Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Bár külalakban szépen domborít az Astra – amelyben optikailag a 250 ezer forintos Line Pack 1 névre hallgató csomagnak is szerepe van –, a leginkább kellemes élményekről az első sorban helyet foglalók számára gondoskodik. Ebben nagy szerepe van a méltán díjnyertes ergonomikus sportüléseknek (99 ezer forinttól), illetve a kellemes formáknak és anyagminőségnek.

Sőt, az összeszerelésen is csak az alapesetben láthatatlan helyeken megtalálható éles szélű műanyagok ejtenek aprócska csorbát. A hangulat fokozásáról a résekből előbújó vörös fények gondoskodnak, de a kellemes közérzethez szintúgy hozzájárul a rengeteg ügyes opciós tétel.

Az igazán kiemelkedő képességekhez kb. félmilliónyi extra segíti - teszautónkat ennél is jóval több

Ilyen például a menürendszerrel együtt magyar nyelvű navigáció, amely most akciósan 100 ezer forintért érhető elA FlexRide Sport gombja és a navigáció szerethető. az autóhoz – bár egy kicsit komótosan gondolkozik, a funkcióját remekül ellátja, így ekkora összegért érdemes lehet mellette voksolni; főképp, hogy a jobbik rádió nála csupán 20 ezerrel olcsóbb tétel. Már borsosabb tétel, de áldásos tevékenysége miatt ajánlott a lengéscsillapítást változtató, negyedmillió forintos FlexRide rendszer is – ez amellett, hogy bőven kellemes rugózást biztosított még a 18 colos, viszonylag peres abroncsokkal is, Sport módra kapcsolva semlegesen, és józan családi autó mivoltához képest határozottan gyorsan forduló autót varázsolt az Astra kombiból, igaz, ebben a Bridgestone Potenza sportgumiknak is szerepük volt.

A FlexRide rendszernek köszönhető az autó kétarcúsága is: míg Tour módban a kormány könnyed és ezzel együtt érzéketlen, a gázreakció üzemanyag-takarékos (avagy lomha) és a futómű kellemesen billegős, Sportban minden kiélesedik. Habár a kormányon még tapasztalható némi fáziskésés, remekül megállja helyét, s a többi funkció épp tökéletesen működik.

A gyenge pont: közel sem tökéletes az automata.

Viszont az automataváltós kivitelhez nem szabad megrendelni a FlexRide-ot. Sőt, a viszonylag frissfejlesztésű, hatfokozatú, bolygóműves automataváltó mellett történő döntésről is lebeszélnék sokakat, ugyanis az nem csak a néha kényelmetlen illetve szinte mindig lassú váltások miatt teszi kellemetlenné az utazást, de az egészen takarékos és felül kellően erős 1,4 literes turbómotor tudását is erőteljesen letompítja. Ebben az egyik ludas a bolygómű csúsztatása, amelyet olyan erőszeretettel művel az egység, hogy meg sem kottyan az autónak a harmadik fokozatban történő elindulás – de még ennél feljebb is érezhető a nyúlósság emiatt.

És hogy hol zavar ez minket igazán? A benzinkútnál, ugyanis jelen esetben keményen meg kell fizetnünk azért, hogy a váltás abszolválása mellett a váltó rétestésztát is nyújt. Normakörünkön ugyanis 7,3 literes fogyasztást produkált a modell, amely valószínűleg egy hosszabb bejáratás után (a mérés idején alig 1500 km volt a kombi háta mögött) és kisebb gumikon lement volna a gyárilag megadott hétliteres szintre, de még úgyis több mint fél literrel magasabb, mint a kézi váltós verzióé. Ez nem hangzik soknak, de a különbség városban – ahol gyakrabban használnánk a kisebb fokozatokat – hatványozódik: itt 9 liter alatt nehezen tartható az étvágy.

A takarékos, jó motort a váltó kissé lerontja - galériaA teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az automata felára mindössze 350 ezer forint, aminek következtében a váltani nem tudók, vagy éppenséggel nem akarók nem járnak annyira rosszul vele, de valószínűleg hozzám hasonlóan ők is sokszor azon kapják majd magukat, hogy inkább kézzel kapcsolgatják a fokozatokat. Erre bizony szükség van, ugyanis Sportban, ahol az élénkebb gázreakció miatt a motor alul már kellően vehemensnek tűnik a hosszú fokozatáttételek (az áttételezés a kézi váltóéval megegyezik) legyűréséhez, alaphelyzetben nem engedné 2000 alá esni a fordulatszámot a váltó, sőt, inkább 3000 környékén tartaná.

