Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Erőforrások terén viszont a már felsorolt stílusminikhez képest kis visszalépést tapasztalhatunk, ugyanis míg a többiek 100 lóerőn túl is élnek, a kis Adam legerősebb erőforrása a 100 lóerős 1,4-es.

Tényleg nagyon picike - galériaPersze a célt jelentő városi használatra nem is kell nagyobb erőmű – a márka régebbi vágású motorjai, azaz a szívó 1,2-es és 1,4-es blokkok elegendőek az autó cipeléséhez. Az így előálló 68 és 87/100 lóerő a városban még egész flottul tudja vinni a nem is olyan könnyű, üresen 1,1 tonnás karosszériát, de autópályára kiérve már megmutatkozik a koncepció gyengesége, noha jelentősebb csalódást utóbbi esetben sem könyvelhetünk el.

Az ötfokozatú váltókialakítás miatt 130 km/h-nál már 3600 felett alakul a fordulatszám, ami sem az étvágynak, sem a zajszintnek nem tesz jót. Noha városban könnyedén eljárkálhatunk a 100 lóerős verzióval 6 liter alatt, autópályán már torkosabb az Adam. Meglepetésünkre azért 8 liter alatt harapott 130-nál, s a menetzaj mért értékei sem olyan vészesek, mint az elsőre vártuk volna, hiszen a mérőkészülékünk által megállapított 69 dB még a kellemes szint innenső határán mozog.

A 100 lóerő már dinamikusan mozgatja a kis kasztnit, s a magasabb fordulatnak sincs ellenére, azonban túlságosan nem érdemes pörgetni, a karakterisztika ugyanis egyenletes, jól autózhatóvá teszi a kis Opelt.

Világos, minőségi utastér - galériaLényegében az Adam vezethetőségén kevés fogást találni. A kisebb tempónál nőiesen puhára vett kormányzás pontos, még ha nem is túl kommunikatív, a váltó könnyedén és végre egész pontosan kapcsolható, a futómű pedig még úgy is hozza az átlagot a magabiztos kanyarodás és csillapítás között, hogy a szigetelése lehetne jobb és a csatolt lengőkaros hátsó konstrukció néha elugrál az úthibákon. Hozzáteszem, hogy egy ici-pici autóról beszélünk, amelyre immáron 17 collos felniket szerelnek, s a középkategóriában is helytálló 215 mm széles abroncsok sem megszokottak ebben a szegmensben.

Az Adam induló ára 3,05 millió forint. Az egész szimpatikus beugróra viszont a némileg prémium státusz okán is érdemes legyinteni – alapmodellt úgysem vesznek. Már csak azért sem, mert a hamvas egykettesről a nyomatékosabb 1,4 literes erőforrás azonnal feljebb csábít mindössze 100 ezer forintos felárával.

Különösen, hogy a flottabb menetteljesítmények alig 3 deciliteres plusz étvággyal járnak, amelyet további 100 ezer forint ellenében a start-stop rendszerrel 5,1 literre apaszthatunk. A jó eséllyel csak szimbolikusan 100 lóerős, izmosabb kivitel (ugyanúgy 130 Nm-es csúcsnyomatékkal 4000-nél) szintén százezer forintot csal ki a zsebünkből, azonos étvágy mellett, ami a normakörünk tanulsága szerint 5,5 liter alatt alakul. Az 1,4-es motor már szükségessé teszi a Jam/Glam/Slam kiegészítő csomagok bepipálását, ami viszont az Adam gerincét adja, így ezt sem hagyhatjuk ki a pakliból.

Kellemes emlékekett hagyott Ádámban az Adam - galériaAz elméleti beugrót elhagyva így már 3,57 milliónál tartunk, amelyet korrekt szintre emelve 3,8 milliót kapunk, míg egy csúcsfelszereltségű verzióért 5 millió forint esedékes. Hogy ez mennyire borsos, a konkurensek háza táján érdemes szétnézni: ekkora összegért egy épp valahogy felszerelt 90 lóerős MINI hozható el, de egy Fiat 500 sem igazán olcsóbb, ahogy a Citroën DS3 sem kerül kevesebbe. Persze itt szigorúan a divatvilágról beszélünk, ahol gyakran nem is a műszaki tartalom, a valódi képességek, hanem mindinkább a vásárló ízlésének jobban megfelelő formák, illetve a tetszetős kiegészítők is képesek megbillenteni a mérleg nyelvét egy esetleges döntés alkalmával.

Néhány szóban

Az Adamot egyszerűen nem lehet nem szeretni, már csak azért sem, mert mosolyt ragaszt a környezetében megfordulók arcára. Vérbeli stílusmini, tehát birtoklása természetesen kompromisszumokkal jár, amelyek jó része a szűkös helykínálatnak, kisebb része a maximum 100 lóerős erőforrásnak köszönhető. Persze mindezekkel könnyen együtt lehet élni, a sports verzió pedig hamarosan pótolja majd a lóerők hiányát.

Előnyök: Tisztességes összeszerelési- és anyagminőség; Jó váltó; Személyre szabhatóság; Kellemes hajtáslánc; Jó ergonómia

Hátrányok: Néha bizonytalan futómű; Szűkös hátsó helykínálat; Apró csomagtartó; Nagyobb tempónál magas fordulatszám

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek