenthetünk, hogy míg a Peugeot esetében a finomabb, talán valamivel nőiesebb vonalak vannak túlsúlyban, addig a Jazz esetében jóval keményebb vonásokkal találkozhatunk. A két autó közötti markáns különbségeket nem nehéz megfogni, hiszen míg a franciák egyértelműen a divatos, stílusos megjelenést tartották szem előtt, a Honda mérnökeinek fontos feladatuk volt a minél praktikusabb kialakítás megvalósítása – miközben az autó természetesen megkapta a japánok legújabb formanyelvét is.
Néhány részletet azért érdemes kiemelni a két versenyző formáit illetően. A Peugeot-val kapcsolatban érdemes lehet kiemelni a frissítéssel érkező vadonatúj fényezést és keréktárcsákat, melyek ebben az összeállításban igazán jól mutatnak az autón, nem is beszélve a fehér díszítésekkel ellátott hűtőrácsról, a szintén sötétre színezett külső visszapillantókról, vagy éppen az oldalablakokat szegélyező, valamint a szélvédőt a fekete tetőablaktól elválasztó krómdíszítésekről – amiknek nagy része a feláras design csomagokban érhetőek el. A franciáknál tehát nem meglepő módon igencsak nagy hangsúlyt kapott a stílusos megjelenés.
Méretesebb a Jazz - galériaHabár a tapasztalataim azt mutatják, hogy a Honda formái jóval megosztóbbak lettek, azért a praktikum mellett a japánok is igyekeztek némi izgalmat csempészni az új Jazzbe. Háromféle csomag is elérhető a kisautóhoz, méghozzá sport, design és kényelem néven. Tesztautónk előbbivel volt felszerelve, aminek fekete kiegészítői a lökhárítókon és a küszöbökön kifejezetten jól mutattak a fehér fényezés mellett. Az új Hondákról ismerős orrkialakítás mellett talán az autó oldalán végigfutó hangsúlyos árnyéktörő vonalat érdemes megemlíteni, mely a már-már egyterűs formákba visz némi dinamizmust. Egyedül a hátsó lökhárító műrácsaiba és a hátsó szélvédő szélein végigfutó, valós funkció nélküli fényvisszaverő elemekkel kapcsolatban lehetnek némi fenntartásaink – de bizonyára van, akinek ezek is tetszenek.
A külső formák megítélését tehát teljes mértékben az Önök szépérzékére bíznánk, azonban az utastérben már objektív szempontok mentén haladva is összehasonlíthatjuk a két négykerekűt. Már az első üléspróba után könnyen megállapíthatjuk, hogy a 208 és a Jazz belső méreteit tekintve valóban a kategória két széle felé húz – vagy inkább utóbbi lóg ki kissé felfelé. Elöl ugyan a Peugeot esetében sem lehet okunk panaszra, és a fejteret leszámítva hátul is el lehet férni, de itt már egyértelműen a japán versenyző viszi el a pálmát, mely néhány kompaktot is megszégyenítő teret kínál a második sorban – mind fej, mind pedig lábtér tekintetében. Az ülések kialakítása mindkét modell esetében kényelmesre sikerült: míg a 208 székei valamivel jobban tartanak, addig a Jazzben kedvünkre helyezkedhetünk.
Azt hiszem nincs kérdés - galériaA francia versenyző esetében azért illik megemlíteni, hogy a hatalmas és látványos tetőablakot kihagyva azért a fejeknek is nagyobb hely kínálkozik – de így sem kelne versenyre a minden dimenziójában jóval tágasabb Hondával. Ez ugyanakkor nem is csoda, hiszen a Peugeot már a 208-as bemutatásakor kijelentette, hogy céljaik között nem szerepel kiemelt helyen a családi célokra való alkalmasság. Ezzel ellentétben a japánok igyekeztek a lehető legpraktikusabb kisautót megalkotni, hiszen a Jazz már a kezdetek óta szeretné megszólítani akár a családosokat is – ami az újdonsággal is egyértelműen sikerült nekik.
Ezzel párhuzamosan a praktikum terén is egyértelműen a Honda felé billen a mérleg nyelve: már a tárolórekeszek terén sem igazán tartja a lépést a 208, de a csomagtér és az egyéb okos megoldások esetében már igencsak nagy a lemaradása. A Jazz csomagtartója már alapból nagyobb 69 literrel (285 vs. 354 l), és akkor a jóval alacsonyabb peremről, a síkba dönthető ülésekről, a hátsó pad felhajtható ülőlapjairól és az anyósülés 180 fokos dőlésszögéről még nem is beszéltünk – utóbbi segítségével egyébként királyi kényelmet varázsolhatunk a jobb hátsó utasunknak.
Innen bizony lecsúszik a kéz - galériaAz összeszerelés minősége és az anyaghasználat mindkét autóban kielégítő, csupán az eldugottabb helyeken találkozhatunk keményebb műanyagokkal. Míg a 208-ban a különleges, szövetszerű műszerfal-betét jelent izgalmakat, addig a Jazzben a varrást imitáló megoldások növelik a minőségérzetet. A két autó között azért belül is kiütközik a külcsín tekintetében megtapasztalt különbség, hiszen a Peugeot a kis kormányával, a panorámatetőt övező LED-es hangulatfénnyel, a felülre helyezett műszerfallal és a finom vonásaival igazán stílusos, míg a Hondánál egyértelműen a kívül is tapasztalható modern hangulatot igyekeztek visszaadni, mely az érintőgombos klímakonzollal és multimédiás rendszerrel sikerült is nekik.
Ha már a multimédiás rendszernél tartunk: mindkét kisautóban érintőképernyős megoldás kapott helyet, ám amíg a Peugeot saját operációs rendszert használ, addig a Honda az Androidot hívta segítségül. Utóbbinak köszönhetően alapból valamivel több funkciót és jobb személyre szabhatóságot köszönthetünk a Jazzben – bonyolultabb menürendszerrel karöltve –, ugyanakkor a mindkét rendszerhez elérhető MirrorLink segítségével a 208 is képes mobiltelefonunk tudását hasznosítani, ráadásul az Apple féle CarPlay egyelőre csak a francia versenyzőhöz érhető el. Míg utóbbiban csupán egy USB csatlakozót rejtettek el a mérnökök, addig a japán kisautóban két aljzat található, sőt, rögtön két HDMI bemenetet is kapunk, melyek segítségével sok eszköz képét megjeleníthetjük a multimédiás rendszer képernyőjén.
Zavarhatja a térdeket - galériaA kezelőszervek ergonómiájával egyik modell esetében sincs gond, ugyanakkor a középső könyöklővel mindkét autóban meggyűlhet a bajunk: a 208-ban túl magasra helyezték, de legalább fel tudjuk hajtani, míg a Jazznél mintha a japánok elfeledkeztek volna a balkormányos változatokról, ugyanis éppen a sofőr oldalára helyezték a kézifékkart, ami miatt ki kellett vágni a könyöklőt. A Peugeot-ban az első ajtók bezúzójával is lehetnek gondjaink, ugyanis elég mélyen benyúlnak az autóba, aminek köszönhetően térdeink könnyen beleütközhetnek – de mentségére szólva így legalább nagyobb helyet biztosít az ajtózsebbe kerülő tárgyaknak. A Jazz esetében már említettem, hogy a pakolást segítve mélyre került a rakodóperem, ennek köszönhetően azonban hatalmasra nőtt a csomagtér-ajtó, ami amellett, hogy kis helyen megnehezítheti a nyitást, könnyen ránk is csapódhat emelkedés közben.
A következő oldalon életre keltjük a benzineseket is, tartsanak velünk!