Nagyon sokat így sem fogyaszt és így sem nagyon lassú.A szerkezet különben előszeretettel forgatja a közvetlen befecskendezést nélkülöző turbómotort (a közlekedés tempójának felvételéhez az első két fokozatban részterhelésnél 2800-ig pörgeti), amire nem feltétlenül lenne szükség: 2000-2200-ig húzatva a teljesítményét egyenletesen felépítő motor már szépen cibálja a méréseink szerint üresen, teli tankkal 1570 kilogrammos karosszériát (a gyári adatokhoz viszonyított jelentős többletsúly a sok opcióból is adódik). Fent érezhetően megjön a 140 lóerős teljesítményplató – radikális gyorsulásra nem számíthatunk, viszont a dinamizmus még bőven elég egy nyári családi nagykirándulás relaxált kivitelezéséhez – a kézi váltós kivitellel összehasonlítva a mérsékeltebb gyorsulás oka a kb. 50 kilogrammos pluszsúlyban, a mérsékeltebb hatékonyságban és a komótosabb indulásban keresendő.

Így még ha az Astra ST manuális váltóval nagyszerű is, az automatákra szomjazóknak jobb választás lehet a hatékonyabb, de nem feltétlenül komfortosabb duplakuplungos megoldás, amely néhány konkurensnél megtalálható. Ők egyébként az ár mentén két csoportra oszthatóak; normafelszereltségünk szerint a kombi Árban most épp középen - galériaAstra a hatmilliós csoportba tartozna, ám a jelenlegi akció 5,56 millióra csökkenti az elfogadhatóan felszerelt automatás modell árát. Ezzel szemben a Golf Variant a hétsebességes DSG váltónak köszönhetően dinamikusabb és jóval takarékosabb 122 lóerőt kínál 6,34 millióért, míg a Skodánál az Octavia Combi néven ugyanez a csomag 6,1 milliót kóstál. A rövidesen frissülő Peugeot 308 a négysebességes automata miatt erőteljesen visszafogott 120 lóerős 1,6-os szívómotorral kombi verzióban közel hatmillióért kínálja magát – hozzájuk csatlakozna a Ford Focus puttonyos verziója is – ám hozzá egyelőre nem rendelhető automata. Az árcsatát ezúttal a Renault helyett a nemrég frissült Hyundai i30Ucw nyeri – a 126 lovas 1,6-ost négysebességes automatával, mérsékeltebb dinamikával már 4,8 millióért haza lehet vinni. Ide érkezne a Mégane is, ám a 130 lóerős, 1,4 literes turbós benzineshez nem rendelhető automata – esetében ellenben titkos tippként 5,54 millióért a 110 lóerős dízelmotor duplakuplungos verziója sokakat meggyőzhet.

Automata nélkül a kategória legjobbja - tudásához képest jó áron.

Mindezek fényében elmondhatom, hogy ha le tudnak (vagy le akarnak) mondani az automatáról, akkor valóban szinte hibátlan partner lehet az új Astra kombi verziója – igaz, a legjobb formáját csak néhány feláras opció bepipálásával hozza.

Néhány szóban

Az Astra kombi verziója kategóriájában legalább olyan erős, mint a hagyományos kivitel a saját mezőnyében. A hatsebességes, jó áron kínált automata szerény képességei miatt háromszor is meggondolandó választás, de kézi váltóval nagyon erős csomag az Opel újdonsága, amely legjobb énjét akkor mutatja ki, ha néhány finom feláras tételt megrendelünk hozzá.

Előnyök: Jó minőségű beltér; Fejlett opciók; Tágas, ügyes csomagtér; Remek állítható futómű; Jó motor; Tudásához képest korrekt ár; Helyenként kedvező áron kínált opciók

Hátrányok: Átlag alatti lábtér a hátsó sorban; Tétova, üzemanyag-pazarló automataváltó; Szerény alapfelszereltség

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek