Ha végignézzük a MINI család maxira bővült kínálatát, viszonylag könnyen beazonosíthatjuk a leginkább maszkulin tagot: a Clubman a klasszikus Mini felélesztésének második etapjaként már közel 15 esztendeje kísér minket, most pedig legújabb, legfrissebb verziójában vettük górcső alá. A hatajtós modell különösen elegáns konfigurációban, ráadásként pedig kétliteres benzines turbómotorral érkezett hozzánk. Egy kis csavarral. Meg még eggyel.

Hogy mi ez a csavar? Nos, a megújulással visszavették a Cooper S változat kétliteres turbómotorjának teljesítményét 192-ről 178 lóerőre. Az erősen visszafogott erőforrás nyomatéka változatlan, 280 Nm, de az is szűkebb skálán érkezik, 1250 helyett 1350 fordulat/perctől. Hogy a megvonásra miért volt szükség, azt csak találgatjuk, hiszen a John Cooper Works csúcsváltozat innen így is elég nagy ugrásra volt a maga 306 lóerejével. Ugyanakkor arról, hogy ez miképpen érintette a menetteljesítményeket, már határozott fogalmunk van.

192-ről vissza 178 lóerőre - ilyen se történik gyakran

A 10 kilowattos megvonás sajnos nem csak papíron jelentkezik: mérőkészülékünk is igazolta a plafon lejjebb ereszkedését. Ez egyben azt is jelenti, hogy az alaphelyzetben is lefojtott kétliteres turbómotor még inkább platón adja le a csúcsteljesítményét – mérőkészülékünk alapján 5000-es fordulattól egészen 6200-ig számolhatunk nagyjából 178 lóerővel. Ez azt jelenti, hogy padlógázon szinte mindig rendelkezésre áll a maximális teljesítmény, ám a motor emiatt nem mondható túl karakteresnek, hiszen a teljesítménye helyett csak a hangja növekszik a fordulatszám emelkedésével.

Nem csak papíron, a valóságban is gyengébb, a széles paltón érkező teljesítmény pedig nem érződik soknak

Ez a nem túl lelkes karakter azt eredményezi, hogy padlógázon nem érezzük kirobbanóan gyorsnak a Clubman Cooper S-t, pedig a menetteljesítményekkel nagy gond nincs: a 0-100-as sprint mérve megvan 7,5 másodperc alatt. A gyári adatok egyébként 7,1-ről 7,3 szekundumra változtak, ám a korábbi kivitel nálunk kerek 7-es gyorsulást hozott össze – vagyis a teljesítmény tényleg csökkent.

Nézzük a dolgok jó oldalát: annak ellenére, hogy a gyári fogyasztási adatok nem változtak, méréseink szerint most jóval takarékosabb volt az erőforrás. A minimális vegyes fogyasztásra törekvő normakörünk 5,8 literes adata, valamint a teszthét 6,4 literes átlaga is arról árulkodik, hogy a benzines Clubman is takarékos. 130-cal is eljárhatunk 7 liter alatt, üzemmeleg motorral, dugó nélkül pedig városban is egészen szerényen tarthatjuk az étvágyat – ami akkor sem ugrik meg rettenetesen, ha a dinamikus oldalról közelítjük meg a modellt.

Kompakt méretek, kompakt tömeggel: tele tankolva 1,5 tonnánál járunk

Márpedig lehet jókat autózni a Clubmannel. Igaz, a kipufogó az emissziós normák szigorodásának hatására nem szolgál olyan jól durrogós orgánummal, mint korábban, azért egy picit így is sportos hangolású, a futóműhöz hasonlóan. A párját ritkítóan igényes műszaki kialakítású egység alaphangolása feszes, de nem zavaróan kemény (főleg a 166 ezres adaptív lengéscsillapítással), és egészen élvezetes kanyarvételt tesz lehetővé. Gázelvételre szépen odateszi a fenekét is a Clubman.

Jó hír: végre egészen tempósan reagál a 7-es automata

A legjobb pedig, hogy a duplakuplungos automata váltó is jobb partner lett a sportos vezetésben. Bemutatásakor a hétfokozatú egység padlógázra különösen lomha reakciójával vette el egy kicsit a kedvünket, de ezen időközben javítottak – immár nincs komoly gond a reakcióidőkkel, mint ahogy a sokoldalúsággal sem: egészen ügyesen találja ki óhajainkat a váltó.

Térjünk vissza pár mondat erejéig az alapkoncepcióra! Az autó (egyik) különlegessége a csomagtérajtó, amely a Clubman szériához méltóan nem felfelé, hanem kettéosztva oldalra nyílik. A megoldásnak az egyediség mellett az előnye is megvan, hiszen jól használható, és a kisebb csomagok akár csak egy ajtó nyitásával is beszuszakolhatóak a poggyásztérbe.

Kétfelé nyíló ajtókon át juthatunk a csomagtérbe...

A Clubman már nem kis MINI, tengelytávja 2,67 méter, hossza pedig 4,2 méter felett van egy kicsivel, ami már sejteti, hogy helykínálat és praktikum szempontjából potensebb modellel van dolgunk. Persze a külső sok újdonságot nem takar, a tipikus MINI stílusjegyekből építkezik a Clubman is, a különleges részletek között pedig ott a hátsó fényszórók UnionJack mintájú búrája, de egészen hosszan lehetne kívül és belül is sorolni a részleteket: szinte minden négyzetcentire jutott valamiféle dísz.

...ami méretben hozza a kategória átlagát - a padló alatt még sok helyet találunk

Az egyediség temérdek lehetőséggel fokozható, a különféle felnik mellett matricák sokasága és színkombinációk tengere áll rendelkezésre, kérhetünk kívülre plusz krómot is, vagy lecserélhetjük az összes krómot feketére.

Az ajtó kinyitását követően folytatódik a külső jegyekre rímelő stílusvilág, és egyúttal érthetővé válik, miért nem olyan nagy baj, hogy ezt a karosszériaformát hoztuk el: noha a klasszikus MINI forma tekintetében áldozunk valamicskét a dizájn oltárán, ám cserébe négy, akár 185 cm magas felnőtt kényelmesen elfér a négyméteres autóban. Már egyáltalán nem mini tehát a MINI, a Clubman kivitel bőven hozza a kompakt szegmens átlagos hátsó helykínálatát.

A Clubmanhez jól illik tesztautónk konfigurációjának hűvös eleganciája

Széltében persze a kategóriatársakhoz hasonlóan öt személy számára kevés a hely, de ha kell, rövid távra be lehet szuszakolni három személyt a második sorba, ami gyakran jöhet jól, s ilyenkor inkább a praktikum, mint a kényelem a lényeg. A 360 literes csomagtartó ugyancsak hozza a C-szegmens szintjét, a használhatóságot pedig praktikus dupla padló fokozza. Az anyagminőség kifejezetten jó, egyedi a digitális műszercsoport opálos megjelenítésével szemben emelhetünk kifogást, ami éles kontrasztban van a megújult, nagyobb központi rendszer pengeéles megjelenésével és gyors reakcióival.

Az utastérben persze további izgalmas és igényes részletek sora fogadja az embert, kezdve a megszokott, körkörös műszerektől egészen az egyedi, retro stílusú kapcsolókig. Valójában olyan gazdagon teríti elénk a márka a különleges részleteket, hogy sokak számára ez így már egy kicsit sok inger is lehet – mindenesetre a műszerfali és ajtóbetéteken átszűrődő éjszakai hangulatvilágítás kimondottan látványos fogás.

Nem csak nagyobb, ügyesebb is lett a központi rendszer

Az elején még egy csavart ígértem a történeten – most pedig érkezik is. A Clubman ára ugyanis meglepően jó. Hadd magyarázzam meg!

Kissé opálos a műszercsoport és csak lapkára vetít a HUD - prémium szinten ezért morognánk, de az árazás nem feltétlenül prémium

A kompakt hatajtós változat felára az ötajtós MINI-hez képest egymillió forint, amiért cserébe 25 centiméterrel hosszabb karosszériát, vagyis egyel tágasabb hátsó lábteret és csomagtartót kapunk, a bájosan gömbölyödő popsi helyett férfiasabb, elegánsabb végződéssel. Így nézve érthető a felár, főleg prémium szinten, ahol a 8,4 milliós beszállót is meg lehet bocsájtani. A Cooper S kivitel esetén, az automata váltó jelenétében nagyjából 11-13 millió forint egy optimálisan felszerelt modell ára, de ahogy tesztautónk is mutatja, akár 15 millióig is nyújtózhatunk. Sok? Házon belül maradva a hasonló méretű 1-es BMW ugyanezzel a hajtáslánccal kb. 2 millióval drágább hasonlóan felszerelve és a többi prémium konkurensnél is hasonló a helyzet. Kell még bizonyíték? Egy ugyanúgy felszerelt Volkswagen Golf is drágább listaáron félmillióval, pedig ott csak az 1,5 literes turbómotor 150 lóereje áll rendelkezésre.

Listaáron, ugyanúgy felszerelve olcsóbb egy Clubman Cooper S, mint egy 1.5 TSI Golf - mi sem gondoltuk volna

Igen, listaáron olcsóbb, mint egy nála gyengébb Volkswagen Golf, miközben a típus nem számottevően kisebb vagy kevésbé praktikus. Lefogadom, hogy ezt nem gondolták.

Úgy tűnik, a MINI jól kihasználja egyedi helyzetét, és ha vannak is a Clubmannél kényelmesebb vagy tágasabb autók a kategóriában, nekik a prémium igényességgel fordít hátat a típus. Felfelé tekintve pedig máshol jóval többet kérnek a prémium igényességért vagy karakterért. Már csak ezért is érdemes észben tartani a Clubmant, ha a kompakt kategóriában keresünk autót magunknak és némi pluszra vágyunk.

Néhány szóban

A ’régen minden jobb volt’ irányzat kapott egy kis tüzelőanyagot a MINI-től: az enyhébb ráncfelvarrás pozitív hozadékai mellett a Clubman Cooper S kétliteres turbómotorja nem csak papíron, hanem a valóságban is gyengébb lett. Ugyanakkor a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó fejlődött és hirtelen padlógázas menetekre gyorsabban reagál. Emellett egy egészen izgalmas, sportos hangolású, elegáns és meglehetősen ingergazdag kompakt autóról beszélünk a típus esetében, amely infotainment és személyre szabhatóság tekintetében is fejlődött. Sőt, a piac átlagához képest kevésbé drágult, így egy hagyományos kompakt autóhoz mért pénztárcával is kacsintgathatunk felé. A Clubman hajtáslánci palettája egészen széles, ráadásul összkerékhajtással is elérhető a típus, így a nagy megújulás előtt álló márka egyik legsokoldalúbb típusaként tarthatjuk számon, amely nem csak karakterében, de ár-érték arányában is igyekszik versenyre kelni a kompakt kategória képviselőivel – érdemes hát felfigyelni rá.

Előnyök: Gazdag látványvilág széles körű személyre szabhatósággal; Viszonylag tágas beltér használható méretű csomagtartóval; Élvezetes vezethetőség; Sportos futómű; Kifinomult, nyomatékos, takarékos motor; Egészen jó ár-érték arány

Hátrányok: Kissé opálos hatású digitális műszercsoport; Felül tompa erőforrás; Extrákkal nagyon megugró ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek